DROPS / 174 / 11

Reno by DROPS Design

Settet består av: Strikket DROPS lue med striper i 1 tråd Karisma og skjerf i 2 tråder Karisma i patent til herre

Stikkord: luer, patent, sett, skjerf, striper,

DROPS Design: Modell nr u-804
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hodemål: 57/59 - 59/62 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio
50 g i begge str i f.nr 44, lys grå
50 g i begge str i f.nr 05, sort

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glattstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 3,5 – til vrbord.

SKJERF:
Mål: ca 27 x 150 cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio
150 g f.nr 44, lys grå
150 g f.nr 53, koksgrå

DROPS PINNE NR 6 – eller det p.nr du må bruke for å få 14 m x 17 p glattstrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm.

fra 22.80 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 22.80 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 22.80 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 182.4kr. Les mer.
LUE:

PATENT (rundt på rundp):
1.OMG: * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, 1 rett *, gjenta fra *-*.
2.OMG: * Strikk kastet og den løse m vrang sammen, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang *, gjenta fra *-*.
3.OMG: * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse m rett sammen *, gjenta fra *-*.
Gjenta 2. og 3. omg oppover.

STRIPER:
Strikk * 3 cm med lys grå, 3 cm med sort *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger. Deretter fortsettes det med sort til ferdig mål.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes rundt på rundp. Gå over til settp etter hvert som det felles m.
Legg opp 94-100 m på rundp 3,5 med sort. Strikk vr-bord (= 1 vrang / 1 rett) i 6 cm. Videre byttes det til rundp 4 og det strikkes rundt i PATENT og STRIPER – se forkl over, til arb måler totalt 21-23 cm – avslutt etter 3.omg i patent. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Neste omg strikkes slik: * Strikk kastet og den løse m vrang sammen, 1 rett *, gjenta fra *-* ut omg. Videre strikkes det vrbord (= 1 vrang / 1 rett) til arb måler ca 24-26 cm. Herfra strikkes det glstrikk og det felles slik: På neste omg felles det 18-20 m jevnt fordelt (ca hver 4.og 5.m rett sammen) = 76-80 m. Strikk 1 omg rett. På neste omg strikkes hver 3.og 4. m rett sammen = 57-60 m. Strikk 1 omg rett. På neste omg strikkes hver 2. og 3.m rett sammen = 38-40 m. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes 2 og 2 m rett sammen til det er 10-10 m tilbake. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 26-28 cm.
----------------------------------------------------------

PATENT (frem og tilbake på p + 1 kant-m i hver side):
1.p: 1 m rille, * 1 rett, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 rett og 1 m rille.
2.p: 1 m rille, * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse m rett sammen *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, 1 m rille.
3.p: 1 m rille, * strikk kastet og den løse m rett sammen, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vrang, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m, strikk kastet og den løse m rett sammen, 1 m rille.
Gjenta 2. og 3.p oppover.
----------------------------------------------------------

SKJERF:
Legg opp 43 m på p 6 med 1 tråd av hver farge (= 2 tråder). Strikk 3 RILLER - se forkl over, SAMTIDIG som det felles 6 m jevnt fordelt på siste p = 37 m. Videre strikkes det PATENT- se forkl over. Fortsett slik til arb måler ca 148 cm - avpass etter 2.p i patent - HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Neste p strikkes slik: 1 m rille, * strikk kastet og den løse m rett sammen, 1 rett *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, strikk 1 m rille. Deretter strikkes det 3 riller SAMTIDIG som det på første p økes 6 m jevnt fordelt = 43 m. Fell av.

LIV JAKOBSEN 25.02.2019 - 18:00:

Skulle gjerne ha lagt til noen oppskrifter i "dine favoritter", men finner ikke ut hvor jeg skal legge inn oppskriftens nummer. Takknemlig for hjelp :-)

DROPS Design 27.02.2019 kl. 11:08:

Hei Liv. Om du trykker på hjertet (favoriser-knappen) vil du bli bedt om å legge inn eposten din. Om du gjør det vil oppskriften automtaisk bli lagret, med nummer og alt. God fornøyelse

Catherine PASUTTO 12.02.2019 - 17:49:

Je viens de réaliser ce modèle pour mon fils et je suis un peu déçue du résultat: la photo du modèle ne montre pas l'arrière du bonnet qui est finalement pas du tout moulant et beaucoup trop long à son goût. C'est dommage que la photo ne l'indique pas... De plus, j'ai dû finir en laine grise car il ne me restait plus de laine noire, je n'ai pourtant pas tricoté de façon trop lâche... Mais merci pour tous ces modèles qui sont très bien expliqués!

Catharina Jumelet 22.11.2018 - 10:11:

Ik heb deze muts gebreid, maar met een lengte van 26 cm is deze veel te groot. Hij komt tot ver over de ogen, tot aan de kin.

Catharina 19.11.2018 - 18:55:

Boordsteek 6 cm en daarna 6 strepen van elk 3 cm (3 grijs en 3 zwart) maakt samen 24 cm. Volgens het patroon meet het werk dan 21 cm? Of moet ik die laatste streep zwart overslaan en niet breien?

DROPS Design 22.11.2018 kl. 11:27:

Dag Catharina,

Na de 21 cm begin je met minderen en je breit verder tot het werk 24-26 cm meet, waardoor je wel op het totaal aantal cm's komt waar de strepen in passen.

Ella 11.11.2018 - 16:36:

Hallo, ich verstehe beim Patentmuster nicht den Unterschied zwischen 1 M re und 1 M kraus re. Vielen Dank!

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:17:

Liebe Ella, für den Schal werden nur die Ranmaschen kraus rechts gestrickt - dieses Video zeigt, wie man das Patentmuster mit 1 Randmasche krausrechts strickt. Viel Spaß beim stricken!

Agnes Nilssen 30.11.2017 - 16:50:

Stemmer garnmengden dere har oppgitt i denne oppskriften? Jeg har strikket opp et nøste (i dobbel tråd) og lengden er kun 30cm. Skjerfet skal bli ca. 150cm. Kan du gi meg eksakt mål på hva bredden på skjerfet er ment å være? Har tilnærmet riktig strikkefasthet, men mitt strikketøy blir jo kun 90cm med denne garnmengden. Vil jeg bruke mindre garn med tykkere pinner (og selvfølgelig færre masker). Håper på raskt svar!

DROPS Design 03.12.2017 kl. 06:38:

Hei Agnes, Det er antagelig strikkefastheten din som er for trang siden både bredden og lengden blir for kort. Du kunne prøve å øke en pinne størrelse (med samme antall masker) og se om det hjelper. God fornøyelse!

Marion Böhm 29.11.2017 - 19:00:

Die angegebene Menge von 300 Gramm für den Schal reichen absolut nicht aus. Ich habe jetzt 100 Gramm verstrickt und bin gerade mal bei 33 cm angelangt. Insgesamt soll der Schal ja 147 cm lang werden. Zudem sind die 94 bzw. 100 Maschen für die Mütze sehr, sehr knapp bemessen. Nachdem ich das Bündchen fertiggestellt habe bin ich der Meinung, dass die Mütze VIEL zu klein wird.

DROPS Design 30.11.2017 kl. 08:48:

Liebe Frau Böhm, danke für Ihre Rückmeldung. Stimmt Ihre Maschenprobe? dh 21 M x 28 R im Patentmuster bei der Mütze und 14 M x 17 R im Patentmuster mit 2 Fäden für den Schal?

Kommentér oppskrift DROPS 174-11