DROPS / 174 / 10

Weston by DROPS Design

Settet består av: Stickad halsduk och mössa till herr i DROPS Karisma med flätor, resår och struktur

DROPS Design: Modell nr u-808
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: XS/S – L/XL
Passar huvudmått: 54/56 – 59/62
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
100-150 g i nr 21, mellangrå

Eller använd: DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
100-150 g i nr 04, mellangrå

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 3,5 – till resår.

HALSDUK:
Mått: Bredd: 21-23 cm. Längd: 180 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
300 g nr 21, mellangrå

DROPS ST NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 184kr. Läs mer.
MÖSSA:

MÖNSTER:
Se diag A.1 och A.2 - se diag för rätt st!
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Mössan stickas runt på rundst. Byt till strumpst när det behövs. På grund av mönstret på mössan, kommer mössan i storlek XS/S och L/XL. Om det önskas storlek S/M (huvudmått 57/59 cm) kan storlek XS/S stickas på ett 1/2 sticknummer större.

Lägg upp 130-144 m på rundst 3,5 med Karisma. Sticka 1 v avigt. Sticka resår (1 rm,/1 am) i 9 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka 1 v rätt där det minskas 16-18 m jämnt fördelat = 114-126 m. Byt till rundst 4. Nu stickas det mönster så här: Sticka * A.1 (= 28 m), A.2 - se diag för rätt stl (= 10-14 m) *, upprepa *-* 2 ggr till på v. När hela A.1a och A.2a är färdigstickade på höjden upprepas A.1a och A.2a 4-5 ggr till på höjden. Arb mäter ca 24-27 cm. Sedan stickas A.1b över A.1a och A.2b över A.2a. När hela diag är färdigstickat på höjden är det 24-27 m kvar på v. Sticka 2 v till där alla m stickas tills 2 och 2 = 6-7 m. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m och fäst ordentligt. Mössan mäter totalt 32-35 cm inkl resåren. Vik upp resåren mot rätsidan så att vikkanten mäter ca 6 cm.
----------------------------------------------------------

Se diag A.3. Diag visar mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet, så att det inte blir hål! OBS: Omslagen stickas vridet räta eller vridet aviga beroende på vilken m i resåren som stickas.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 m genom att sticka 2 m räta tills.
----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Halsduken stickas fram och tillbaka på st.
Lägg upp 65-71 m (inkl 1 rätst kantm i varje sida) med Karisma eller Merino Extra Fine på st 4. Sticka 1 v avigt från avigsidan. Sedan stickas det resår så här: 1 RÄTST kantm - se förkl ovan, * 1 rm, 1 am *, upprepa *-* tills det återstår 2 m på st, 1 rm, 1 rätst kantm. Fortsätt resåren så tills arb mäter 4 cm – anpassa så att nästa v som stickas är från rätsidan! Nu stickas det så här: Sticka de första 7 m som förut, sedan stickas det rm över de nästa 51-57 m SAMTIDIGT minskas det 13-15 m jämnt fördelat – LÄS MINSKNTIPS, sticka de sista 7 m på v som förut = 52-56 m. OBS: De yttersta 7 m i varje sida av arb fortsätter på samma sätt till färdigt mått! På nästa v från avigsidan stickas det rm över de mittersta 38-42 m. Nu stickas det mönster så här:
Sticka de första 7 m, sticka A.3 (= 4 m) tills det återstår 9 m på v (inkl de yttersta 7 m), sticka de 2 första m i A.3. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt så tills arb mäter ca 175 cm – anpassa så att nästa v som stickas är ett v från rätsidan! På de nästa 2 v stickas det am över de mittersta 38-42 m (dvs, på 1:a v avigt från rätsidan, och på 2:a v avigt från avigsidan) SAMTIDIGT på v från avigsidan ökas det 13-15 m jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS! Det är nu 65-71 m på v. Sedan stickas det resår som i början av halsduken så här: 1 rätst kantm, * 1 rm, 1 am *, upprepa *-* tills det återstår 2 m på v, 1 rm, 1 rätst kantm. Fortsätt resåren så till resåren mäter 4 cm – anpassa så att nästa v som stickas är från rätsidan! Maska av med rm från avigsidan.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 04.12.2018
Rättelse - HALSDUK: Sticka de första 7 m, sticka A.3 (= 4 m) tills det återstår 9 m på v (inkl de yttersta 7 m), sticka de 2 första m i A.3
Uppdaterad online: 05.12.2018
Rättelse: På grund av mönstret på mössan passar mössan storlek XS/S och L/XL. Om det önskas storlek S/M (huvudmått 57/59 cm) kan storlek XS/S stickas på ett 1/2 sticknummer större.

= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st
= sticka 2 m aviga tills
= sticka 2 m räta tills

Nathalie 17.03.2019 - 08:50:

A la fin de l’echarpe vous préconisez de faire des diminutions alors qu’il faut faire des augmentations.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 12:34:

Bonjour Nathalie, cette faute de frappe a été corrigée, merci! Bon tricot!

Solveig 16.01.2019 - 14:36:

Hej Hvis jeg nu gerne vil strikke huen i størrelse S/M, skriver I i opskriften, at den mindste størrelse skal strikkes på 1/2 pindenummer større. Gælder det for alle de pinde der skal bruges? Altså skal ribben så strikkes på pinde 4 og resten på pinde 4,5? Eller er det kun resten der skal strikkes på pinde 4,5? :) Jeg er ret nybegynder, og dette er min første hue jeg skal strikke, så der er en del ting at være i tvivl om :) Tak for opskrifter!

