DROPS / 176 / 23

To the Beach! by DROPS Design

Virkad väska/bag med hålmönster i 2 trådar DROPS Bomull-Lin.

DROPS Design: Modell l-143
Garngrupp C + C eller E
-----------------------------------------------------------
Mått: Bredd: 30 cm. Höjd: 39 cm.
Garnåtgång:
DROPS BOMULL-LIN från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200 g nr 02, natur
200 g nr 11, beige

DROPS VIRKNÅL NR 6 – eller det nålnr du måste använda för att få 12 fastmaskor med 2 trådar på 10 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 29.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 232kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2. A.2 visar hur varven börjar och slutar.

VIRKINFO:
Varje varv med fastmaskor börjar med 1 luftmaska, avsluta med 1 smygmaska i första luftmaskan.
Varje varv med stolpar börjar med 3 luftmaskor, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan.

ÖKNINGSTIPS:
Efter markören: Virka 1 fastmaska i första fastmaskan, 2 fastmaskor i nästa fastmaska.
Före markören: Virka tills det återstår 2 fastmaskor före markören, virka 2 fastmaskor i första fastmaskan, 1 fastmaska i nästa fastmaska.
----------------------------------------------------------

VÄSKA:
Väskan virkas runt från botten och upp.
Virka ett luftmasksvarv på 30 luftmaskor med nål 6 med 2 trådar beige. Virka 1 fastmaska i 2:a luftmaskan från nålen, 1 fastmaska i var och en av de nästa 3 luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 luftmaskorna *, upprepa *-* 4 ggr till = 24 fastmaskor. Virka sedan runt på motsatt sida av luftmasksvarvet - LÄS VIRKINFO, virka 1 fastmaska i varje luftmaska med fastmaska i (= 24 fastmaskor), avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan i början av varvet = 48 fastmaskor på varvet. Sätt 1 markör i första fastmaskan, och 1 markör i 25:e fastmaskan.
Sedan virkas det 6 varv med 1 fastmaska i varje fastmaska SAMTIDIGT som det ökas 1 fastmaska på varje sida av varje markör (= 4 fastmaskor ökade varje varv) - LÄS ÖKNINGSTIPS och KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När ökningen är färdig är det 72 fastmaskor på sista varvet.
På nästa varv virkas det mönster runt efter A.1 (= 12 rapporter på bredden) - A.2 visar hur varven börjar och slutar. Virka A.1 tills A.y är färdig. Upprepa A.x och A.y en gång till på höjden. Byt till 2 trådar natur och virka 2:a varvet av A.y, sedan virkas A.z totalt 3 gånger på höjden. Sedan virkas det 1 varv med 1 fastmaska i varje stolpe = 72 fastmaskor. Virka 3 varv till med 1 fastmaska i varje fastmaska. Arbetet mäter ca 35 cm. Klipp av trådarna och fäst dem.

AXELBAND:
Varvets början förskjuter sig med mönstret, därför läggs väskan platt så att varvet nu börjar i sidan. Börja nästa varv i den ena sidan av väskan, virka nästa varv så här: Kom ihåg VIRKINFO! Virka 1 fastmaska i var och en av de första 12 fastmaskorna, virka 58 luftmaskor (= axelband), hoppa över 12 fastmaskor, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 24 fastmaskorna, virka 58 luftmaskor (= axelband), hoppa över 12 fastmaskor, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 12 fastmaskorna.
Virka nästa varv så här: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 12 fastmaskorna, 58 fastmaskor om axelbandet, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 24 fastmaskorna, virka 58 fastmaskor om axelbandet, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 12 fastmaskorna.
Virka 3 varv med 1 fastmaska i varje fastmaska, klipp av tråden och fäst den.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 29.05.2018
Rättele: På nästa varv virkas det mönster runt efter A.1 (= 12 rapporter på bredden) - A.2 visar hur varven börjar och slutar. Virka A.1 tills A.y är färdig. Upprepa A.x och A.y en gång till på höjden. Byt till 2 trådar natur

Diagram

= luftmaska
= smygmaska
= fastmaska i maska
= stolpe i maska
= stolpe om luftmaska
= stolpe mellan 2 stolpgrupper
= detta varv ska inte virkas, det är redan virkat, börja på nästa varv

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 176-23) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (17)

Mai Laithy 26.07.2019 - 23:31:

Hi! I liked the design of the bag a lot. I am so interested in doing it but the thing is that I'm kind of a beginner and I couldn't figure out the diagram. Is it possible that to find a written pattern for the rest of the bag?? Thanks a lot, Mai

DROPS Design 06.08.2019 kl. 10:41:

Dear Mrs Laithy, you will find here how to read crochet diagrams. For any further individual assistance reading diagram please contact your DROPS store - even per mail or telephone. Happy crocheting!

Raquel 01.06.2019 - 23:30:

Después de completar el último aumento, no consigo entender cómo ir haciendo los patrones A1 y A2, no entiendo cómo realizar el resto del bolso.

DROPS Design 03.06.2019 kl. 22:49:

Hola Raquel. El diagrama A.2 se trabaja al inicio de la vuelta (= 3 puntos de cadeneta) y al finalizar la vuelta (= 1 punto enano en el tercer punto de cadeneta del inicio de la vuelta). El diagrama A.1 se repite 12 veces a lo largo de la vuelta.

