DROPS / 176 / 23

To the Beach! by DROPS Design

Virkad väska med hålmönster i 2 trådar DROPS Bomull-Lin.

DROPS Design: Modell l-143
Garngrupp C + C eller E
-----------------------------------------------------------
Mått: Bredd: 30 cm. Höjd: 39 cm.
Garnåtgång:
DROPS BOMULL-LIN från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200 g nr 02, natur
200 g nr 11, beige

DROPS VIRKNÅL NR 6 – eller det nålnr du måste använda för att få 12 fastmaskor med 2 trådar på 10 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 27.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 240kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. A.2 visar hur varven börjar och slutar.

VIRKINFO:
Varje varv med fastmaskor börjar med 1 luftmaska, avsluta med 1 smygmaska i första luftmaskan.
Varje varv med stolpar börjar med 3 luftmaskor, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan.

ÖKNINGSTIPS:
Efter markören: Virka 1 fastmaska i första fastmaskan, 2 fastmaskor i nästa fastmaska.
Före markören: Virka tills det återstår 2 fastmaskor före markören, virka 2 fastmaskor i första fastmaskan, 1 fastmaska i nästa fastmaska.
----------------------------------------------------------

VÄSKA:
Väskan virkas runt från botten och upp.
Virka ett luftmasksvarv på 30 luftmaskor med nål 6 med 2 trådar beige. Virka 1 fastmaska i 2:a luftmaskan från nålen, 1 fastmaska i var och en av de nästa 3 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 luftmaskorna *, upprepa *-* 4 ggr till = 24 fastmaskor. Virka sedan runt på motsatt sida av luftmasksvarvet - LÄS VIRKINFO, virka 1 fastmaska i varje luftmaska med fastmaska i (= 24 fastmaskor), avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan i början av varvet = 48 fastmaskor på varvet. Sätt 1 markör i första fastmaskan, och 1 markör i 25:e fastmaskan.
Sedan virkas det 6 varv med 1 fastmaska i varje fastmaska SAMTIDIGT som det ökas 1 fastmaska på varje sida av varje markör (= 4 fastmaskor ökade varje varv) - LÄS ÖKNINGSTIPS och KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När ökningen är färdig är det 72 fastmaskor på sista varvet.
På nästa varv virkas det mönster runt efter A.1 (= 12 rapporter på bredden) - A.2 visar hur varven börjar och slutar. När hela A.1 har virkats 1 gång på höjden (A.z, A.y och A.x) upprepas A.x 3 ggr till på höjden. Sedan virkas 1:a varvet i A.y. Byt till 2 trådar natur och virka 2:a varvet av A.y, sedan virkas A.z totalt 3 gånger på höjden. Sedan virkas det 1 varv med 1 fastmaska i varje stolpe = 72 fastmaskor. Virka 3 varv till med 1 fastmaska i varje fastmaska. Arbetet mäter ca 35 cm. Klipp av trådarna och fäst dem.

AXELBAND:
Varvets början förskjuter sig med mönstret, därför läggs väskan platt så att varvet nu börjar i sidan. Börja nästa varv i den ena sidan av väskan, virka nästa varv så här: Kom ihåg VIRKINFO! Virka 1 fastmaska i var och en av de första 12 fastmaskorna, virka 58 luftmaskor (= axelband), hoppa över 12 fastmaskor, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 24 fastmaskorna, virka 58 luftmaskor (= axelband), hoppa över 12 fastmaskor, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 12 fastmaskorna.
Virka nästa varv så här: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 12 fastmaskorna, 58 fastmaskor om axelbandet, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 24 fastmaskorna, virka 58 fastmaskor om axelbandet, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 12 fastmaskorna.
Virka 3 varv med 1 fastmaska i varje fastmaska, klipp av tråden och fäst den.

Diagram

= luftmaska
= smygmaska
= fastmaska i maska
= stolpe i maska
= stolpe om luftmaska
= stolpe mellan 2 stolpgrupper
= detta varv ska inte virkas, det är redan virkat, börja på nästa varv

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar här!

Gisela 19.04.2018 - 22:37:

Ich komme leider mit der Musterabfolge nicht zurecht. Kann es sein, dass hier etwas vertauscht wurde, denn die oberste Reihe von A1 ist beim Foto nur im oberen, hellen Teil zu sehen. Auch die Anzahl der Musterfolgen bis zum Farbwechsel passt nicht. Könnten Sie das bitte prüfen? Danke!

Karyn 21.02.2018 - 02:59:

I’m working pattern 176-23 Chart A.1 on the last row. It says to do double crochet around chain and I’m not sure how to do 3 of these. Are they done as a front or back post double crochet? Thank you

DROPS Design 21.02.2018 kl. 07:16:

Dear Karyn, you have to do 3 double crochets around the same chain stitch (which is between 2 double crochets from previous row). Happy crocheting!

Claudia Bergamini 28.08.2017 - 13:23:

La borsa l'ho realizzata ed è venuta benissimo ma ho dovuto apportare delle modifiche sul numero di ripetizioni.Anche guardando attentamente la foto si nota che c'è ne sono di meno nella parte beige. Comunque il vostro è un sito meraviglioso!

Jatta 15.03.2017 - 10:04:

Hei! Yleensähän kaavio luetaan alhaalta ylöspäin (?), jolloin kaaviota katsoessa ymmärtää, että ensin tehtäisiin Ax, sitten Ay ja lopuksi Az. Kirjallisessa ohjeessa kuitenkin sanotaan, että kun olet virkannut piirroksen A1 loppuun (Az, Ay ja Ax)... Ovatko A:n mallikerrat oikeassa järjestyksessä vai pitäisikö niiden olla kaaviopiirroksessa töisin päin, ylimmäisenä x ja alimmaisena z?

Fulconis 15.12.2016 - 22:00:

Sac citadin, chic et tendance ;-)) merci

Lauren McRoberts 14.12.2016 - 19:11:

Beautiful and classy. Please include.

Kommentér oppskrift DROPS 176-23