DROPS / 175 / 29

Seaside Dream Cardigan by DROPS Design

Jakke strikket ovenfra og ned med raglan, ¾ ærmer, hulmønster og flæsekanter i DROPS BabyAlpaca Silk og DROPS Kid-Silk. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model bs-123
Garngruppe A + A eller C
-----------------------------------------------------------
200-250-250-300-300-350 g farve 7402, lys søgrøn
Og brug:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-125-125-150-150-175 g farve 06, lys grågrøn

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråde) på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 4 - til kanter i retstrik.
DROPS HÆKLENÅL nr 5 – til flæsekant midt foran.
DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: 7-7-7-7-8-8 stk.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 30.95 kr /50g

Garnet til denne opskrift koster fra 259.6kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 76 masker), minus forkanterne (f.eks 6 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 8,75. I dette eksempel tages der ud skiftevis efter ca hver 8. og 9.maske ved at slå om. På næste pind strikkes omslagen drejet så der ikke bliver hul. Der tages ikke ud over forkanterne.

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Diagrammerne viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden. A.1 afsluttes forskelligt afhængig af størrelse.

RAGLAN:
Tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Start 1 maske før A.1 og strik således: Slå om, 1 ret, mærketråd, strik A.1 og tag 2 masker ud som vist i diagrammet, mærketråd, 1 ret, slå om (= 4 masker taget ud). På næste pind strikkes omslagen vrang så der bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle indtagninger gøres fra retsiden! Start 4 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 4 ret (mærketråden sidder midt i disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger gøres fra retsiden. Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 ret (mærketråden sidder midt i disse masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste pind strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder midt under ærmet):
Start 2 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, mærketråd, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet tages på). 1 knaphul = strik til der er 3 masker tilbage på pinden, slå om, strik 2 ret sammen og afslut med 1 ret. Første knaphul lukkes af på første pind fra retsiden efter det retstrikkede i halsen. De næste 6-6-6-6-7-7 med ca 8-8-9-9-8-8 cm mellem hver.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Jakken strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran og der strikkes ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde.

