DROPS / 174 / 10

Weston by DROPS Design

De set bevat: gebreide sjaal en muts voor heren met kabels, boordsteek en structuurpatroon van DROPS Karisma of DROPS Merino Extra Fine..

Trefwoorden: kabel, mutsen, set, sjaal,

DROPS design: Model nr. u-802
Garengroep B
----------------------------------------------------------
MUTS:
Maat: XS/S – L/XL
Hoofdomtrek: 54/56 – 59/62 cm
Materiaal:
DROPS KARISMA van Garnstudio
100-150 gr, kleur nr. 21, grijs

Of gebruik:
DROPS MERINO EXTRA FINE van garnstudio
100-150 g, kleur nr 04, grijs mix

DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (40 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS RONDBREINLD (40 cm) 3,5 mm – voor de boordsteek.

SJAAL:
Maten:
Breedte: 21-23 cm
Lengte: 180 cm
Materiaal:
DROPS KARISMA van Garnstudio
300 gr. kleur nr. 21, grijs

DROPS BREINLD 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (23)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 19.12€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatroon A.1 en A.2 (zie telpatroon voor juiste maat).
----------------------------------------------------------

MUTS:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinld. Ga verder met breinld zonder knop indien nodig. Vanwege het patroon in de muts, is deze alleen beschikmaar in de maten XS/S en L/XL. Als u grag maat S/M wilt maken (passend bij hoofd maat 57/59) kunt u de instructies volgen voor XS/S maar breit u met een naald in een 1/2 maat groter.

Zet 130-144 st op met rondbreinld 3,5 mm en Karisma of Merino Extra Fine. Brei 1 nld av. Brei 9 cm boordsteek = 1 r/1 av. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei 1 nld recht en minder 16-18 st gelijkmatig = 114-126 st. Ga verder met rondbreinld 4 mm. Brei nu in PATROON als volgt: brei * A.1 (= 28 st), A.2 - zie telpatroon voor de juiste maat (= 10-14 st) *, herhaal van *-* nog 2 keer op de nld. Als A.1a en A.2a klaar zijn in de hoogte, herhaal dan A.1a en A.2a nog 4-5 keer in de hoogte. Het werk meet ongeveer 24-27 cm. Brei dan A.1b boven A.1a en A.2b boven A.2a. Als het hele telpatroon klaar is in de hoogte staan er nog 24-27 st op de nld. Brei nog twee naalden alle st 2 aan 2 r samen = 6-7 steken. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. De muts meet 32-35 cm in totaal (incl. boordsteek). Vouw de boord om zodat de omgevouwen rand ongeveer 6 cm hoog is.
----------------------------------------------------------

Zie telpatroon A.3. Het telpatroon laat het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 st door 1 omsl te maken. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid om gaatjes te voorkomen. LET OP: brei de omsl gedraaid recht of averecht volgens de st in boordsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 st door 2 r samen te breien.
----------------------------------------------------------

