DROPS / 66 / 4

DROPS 66-4 by DROPS Design

Ribbstickad DROPS tröja med raglanavm och halsduk i “Vienna” och “Alaska”.

Storlek: S/M - M/L
Måtten på måttskissen visar plagget mätt i utsträckt tillstånd. Fram- och bakst blir smalare pga mönstret.
Garnåtgång: DROPS Vienna från Garnstudio
300-350 gr f.nr 57, rost
och använd:DROPS Alaska från Garnstudio
50-50 gr f.nr 11, vinröd.
DROPS Rundst och strumpst 6.

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 22.00 kr /50g

Stickfasthet: 14 m x 16 v på st 6 och slätst = 10 x 10 cm.
Kom ihåg att st.nr endast är vägledande!

Resår: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Mönster: Det stickas Resår och ränder uppöver på fram- och bakst och ärmarna så här: 10 cm Vienna, * 2 v Alaska, 5 cm Vienna, 1 v Alaska, 18 cm Vienna, 1 v Alaska, 14 cm Vienna *, upprepa från *-* till färdig mått.

Fram- och bakst: Lägg upp 136-152 m på rundst 6 med rost Vienna. Sticka Resår och Mönster - se förkl ovan. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 34-36 cm sätts det 1 märktråd i varje sida - se till att få 1 rät m på varje sida om märktrådarna. På nästa v sätts det 4 m i varje sida på 1 tråd för ärmhål (dvs: 1 am och 1 rm på varje sida om märktrådarna). Fram- och bakst = 64-72 m. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg upp 36-36 m på strumpst 6 med rost Vienna. Sticka Resår i Mönster som på fram- och bakst. Samtidigt när arb mäter 10-10 cm ökas det 2 m mitt under ärmen (1 m på var sida om 2 rm) 14-14 ggr på var 2,5:e-2,5:e cm = 64-64 m. De ökade m stickas in i resåren efterhand. När arb mäter 46-46 cm sätts det 4 m på 1 tråd mitt under ärmen - dvs: 1 am, 2 rm, 1 am. Lägg arb åt sidan.

Ok: Nu sätts ärmarna in på samma rundst som fram- och bakst där det är satt m på en tråd för ärmhål = 248-264 m. Sätt 1 märktråd i alla övergångar mellan ärmarna och fram- och bakst = 4 märktrådar. Fortsätt resåren uppöver, med Mönster i fortsättning från fram- och bakst, samtidigt avm det till raglan.

Raglan avm: Läs hela avsnittet innan det stickas. Det är 8 avm på v och 10 m mellan avm (dvs 2 am, 2 rm, 2 am, 2 rm, 2 am; alltså 5 m på varje sida om märktrådarna). Sticka 2 v innan avm startar. Maska av 1 m på varje sida om märktrådarna 10-11 ggr på vartannat v och 14-14 ggr på varje v. Det avm totalt 192-200 m till raglan.
Maska av så här på rätsidan: Det avm 1 m genom att sticka den m som skall avm + den första aviga maskan mellan avm aviga tills.
Efter alla avm till raglan mäter arb ca 56-59 cm och det är 56-64 m på st.

Hals: Fortsätt att sticka Resår med Vienna till halsen mäter ca 14 cm. Byt till Alaska, sticka 2 v Resår, maska av med rm över rm och am över am.

Montering: Sy ihop öppningarna under ärmarna med maskstygn så att sömmen blir elastisk.

DROPS halsduk:

Storlek: 30 cm x 2 meter
Garnåtgång: DROPS Vienna fra Garnstudio
100 gr f.nr 10, vinröd.
100 gr f.nr 57, rost.
och använd: DROPS Alaska fra Garnstudio
50 gr f.nr 11, vinröd.
DROPS St 9.

Stickfasthet: 9 m x 24 v på st 9 med Vienna och rätstickning = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är vägledande!

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Halsduk: Lägg upp 27 m på st 9 med 2 trådar vinröd Vienna. Byt till 1 tråd och sticka rätst i 28 cm. Kontrollera stickfastheten! Fortsätt så här: * 2 v rätst i Alaska, 28 cm rätst i rost Vienna, 2 v rätst i Alaska, 28 cm rätst i vinröd Vienna *, upprepa från *-* till halsduken mäter ca 2 meter. Maska av med dubbelt garn efter en hel rand i Vienna.

Diagram

Linnea 12.11.2018 - 20:19:

Har svårt att förstå beskrivningen på raglan: Det är 8 avm på v och 10 m mellan avm (dvs 2 am, 2 rm, 2 am, 2 rm, 2 am; alltså 5 m på varje sida om märktrådarna). Sticka 2 v innan avm startar. Maska av 1 m på varje sida om märktrådarna 10-11 ggr på vartannat v och 14-14 ggr på varje v. Hur många m ska avm per varje varv? Är det 2 avm på varje märktråd, alltså 8 avm per varv?

DROPS Design 16.11.2018 kl. 14:03:

Hei Linnea. Du feller 1 maske på hver side av merketrådene hver omgang du feller = 8 masker felt på omgangen. Du feller på denne måten annenhver omgang totalt 10-11 ganger (altså du har da strikket 20-22 omganger, og felt annenhver omgang), når du er ferdig med det feller du på hver omgang totalt 14-14 ganger = 14 omganger strikket med felling på hver. Du har nå felt 8 masker 24-25 ganger totalt = 192-200 masker felt. God fornøyelse.

Vir 01.11.2013 - 11:41:

Hi, is this normal that you need just only one Alaska for the complete pull?

DROPS Design 01.11.2013 kl. 12:18:

Dear Vir, you just need a few Alaska for some stripes (1/2 rows). Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 66-4