DROPS / 176 / 5

Honey Blossom by DROPS Design

Bluse med hulmønster, strikket ovenfra og ned med 3/4 lange ærmer i DROPS Merino Extra Fine. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model me-101
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g farve 24, lys gul

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 175.6kr. Læs mere.

Udtagningerne på ærmet er en del af diagram A.1, A.2 og A.4. Der tages 1 maske ud i hver side af hvert ærme på hver 2.omgang, omslagen strikkes ret på næste omgang, der skal blive hul.

RYG & FORSTK:
Der tages 1 maske ud i hver side af forstykket og 1 maske i hver side af rygstykket således (= totalt 4 masker taget ud):
Tag ud således: Start 2 masker før A.1: Slå om, strik 2 masker ret, strik A.1, strik 2 masker ret, slå om. Gentag før og efter næste A.1. På næste pind strikkes omslagen vrang, der skal blive hul.

Når der tages ud på hver 4.omgang tages der ud således:
1.OMGANG: Start 2 masker før A.1: Slå om, strik 2 masker ret, strik A.1, strik 2 masker ret, slå om. Gentag før og efter næste A.1.
2.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.
3.OMGANG: Start 4 masker før A.1: Strik 2 masker ret sammen, slå om, strik 2 masker ret, strik A.1, strik 2 masker ret, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over den som blev strikket – der tages ikke ud men hulrækken fortsætter som før. Gentag før og efter næste A.1.
4.OMGANG: Omslagen strikkes ret, der skal blive hul.

UDTAGNINGSTIPS:
Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om. Omslagen strikkes drejet vrang på næste pind.

INDTAGNINGSTIPS:
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over den som blev strikket. De masker som ikke går op i mønsteret midt under ærmet strikkes i glatstrik.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned. Slå 94-98-102-106-110-114 masker op på rundpind 4 med Merino Extra Fine. Strik 4 omg retstrik – se forklaring over, på sidste pind retstrik tages der 20 masker ud jævnt fordelt = 114-118-122-126-130-134 masker. Fortsæt således: Strik 19-20-21-22-23-24 masker glatstrik (= halv bagstykke), slå om, 1 maske glatstrik, A.1 (= 17 masker) (= højre ærme), 1 maske glatstrik, slå om, 38-40-42-44-46-48 masker glatstrik ( = forstykke), slå om, 1 maske glatstrik, A.1 (= venstre ærme), 1 maske glatstrik, slå om, 19-20-21-22-23-24 masker glatstrik (= halv bagstykke). Første udtagning til RAGLAN er nu færdig. Fortsæt denne inddeling med mønster og På ærmet tages der ud på hver 2. pind 22-26-29-31-32-33 gange, på ryg & forstykke tages der ud på hver pind 0-0-0-0-0-6 gange, derefter på hver 2.pind 14-16-17-25-32-30 gange, og til sidst på hver 4.pind 4-5-6-3-0-0 gange.
OBS! Når A.1 er strikket færdig, fortsættes der således (over maskerne på ærmerne): A.2 (= 8 masker), A.3 (= 12 masker), A.4 (= 7 masker). Når A.2, A.3 og A.4 er strikket 1 gang i højden strikkes der således: A.2, A.3 over de næste 36 masker (= 3 rapporter), A.4. For hver gang A.2 til A.4 er strikket en gang i højden fortsættes der med 2 rapporter mere af A.3 mellem A.2 og A.4. Afslut A.2, A.3 og A.4 når der er taget ud totalt 22-26-29-31-32-33 gange på ærmerne og totalt 18-21-23-28-32-36 gange på forstykket og bagstykket.

Efter alle udtagninger er der er 61-69-75-79-81-83 masker på hvert ærme, 76-84-90-102-112-122 masker på forstykket og bagstykket = 274-306-330-362-386-410 masker totalt. Næste omgang strikkes således:

Strik 38-42-45-51-56-61 masker (= halvt bagstykke), sæt de næste 61-69-75-79-81-83 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op, strik de næste 76-84-90-102-112-122 masker (= forstykke), sæt de næste 61-69-75-79-81-83 masker på en tråd (= ærme), slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op, strik de sidste 38-42-45-51-56-61 masker (= halvt bagstykke).

RYG & FORSTK:
Der er nu 168-184-200-224-248-272 masker på ryg- og forstykke. Fortsæt i glatstrik. Sæt en mærketråd i hver side, midt i de 8-8-10-10-12-14 nye masker som blev slået op. HERFRA MÅLES ARB VIDERE. Når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ud på hver side af hver mærketråd (= 4 masker taget ud), tag ud på hver 7.cm totalt 4 gange - læs UDTAGNINGSTIPS! = 184-200-216-240-264-288 masker. Når arbejdet måler 27-26-26-26-27-29 cm strikkes A.5 over alle masker, derefter lukkes der af. Arbejdet måler ca 50-52-54-56-58-60 cm fra opslåningskanten.

