DROPS / 177 / 27

Summer Sky by DROPS Design

Strikket bluse med hulmønster i DROPS Air. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model ai-052
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
300-350-350-400-450-500 g farve 18, lys grågrøn

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 80 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 80 cm) nr 4 – til kanter i retstrik.
----------------------------------------------------------

fra 27.50 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 27.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 27.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 165kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.3. Diagrammene viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden. Vælg diagram for din størrelse.

UDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 ret (mærketråden sidder i midten af de 4 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind op til ærmegabene. Derefter strikkes for- og bagstykke frem og tilbage på rundpind hver for sig. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 168-180-196-216-236-256 masker op på rundpind 5 med Air. Skift til rundpind 4 og strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Skift tilbage til rundpind 5. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen og 1 mærketråd efter 84-90-98-108-118-128 masker (= siderne). Strik 1 omgang ret. Næste omgang strikkes således: 15-18-22-23-28-33 masker glatstrik, A.1 (= 14-14-14-16-16-16 masker), A.2 (= 26-26-26-30-30-30 masker), A.3 (= 14-14-14-16-16-16 masker), strik glatstrik omgangen ud. Fortsæt mønsteret således og lad mærketrådene følge med op. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 35-36-37-38-39-40 cm lukkes der 6 masker af i hver side til ærmegab (3 masker på hver side af begge mærketråde). For- og bagstykke strikkes videre hver for sig.

BAGSTYKKE:
= 78-84-92-102-112-122 masker. Fortsæt i glatstrik og luk af til ærmegab i begyndelsen af hver pind i hver side således: 3 masker 0-0-0-1-1-2 gange, 2 m 2-2-3-2-3-3 gange og 1 maske 1-2-3-3-4-4 gange = 68-72-74-82-86-90 masker. Strik videre til arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm. Nu lukkes de midterste 28-28-30-30-32-32 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Fortsæt i glatstrik og luk 1 maske af på næste pinde fra halsen = 19-21-21-25-26-28 masker tilbage på skulderen. Strik videre til arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm og luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
= 78-84-92-102-112-122 masker. Fortsæt mønsteret som før og luk af til ærmegab i begyndelsen af hver pind i hver side på samme måde som på bagstykket = 68-72-74-82-86-90 masker. Strik videre til arbejdet måler 48-50-52-52-54-56 cm. Nu sættes de midterste 22-22-22-22-20-20 masker på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Fortsæt mønsteret som før og luk af til hals i begyndelsen af hver pind fra halsen således: 2 masker 1-1-1-1-2-2 gange og 1 maske 2-2-3-3-3-3 gange = 19-21-21-25-26-28 masker tilbage på skulderen. Strik videre til arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm og luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Slå 34-36-38-38-40-42 masker op på strømpepinde 5 med Air. Skift til strømpepinde 4 og strik 4 omg retstrik – se forklaring over. Skift tilbage til strømpepinde 5. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen = midt under ærmet. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 10-8-8-8-6-10 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 3.-3.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 11-12-13-16-17-18 gange = 56-60-64-70-74-78 masker. Når arbejdet måler 44-43-42-41-40-39 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde og længere ærmekuppel), lukkes de midterste 6 masker under ærmet af og ærmekuplen strikkes færdig frem og tilbage på lille rundpind. Strik glatstrik og luk af i begyndelsen af hver pind i hver side således: 2 masker 2-3-3-3-3-3 gange og 1 maske 4-4-5-5-5-6 gange. Nu lukkes der 2 masker af i begyndelsen af hver pinde i hver side til arbejdet måler ca 52-52-52-51-51-51 cm. Luk 3 masker af 1 gang i hver side og luk derefter de resterende masker af. Ærmet måler ca 53-53-53-52-52-52 cm. Strik et ærme til på same måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten. Sy ærmerne i.

HALSKANT:
Strik ca 80 til 92 masker op fra retsiden rundt i halsen (inklusiv maskerne på tråden foran) på lille rundpind 4. Strik 1 omgang vrang, 1 omgang ret og 1 omgang vrang. Skift til lille rundpind 5 og luk af med ret fra retsiden.

