DROPS / 176 / 23

To the Beach! by DROPS Design

Virkad väska med hålmönster i 2 trådar DROPS Bomull-Lin.

DROPS Design: Modell l-143
Garngrupp C + C eller E
-----------------------------------------------------------
Mått: Bredd: 30 cm. Höjd: 39 cm.
Garnåtgång:
DROPS BOMULL-LIN från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200 g nr 02, natur
200 g nr 11, beige

DROPS VIRKNÅL NR 6 – eller det nålnr du måste använda för att få 12 fastmaskor med 2 trådar på 10 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 18.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 144kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. A.2 visar hur varven börjar och slutar.

VIRKINFO:
Varje varv med fastmaskor börjar med 1 luftmaska, avsluta med 1 smygmaska i första luftmaskan.
Varje varv med stolpar börjar med 3 luftmaskor, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan.

ÖKNINGSTIPS:
Efter markören: Virka 1 fastmaska i första fastmaskan, 2 fastmaskor i nästa fastmaska.
Före markören: Virka tills det återstår 2 fastmaskor före markören, virka 2 fastmaskor i första fastmaskan, 1 fastmaska i nästa fastmaska.
----------------------------------------------------------

VÄSKA:
Väskan virkas runt från botten och upp.
Virka ett luftmasksvarv på 30 luftmaskor med nål 6 med 2 trådar beige. Virka 1 fastmaska i 2:a luftmaskan från nålen, 1 fastmaska i var och en av de nästa 3 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 luftmaskorna *, upprepa *-* 4 ggr till = 24 fastmaskor. Virka sedan runt på motsatt sida av luftmasksvarvet - LÄS VIRKINFO, virka 1 fastmaska i varje luftmaska med fastmaska i (= 24 fastmaskor), avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan i början av varvet = 48 fastmaskor på varvet. Sätt 1 markör i första fastmaskan, och 1 markör i 25:e fastmaskan.
Sedan virkas det 6 varv med 1 fastmaska i varje fastmaska SAMTIDIGT som det ökas 1 fastmaska på varje sida av varje markör (= 4 fastmaskor ökade varje varv) - LÄS ÖKNINGSTIPS och KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När ökningen är färdig är det 72 fastmaskor på sista varvet.
På nästa varv virkas det mönster runt efter A.1 (= 12 rapporter på bredden) - A.2 visar hur varven börjar och slutar. Virka A.1 tills A.y är färdig. Upprepa A.x och A.y en gång till på höjden. Byt till 2 trådar natur och virka 2:a varvet av A.y, sedan virkas A.z totalt 3 gånger på höjden. Sedan virkas det 1 varv med 1 fastmaska i varje stolpe = 72 fastmaskor. Virka 3 varv till med 1 fastmaska i varje fastmaska. Arbetet mäter ca 35 cm. Klipp av trådarna och fäst dem.

AXELBAND:
Varvets början förskjuter sig med mönstret, därför läggs väskan platt så att varvet nu börjar i sidan. Börja nästa varv i den ena sidan av väskan, virka nästa varv så här: Kom ihåg VIRKINFO! Virka 1 fastmaska i var och en av de första 12 fastmaskorna, virka 58 luftmaskor (= axelband), hoppa över 12 fastmaskor, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 24 fastmaskorna, virka 58 luftmaskor (= axelband), hoppa över 12 fastmaskor, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 12 fastmaskorna.
Virka nästa varv så här: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 12 fastmaskorna, 58 fastmaskor om axelbandet, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 24 fastmaskorna, virka 58 fastmaskor om axelbandet, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 12 fastmaskorna.
Virka 3 varv med 1 fastmaska i varje fastmaska, klipp av tråden och fäst den.

Detta mönster har uppdaterats. .

Rättele: På nästa varv virkas det mönster runt efter A.1 (= 12 rapporter på bredden) - A.2 visar hur varven börjar och slutar. Virka A.1 tills A.y är färdig. Upprepa A.x och A.y en gång till på höjden. Byt till 2 trådar natur
Uppdaterad online: 29.05.2018

Diagram

= luftmaska
= smygmaska
= fastmaska i maska
= stolpe i maska
= stolpe om luftmaska
= stolpe mellan 2 stolpgrupper
= detta varv ska inte virkas, det är redan virkat, börja på nästa varv

Kommentarer (10)

Skriv din kommentar här!

