DROPS / 175 / 32

Petronella Top by DROPS Design

Gebreide top met raglan en kantpatroon, wordt van boven naar beneden gebreid van DROPS Muskat. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. r-707
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Maten: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS MUSKAT van Garnstudio (hoort bij garengroep B)
300-350-400-400-450-500 gr. kleur 20, licht mintgroen

DROPS BREINAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 en 60 of 80 cm) 4 MM – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden in tricotsteek is 10 cm in de breedte en 10 cm in de hoogte.
----------------------------------------------------------

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 12.18€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

RIBBEL/RIBBELSTEEK (in de rondte gebreid):
1 ribbel = 2 naalden. Brei 1 naald recht en 1 naald averecht.

PATROON:
Zie telpatronen A.1, A.2 en A.3. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien.

RAGLAN:
Meerder elke 2e naald als volgt:
Meerder als volgt voor de markeerdraad:
Begin 1 steek voor de markeerdraad: naak 1 omslag, 1 recht, markeerdraad.
Meerder als volgt na de markeerdraad: markeerdraad, 1 recht, maak 1 omslag.
Brei op de volgende naald de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.

Meerder elke 4e naald als volgt:
Meerder als volgt voor de markeerdraad:
NAALD 1: begin 1 steek voor de markeerdraad: maak 1 omslag, 1 recht, markeerdraad.
NAALD 2: brei de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.
NAALD 3: begin 3 steken voor de markeerdraad: 2 recht samen, maak 1 omslag, 1 recht, markeerdraad. Er worden geen steken gemeerderd, maar zo loopt het gaatjespatroon door zoals eerder
NAALD 4: brei de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.

Meerder als volgt, na de markeerdraad:
NAALD 1: markeerdraad, 1 recht, maak 1 omslag.
NAALD 2: brei de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.
NAALD 3: markeerdraad, 1 recht, maak 1 omslag, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal afgehaalde steek over gebreide steek. Nr. meerder in steken, maar de naald van holes continues als hiervoor.
NAALD 4: brei de omslagen recht, zodat er gaatjes ontstaan.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Begin 3 steken voor de markeerdraad: 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad staat tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal afgehaalde steek over gebreide steek = 2 steken geminderd.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad. Maak 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad staat tussen deze 2 steken) en maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen (de gemeerderd steken worden in tricotsteek gebreid).
---------------------------------------------------------

TOP:
Het werk wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald vanaf middenachter, van boven naar beneden.

PAS:
Zet 80-84-88-92-96-100 steken op met rondbreinaald 4 mm en Muskat. Brei 2 RIBBELS – zie uitleg boven, meerder op de laatste naald van de ribbels 20 steken gelijkmatig verdeeld over de naald = 100-104-108-112-116-120 steken. Plaats 4 markeerdraden in het werk als volgt: eerste markeerdraad na 19-20-21-22-23-24 steken (= helft achterpand), tweede markeerdraad na 12 nieuwe steken (= mouw), derde markeerdraad na 38-40-42-44-46-48 nieuwe steken (= voorpand), vierde markeerdraad na 12 nieuwe steken (= mouw), dan zijn er 19-20-21-22-23-24 steken over op de naald na de laatste markeerdraad (= helft achterpand). Begin met meerderen voor de raglan zoals boven staat beschreven, brei tricotsteek over de steken op het achterpand en voorpand en A.1 over de mouwsteken. LEES HET HELE VOLGENDE DEEL EERST EEN KEER DOOR VOORDAT U VERDER GAAT!
De meerderingen zijn verschillend op het voorpand/achterpand en de mouwen, brei als volgt:

VOORPAND/ACHTERPAND:
Meerder elke 2e naald 12-15-17-25-30-35 keer, dan elke 4e naald 7-7-7-4-3-2 keer.

MOUWEN:
Meerder elke 2e naald 18-23-27-29-26-25 keer, dan elke 4e naald 4-3-2-2-5-7 keer.

Als A.1 een keer in hoogte is gebreid, herhaal dan A.2 in de hoogte. De gemeerderde steken op de mouwen worden gaandeweg in het patroon verwerkt. Ga na de een na laatste keer meerderen op de mouw (er zijn 4 naalden nog te breien) verder met ribbelsteek over de steken van elke mouw; ga over de steken op het voorpand/achterpand verder in tricotsteek als hiervoor. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Na alle meerderingen voor de raglan zijn er 264-296-320-352-372-396 steken op de naald.
Brei de volgende naald als volgt: brei 38-42-45-51-56-61 steken (= helft achterpand), kant de volgende 56-64-70-74-74-76 steken af, brei de volgende 76-84-90-102-112-122 steken (= voorpand), kant de volgende 56-64-70-74-74-76 steken af, brei de volgende 38-42-45-51-56-61 steken (= helft achterpand).

LIJF:
Ga verder als volgt: brei de helft van het achterpand, zet 8-8-10-10-12-14 nieuwe steken op, brei het voorpand, zet 8-8-10-10-12-14 nieuwe steken op, brei de helft van het achterpand. Er zijn nu 168-184-200-224-248-272 steken op het lijf. Plaats een markeerdraad aan elke zijkant, in het midden van de nieuwe steken die u hebt opgezet. MEET HET WERK NU VANAF HIER. Ga verder in tricotsteek over alle steken. Minder bij een hoogte van 4 cm 1 steek aan elke kant van de markeerdraden (= 4 steken geminderd), minder elke 3 cm in totaal 4 keer – LEES TIP VOOR HET MINDEREN = 152-168-184-208-232-256 steken. Meerder bij een hoogte van 19-19-19-18-18-19 cm 1 steek aan elke kant van de markeerdraden (= 4 steken gemeerderd), meerder elke 2 cm in totaal 6 keer – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN = 176-192-208-232-256-280 steken. Brei bij een hoogte van 32-32-32-33-33-32 cm A.3 over alle steken. Kant dan af met rechte steken, het werk heeft ongeveer een hoogte van 54-56-58-60-62-64 cm vanaf de schouder.