= strik 2 ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket

Kathi 17.01.2019 - 14:56:

Danke für die schnelle Antwort. Aber was ist mit „am Anfang jeder Reihe gemeint?“ Nehme ich die 9 Maschen mit einem Mal ab oder teile ich die Abnahmen über mehrere Reihen auf, bis ich insgesamt 9 M abgenommen habe? LG

DROPS Design 17.01.2019 kl. 15:21:

Liebe Kathi, es wird insgesamt 9 Maschen aber auf beiden Seiten: 2 M 3 Mal und 1 M 3 mal: am Anfang der nächste Hinreihe ketten Sie 2 M, am Anfang der nächste Rückreihe ketten Sie 2 M ab = es wurden 2 M auf beiden Seiten abgekettet, dh am Anfang der 2 nächsten Reihen haben Sie 2 Maschen abgekettet. Diese beide Reihe noch 2 weitere Mal wiederholen = jetzt haben Sie 2 M 3x auf beiden Seiten abgekettet. Viel Spaß beim stricken!

Kathi 17.01.2019 - 09:01:

Hallo, wie ist das mit den Abnahmen für die Armausschnitte am Rückenteil gemeint: 3 Maschen 0-0-0-1-1-2 x, 2 M 2-2-3-2-3-3 x und 1 Masche 1-2-3-3-4-4 x = 68-72-74-82-86-90 Maschen. Ich stricke L und verstehe wie viele Maschen jeweils beidseitig abgenommen werden müssen. LG

DROPS Design 17.01.2019 kl. 09:40:

Liebe Kathi, Sie sollen für die Armausschnitte auf beiden Seiten (am Anfang jeder Reihe) so abketten: 2 M 3 x und 1 Masche 3 x =12+6 M. Sie hatten 92 M - 18 M = 74 M. bleiben (= 9 M werden auf beiden Seiten abgekettet). Viel Spaß beim stricken!

Kathi 10.01.2019 - 13:03:

Vielen Dank für die schnelle Antwort. Aber woher weiß ich, ob ich in der Hinrunde oder Rückrunde bin? Bei mir stellen sich die rechten Masche, die man auf der Vorderseite sehen müsste, als linke Maschen da.

DROPS Design 10.01.2019 kl. 13:13:

Liebe Kathi, das Rumpfteil wird in der Runde gestrickt, dann stricken Sie z.B. A.1 mit 2 li M, dann Löchermuster mit rechten Maschen - siehe Grösse - und mit 3 li M enden (= 14-16 M je nach der Grösse). Die li Maschen (= schwarze Punkte) werden immer links in der Runde gestrickt und die leere Kästchen werden immer rechts in der Runde gestrickt. Wenn Sie dann Vorder und Rückenteil separat stricken, lesen Sie die Löcherreihen = Hinreihen rechts nach links und die anderen (gerade) Reihen links nach rechts. Viel Spaß beim stricken!

Kathi 10.01.2019 - 08:57:

Hallo, ich verstehe die Diagramm-Abfolge nicht. Woran erkenne ich, wann ich eine Hin- oder eine Rückreihe stricken muss? Man fängt doch bei A1 unten rechts an, und strickt weiter mit A2 und A3 oder? Da das Rumpfteil in Runden gestrickt werden soll, stricke ich doch nur von rechts nach links, oder nicht? Bitte dringend um Hilfe. Vielen Dank, liebe Grüße. Kathi

DROPS Design 10.01.2019 kl. 10:10:

Liebe Kathi, ja genau, Diagramme lesen Sie von der unteren Ecke an der rechten Seite, rechts nach links bei jeder Runde - wenn Sie dann später hin und zurück stricken, lesen Sie die Rückreihen links nach rechts. Viel Spaß beim stricken!

Dilou 14.04.2018 - 15:09:

Bjr , Mon pull est fini et je constate que sur les motifs des côtés, les lignes ajourées descendent au lieu de monter . Sur la ligne centrale par contre tout est correct. Cela n est pas grave en soi mais ça me chiffonne , car si je veux progresser il faut que je comprenne mon erreur ! Pouvez vous m'aider? Merci pour vos précieux conseils et vos superbes modéles

DROPS Design 16.04.2018 kl. 08:59:

Bonjour Dilou, avez-vous bien suivi les diagrammes comme il faut? soit A.1 (= les jours partent vers la droite), A.2, et A.3 (= les jours partent vers la gauche)? N'hésitez pas à montrer votre ouvrage (même en photo et par mail) à votre magasin DROPS, on pourra fort probablement vous aider. Bon tricot!