Emelie 10.07.2018 - 22:08:

Hej! Det står \"Virka ett luftmasksvarv på 30 luftmaskor med nål 6 med 2 trådar beige\". Ska man alltså virka med dubbelt garn, dvs. två trådar samtidigt? \r\nTack och hälsning Emelie

Hanne 15.05.2018 - 09:12:

Jeg har heklet A.1, 1 gang i høyden. Men på bildet, så ser det ikke ut til at A.Z er med. Skal jeg hekle med A.z når jeg hekler A.1, 1 gang i høyden? Jeg ser A.Z er med på den hvite delen av vesken, men ikke på den mørkere delen :) (Stav i maske, 1 luftmaske, stav i maske) Vesken min har flere rader enn vesken på bildet, og jeg har gått tom for garn, før jeg er ferdig med A.X 3 ganger til i høyden. Så føler jeg gjør feil en plass :) Har riktig heklefasthet osv :)

DROPS Design 29.05.2018 kl. 15:02:

Hei Hanne. Du har rett i at her er det noe som ikke stemmer. Vi har nå gått gjennom oppskriften, og rettet den til følgende: «Hekle etter A.1 til A.y er heklet ferdig. Gjenta A.x og A.y 1 gang til i høyden.» Nå skal oppskriften stemme overens med bildet. Takk for beskjed og god fornøyelse.

Benedetta 30.04.2018 - 09:07:

Buongiorno, vorrei sapere se il diagramma A 1 viene lavorato dalla Ax alla A z la prima volta o se ci si ferma alla A y eo se soltanto nelle ultime ripetizioni.Grazie

DROPS Design 30.04.2018 kl. 10:28:

Buongiorno Benedetta, la prima volta il diagramma A.1 va lavorato per intero, poi lavorerà solo il diagramma A.z per altre 3 volte. Buon lavoro!

Šárka 27.04.2018 - 16:20:

Potřebuji pomoc.Od té doby co jsem uháčkovala dno,nejsem schopná se pohnout z místa.Jsem začátečník a neumím ještě číst v návodech.Prosím pomožte jak dál,mám opravdu zájem to dodělat.Ale sama to nezvládnu.Děkuji za ochotu a pomoc.

Gisela 19.04.2018 - 22:37:

Ich komme leider mit der Musterabfolge nicht zurecht. Kann es sein, dass hier etwas vertauscht wurde, denn die oberste Reihe von A1 ist beim Foto nur im oberen, hellen Teil zu sehen. Auch die Anzahl der Musterfolgen bis zum Farbwechsel passt nicht. Könnten Sie das bitte prüfen? Danke!

DROPS Design 29.05.2018 kl. 15:06:

Liebe Gisela, danke für den Hinweis, eine Korrektur kommt gleich. Viel Spaß beim häkeln!

Karyn 21.02.2018 - 02:59:

I’m working pattern 176-23 Chart A.1 on the last row. It says to do double crochet around chain and I’m not sure how to do 3 of these. Are they done as a front or back post double crochet? Thank you

DROPS Design 21.02.2018 kl. 07:16:

Dear Karyn, you have to do 3 double crochets around the same chain stitch (which is between 2 double crochets from previous row). Happy crocheting!

Claudia Bergamini 28.08.2017 - 13:23:

La borsa l'ho realizzata ed è venuta benissimo ma ho dovuto apportare delle modifiche sul numero di ripetizioni.Anche guardando attentamente la foto si nota che c'è ne sono di meno nella parte beige. Comunque il vostro è un sito meraviglioso!

Jatta 15.03.2017 - 10:04:

Hei! Yleensähän kaavio luetaan alhaalta ylöspäin (?), jolloin kaaviota katsoessa ymmärtää, että ensin tehtäisiin Ax, sitten Ay ja lopuksi Az. Kirjallisessa ohjeessa kuitenkin sanotaan, että kun olet virkannut piirroksen A1 loppuun (Az, Ay ja Ax)... Ovatko A:n mallikerrat oikeassa järjestyksessä vai pitäisikö niiden olla kaaviopiirroksessa töisin päin, ylimmäisenä x ja alimmaisena z?

Fulconis 15.12.2016 - 22:00:

Sac citadin, chic et tendance ;-)) merci

Lauren McRoberts 14.12.2016 - 19:11:

Beautiful and classy. Please include.

Kommentér oppskrift DROPS 176-23