Iselin 11.09.2019 - 16:28:

Hei. Jeg sliter litt med å forstå hva jeg skal gjøre. Det står at jeg skal øke ved hver merketråd hver andre omgang under der det står om erme/raglan. Slik jeg da forstår det skal jeg øke før og etter merketråden, altså tilsammen 8 ganger hver andre runde. Det står også under forstykke og bakstykke at jeg skal øke hver andre omgang. Betyr det før og etter merketråden? For det er jo det jeg allerede skal gjøre når jeg øker for ermet. Eller skal det økes en annen plass?

Cori 28.08.2019 - 04:40:

I wish I had looked at this pattern before I bought yarn for it. I cannot understand how to read this at all!? What are the diagrams about? Why isn\'t it written with the usual standard abbreviations so it\'s legible? Does anyone have a translation/rewrite to make this clearer/more like a normal pattern? I keep trying to read it and figure it out but I am totally lost. Might have to find something else to do with the yarn, I doubt I can return it because I ordered internationally. Argh.

DROPS Design 28.08.2019 kl. 08:58:

Dear Cori, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and

Caroline 25.07.2019 - 12:25:

I'm stuck at the beginning of this pattern. Knitting size M I've made the 20 stitches evenly, now trying to place my markers, what are the 12 new stiches mentioned for the second and fourth marker. Where are they written in the pattern please?

DROPS Design 25.07.2019 kl. 18:26:

Hi Caroline, after increasing 20 stitches evenly you have 104 stitches in size M. Now you will place 4 marker threads to separate the different parts of your work: starting from mid back count 20 stitches, first marker (mid-back); 12 stitches between the first and second marker = left sleeve; 40 stitches between the second and third marker = front; 12 stitches between the third and fourth marker = right sleeve; and 20 last stitches after fourth marker = mid back (in total 104 stitches in the round). Happy knitting!

Charlotte B 07.07.2019 - 18:15:

Hei. Denne toppen er veldig søt. Har lest gjennom oppskriften og kommentarfeltene. Jeg sliter med beskrivelsen av «øk på hver 2 omg 12-15-17 osv ganger» har vurdert om det er antal masker, men da blir antallet for mange totalt. Kan dere vennligst utdype.

DROPS Design 08.07.2019 kl. 07:26:

Hei Charlotte, Du øker til raglan som beskrevet på toppen av oppskriften; Det økes forskjellige antall ganger på ermene og på for/bak-stykkene som beskrevet. Du øker på begge sider av hvert merketråd slik at det blir 4 masker økt på ermene og 4 masker økt på for/bak-stykkene hver øke-omgang. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

Miriam 28.06.2019 - 21:06:

Grazie mille della risposta. Ora mi è chiaro come procedere

Noralie 10.06.2019 - 02:04:

I am an experienced knitter and have been knitting for more than 50 years. I've knit cardigans, pullovers, hats, mitten, jackets, cowls, shawls and oodles of baby clothes. I've even won awards for my knitting. And I CANNOT follow this pattern! Grr.

DROPS Design 11.06.2019 kl. 13:17:

Dear Noralie, would you like to tell us which part you don't understand so that we can help further? Happy knitting!

Ivy 08.05.2019 - 14:44:

The part where it talks about increasing every four rounds and gives a line by line instruction - when does that take place? Also, when I change from every two to every four increases, the yarnover holes won’t be the same on the sleeves and body. Correct?

DROPS Design 08.05.2019 kl. 15:20:

Dear Ivy, right, to avoid this, increase as explained under RAGLAN/Increase every 4th round as follows: + Increase as follows, after the marker thread. Happy knitting!

Ivy 08.05.2019 - 13:38:

I made my increases before and after each marker at the sleeve edges every even row 15 times (medium), ending with row 8. Now I’m on row 1. I’m supposed to follow the 4 line increase for the body while still increasing the sleeves every other row. What do you even mean by front/back? Does that mean on the body side of the markers? If so, the instructions have me doing work on both sides of the marker, which means the body and the sleeve. Also row 8 had a YO, so how can row 1 as well?

DROPS Design 08.05.2019 kl. 14:25:

Dear Ivy, after you have increased 8 sts every other round a total of 15 times (size M), continue increasing 8 more times every other round on sleeves + 3 more times every 4th round (after the marker at beg of sleeve + before the marker at the end of sleeve) and increase at the same time on body 7 times every 4th round (= at the beg of the front/back piece + at the end of front/back piece). Happy knitting!

Clairveaux 05.05.2019 - 17:39:

Hallihallo, ich habe eine Frage zu den Zu- bzw. Abnahmen. Die Raglanzunahmen in jeder 2. Runde sind klar. Allerdings irritiert mich die folgende Formulierung: “In jeder 4. Runde wie folgt zunehmen: Vor dem Markierungsfaden: 1. RUNDE: 1 Masche vor dem Markierungsfaden beginnen: 1 Umschlag arbeiten, 1 Masche rechts, Markierungsfaden. etc.“ Ist die vierte Runde nun die erste Runde der unter diesem Abschnitt folgenden Erklärung? Besten Dank!

DROPS Design 06.05.2019 kl. 10:06:

Liebe Frau Clairveaux, wenn Sie dann in jeder 4. Runde für die Raglanzunehmen, sollen Sie diese Runde zunehmen, um die Löcherreihen an der Raglanline weiter zu stricken - die Zunahmen entstehen dann bei der 1. der 4 Reihen. Viel Spaß beim stricken!

Laat een opmerking achter voor DROPS 175-32