SJAAL:
Wordt heen en weer gebreid op de nld.
Zet 65-71 st op (incl. 1 kant st in ribbelst aan elke kant) met Karisma of Merino Extra Fine op nld 4 mm. Brei 1 nld av aan de verkeerde kant. Brei dan boordsteek als volgt: 1 kant st in RIBBELST - zie uitleg boven - * 1 r, 1 av *, herhaal van *-* tot er 2 st over zijn op de nld, 1 r en 1 kant st in ribbelst. Ga zo verder boordsteek tot het werk 4 cm meet (pas zo aan dat de volgende nld aan de goede kant is). Brei nu als volgt: brei de eerste 7 st als hiervoor, brei dan de volgende 51-57 st r en minder TEGELIJKERTIJD 13-15 st gelijkmatig – LEES TIP VOOR HET MINDEREN, brei de laatste 7 st op de nld als hiervoor = 52-56 st. LET OP: brei de buitenste 7 st aan elke kant van het werk op dezelfde manier tot het werk klaar is. Brei in de volgende nld aan de verkeerde kant r over de middelste 38-42 st. Brei nu in PATROON als volgt:
Brei de eerste 7 st, brei A.3 (= 4 st) tot er 9 st over zijn op de nld (incl. de buitenste 7 st), brei de eerste 2 st in A.3. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga zo verder tot het werk ongeveer 175 cm meet (pas zo aan dat de volgende nld aan de goede kant is). Brei op de volgende 2 nld de middelste 38-42 st av (dus brei ze op de 1e nld av aan de goede kant en op de 2e nld av aan de verkeerde kant) en meerder TEGELIJKERTIJD op de nld aan de verkeerde kant 13-15 st gelijkmatig – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN! Er zijn nu 65-71 st op de nld. Brei dan boordsteek als op het begin van de sjaal als volgt: 1 kant st in ribbelst, * 1 r, 1 av *, herhaal van *-* tot er 2 st over zijn op de nld, 1 r, 1 kant st in ribbelst. Ga zo verder in boordsteek tot de boordsteek 4 cm meet (pas zo aan dat de volgende nld aan de goede kant is). Kant af met rechte steken aan de verkeerde kant.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 05.12.2018
Correctie: Vanwege het patroon in de muts, is het beschikbaar in de maten XS/S en L/XL. Als u graag maat S/M wilt maken (voor hoofdmaat 57/59) kunt u de instructies volgen voor maat XS/S, maar met een naald in een 1/2 maat groter.

= zet 2 st op een kabelnld en houd deze voor het werk, 2 r, 2 r van de kabelnld
= zet 3 st op een kabelnld en houd deze voor het werk, 3 r, 3 r van de kabelnld
= 2 av samen
= 2 r samen

Nathalie 17.03.2019 - 08:50:

A la fin de l’echarpe vous préconisez de faire des diminutions alors qu’il faut faire des augmentations.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 12:34:

Bonjour Nathalie, cette faute de frappe a été corrigée, merci! Bon tricot!

Solveig 16.01.2019 - 14:36:

Hej Hvis jeg nu gerne vil strikke huen i størrelse S/M, skriver I i opskriften, at den mindste størrelse skal strikkes på 1/2 pindenummer større. Gælder det for alle de pinde der skal bruges? Altså skal ribben så strikkes på pinde 4 og resten på pinde 4,5? Eller er det kun resten der skal strikkes på pinde 4,5? :) Jeg er ret nybegynder, og dette er min første hue jeg skal strikke, så der er en del ting at være i tvivl om :) Tak for opskrifter!

DROPS Design 21.01.2019 kl. 13:12:

Hei Solveig. Pinnenummer er kun veiledende, det er strikkefastheten som avgjør hvilket pinnenummer du må bruke, og siden denne er individuell må man tilpasse pinnestørrelsen etter strikkefastheten. Her bør du finne den pinnestørrelsen som gir deg 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm og så gå opp et halv pinnenummer. Da vil luens mål bli rikitge i forhold til S/M. Gå du opp i størrelse på pinnene du må bruke til både på vrangbord og glattstrikk. God fornøyelse

Renate 12.01.2019 - 12:03:

Stimmt der Wollverbrauch bei dem Schal? Er ist bei Karisma und der Merino Wolle sehr unterschiedlich.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 09:57:

Liebe Renate, der Unterschied zwischen Karisma und Merino Extra Fine ist nicht so groß, mit beiden Garnen brauchen Sie je 6 Knäuel - schauen Sie mal unseren Garnumrechner. Viel Spaß beim stricken!

