DROPS / 175 / 14

Andromeda by DROPS Design

Strikket cirkeljakke med bladmønster i DROPS Alpaca. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model z-779
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
350-350-400 g farve 2917, turkis

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (63)

Garnet til denne opskrift koster fra 224kr. Læs mere.
UDTAGNINGSTIPS:
Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden. Slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker) slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul (de nye masker strikkes i glatstrik).

---------------------------------------------------------

CIRKELJAKKE:
Jakken strikkes rundt fra midten af motivet (ryggen), derefter frem og tilbage i hver side. Ærmerne strikkes hver for sig og sys i til sidst.

Slå 7 masker op med Alpaca og fordel dem på 4 strømpepinde nr 3. Der strikkes efter A.1 (= 7 rapporter af A.1 på omgangen). Sæt en mærketråd i begyndelsen af omgangen. Strik til omgangen markeret med pil for ønsket størrelse. Der er nu 273 masker på pinden. Lav ærmegab således: Strik de første 58 masker på pinden (= 1½ rapport), luk de næste 39-46-53 masker af, strik de næste 117-103-89 masker, luk de næste 39-46-53 masker af, strik de sidste 20 masker. På næste omgang slåes der 39-46-53 nye masker op over de aflukkede = 273 masker i alle størrelser. Strik A.1 færdig.

Når A.1 er strikket 1 gang i højden gentages A.1X over A.1. For hver gang A.1X strikkes i højden, er der taget 6 masker ud på hver side af hver rapport, de nye masker strikkes videre som de yderste masker i A.1X. Strik A.1X totalt 2-3-4 gange i højden (der tages 84 masker ud hver gang A.1X strikkes) = 441-525-609 masker.

VENSTRE FORSTYKKE:
Fortsæt således: Sæt de første 63-75-87 masker på en tråd (= 1 rapport), behold de næste 153-187-217 masker på pinden, sæt resten af maskerne på en tråd. Nu strikkes der frem og tilbage over maskerne på pinden. Strik A.2 midt over bladene i A.1X og RETSTRIK mellem bladene som før – se forklaring over. I slutningen af hver pind sættes de 2 sidste masker over på tråden (de strikkes ikke, vend). Fortsæt til der er 41-75-49 masker tilbage på pinden (A.2 er nu strikket 2-2-3 gange i højden). Sæt de sidste 41-75-49 masker på tråden.

HØJRE FORSTYKKE:
Sæt de sidste 153-187-217 masker på omgangen tilbage på pinden, og strik som venstre forstykke over disse masker.

Derefter strikkes alle masker fra trådene ret fra retsiden tilbage ind på rundpind 3. Der samles masker op i hver overgang mellem de 2 masker som blev sat på trådene i hver side således: Hent tråden op mellem 2 masker, drej tråden og sæt løkken på højre pind (dvs der tages 1 maske ud mellem hver overgang så man undgår hul) = 553-637-777 masker. Strik 6 p retstrik over alle masker, og luk løst af.

ÆRMER:
Ærmet strikkes rundt på strømpepinde nedenfra og op, skift til lille rundpind når der er nok masker.
Slå 46-50-56 masker op på strømpepinde 3 med Alpaca. Strik A.3 over alle masker. Når A.3 er strikket 1 gang i højden fortsættes der i glatstrik. Sæt 1 mærketråd på begyndelsen af omgangen = midt under ærmet. Når arbejdet måler 6-10-4 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud på hver 3.-2.-2.cm totalt 15-21-25 gange = 76-92-106 masker. Når ærmet måler 55-56-56 cm lukkes der af. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy ærmerne i.

= lav et omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret eller vrang, så der bliver hul
= lav et omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret eller vrang, så der ikke bliver hul
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden, strik 1 maske ret, løft den løse maske over den som blev strikket
= tag 1 maske løs af pinden, strik 2 masker ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen.

Kommentarer (63)

Skriv din kommentar her!

Bettina 14.04.2018 - 20:09:

Bonjour, lorsqu'il faut tricoter A1X, doit-on reprendre le motif A1 (feuilles) sur les mailles montées pour les manches et donc conserver 7 fois le motifs A1 ? Ou doit-on supprimer le motif A1 (feuilles) sur celles-ci (on a alors 5 fois le motif A1) ? Dans ce cas ou place t-on les augmentations de 6 mailles pour obtenir 84 mailles d'augmentations a chaque répetitions ? Merci de me détailler A1X. Bien cordialement

DROPS Design 16.04.2018 kl. 09:08:

Bonjour Bettina, on continue A.1x comme avant sur toutes les mailles, placez les motifs au-dessus des mailles montées pour les manches comme ils le sont tout en rond sur les autres motifs, vous devez toujours avoir le même nombre de mailles en largeur dans chaque A.1x et chaque rang du diagramme se tricote sur le même tour pour chacun des motifs du tour. Bon tricot!

