DROPS / 176 / 12

Amandine by DROPS Design

Strikket top med hulmønster og hulkant, strikket nedenfra og op i DROPS Cotton Merino. Størrelse S - XXXL.

Tags: hulmønster, toppe,

DROPS Design: Model cm-059
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
300-300-350-400-400-450 g farve 04, syren

DROPS RUNDPINDE (40 + 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 119.7kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.5. Diagrammerne viser alle pinde/omgange i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS-1:
Start 3 masker før mærketråden, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket, strik 2 ret (mærketråden sidder mellem disse masker), strik 2 masker ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2:
Der tages ind på indersiden af A.2/A.3 i hver side. Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således før A.3: Start 1 maske før A.3: Strik sidste maske glatstrik og første maske i A.3 ret sammen.
Tag ind således efter A.2: Tag sidste maske i A.2 løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik næste maske ret, løft den løse maske over den som blev strikket.
----------------------------------------------------------

TOP:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind op til ærmegabet, derefter strikkes for- og bagstykke frem og tilbage for sig.

Slå 198-214-230-250-274-302 masker op på rundpind 4 med Cotton Merino. Strik mønster A.1. Når A.1 er strikket 1 gang i højden fortsættes der i glatstrik. Sæt 1 mærketråd i hver side, 1 i begyndelsen af omgangen, og 1 efter 99-107-115-125-137-151 masker (= siderne). Når arbejdet måler 6 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketrådene i siden (= 4 masker taget ind) – læs INDTAGNINGSTIPS-1. Tag ind på hver 5.-5.-5½.-5½.-6.-6.cm totalt 7 gange = 170-186-202-222-246-274 masker. Når arbejdet måler 40-41-42-43-44-45 cm strikkes der RETSTRIK – se forklaring over, over 12-16-16-24-28-40 masker i hver side (= 6-8-8-12-14-20 masker på hver side af hver mærketråd), de resterende masker fortsætter i glatstrik. Når der er strikket 4 p retstrik i siden strikkes næste omgang således: Luk de første 2-4-4-8-10-16 masker af, strik 81-85-93-95-103-105 masker ret, luk de næste 4-8-8-16-20-32 masker af, strik 81-85-93-95-103-105 masker ret og luk de sidste 2-4-4-8-10-16 masker af. Nu strikkes for- og bagstykke færdig frem og tilbage hver for sig.

BAGSTYKKE:
= 81-85-93-95-103-105 masker. Fortsæt således, første pind strikkes fra vrangen: A.3, start på 2.pind i mønsteret (fra venstre side i diagrammet) (= 10 masker), strik glatstrik til der er 10 masker tilbage og afslut med A.2, start på 2.pind i mønsteret (fra venstre side i diagrammet) (= 10 masker). På næste pind fra retsiden tages der 1 maske ind i hver side, der tages ind indenfor A.2 og A.3 – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind på hver 2.pind (hver pind fra retsiden) totalt 3-5-6-7-8-9 gange = 75-75-81-81-87-87 masker. Når arbejdet måler 44-46-47-49-50-52 cm (indtagningen er nu færdig) fortsættes der således fra retsiden: A.2, A.4 til der er 11 masker tilbage, afslut med 1 maske glatstrik og A.3. Når A.4 er strikket 1 gang i højden fortsættes der således, fra retsiden: A.2, A.5 A (= 7 masker), A.5 B over de næste 42-42-48-48-54-54 masker, A.5 C (= 6 masker), afslut med A.3. Fortsæt dette mønster til arbejdet måler 56-58-60-62-64-66 cm, luk de midterste 31-31-35-35-39-39 masker af. Hver skulder strikkes færdig for sig. På næste pinde lukkes der 1 maske af fra halsen = 21-21-22-22-23-23 masker tilbage på hver skulder. OBS: De masker som ikke går op i mønsteret mod halsen når der lukkes af, strikkes i glatstrik. Luk af når arbejdet måler 58-60-62-64-66-68 cm.

FORSTYKKE:
= 81-85-93-95-103-105 masker. Strik som rygstykket til arbejdet måler 52-54-56-57-59-61 cm = 75-75-81-81-87-87 masker. Nu sættes de midterste 25-25-29-29-33-33 masker på en tråd, og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af til hals på begyndelsen af hver pind fra halsen således: Luk 2 masker af 1 gang og 1 maske 2 gange = 21-21-22-22-23-23 masker tilbage på skulderen – OBS: De masker som ikke går op i mønsteret mod halsen når der lukkes af, strikkes i glatstrik. Fortsæt mønsteret som før. Luk af når arbejdet måler 58-60-62-64-66-68 cm. Gentag på den anden skulder.

MONTERING:
Sy skuldersømmene, sy yderst i kanten af yderste maske for at undgå en tyk søm.

HALSKANT:
Strik 80 til 100 masker op rundt i halsen (inklusiv maskerne på tråden) på en lille rundpind 4. Strik 4 omg retstrik – se forklaring over, derefter lukkes der af med ret.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 02.06.2017
Diagram A.3 er blevet opdateret.

= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket ret
= 2 ret sammen fra retsiden og fra vrangen
= 1 omslag mellem 2 masker
= 2 omslag mellem 2 masker, på næste pinde strikkes det første omslag ret, det andet omslag slippes ned
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse maske over de masker som blev strikket sammen
= luk en maske af
= strik 2 masker ret i 1 maske (fra retsiden og fra vrangen)

Anastasia 05.02.2018 - 15:03:

Hallo, ich bin an der Stelle, an der man das Muster A.4 1* in der Höhe stricken soll. An den Seiten wird A.2/A.3 gestrickt. Diese haben eine Höhe von 4 Reihen aber A.4 hat eine Höhe von 6 Reihen. Wenn ich mit A4 fertig bin fange ich mit A.5 an. Dann fehlen aber 2 Reihen von A.2/A.3 für den schönen Rand. Ist das richtig? Schöne Grüße Anastasia

DROPS Design 05.02.2018 kl. 16:52:

Liebe Anastasia, wenn A.2 in der Höhe gestrickt wird, von der 1. Reihe wiederholen. Und nach A.4 stricken Sie A.5 über die Maschen von A.4 (A.2 weiter stricken und in der Höhe widerholen). Viel Spaß beim stricken!

Nagore 28.01.2018 - 21:23:

Este patron que se teje en circular no entiendo porque en el diagrama A1 se diferencia si esta en el derecho o revés del patrón. O es solo ounto derecho y puntos revés?

DROPS Design 31.01.2018 kl. 20:22:

Hola Nagore. Las abreviaturas son iguales para todos los diagramas. A.1 se teje en redondo. A partir del diagrama A.2 se trabajan de ida y vuelta. A.1 se lee de la siguiente manera: fila 1: derecho; fila 2: revés; fila 3: derecho; fila 4: revés; fila 5: derecho; fila 6: 2 puntos juntos de derecho, 1 hebra; fila 7: derecho; fila 8: revés.

Genevieve Foo 07.09.2017 - 10:05:

Thanks very much for the video help. I've also written down the instructions on paper to keep myself in check as I always lost mid way into the pattern.

Genevieve Foo 05.09.2017 - 15:51:

Thanks for getting back to me. After I've started on the 1st row of the wrong side, do I follow on the 3rd row of the pattern or start on 1st row of the pattern?

DROPS Design 06.09.2017 kl. 08:29:

Dear Mrs Foo, you will find below a video showing how to work A.3 and A.5. Happy knitting!

Genevieve Foo 05.09.2017 - 02:12:

Hi. I've just began to knit the back. Started 1st row which is the wrong side. However, I'm lost as to how to decrease on the 2nd row which is the right side. Any videos on how to do the decrease? If not, can advise the steps? Thanks.

DROPS Design 05.09.2017 kl. 08:32:

Dear Mrs Foo, you will decrease before A.3 with K2 tog: knit the last st in st st and first st in A.3 tog. And you will dec after A.2 with slip 1,k1, psso: Slip the last st in A.2, K first st in st st, psso. See DECREASE TIP-2 and videos showing how to decrease at the bottom of the pattern page. Happy knitting!

Sonja 29.07.2017 - 19:49:

Hej! Sitter här med min mamma som förtvivlat grubblar över A.2 och A.3 . Jag tycker inte heller att det är tydligt hur det går till med avmaskningen och att få rätt maskantal. Hon får alltid en maska för mycket eftersom det är så lätt att maska av två maskor och sedan sticka 4 räta efter man har lyft över andra maskan för avmaskningen - och då blir det ju en maska för mycket. Hade gärna sätt en tydligare beskrivning i diagrammet.

Cecilel 05.03.2017 - 21:18:

The instructions on the back peice is not making sense to me. the first row is a purl (wrong side) the next is A.3 for 10 stitiches stockinette the 10 stitches A.2 (right side) The next row from right side decrease 1 stitch......in reality this is NOT the right side but the wrong side row according to the instructions so I am very confused.

DROPS Design 06.03.2017 kl. 10:09:

Dear Cecilel, when working 1st row on back piece from WS, work A.3 from 2nd row in diagram (= K4, P2, K2, P2 (= 10 sts)), then A.2 from 2nd row in diagram (= P2, K2, P2, knit 2 sts in next st, K2 tog, 1 double YO, knit 2 sts in 1 st). Happy knitting!

Anne N Granum 01.03.2017 - 14:37:

Hei. Jeg strikker Amandine strikket topp m hullmønster. Har kommet frem til der man deler til bak og fremstykke. Det står at man skal starte med A3 på andre pinne i mønstret .... fra venstre, ok, men da kommer de maskene man skal felle (kryssene i diagram) utenfor arbeidet. Kan jo ikke felle innenfor A3 eller A2 ??? Hjelp meg...

DROPS Design 01.03.2017 kl. 16:13:

Hej Anna. Nej, du tager jo ud i anden pind (paa vrangen) ved at lave de ekstra masker, saa naar du kommer til fjerde pind (vrangen), saa starter du hver gentagelse af A.3 med at lukke 2 masker af og du har det samme antal m per gentagelse som i förste p.

Rita 25.01.2017 - 01:07:

Das Model Amandine wird fälschlich beschrieben als von oben nach unten gestricktes Top....

DROPS Design 25.01.2017 kl. 09:19:

Liebe Rita, Danke für den Nachricht, Korrektur wird bald gemacht. Viel Spaß beim stricken!

Dagmar 17.01.2017 - 17:11:

Wunderschön!! Freue mich auf`s nacharbeiten!!!!

Kommentere opskrift DROPS 176-12