BÆRESTYKKE:
Slå 76-80-80-88-92-104 masker op (inklusiv 3 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 4 med 1 tråd BabyAlpaca Silk + 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik 4 p retstrik – se forklaring over. På næste pind strikkes der ret fra retsiden og der tages 8-8-12-12-16-16 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1. SAMTIDIG starter aflukningen til KNAPHUL på højre forkant – se forklaring over = 84-88-92-100-108-120 masker på pinden. Skift til rundpind 5 og strik næste pind således fra vrangen: 3 kantmasker retstrik, 14-15-16-18-20-23 masker vrang, sæt 1 mærketråd, 11 masker vrang (= højre ærme), sæt 1 mærketråd, 28-30-32-36-40-46 masker vrang (= bagstykke), sæt 1 mærketråd, 11 masker vrang (= venstre ærme), sæt 1 mærketråd, 14-15-16-18-20-23 masker vrang og 3 kantmasker retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt i glatstrik med 3 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran og A.1 mellem mærketrådene på hvert ærme. SAMTIDIG på første pind fra retsiden tages der ud til RAGLAN i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer – se forklaring over (= 8 masker taget ud – OBS: Udtagningerne på ærmerne er tegnet ind i A.1). Tag ud således på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) totalt 20-22-24-26-29-30 gange.
Når A.1 er strikket færdig i din størrelse er udtagningerne til raglan færdig og der er 244-264-284-308-340-360 masker på pinden. Arbejdet måler nu ca 22-24-26-28-30-31 cm fra skulderen og ned.
Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik de første 37-40-43-47-52-56 masker som før (= venstre forstykke), sæt de næste 51-55-59-63-69-71 masker på 1 tråd (= venstre ærme), slå 6-6-8-8-8-10 nye masker op (sæt 1 mærketråd midt mellem disse nye masker = i siden på ryg- og forstykke), strik de næste 68-74-80-88-98-106 masker ret (= bagstykke), sæt de næste 51-55-59-63-69-71 masker på 1 tråd (= højre ærme), slå 6-6-8-8-8-10 nye masker op (sæt 1 mærketråd midt mellem disse nye masker = i siden på ryg- og forstykke) og strik de resterende 37-40-43-47-52-56 masker som før (= højre forstykke). Videre strikkes ryg & forstykke og ærmer hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG- OG FORSTYKKE:
= 154-166-182-198-218-238 masker. Strik glatstrik frem og tilbage med 3 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran. Husk KNAPHUL på forkanten – se forklaring over. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind på hver side af begge mærketråde – læs INDTAGNINGSTIPS-1 (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 4.cm totalt 3 gange i hver side = 142-154-170-186-206-226 masker. Når arbejdet måler 18 cm fra det blev delt tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 4.cm totalt 3 gange i hver side = 154-166-182-198-218-238 masker. Skift til rundpind 4 når arbejdet måler 33-33-33-33-33-34 cm fra det blev delt. Strik 4 pinde retstrik frem og tilbage over alle masker. Skift tilbage til rundpind 5 og luk af – Det er vigtigt at aflukningskanten ikke strammer. Jakken måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Ærmet strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde. Sæt de 51-55-59-63-69-71 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpinde 5 og strik 1 maske op i hver af de 6-6-8-8-8-10 masker under ærmet = 57-61-67-71-77-81 masker. Sæt 1 mærketråd midt under ærmet og lad mærketråden følge med videre – omgangen starter her.
Fortsæt således: 0-2-1-3 2-0 masker glatstrik, A.2A (= 4 masker – start A.2 der hvor A.1 sluttede i din størrelse), A.2B over de næste 48-48-56-56-64-72 masker (= 6-6-7-7-8-9 rapporter à 8 m), A.2C (= 5 masker) og 0-2-1-3-2-0 masker glatstrik. Fortsæt mønsteret således. Når arbejdet måler 2 cm tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således totalt 8-10-12-13-15-17 gange i S: På hver 4.omgang, i M: På hver 3.omgang, i L + XL: På hver 2.omgang, i XXL + XXXL: På hver omgang = 41-41-43-45-47-47 masker - OBS: De masker som ikke går op i mønsteret når der tages ind strikkes i glatstrik, sørg for at det stemmer med antal ind- og udtagninger i mønsteret.
Når arbejdet måler 18-16-15-14-12-11 cm fra det blev delt under ærmet (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke) skiftes der til strømpepinde 4. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Skift tilbage til strømpepinde 5. Fjern 1 tråd BabyAlpaca Silk og strik 1 omgang ret med 2 tråde Kid-Silk. Hver maske består nu af 2 masker da der blev strikket med 2 tråde = 82-82-86-90-94-94 masker. Fjern 1 tråd Kid-Silk og strik videre med 1 tråd Kid-Silk således: * Strik den ene af de 2 første/næste masker ret, slå om, strik den anden af de 2 første/næste masker ret *, gentag fra *-* omgangen rundt = 123-123-129-135-141-141 masker på pinden. Strik 5 omgange ret. Derefter lukkes der af således: * luk 1 maske af, slå om, luk omslaget af *, gentag fra *-* omgangen rundt. Sæt maskerne fra tråden i den anden side af arbejdet på lille rundpind 5 og strik på samme måde som det første ærme.

MONTERING:
Sy knapperne i på venstre forkant.

FLÆSEKANT MIDT FORAN LANGS VENSTRE FORSTYKKE:
Start fra retsiden øverst ved halsen på venstre forstykke (når tøjet tages på). Brug hæklenål 5 og 2 tråde Kid-Silk og strik 1 maske op i hver 2. retmaske indenfor kantmaskerne ned langs midt foran – sæt maskerne ind på rundpind 5 løbende.
Der er 2 masker i hver maske hvis der blev strikket med 2 tråde = ca 116 til 138 masker. Fjern 1 tråd Kid-Silk og strik med 1 tråd Kid-Silk således fra vrangen: Strik yderste maske ret (strik gennem begge masker), * Strik den ene af de 2 første/næste masker vrang, slå om, strik den anden af de 2 første/næste masker vrang *, gentag fra *-* pinden ud, men afslut med 1 ret i sidste maske (strik gennem begge masker) = ca 170 til 204 masker på pinden. Strik 2 pinde glatstrik frem og tilbage med 1 kantmaske i retstrik i hver side. Derefter lukkes der af således fra retsiden: * luk 1 maske af, slå om, luk omslaget af *, gentag fra *-* til alle maskerne er lukket af.

