DROPS / 176 / 23

To the Beach! by DROPS Design

Gehaakte tas met kantpatroon van 2 draden DROPS Bomull-Lin.

DROPS Design: Patroon nr. l-143
Garengroep C en C of E
-----------------------------------------------------------
Maten: Breedte: 30 cm. Hoogte: 39 cm.
Materiaal:
DROPS BOMULL-LIN van Garnstudio (hoort bij garengroep C)
200 gr. kleur 02, naturel
200 gr. kleur 11, beige

DROPS HAAKNAALD 6 MM – of de maat haaknaald die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 12 vasten met 2 draden is 10 cm in de breedte.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: kantpatroon, tassen,

Zie telpatronen A.1 en A.2. A.2 laat zien hoe de toeren beginnen en eindigen.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Elke toer met vasten begint met 1 losse en eindigt met 1 halve vaste in de eerste losse.
Elke toer met stokjes begint met 3 lossen en eindigt met 1 halve vaste in de 3e losse.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Na de markeerder: haak 1 vaste in de eerste vaste, 2 vaste in de volgende vaste.
Voor de markeerder: haak tot er 2 vasten over zijn voor de markeerder, haak 2 vasten in de eerste vaste, 1 vaste in de volgende vaste.
----------------------------------------------------------

TAS:
De tas wordt in de rondte gehaakt van onderen naar boven.
Haak een ketting van 30 lossen met haaknaald 6 mm en 2 draden beige. Haak 1 vaste in de 2e losse van de haak, 1 vaste in elke van de volgende 3 lossen, * sla 1 losse over, 1 vaste in elke van de volgende 4 lossen *, herhaal van *-* nog 4 keer = 24 vasten. Ga verder langs de andere kant van de ketting – LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN, haak 1 vaste in elke losse waarin al een vaste is gehaakt (= 24 vasten), eindig met 1 halve vaste in de eerste vaste aan het begin van de toer = 48 vasten op de toer. Plaats 1 markeerder in de eerste vaste en 1 markeerder in de 25e vaste.
Ga verder en haak 6 toeren met 1 vaste in elke vaste en meerder TEGELIJKERTIJD 1 vaste aan elke kant van elke markeerder (= 4 vasten gemeerderd elke toer) – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN en DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als de meerderingen zijn gedaan, zijn er 72 vasten op de laatste toer.
Haak de volgende toer in de rondte volgens A.1 (= 12 herhalingen in de breedte) - A.2 laat zien hoe de toeren beginnen en eindigen. Als A.1 een keer in de hoogte is gehaakt (A.z, A.y en A.x), herhaal dan A.x nog 3 keer in hoogte. Haak dan de 1e toer van A.y. Ga verder met 2 draden naturel en haak de 2e toer van A.y, haak dan A.z 3 keer in totaal. Haak dan 1 toer met 1 vaste in elk stokje = 72 vasten. Haak nog 3 toeren met 1 vaste in elke vaste. Het werk heeft nu een hoogte van ongeveer 35 cm. Knip de draden af.

HENGSEL:
Het begin van de toer is vanaf nu ergens anders, leg hiervoor de tas plat neer – het begin van toer is nu aan een van de zijkanten. Begin de volgende toer aan een zijkant van de tas en haak de toer als volgt: denk om de INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak 1 vaste in elke van de eerste 12 vasten, haak 58 lossen (= hengsel), sla 12 vasten over, haak 1 vaste in elke van de volgende 24 vasten, haak 58 lossen (= hengsel), sla 12 vasten over, haak 1 vaste in elke van de laatste 12 vasten.
Haak de volgende toer als volgt: haak 1 vaste in elke van de eerste 12 vasten, 58 vasten langs het hengsel, haak 1 vaste in elke van de volgende 24 vasten, haak 58 vasten langs het hengsel, haak 1 vaste in elke van de laatste 12 vasten.
Haak 3 toeren met 1 vaste in elke vaste, knip de draad af en zet vast.

= vaste in steek
= stokje in steek
= stokje om losse
= stokje tussen 2 stokjesgroepen
= deze toer is al gehaakt, sla deze toer over en begin op de volgende toer

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 176-23.