Ylga 15.01.2019 - 07:06:

Jag har svårt att förstå mönstret. Börjar man nerifrån? Vad betyder 12 rapporter? Om jag börjar nerifrån kan ni med ord beskriva hur jag ska göra när jag börjar varv 1 på mönster samt gärna med ord förklara hela mönsterdelen. Tack

DROPS Design 23.01.2019 kl. 12:13:

Hei Ylga. Ja, denne vesken hekles fra bunnen og opp. 12 rapporter betyr at du skal gjenta mønsteret 12 ganger i bredden. Du leser fra høyre, mot venstre, nedenfra og opp. Og du hekler hvert symbol akkurat slik det står, i den masken det vises at den hekles i. Den første omgangen hekles slik: 3 luftmasker, 3 staver i første maske, hopp over de 2 neste maskene, 3 staver i neste maske. Gjenta ut omgangen, og avslutt med en kjedemaske i 3 luftmasken på omgangen. På neste omgang hekler du 3 luftasker, og videre 3 staver mellom hver av stavgruppene fra forrige omgang, fest med en kjedemaske. God fornøyelse

Ylga 04.01.2019 - 22:24:

Vad menas med virka 1 fastmaska i varje luftmaska med fastmaska när jag har 24 maskor som ska bli 48 maskor på varvet?

DROPS Design 07.01.2019 kl. 07:39:

Hei Ylga. Du har heklet en rad med 30 luftmasker, og videre har du heklet en rad med fastmasker i disse slik at du har 24 fastmasker. Du er nå i den motsatte enden av luftmaskeraden fra der du begynte omgangen. Du skal fortsette å hekle rundt de 30 luftmaskene, slik at du ender opp på samme sted som du begynte denne omgangen. Altså du heklet langs luftmaskeraden på den ene siden, og skal nå hekle tilbake på den andre siden slik at du har heklet 1 omgang rundt. Du hekler fastmasker i de samme luftmaskene som du gjorde på den første siden (altså, i hver luftmaske med fastmaske i). God fornøyelse

Melanie 04.11.2018 - 22:56:

Ich habe etwas Anfangsschwierigkeiten mit dem Diagramm176-23. Gibt es für den Anfang ein Tutorial Video? Ich fange mit 3 Luftmaschen an und häkel dann mit Stäbchen in die festen Machen weiter? Vielen Dank.

DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:57:

Liebe Melanie, bei der 1. Reihe in A.1/A.2 häkeln Sie 3 Lm (= Begin der Runde = A.2), dann *3 Stb in das nächste Stb, 2 M überspringen, 3 Stb in das nächste Stb, 2 M überspringen* = A.1 und von *bis* wiederholen, der Runde schliessen Sie mit 1 Km in das 3. Lm am Anfang der Runde (= A.2). Viel Spaß beim häkeln!

Ann May Storebø 03.09.2018 - 23:02:

Hei. Jeg skjønner ikke diagram, og tenkte ikke over at det ikke var vanlig oppskrift hele veien da jeg startet på dette handlenettet. Har heklet bunnen, men aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Finnes det en "oversettelse" for dette diagrammet et sted?

Jacqueline Franke 02.08.2018 - 15:56:

Hi, ich würde gerne die Tasche etwas größer machen wollen für meinen nächsten Strandurlaub. Kann ich einfach am Anfang die Luftmaschen auf 60 verdoppeln? Passt das dann noch mit dem Muster?

DROPS Design 02.08.2018 kl. 16:04:

Liebe Frau Franke, A.1 wird über 6 Maschen gehäkelt, dh nach den Runden mit festen Maschen, beachten Sie, daß die Maschenanzahl mit dem Muster anpasst - Garnmenge sollte auch angepasst werden. Viel Spaß beim häkeln!

Emelie 10.07.2018 - 22:08:

Hej! Det står \"Virka ett luftmasksvarv på 30 luftmaskor med nål 6 med 2 trådar beige\". Ska man alltså virka med dubbelt garn, dvs. två trådar samtidigt? \r\nTack och hälsning Emelie

Hanne 15.05.2018 - 09:12:

Jeg har heklet A.1, 1 gang i høyden. Men på bildet, så ser det ikke ut til at A.Z er med. Skal jeg hekle med A.z når jeg hekler A.1, 1 gang i høyden? Jeg ser A.Z er med på den hvite delen av vesken, men ikke på den mørkere delen :) (Stav i maske, 1 luftmaske, stav i maske) Vesken min har flere rader enn vesken på bildet, og jeg har gått tom for garn, før jeg er ferdig med A.X 3 ganger til i høyden. Så føler jeg gjør feil en plass :) Har riktig heklefasthet osv :)

DROPS Design 29.05.2018 kl. 15:02:

Hei Hanne. Du har rett i at her er det noe som ikke stemmer. Vi har nå gått gjennom oppskriften, og rettet den til følgende: «Hekle etter A.1 til A.y er heklet ferdig. Gjenta A.x og A.y 1 gang til i høyden.» Nå skal oppskriften stemme overens med bildet. Takk for beskjed og god fornøyelse.

Benedetta 30.04.2018 - 09:07:

Buongiorno, vorrei sapere se il diagramma A 1 viene lavorato dalla Ax alla A z la prima volta o se ci si ferma alla A y eo se soltanto nelle ultime ripetizioni.Grazie

DROPS Design 30.04.2018 kl. 10:28:

Buongiorno Benedetta, la prima volta il diagramma A.1 va lavorato per intero, poi lavorerà solo il diagramma A.z per altre 3 volte. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 176-23