Yvonne 04.04.2018 - 15:53:

Ska der mønster på de 58 m jeg ska strikke for sig selv

DROPS Design 04.04.2018 kl. 16:05:

De første 58 masker strikkes som den pind du er kommet til i diagrammet, luk de næste af og strik de næste som dem du er kommet til i diagrammet. Således gør du ved begge ærmegab. På næste omgang slår du de nye masker op og strikker de andre som den pind du er kommet til i diagrammet. Nu strikker du samme mønster som du har gjort hele tiden (inden du lukkede af) hele vejen rundt (også over de nye masker). :)

Yvonne 04.04.2018 - 15:08:

Hvis jeg ska samle det hele efter 11/2 rapport i højden, og mangler 1/2 passer det jo ikke med de andre rapporter da jo der ska starte på nye

DROPS Design 04.04.2018 kl. 16:01:

Er du begyndt at strikket over de nye masker du slog op?

Yvonne 04.04.2018 - 14:53:

Er det 11/2 rapport i højden eller i breden,for jeg kan ikke få maskerne til at passe

DROPS Design 04.04.2018 kl. 16:00:

Hej Yvonne, det er i bredden :)

Yvonne 04.04.2018 - 12:56:

Efter der er taget ind og slået nye masker op,ska det hele så strikkes sammen og den halve A1 gøres færdig Til ærmegab

DROPS Design 04.04.2018 kl. 14:09:

Hej Yvonne, ja nu strikker du samme mønster over de nye masker, du lige har slået op, som du har gjort hele tiden. Men nu har du et hul imellem de masker du lukkede af og de nye masker som bliver dit ærmegab. God fornøjelse!

Yvonne 04.04.2018 - 12:36:

Hej igen Ska det forstås at der ska strikkes 11/2 rapport før man lukker masker af og samler op,eller har jeg misforstået det

DROPS Design 04.04.2018 kl. 14:10:

Hej Yvonne, bare følg opskriften: Lav ærmegab således: Strik de første 58 masker på pinden (= 1½ rapport), luk de næste 39-46-53 masker af, strik de næste 117-103-89 masker, luk de næste 39-46-53 masker af, strik de sidste 20 masker :)

Yvonne 02.04.2018 - 16:49:

Hej Jeg kan ikke finde ud af a starte på mønster A1 til str xxxl har slået de 7 op og så går jeg i stå?

DROPS Design 03.04.2018 kl. 11:53:

Hei Yvonne. Dette mønsteret strikkes som en sirkel med startpunkt midt i blomsten, A1 viser en m nederst på første omg i diagrammet, gjenta denne 7 ganger = 7 rapporter. Altså når du legger opp 7 m er det starten på de 7 rapportene - følg diagrammet oppover og øk som vist. God fornøyelse.

Yvonne 02.04.2018 - 16:45:

Hej Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg skal starte på selve mønsteret til en XXL har slået de 7 masker op og så går jeg i stå

Bettina 26.03.2018 - 17:08:

Bonjour, j'en suis à tricoter A1X, il faut augmenter de 6 mailles de chaque côté de A1X. Ou faut-il positionner les augmentations sur chaque motifs ? Et sur quels rangs faut-il les mettre (tous les rangs/tous les 2 rangs) ? Merci de votre réponse.

DROPS Design 28.03.2018 kl. 14:41:

Bonjour Bettina, quand on répète A.1X en hauteur, on augmente au milieu de chaque motif (feuille) sur les 6 premiers rangs. Le nombre de mailles avant/après chaque feuille va augmenter au fur et à mesure mais les feuilles doivent toujours rester alignées. Bon tricot!

Andrea Mačková 24.03.2018 - 06:38:

Dobrý den, šlo by prosím poslat tento návod na email? Stáhla jsem si ho už aspoň 10x,ale pokaždé se mi uloží prazdný (0kb) a nelze jej tudíž otevřít. Podotýkám, že jiné návody se mi uložili v pořádku. Děkuji.

DROPS Design 27.03.2018 kl. 06:38:

Milá Andreo, díky za zprávu, zjistíme, proč stahování zlobí. Pro odeslání na e-mail (nebo třeba na Facebook či jinou sociální síť nebo aplikaci) je možné využít ikonky přímo pod fotkou (fotkami) modelu. Hezký den! Hana

Kommentere opskrift DROPS 175-14