DROPS Extra / 0-1345

Deck the Tables by DROPS Design

Heklet duk med staver og hullmønster til jul i DROPS Cotton Viscose.

DROPS Design: Modell nr n-182
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål: ca 39 cm i diameter.
Materialer:
DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
100 g f.nr 11, khakigrønn

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 st x 12 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: sirkel, tema: jul, kjøkken,

Se diag A.1 til A.3.
----------------------------------------------------------

DUK:
Arb hekles rundt.
Hekle 4 lm med Cotton Viscose på nål 3,5 og sett de til en ring med 1 kjm.
Videre hekles det mønster etter diag A.1 totalt 6 ganger på omg. NB: A.X viser hvordan hver omg starter og slutter i hele arb. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når hele A.1 er heklet ferdig i høyden, fortsettes det videre med mønster fra A.2 over hver rapport med A.1 – Siste omg av A.1 = første omg av A.2.
Når A.2 er heklet ferdig i høyden fortsettes det videre med A.3 (= 24 rapporter på omg) – siste omg av A.2 = første omg av A.3. Når hele A.3 er heklet ferdig i høyden er det 264 st på omg. Nå hekles det en kant slik:
Hekle 2 lm, 2 st i første m, 1 kjm i neste m, * (1 kjm, 2 lm, 2 st) i neste m, 1 kjm i neste m *, gjenta fra *-* rundt omg. Klipp og fest tråden.

Diagram

= Hekle 4 lm og sett de til en ring med 1 kjm.
= 1 lm
= 1 st om lm/ lm-bue/ lm-ring
= 1 st i st
= Hekle 3 st i en st slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 2 st til i samme st på samme måte (= 4 m på nålen) men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle m på nålen.
= Hekle 2 st til 1 st slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 1 st i neste st, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle m på nålen.
= omg starter med 3 lm, og avsluttes med 1 kjm i 3.lm på starten av omg.
= Denne omg er siste omg i forrige diag som ble heklet.
= Hekle kjm frem til første lm/lm-bue. Første st på denne omg erstattes med 3 lm. Avslutt omg med 1 kjm i 3 lm på starten av omg.
= Start her