ÆRME:
Sæt maskerne fra tråden tilbage på strømpepind 4, og strik 1 maske op i hver af de 8-8-10-10-12-14 masker som blev slået op under ærmet = 69-77-85-89-93-97 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de nye masker = midt under ærmet. Fortsæt med A.3, de masker som ikke går op i mønsteret midt under ærmet strikkes i glatstrik. Fortsæt dette mønster. Når arbejdet måler 3-3-3-5-5-5 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden, tag ind på hver 3.-2.-1½.-1½.-1.-1.cm totalt 9-12-15-16-17-18 gange – læs INDTAGNINGSTIPS = 51-53-55-57-59-61 masker. Når arbejdet måler 33-30-29-28-28-28 cm strikkes A.5 over alle masker. Luk af når A.5 er strikket 1 gang i højden, ærmet måler ca 36-33-32-31-31-31 cm. Strik et ærme til på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 15.09.2017
BLUSE:... På ærmet tages der ud på hver 2 pind 22-26-29-31-32-33 gange, på ryg & forstykke tages der ud på hver pind 0-0-0-0-0-6 ganger, derefter på hver 2.pind 14-16-17-25-32-30 gange, og til sidst på hver 4.pind 4-5-6-3-0-0 ganger.

= tag 1 maske løs af pinden som om den strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= 2 masker ret sammen
= lav et omslag mellem 2 masker
= tag 1 maske løs af pinden som om den strikkes ret, 2 masker ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket ret sammen

Galadrielle L 02.03.2019 - 15:40:

Bonjour, j'aime beaucoup ce modèle. Mais j'en suis aux manches et je ne comprend pas comment reprendre le diagramme A3. Les mailles à tricoter en jersey sous la manche sont seulement les mailles relevées ? et comment reprendre le motif du diagramme en se basant seulement sur le A3 ? car le début du rang ne correspond par avec le début de A3. Merci beaucoup pour votre réponse.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 08:18:

Bonjour Galadrielle, vous continuez A.3 sur les mailles de la manche en continuant le motif comme avant - vous pouvez tricoter certaines nouvelles mailles relevées en A.3 si besoin. Les autres mailles relevées seront à tricoter en jersey. Bon tricot!

Aniko 07.06.2018 - 00:33:

(2/2) Sorry, comment was too long. Then the description suggests to continue with the same division of pattern and stocking stitches. To me this means that I do again 19 st, 1 yo, 1 st, A.1, etc. But this way there are only 118 stitches that I can knit over, so I have +4 at the end of the 2nd round. Can you please tell me what am I doing wrong here?

DROPS Design 07.06.2018 kl. 09:20:

When continuing the pattern, you will now work until 1 st remain before A.1 (= K20 on next round), then K1, work 2nd row in A.1, K all sts until next A.1, work 2nd row in A.1 and finish with 21 sts (= K1 after A.1, Yo from previous row + K19 from previous row). Continue increasing as explained under RAGLAN/ BODY as explained at the beginning of the pattern: K until 2 sts remain before A.1, YO on back piece, K2, A.1, K2, YO, K front piece until 2 sts remain before A.1, YO, K2, A.1, K2, YO and work remaining sts on back piece. Happy knitting!

Aniko 07.06.2018 - 00:32:

(1/2) Hi GarnStudio, I am quite new to knitting and I am already stuck at the beginning. I started with the first 2 ridges and increased 20 stitches. I am making a small jumper so I have a total of 114 stitches. I followed the instruction on continuing: I worked 19 st, 1 yo, 1 st, A.1, etc. This results in a total of 122 stitches after the 1st round, because there are 2*2 increases in the pattern and we do 4 yarn overs.

DROPS Design 07.06.2018 kl. 09:16:

Dear Aniko, that's right after this first round you have increased a total of 8 sts (= 2 sts in each A.1 + 2 sts on front piece and 2 sts on back piece). You have worked the first increase for raglan: the increase for raglan on sleeves are included in diagram and on front and back piece you increase 1 st before/after A.1.

Heloise M 18.05.2018 - 09:51:

Merci pour votre réponse ! J’ai juste besoin d’une petite précision : (toujours pour les augmentations du dos/corps) les jetés suffisent-t-ils pour faire les augmentations (donc 4 mailles en plus tout les 2 tours) ou faut-il en plus faire 4 augmentations dans le jersey en plus (donc 8 mailles en plus tout les 2 tours? Merci beaucoup en tout cas de repondre aussi vite!

DROPS Design 18.05.2018 kl. 10:36:

Bonjour Heloise, les jetés sont les augmentations du raglan, pour le devant et le dos, augmentez: 0-0-0-0-0-6 fois tous les tours, 14-16-17-25-32-30 fois tous les 2 tours et enfin 4-5-6-3-0-0 fois tous les 4 tours (et en même temps 22-26-29-31-32-33 fois tous les 2 tours pour les manches en suivant les diagrammes). Bon tricot!

