Little Adventure by DROPS Design

Bluse med rundt bærestykke og nordisk mønster, strikket ovenfra og ned i DROPS Merino Extra Fine til børn str 3 - 12 år

DROPS Design: Model nr me-024-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
250-250-300-350-350 g f.nr 05, lys grå
50 g i alle str i følgende farver:
f.nr 01, natur
f.nr 13, jeansblå
f.nr 20, mørk blå

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 60 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm. OBS: For at længden på bærestykket skal blive rigtig, er det ekstra vigtigt at strikkefastheden stemmer i højden.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 60 cm) nr 3 – til Rib.
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 159.6kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se diag A.1 – OBS: Vælg diag for rigtig str. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Der tages 1 m ind på hver side af mærket således: Start 3 m før mærket, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder midt mellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over (= 2 m taget ind).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arb strikkes rundt på rundp, ovenfra og ned.

BÆRESTK:
Slå 84-88-92-100-108 m op på lille rundp 3 med mørk blå. Sæt 1 mærke i beg af omg (= midt bagpå). Strik 1 omg ret. Derefter strikkes der Rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3-3-4-4-5 cm (= halskant). Skift til lille rundp 4. Strik 1 omg ret hvor der tages 6-4-2-2-3 m ind jævnt fordelt = 78-84-90-98-105 m. Fortsæt med forhøjning bagpå i glatstrik således: Strik 8 m ret forbi mærket, vend, stram tråden og strik 16 m vrang tilbage, vend, stram tråden og strik 24 m ret, vend, stram tråden og strik 32 m vrang tilbage. Fortsæt med at strikke over 8 m mere for hver gang det vendes til der er strikket over totalt 48-48-48-64-64 m, vend og strik ret frem til midt bagpå igen. Fortsæt med mønster rundt efter diag A.1 – OBS: Vælg diag for rigtig str (= 13-14-15-14-15 rapporter à 6-6-6-7-7 m). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN og skift til større rundp når der er nok m. Når A.1 er strikket færdig er der 208-224-240-252-270 m på p. Strik 0-1-2-0-1 cm mere med lys grå. Arb måler nu ca 14-15-16-17-18 cm midt foran (målt uden Rib i halsen). Arb strikkes færdig i glatstrik med lys grå. Først strikkes der 1 omg ret hvor der tages 4-4-4-12-10 m ud jævnt fordelt = 212-228-244-264-280 m. Næste omg strikkes således: Strik 31-33-35-37-39 m, sæt de næste 44-48-52-58-62 m på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 6 nye m op på p, strik 62-66-70-74-78 m (= forstk), sæt de næste 44-48-52-58-62 m på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 6 nye m op på p og strik de resterende 31-33-35-37-39 m.

RYG- OG FORSTYKKE:
= 136-144-152-160-168 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Fortsæt rundt i glatstrik i 23-26-29-32-35 cm. Skift til rundp 3. På næste omg tages der 12-12-12-16-16 m ud jævnt fordelt = 148-156-164-176-184 m. Fortsæt med Rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk derefter LØST af med ret over ret og vrang over vrang. Hele blusen måler ca 40-44-48-52-56 cm midt foran (målt uden Ribben i halsen).

ÆRME:
Sæt m fra den ene tråd på strømpep 4, strik i tillæg 1 m op i hver af de 6 m som blev slået op i siden på ryg- og forstykke (sæt 1 mærke midt i disse nye m = midt under ærmet) = 50-54-58-64-68 m på p. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strik glatstrik rundt med lys grå. Når ærmet måler 2 cm tages der 2 m ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3.-2½.-3.-2½.-2½.cm totalt 7-9-10-13-14 gange = 36-36-38-38-40 m. Når ærmet måler 22-26-30-33-37 cm tages der 4-4-6-6-8 m ud jævnt fordelt = 40-40-44-44-48 m. Skift til strømpep 3 og strik rundt i Rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm, luk derefter LØST af med ret over ret og vrang over vrang.
Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= mørk blå
= slå om mellem 2 m i bundfarven i mønsterstriben, på næste omg strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul
= strikkeretning

Lara 27.05.2019 - 16:00:

Buongiorno, avrei ancora una domanda, dopo A1 e gli aumenti richiesti, prima di trasferire le maglie per le maniche dite di lavorare il giro dal rovescio del lavoro, cosa intendete? Grazie!

DROPS Design 27.05.2019 kl. 17:04:

Buongiorno Lara. Abbiamo corretto il testo. Lavorando in tondo, si lavora sul diritto del lavoro. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Lara 10.05.2019 - 16:35:

Buongiorno, scusate ma non capisco cosa significa quando scrivete di fare un gettato "nel colore base del motivo a strisce", che colore dovrei usare? Sempre grazie infinite per l'aiuto!

DROPS Design 10.05.2019 kl. 18:09:

Buongiorno Lara. Usa lo stesso colore della striscia che sta lavorando. Buon lavoro!