Dilou 28.03.2018 - 10:04:

Bonjour , je viens de terminer ce modèle très joli,mais j ai un petit problème :le bas du pull s enroule.Y-a - il une raison à cela, ?aurais je dû faire plus de côtes?Y a t i lun moyen de corrriger ça ? Avez vous un conseil pour eviter que ça se reproduise car j ai déjà eu ce problème.Merci

DROPS Design 28.03.2018 kl. 15:53:

Bonjour Dilou, vous pouvez le bloquer: l'humidifier et le faire sécher à plat (avec des épingles si nécessaire). Bon tricot!

Martine 15.02.2018 - 17:42:

På den norske versjonen av summer sky mangler symbolene i forklaringen. Altså, jeg vet ikke hvilket symbol som betyr hva. Hvem av strekene er to rett sammen og hvem av strekene er ta en maske løst av?

DROPS Design 16.02.2018 kl. 08:27:

Hei Martine. Usikker på hvorfor du ikke ser dem, alt er fint når jeg sjekker. Om du ikke får lastet alt ned, kommer iallefall diagramteksten her: Blank rute = rett fra retten, vrang fra vrangen. Sort sirkel = vrang fra retten, rett fra vrangen. 2 blanke ruter med en oval sirkel med strekk midt på = mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen. To ruter med strekk fra øvre høyre hjørne og ned til venstre hjørne = strikk 2 rett sammen.To ruter med strekk fra øvre venstre hjørene og ned til høyre hjørne = ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket. God Fornøyelse.

Dilou 08.02.2018 - 16:19:

Pouvez vous me dire si on peut tricoter les manches avec des aiguilles circulaires plutot que des aiguilles double pointe et si oui quelle dimension de fil faut il prendre ?merci , grâce à vous j avance bien mon modèle ?

DROPS Design 08.02.2018 kl. 17:21:

Bonjour Dilou, tout à fait, vous pouvez tricoter les manches en rond avec une aiguille circulaire de 80 cm avec la technique du magic loop. Happy knitting!

Dilou 21.01.2018 - 18:05:

Pouvez vous m expliquer , car désolée mais je debute avec les aiguilles circulaires , pour le point fantaisie que veut dire une maille endroit sur endroit et une maille envers sur l endroit ? Comment sait on si on est à l endroit ou à l envers ? Mercide vos reponses

DROPS Design 22.01.2018 kl. 10:12:

Bonjour Dilou, quand on tricote en rond, on tricote toujours sur l'endroit, les cases blanches du diagramme vont ainsi se tricoter à l'endroit tous les tours (et les points noirs à l'envers tous les tours). Quand vous continuez le dos et le devant séparément, le rang avec la diminution et le jeté doit toujours être fait sur l'endroit, sur l'envers vous tricotez les cases blanches à l'envers (= jersey endroit) et les points noirs à l'endroit (= jersey envers). Bon tricot!

Ida 29.08.2017 - 22:23:

Hei, ønsker svært gjerne å strikke denne genseren i Drops Cotton Merino. Bør jeg gå ned til pinne 4 da?

DROPS Design 30.08.2017 kl. 08:29:

Hei Ida. Denne genseren er strikket i DROPS Air som tilhører garngruppe C. DROPS Cotton Merino tilhører garngruppe B (C er tykkere enn B). Om du bytter garn og går ned i pinnestørrelse, vil ikke maskeantallet gi de målene som er oppgitt i oppskriften stemme. F.eks 17 masker glattstrikk på pinne 5 i Air blir 10 cm, men i Cotton Merino må du ha 21 masker på pinne 4 for å få 10 cm. Om du ønsker å strikke denne genseren bør du holde deg til garn i garngruppe C (garn som har samme strikkefasthet som er oppgitt i oppskriften). God Fornøyelse.

Kommentere opskrift DROPS 177-27