Heloise M 17.05.2018 - 21:05:

Bonjour, Je ne comprends pas les explications sur les augmentations au niveau du corps du pull... mon raglan est dans le mauvais sens. Pourriez vous mieux expliquer quand les augmentations sont tout les 2 rangs? Merci

DROPS Design 18.05.2018 kl. 08:56:

Bonjour Heloise, les augmentations du raglan pour les manches sont indiquées dans les diagrammes (d'abord A.1 puis A.2/A.4 = début/fin de la manche). Pour le dos et le devant, augmentez comme indiqué sous RAGLAN DOS & DEVANT avant/après A.1, quand vous augmentez tous les 2 tours: tricotez le rang après l'augmentation en jersey (et les jetés à l'endroit pour qu'ils forment des trous). Quand vous augmenterez tous les 4 tours: répétez les 4 tours indiqués pour que les jours des augmentations du raglan continuent même quand on n'augmente pas (= tour 3). Bon tricot!

Rikke Mikkelsen 02.05.2018 - 09:10:

Jeg sidder og sammenligner Wind Down og denne bluse. Jeg kan egentlig bedst lide udskæring og facon på wind down men ærmerne på denne model er meget kønnere. Kan man kombinere de to opskrifter på en god måde?

DROPS Design 04.05.2018 kl. 12:03:

Hej Rikke, der er ikke stor forskel på selve udskæringen, den er bare lidt mindre i Wind Down. Vælg Honey Blossom, og strik bredde og længde efter Wind Down. Eller så vælger du Wind Down og følger ærmerne i Honey Blossom. Vi kan desværre ikke hjælpe dig med at sætte de to opskrifter sammen. God fornøjelse!

Neupauer 03.03.2018 - 18:08:

In dem Diagramm sind beim Muster leere Kästchen eingezeichnet, wahrscheinlich ist ein Umschlag gemeint, aber bei „zwei Maschen wie zum Rechtsstricken abheben usw, wird man aus dem leeren Kästchen nicht schlau. Gibt es diesen schönen Pulli in einem Anleitungsheft zum Bestellen?

DROPS Design 05.03.2018 kl. 08:39:

Liebe Frau Neupauer, in der 5., 13. und 21. Reihe A.2-A.4 wird die erste Maschen A.3 zusammen mit der letzten Maschen A.2 gestrickt, und die erste Masche der nächste A.3/A.4 zusammen mit den letzten Maschen in A.3 gestrickt, beachten Sie nur, daß die Maschenanzahl in jedem Diagram stimmt. Viel Spaß beim stricken!

Melanie 02.03.2018 - 07:43:

Guten Tag, dies ist mein erster Pullover den ich auf diese Art (von oben nach unten) stricke. Bei den Zunahmen Größe L soll man für das halbe Rückenteil bzw. Vorderteil 21/42 Maschen stricken und dazwischen die Ärmel mit Zunahme. Bedeutet dies dass man in der nächsten Zunahmenrunde dann 22/44 bei Rücken-Vorderteil stricken muss und so immer jeweils 1/2 Maschen dazuzählen muss pro 2. Runde? Vielen Dank

DROPS Design 02.03.2018 kl. 08:43:

Liebe Melanie, so stimmt es. Bei den Ärmel haben Sie auch 2 M mehr nach jeder Zunahmerunde. Viel Spaß beim stricken!

Halyna 20.01.2018 - 21:55:

Bonjour! Excusez-moi d'avoir écrit ici, mais je n'ai pas trouvé où on peut vous écrire par mail. Je voulais dire merci pour votre site et vous dire que vous avez beaucoup d'admirateurs russes, alors que votre site n'est pas disponible en russe et c'est bien dommage. Est-ce que ça vous intéresseriez, ajouter la langue russe sur le site? J'aimerais entrer dans votre équipe de traducteurs si c'est possible et surtout n'hésitez pas de m'écrir. Cordialement, Halyna.

DROPS Design 23.01.2018 kl. 08:47:

Bonjour Halyna, nous vous remercions pour votre proposition mais sommes toutefois au regret de vous informer que nous ne sommes pas en mesure d'y donner suite actuellement. Cordialement.

Birthe Bjerg 20.11.2017 - 22:57:

Hej Garnstudio Ved ærmerne står der at der strikkes ret, når maskerne ikke går op i mønsteret. Men udvider mønsteret sig? Jeg har taget ind 12 gange i hver side. men har stort set det samme antal masker på pinden. Hvad sker der, fatter det bare ikke. Jeg har valgt at strikke med en søm, men det burde ikke give nogen forskel.

DROPS Design 22.11.2017 kl. 14:34:

Hej, normalt skal du have samme antal udtagninger som indtagninger når du strikker hulmønster. Men når du tager ind og strikker 2 m sammen så skal du sørge for at du ikke kompensere det med et omslag. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS 176-5