DROPS / 177 / 3

Hummingbird by DROPS Design

Jakke strikket sidelæns med hulmønster og ¾ ærmer i DROPS Paris. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model w-648
Garngruppe C – eller A + A
-----------------------------------------------------------
800-850-950-1050-1150-1250 g farve 16, hvid

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (80 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker x 22 pinde glatstrik/hulmønster på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (80 cm) nr 4 – til kanter i retstrik.
----------------------------------------------------------

fra 7.00 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 8.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 7.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 112kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

STRIKKETIPS:
Hvis hulmønsteret er færdig før rigtigt mål kan der strikkes glatstrik med A.1 i hver side som før for at opnå rigtig mål.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 ret, slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes løbende ind i mønsteret.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran til midt bagpå i 2 dele. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

HØJRE FOR- OG BAGSTYKKE:
Slå 200-200-219-219-238-238 masker op på rundpind 5 med Paris. Første pind strikkes således fra retsiden: A.1 (= 5 masker), A.2A (= 9 masker), A.2B over de næste 171-171-190-190-209-209 masker (= 9-9-10-10-11-11 rapporter à 19 masker), A.2C (= 10 masker) og A.1 (= 5 masker). Fortsæt mønsteret således. Når A.2 er strikket 1 gang i højden er der 180-180-197-197-214-214 masker på pinden.
Næste pind strikkes således fra retsiden: Fortsæt A.1 som før, strik A.3A (= 8 masker), A.3B over de næste 153-153-170-170-187-187 masker (= 9-9-10-10-11-11 rapporter à 17 masker), A.3C (= 9 masker) og afslut med A.1 som før. Fortsæt mønsteret således. Når A.3 er strikket 1 gang i højden er der 131-131-143-143-155-155 masker på pinden.
Næste pind strikkes således fra retsiden: Fortsæt A.1 som før, strik A.4A (= 6 masker), A.4B over de næste 108-108-120-120-132-132 masker (= 9-9-10-10-11-11 rapporter à 12 masker), A.4C (= 7 masker) og afslut med A.1 som før. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når A.4 er strikket færdig måler arbejdet ca 31 cm målt fra opslåningskanten (mål midt i bølgemønsteret). Fortsæt i glatstrik og A.1 over de 5 yderste masker i hver side som før.
Når arbejdet måler 42-43-44-45-46-47 cm lukkes der af til ærmegab således fra retsiden: Strik som før over de første 38 masker, luk de næste 29-31-33-35-35-37 masker af og strik som før over de sidste 64-62-72-70-82-80 masker. På næste pind slåes der 29-31-33-35-35-37 masker op over de aflukkede masker og der fortsættes i glatstrik og A.1 i hver side som før.
Når arb måler 44-46-48-50-52-54 cm (dvs 2-3-4-5-6-7 cm fra ærmegabet), strikkes næste pind således fra retsiden: Fortsæt A.1 som før, strik A.5A (= 6 masker), A.5B over de næste 108-108-120-120-132-132 masker (= 9-9-10-10-11-11 rapporter à 12 masker), A.5C (= 7 masker) og afslut med A.1 som før. Fortsæt mønsteret således. Når A.5 er strikket færdig måler arb ca 59-61-63-65-67-69 cm målt fra opslåningskanten (mål midt i bølgemønsteret) – læs STRIKKETIPS. Skift til rundpinde 4. Strik 1 pind ret fra vrangen, 1 pind ret fra retsiden og 1 pind ret fra vrangen. Derefter lukkes der af med ret fra retsiden (aflukningskanten = midt bagpå, sørg for at aflukningskanten ikke strammer).

VENSTRE FOR- OG BAGSTYKKE:
Slå op og strik på samme måde som på højre for- og bagstykke til arbejdet måler 42-43-44-45-46-47 cm. Nu lukkes der af til ærmegab således fra retsiden: Strik som før over de første 64-62-72-70-82-80 masker, luk de næste 29-31-33-35-35-37 masker af og strik som før over de sidste 38 masker. På næste pind slåes der 29-31-33-35-35-37 masker op over de aflukkede masker og der fortsættes på samme måde som på højre for- og bagstykke.

