DROPS / 177 / 4

Lisbon Tiles by DROPS Design

Gehaakte omslagdoek met vierkantjes van DROPS Kid-Silk.

DROPS Design: Patroon nr. ks-121
Garengroep A
-----------------------------------------------------------
Maten:
Breedte aan bovenkant ongeveer 160 cm.
Hoogte in middelste ongeveer 80 cm.
Materiaal:
DROPS KID-SILK van Garnstudio (hoort bij garengroep A)
100 gr. kleur 08, grijsblauw

DROPS HAAKNAALD 3,5 MM – of de maat haaknaald die u nodig hebt zodat 1 vierkant 11 cm in de breedte en 11 cm in de hoogte meet.

----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1, A.2 en A.3. Tekening A.3 laat zien hoe de omslagdoek samengesteld wordt.

4 DUBBELE STOKJES SAMEN:
Haak 3 dubbele stokje om de lossenlus, maar wacht met de laatste omslag en doorhaling van elk van deze dubbele stokjes, haak nog 1 dubbel stokje om dezelfde lossenlus en haal de laatste omslag door alle 5 lussen op de haak.

----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Het werk bestaat uit 45 hele vierkantjes en 10 halve vierkantjes die aan het eind aan elkaar worden gehaakt.

VIERKANT:
Gebruik haaknaald 3,5 mm en Kid-Silk, haak volgens telpatroon A.1. Als het hele telpatroon klaar is, knip dan de draad af en zet vast. Haak in totaal 45 vierkantjes op deze manier.

HELFT VIERKANT:
Gebruik haaknaald 3,5 mm en Kid-Silk, haak volgens telpatroon A.2. Als het hele telpatroon klaar is, knip dan de draad af en zet vast. Haak in totaal 10 halve vierkantjes op deze manier.

AFWERKING:
De vierkantjes worden eerst in de breedte en dan in de hoogte verbonden. Zie tekening A.3. Maak eerst rijen 1 en 2 aan elkaar.

Plaats 2 vierkantjes met de verkeerde kant op elkaar en haak door beide lagen heen vanaf de goede kant: 1 vaste om de hoek, * 3 lossen, 1 vaste om de volgende lossenlus *, herhaal van *-* tot en met de hoek (= 5 lossenlussen), haak 3 lossen (= overgang naar de volgende 2 vierkantjes). Ga verder en haak de volgende 2 vierkantjes samen op dezelfde manier. Haak alle vierkantjes in deze rijen op dezelfde manier aan elkaar. Haak dan rijen 2 en 3 samen. Ga verder tot alle rijen verbonden zijn. Nu zijn alle vierkantjes van de omslagdoek aan 2 zijkanten verbonden. Haak nu alle rijen samen in de andere richting, op dezelfde manier. Haak eerst het eerste en tweede vierkantje van rij 1 samen en dan het eerste en tweede vierkantje van rij 2. Ga zo verder over alle vierkantjes. Als alle vierkantjes in deze rij zijn verbonden, haak dan de andere rijen samen op dezelfde manier.
Maak tot slot de 2 halve vierkantjes vast in de buitenste hoeken aan elke kant op dezelfde manier, haak ze vast aan de buitenste vierkanten van rijen 1 en 9. Knip de draden af en zet vast.

Telpatroon

= Haak 4 lossen en vorm ze tot een ring met 1 halve vaste. De zwarte stip is het begin van de toer
= 1 stokje om de losse/lossenlus
= 1 stokje in de steek
= 1 losse
= 1 vaste om de losse/lossenlus
= 1 vaste in de steek
= haak 4 dubbele stokjes samen om de lossenlus – zie uitleg boven
= de toer begint met 3 lossen en eindigt met 1 halve vaste in de 3e losse aan het begin van de toer
= de toer begint met 1 losse, 1 halve vaste in elke van de eerste 2 lossen op de toer, haak dan 1 losse en verder en in patroon volgens het telpatroon. De toer eindigt met 1 halve vaste in de eerste vaste van de toer
= de toer begint met halve vasten tot het midden van de eerste lossenlus.
= vanaf de pijl in het telpatroon, haak heen en weer.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 177-4.