FLÆSEKANT MIDT FORAN LANGS MED HØJRE FORSTYKKE:
Strik på samme måde som venstre forstykke, men start med at strikke masker op fra retsiden nederst på højre forstykke.

= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= strikkeretning

Delphine Lees 03.03.2019 - 20:47:

Bonjour, je trouve ce modele magnifique ! En regardant le nuancier, je m'interroge, a-t'il vraiment ete realise avec du baby alpaca silk 7402 vert ocean clair ? Pour moi cela ressemblerait beaucoup plus au 6235 gris bleu. Merci par avance de confirmer la couleur du modele presente, que je voudrais reproduire.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 11:14:

Bonjour Mme Lees, ce modèle a bien été tricoté en BabyAlpaca Silk 7402 + Kid-Silk 06, ce qui peut faire apparaître la couleur différemment. L'éclairage le jour de la prise de photo peut également jouer. Pour toute aide dans le choix de la couleur, n'hésitez pas à demander conseil à votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Lelletta 24.01.2019 - 19:03:

Grazie mille! Lelletta

Elena Cordoni 10.11.2017 - 19:12:

Thank you so much ! Good bye.

Elena Cordoni 09.11.2017 - 16:48:

Ok, but after the new 6 sts I find the beginning of the work at the end of the sts ; Have I to do a stripe of St st and, after, begin... Thanks again

DROPS Design 10.11.2017 kl. 07:45:

Dear Mrs Cordoni, beg of round should be in the middle of the 6 new sts mid under arm, knit the first 3 new sts if necessary, place marker and start new round from here. Happy knitting!

Eena Cordoni 08.11.2017 - 09:09:

Hello, I have difficulty starting to work on the sleeves. After taking the 6 points under the sleeve I should start the pattern straight away, there is no space for the two knit stitches ... Then, will the 6 jersey shoots become perforated? Thanks and regards.

DROPS Design 08.11.2017 kl. 09:54:

Dear Mrs Cordoni, when you continue the sleeve, beg of round is in the middle of the new 6 sts and now work 2 sts stocking st, the work A.2A, A.2B over the next 48 sts, A.2C and finish with 2 sts in stocking st. Continue pattern from previous round on yoke. Happy knitting!

Elize 18.02.2017 - 23:45:

Would I be able us use Drops delight for this pattern.

DROPS Design 19.02.2017 kl. 09:45:

Hello, yes, instead of DROPS BabyAlpaca Silk you can use DROPS Delight - both of them are from the same Yarn group A. Happy knitting!

Charlotte Cowan 09.02.2017 - 17:07:

For Love You No. 7 cotton yarn, would you use the amount given for both yarns in pattern? Thank you. Confused because different weights given for both alpaca and kid silk though are combined together on knitting needles. I want to only use the cotton yarn.

DROPS Design 10.02.2017 kl. 09:11:

Dear Mrs Cowan, you can use DROPS loves you 7 instead of Baby Alpaca Silk and instead of Kid-Silk (all yarns group A), so that you will have to work with 2 threads of Cotton instead of 1 thread each quality, and with 1 thread when working with Kid-Silk only. Remember that different yarns with different textures, will give the garment different looks. Read more about alternative here. Happy knitting!

Charlotte Cowan 09.02.2017 - 16:56:

I want to substitute

Devleeschouwer 30.12.2016 - 18:04:

Quelle classe !

Barbara Sullivan 20.12.2016 - 22:48:

Pretty romantic cardigan for mild summer days.

Kommentere opskrift DROPS 175-29