ÆRME:
Slå 37-37-39-41-43-45 masker op på strømpepinde 4. Strik A.6A til der er 1 maske tilbage på omgangen, strik A.6B (= 1 maske). Når A.6 er strikket 1 gang i højden skiftes der til strømpepinde 5. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen og lad mærketråden følge med op. Næste omgang strikkes således: 0-0-1-2-3-4 masker glatstrik, A.4A (= 6 masker), A.4B over de næste 24 masker, A.4C (= 7 masker) og 0-0-1-2-3-4 masker glatstrik. Fortsæt mønsteret således. SAMTIDIG når arbejdet måler 8-6-8-6-6-8 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 3.-3.-2½.-2½.-2½.-2.cm totalt 10-11-12-13-13-14 gange = 57-59-63-67-69-73 masker. Når A.4 er strikket færdig strikkes der glatstrik over alle masker til arbejdet måler 38 cm i alle størrelser. På næste omgang lukkes de midterste 6 masker midt under ærmet af og ærmekuplen strikkes færdig frem og tilbage på rundpind. Strik glatstrik og luk de første 4 masker af i begyndelsen af hver pind totalt 4 gange i hver side = 19-21-25-29-31-35 masker tilbage på pinden. Luk de resterende masker af, arbejdet måler ca 42 cm i alle størrelser. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy de 2 dele sammen midt bagpå indenfor aflukningskanten – sy med maskesting. Sy ærmerne i.

= slå om pinden mellem 2 masker
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
= strikkeretning

Sandra Topke 21.05.2018 - 11:29:

Ich bin am Verzweifeln. Nach mehreren Versuchen komme ich nach A 3 nicht auf 143, sondern 147 Maschen. Ich finde meinen Fehler nicht. Was ist jeweils die erste und die letzte Masche des Rapport A 3B? Bin unsicher wegen der Umschläge.

DROPS Design 22.05.2018 kl. 09:29:

Liebe Frau Topke, es wird zuerst 1 M in A.3A, 2 M in jedem A.3.B und 1 M in A.3C abgenommen (= insgesamt 22 M abgenommen). Dann wird es 1 M in A.3A, 3 M in jedem A.3B und 1 M in A.3C abgenommen (= insgesamt 32 M abgenommen), es waren 197 M - 54 Abnahme = 143 M. Viel Spaß beim stricken!

Doris 05.04.2018 - 19:19:

Hallo! Stricke ich die Umschläge bei Vorder- und Rückenteil verschränkt (ohne Löcher) oder so, dass es Löcher gibt? Es steht nur bei den AERMELN, dass man Löcher vermeiden soll.

DROPS Design 06.04.2018 kl. 08:34:

Liebe Doris, die Umschläge bei Vorder- und Rückenteil werden wie im Diagram gestrickt, dh es soll Löcher enstehen, nur bei den Aufnahmen für die Ärmel werden die Umschläge verschränkt gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Doris Doshi 28.03.2018 - 12:58:

Ich verstehe nicht, weshalb ich hier RUNDNADELN benötige, wenn steht, dass ich in Hin- und Rückreihen stricken muss? Zudem ist das Stück ja nicht in einem Schlauch gestrickt? Wo mache ich den Überlegungsfehler?

DROPS Design 28.03.2018 kl. 13:37:

Liebe Doris, wir geben in der Regel die Verwendung von Rundnadeln an, auch wenn in Hin- und Rück-Reihen gestrickt wird, da es bequemer ist, mit einer großen Maschenzahl wie in dieser Anleitung auf einer Rundnadel statt mit Paarnadeln zu stricken. Die Maschen und auch das Gewicht des Strickstücks verteilen sich auf dem Seil der Rundnadel besser. Viel Spaß beim Stricken!

Angela 27.06.2017 - 13:55:

Hi, I'm having trouble with this once I get to row 20 of the pattern as a hole (row 14 of pattern A3), Row 19 I have 160 sts, Row 20-22 I would have 176 sts,Row 23 147 sts, Row 24 171 sts. It says I should be ending this row with 131 sts according to the directions. How is this possible when A3B shows P 17 repeated 9 times. This would be 153 stitches and that doesn't include A3A, A3C or the A1 in the ends. I'm obviously missing something... can you please help? Thanks!

DROPS Design 28.06.2017 kl. 10:09:

Dear Angela, you will dec first 1 st in A.3A, then 2 sts in each A.3B and 1 st in A.3C, then dec 1 st in A.3A, 3 sts in each A.3B and 1 st in A.3C = remaining: 6 sts in A.3A, 12 sts in A.3B and 7 sts in A.3C, so that you have 6+12x9 + 7 + (2 x 5 sts = A.1 on each side ) = 131 sts. Happy knitting!