Nina 23.12.2018 - 08:56:

Hallo, ich bin noch Anfänger und hab eine (wahrscheinlich etwas doofe :-) Frage: Im Muster fuer die Mütze schreibt ihr in der Legende fuer die weissen Kästchen: M re in Hin-R, 1 M li in Rück-R Aber ich dachte wir stricken in Runden, da gibt es doch dann keine Rück-Richtung, oder? Danke fuer die Hilfe! Nina

DROPS Design 02.01.2019 kl. 08:50:

Liebe Nina, ja genau, wenn Sie die Mütze in der Runde stricken, stricken Sie keine Rückreihe sonder immer von der Vorderseite, dann stricken Sie die weisse Kästchen immer rechts (und die x = immer links in der Runde). Viel Spaß beim stricken!

Nina 23.12.2018 - 08:55:

Hallo, ich bin noch Anfänger und hab eine (wahrscheinlich etwas doofe :-) Frage: Im Muster fuer die Mütze schreibt ihr in der Legende fuer die weissen Kästchen: M re in Hin-R, 1 M li in Rück-R Aber ich dachte wir stricken in Runden, da gibt es doch dann keine Rück-Richtung, oder? Danke fuer die Hilfe! Nina

Luciana Luciani 16.11.2018 - 13:33:

Com'è possibile che la sciarpa misuri 23 cm di arghezza quando si avviano 71 m ed il campione di 10 cm è di 21 m? Con 71 m la sciarpa viene molto più larga . Vorrei una risposta prima di continuare il lavoro grazie

DROPS Design 17.11.2018 kl. 10:02:

Buongiorno Luciana, la prima e l'ultima parte della, sciarpa sono lavorate a coste, ed è per questo che vengono a viste più maglie. Alla fine del bordo a coste, vengono diminuite 15 maglie, e da 71 si passa a 56 maglie, con una larghezza di circa 23 cm. Buon lavoro!

Angela 07.11.2018 - 22:11:

"[...]fino a quando rimangono 9 m sul f (comprese le 7 m più esterne), lavorare le prime 2 m in A.2." Non mi è molto chiaro, mi ritrovo le 9 maglie finali, le ultime sette le lavoro come al solito, mentre le 2 precedenti? A.2 sono due schemi diversi, devo lavorarle a rovescio? Scusate l'ignoranza ma sono una novellina, non capisco cosa intendiate.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 23:58:

Buonasera Angela. C’è un errore nel testo: deve lavorare le 2 maglie come indicato per le prime due maglie del diagramma A3 (e non A2). Quindi a rovescio quando lavora sul diritto del lavoro, a diritto quando lavora sul rovescio del lavoro, in modo che il motivo prosegua correttamente. Buon lavoro!

Lisa 26.10.2018 - 08:11:

Danke für diese wunderbare Anleitung. Leider stimmt die Mengenangabe für die DROPS Merino Extra Fine nicht ganz - um den Schal zu fertigen benötigt man mindestens 250g-300g.

Ellen 10.09.2018 - 09:13:

Ik wil graag de sjaal maken. Alleen kan ik nergens het telpatroon A3 vinden. Zou ik deze kunnen ontvangen? Ik hoor het graag, alvast bedankt

DROPS Design 12.09.2018 kl. 14:14:

Dag Ellen, Deze staat boven rechts van telpatronen A.2 (Het is wat een kleiner telpatroon, dus misschien dat je hem over het hoofd zag...)

Astrid Hediger 31.01.2018 - 22:47:

Danke für die Präzisierung, doch geht Ihr Vorschlag für Grösse XL 114 Maschen nicht auf. Meinen Vorschlag wenn ich richtig rechne ist 3x 24 Maschen im 1. Muster und ebenfalls 3x 14 Maschen 2. A Strickschrift. Bei Ihrem Vorschlag käme ich auf gesammt 104 Maschen. Werde es nun mit dem 3 er Vorschlag nochmals probieren.

DROPS Design 01.02.2018 kl. 08:51:

Liebe Frau Hediger, in der Grösse XL schlägt man 154 M an, aber nach Rippenmuster werden 40 M gleichmäßig verteilt abgenommen = 114 M bleiben. Viel Spaß beim stricken!

Laat een opmerking achter voor DROPS 174-10