Mary 10.05.2019 - 14:39:

I watched the video on Fair Isle knitting with 2 colours, but this pattern uses 4 different colors. What do you do the the different coloured yarn that isn\'t being used in the rows? Do you carry it up the back?

DROPS Design 10.05.2019 kl. 15:53:

Dear Mary, you can carry up the unworked color for some rounds, or cut it to avoid to tighten work - see tip under stripes here. Happy knitting!

Mary 29.04.2019 - 09:18:

Ich möchte 2 Pullis stricken in Größe 3/4 und 7/8. Werde ich wirklich je 100 Gramm Wolle brauchen für die Muster oder reicht 1 Knäuel für beide Pulli?

DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:02:

Liebe Mary, wir haben leider nur die Garnmenge für nur 1 Pullover. Am besten die beschriebene Garnmenge für je beide Grösse bestellen, so sind Sie sicher, Garn wird reichen. Viel Spaß beim stricken!

Ann Kristin 14.10.2018 - 20:06:

Hei, Ut ifra tegningen ser det ut som genseren skal være 40 cm lang total? Vet jo at det kan jeg tilpasse som jeg vil, men etter å ha regnet på vrangbord pluss mønsterdiagram pluss bol ( 3cm + 14cm + 23cm)kommer jeg frem til 40 cm før vrangbord? Altså total lengde etter diagrammet på 43 cm?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 11:23:

Hei Ann Kristin. Genseren er 40 cm lang opp til de 3 cm på skulderen, så det stemmer det du har regnet ut: at den er 43 cm lang totalt. God fornøyelse.

EDHEN 15.01.2018 - 19:24:

Bonjour, Je suis une novice en tricot nordique et j'ai du mal à comprendre ce passage "Tricoter ensuite une ré-hausse pour l'encolure dos ainsi en jersey: tricoter 8 m end après le marqueur, tourner, serrer le fil et tricoter 16 m env au rang retour..." La notion de réh-hausse , tourner et passer le fil ? avez vous une vidéo . Merci

DROPS Design 16.01.2018 kl. 09:09:

Bonjour Mme Edhen, cette vidéo montre comment tricoter la ré-hausse du milieu dos - suivez bien le nombre de mailles de votre modèle, et pas celui de la vidéo. Bon tricot!

Esther Witt 29.12.2017 - 09:06:

Wird der Rapport von links nach rechts oder umgekehrt gelesen? Wenn ich zu Beginn einer neuen Reihe und Farbe einen Umschlag machen muss, wie funktioniert dann der Tipp die Treppen beim Streifenstricken zu vermeiden?

DROPS Design 02.01.2018 kl. 10:00:

Liebe Frau Witt, die Diagramme werden von rechts nach links jeder Runde gestrickt. Sie können den Umschlag mit den selben Farben der Runde stricken, dann bei der nächster Runde Faden etwas festziehen, damit keine Treppe entstehen. Gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden noch mehr Tipp geben. Viel Spaß beim stricken!

Monika 29.11.2017 - 15:44:

Eine Frage zu den Bündchen. In der Anleitung steht, dass vor Beginn der Bündchen, Maschen zugenommen werden müssen. Das ist doch sicherlich falsch. Sie müssen bestimmt abgenommen werden. Was meinen Sie?

DROPS Design 29.11.2017 kl. 16:09:

Liebe Monika, es muß zugenommen und nicht abgenommen: um zu vermeiden, daß die Bündchen das Stück in der Breite verkleinern, wird es zugenommen. Viel Spaß beim stricken!

åshild 28.09.2017 - 13:33:

Strikker en del, men sjelden ovenfra og ned. synest det er mange masker til hals og at det skal økes ut for vrangbord nede. Blir denne vid i halsen, ønsker hals som model 23/16. i halsen? Har kikka litt rundt på fleire modeller, men ser ut som alle skal økes ut for vrangbord nede, blir ikkje den veldig vid da?

DROPS Design 28.09.2017 kl. 14:03:

Hei Åshild. Om du ser på målskissene (helt nederst) til både children 23-16 og 27-32, vil du se at 27-32 har et mindre mål enn 23-16 i halsen. Ettersom denne modellen strikkes ovenfra og ned, er det mulighet til å prøve genseren på selv om man bare er kommet halvveis. Nesten alle nye modeller økes det i vrangborden (nederst), slik at plagget feller penere. Selv om det økes, trekkes det sammen når det strikkes vrangbord. Skulle du ønske å felle av istedenfor, kan du fint gjøre det. God Fornøyelse!

Martina Wechselberger 20.04.2017 - 10:38:

Hallo, ich würde sehr gern für meinen Enkel den Pullover nachstricken, Wo finde ich das Musterdiagramm? Danke Martina

DROPS Design 20.04.2017 kl. 11:44:

Liebe Frau Wechselberger, Diagram kann man jetzt wieder sehen, das können Sie jetzt drücken. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS Children 27-32