Janny 15.05.2017 - 17:06:

Hallo, als je 5st. a1-5st.a3-10x14st.b3=140st.-6st.3c-5st.a1 doet heb je 161 st. over ipv. 143st. ik heb nu 5st.a1-5st.recht en 1 mindering A3- 2x1mindering, 9 recht,1mindering en dit 10x in 3b-1mindering ,6recht in 3c-5st a1. is 143 st. Nu loopt het volgende patroon mooi door boven het golven patroon.

Janny 04.05.2017 - 11:18:

Ik ben dit mooie patronen aan het breien maar kom niet uit met naald 17 van patroon 3. Het patroon loopt niet recht boven elkaar en het aantal steken klopt ook niet.

DROPS Design 12.05.2017 kl. 19:48:

Hally Janny, In telpatroon A.3 brei je eerst A.3A (waar 1 mindering in zit), dan, afhankelijk van je maat, een aantal herhalingen van A.3B (waar 3 minderingen in zitten en op het eind brei je A.3C waar 1 mindering in zit. Het klopt dat de minderingen niet recht boven de gaatjes van 4 naalden daaronder zitten. Kun je aangeven waar in het patroon het aantal steken volgens jou niet kloppen?

Helga Anna 03.04.2017 - 20:00:

Liebes Drops-Team, liebe Sabine Klammer! Ich finde in der letzten Musterreihe (Reihe 17) von A3 zwei Fehler. Zwischen den Abnahmen im Rapport werden nicht 11 sondern nur 9 Maschen rechts gestrickt und in A.3C fehlt eine Abnahme.

Birgitte Høft Larsen 03.04.2017 - 12:24:

Hej med jer. Jeg har stadig ikke fået svar på mit spørgsmål fra den 26.1. Jeg kan se at nu er der endnu en der har problemer med jeres mønster. Kan i ikke snart få det rettet? Det der er problemet er at hvis man gør som beskrevet i diagrammet så passer mønsteret ikke over sig selv. Få nu gjort noget ved det. Til slut vil jeg lige sige at jeg er vild med både jeres garn og opskrifter, her har i bare sovet lidt i timen. Mvh Birgitte

DROPS Design 10.05.2017 kl. 10:28:

Hej Birgitte, jo det stemmer, du strikker A.3A 1 gang hvor du tager 1 m ind på pind 13 og 1 m på pind 17 = 2 indtagninger. Så strikker du A.3B 11 gange hvor du tager 2m ind på pind 13 og 3m ind på pind 17 = 5 indtagninger x 11 = 55 indtagninger. Og sidst strikker du A.3C hvor du tager 1 m ind på pind 13 og 1 m på pind 17 = 2 indtagninger. Det bliver ialt 59 indtagninger. Sæt gerne mærketråde imellem hver gentagelse af A.3B. God fornøjelse!

Sabine Klammer 01.04.2017 - 17:51:

Habe ein Problem mit A3! Habe am Ende der Reihe 146 Maschen statt 143. Habe das ganze Muster A3 nachgerechnet und Maschen gezählt. Bis zu den letzten zwei Reihen stimmt alles, ist die Anleitung mir 3x zusammenstricken 11M rechts im Wechsel richtig? Stimmen A3a und A3c??

DROPS Design 03.04.2017 kl. 09:50:

Liebe Frau Klammer, im A.3A werden Sie 2 x 1 M abnehmen = 6 M bei der letzten Reihe - im A.3B werden Sie zuerst 2 M dann 3 M abnehmen = 12 M bei der letzten Reihe und im A.3C werden 1 M x 2 abgenommen= 7 M bei der letzten Reihe, so haben Sie: A.1 (= 5 M), A.3A (= 6), A.3B (= 12 M x 10 = 120), A.3C (= 7 M), A.1 (= 5 M): 5+6+120+7+5=143 M. Viel Spaß beim stricken!

Birgitte Høft Larsen 08.02.2017 - 20:13:

Hvis du har svaret på mit spørgsmål af 26/1, hvor er dit svar så, jeg kan ikke se det. Vil du ha noget imod at skrive svaret igen, eller fortælle hvor jeg finder det? Mvh Birgitte

DROPS Design 09.02.2017 kl. 14:23:

Hej. Der er desvaerre en fejlmelding paa den, men jeg har bedt om at faa den slettet, saa kommer svaret frem igen. Jeg haaber det bliver ordnet hurtigt :)

Kommentere opskrift DROPS 177-3