DROPS Design 21.01.2019 kl. 13:12:

Hei Solveig. Pinnenummer er kun veiledende, det er strikkefastheten som avgjør hvilket pinnenummer du må bruke, og siden denne er individuell må man tilpasse pinnestørrelsen etter strikkefastheten. Her bør du finne den pinnestørrelsen som gir deg 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm og så gå opp et halv pinnenummer. Da vil luens mål bli rikitge i forhold til S/M. Gå du opp i størrelse på pinnene du må bruke til både på vrangbord og glattstrikk. God fornøyelse

Renate 12.01.2019 - 12:03:

Stimmt der Wollverbrauch bei dem Schal? Er ist bei Karisma und der Merino Wolle sehr unterschiedlich.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 09:57:

Liebe Renate, der Unterschied zwischen Karisma und Merino Extra Fine ist nicht so groß, mit beiden Garnen brauchen Sie je 6 Knäuel - schauen Sie mal unseren Garnumrechner. Viel Spaß beim stricken!

Nina 23.12.2018 - 08:56:

Hallo, ich bin noch Anfänger und hab eine (wahrscheinlich etwas doofe :-) Frage: Im Muster fuer die Mütze schreibt ihr in der Legende fuer die weissen Kästchen: M re in Hin-R, 1 M li in Rück-R Aber ich dachte wir stricken in Runden, da gibt es doch dann keine Rück-Richtung, oder? Danke fuer die Hilfe! Nina

DROPS Design 02.01.2019 kl. 08:50:

Liebe Nina, ja genau, wenn Sie die Mütze in der Runde stricken, stricken Sie keine Rückreihe sonder immer von der Vorderseite, dann stricken Sie die weisse Kästchen immer rechts (und die x = immer links in der Runde). Viel Spaß beim stricken!

Nina 23.12.2018 - 08:55:

Hallo, ich bin noch Anfänger und hab eine (wahrscheinlich etwas doofe :-) Frage: Im Muster fuer die Mütze schreibt ihr in der Legende fuer die weissen Kästchen: M re in Hin-R, 1 M li in Rück-R Aber ich dachte wir stricken in Runden, da gibt es doch dann keine Rück-Richtung, oder? Danke fuer die Hilfe! Nina

Luciana Luciani 16.11.2018 - 13:33:

Com'è possibile che la sciarpa misuri 23 cm di arghezza quando si avviano 71 m ed il campione di 10 cm è di 21 m? Con 71 m la sciarpa viene molto più larga . Vorrei una risposta prima di continuare il lavoro grazie

DROPS Design 17.11.2018 kl. 10:02:

Buongiorno Luciana, la prima e l'ultima parte della, sciarpa sono lavorate a coste, ed è per questo che vengono a viste più maglie. Alla fine del bordo a coste, vengono diminuite 15 maglie, e da 71 si passa a 56 maglie, con una larghezza di circa 23 cm. Buon lavoro!

Angela 07.11.2018 - 22:11:

"[...]fino a quando rimangono 9 m sul f (comprese le 7 m più esterne), lavorare le prime 2 m in A.2." Non mi è molto chiaro, mi ritrovo le 9 maglie finali, le ultime sette le lavoro come al solito, mentre le 2 precedenti? A.2 sono due schemi diversi, devo lavorarle a rovescio? Scusate l'ignoranza ma sono una novellina, non capisco cosa intendiate.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 23:58:

Buonasera Angela. C’è un errore nel testo: deve lavorare le 2 maglie come indicato per le prime due maglie del diagramma A3 (e non A2). Quindi a rovescio quando lavora sul diritto del lavoro, a diritto quando lavora sul rovescio del lavoro, in modo che il motivo prosegua correttamente. Buon lavoro!

Lisa 26.10.2018 - 08:11:

Danke für diese wunderbare Anleitung. Leider stimmt die Mengenangabe für die DROPS Merino Extra Fine nicht ganz - um den Schal zu fertigen benötigt man mindestens 250g-300g.

Ellen 10.09.2018 - 09:13:

Ik wil graag de sjaal maken. Alleen kan ik nergens het telpatroon A3 vinden. Zou ik deze kunnen ontvangen? Ik hoor het graag, alvast bedankt

DROPS Design 12.09.2018 kl. 14:14:

Dag Ellen, Deze staat boven rechts van telpatronen A.2 (Het is wat een kleiner telpatroon, dus misschien dat je hem over het hoofd zag...)

Astrid Hediger 31.01.2018 - 22:47:

Danke für die Präzisierung, doch geht Ihr Vorschlag für Grösse XL 114 Maschen nicht auf. Meinen Vorschlag wenn ich richtig rechne ist 3x 24 Maschen im 1. Muster und ebenfalls 3x 14 Maschen 2. A Strickschrift. Bei Ihrem Vorschlag käme ich auf gesammt 104 Maschen. Werde es nun mit dem 3 er Vorschlag nochmals probieren.

DROPS Design 01.02.2018 kl. 08:51:

Liebe Frau Hediger, in der Grösse XL schlägt man 154 M an, aber nach Rippenmuster werden 40 M gleichmäßig verteilt abgenommen = 114 M bleiben. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 174-10