Little Adventure Jacket by DROPS Design

Trøje med rundt bærestykke og nordisk mønster strikket ovenfra og ned i DROPS Merino Extra Fine til børn str 3 - 12 år

DROPS Design: Model nr me-023-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
250-250-300-350-350 g f.nr 05, lys grå
50 g i alle str i følgende farver:
f.nr 01, natur
f.nr 13, jeansblå
f.nr 20, mørk blå

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm. OBS: For at længden på bærestykket skal blive rigtig, er det ekstra vigtig at strikkefastheden stemmer i højden.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 eller 80 cm) nr 3 – til Rib.
DROPS KNAP KOKOSNØD, nr 516: 6-6-7-7-7 stk.
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 159.6kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver p

MØNSTER:
Se diag A.1 – OBS: Vælg diag for rigtig str. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS (gælder forkanterne):
På de rækker hvor der enten er striber eller mønsterborter strikkes farven i striben eller bundfarven i mønsterborten også over de 4 kantm i hver side, men skift tråden mellem forkanten og forstykket (dette for at undgå at hæfte tråde yderst på forkanten).

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste p strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Der tages 1 m ind på hver side af mærket således: Start 3 m før mærket, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder midt imellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over (= 2 m taget ind).

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant (når tøjet tages på). 1 knaphul = start fra vrangen og strik anden og tredje m fra kanten ret sammen, slå om. På næste p strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR 3/4 ÅR: 2, 9, 16, 23, 30 og 37 cm.
STR 5/6 ÅR: 2, 10, 18, 26, 34 og 42 cm.
STR 7/8 ÅR: 2, 9, 17, 24, 32, 39 og 46 cm.
STR 9/10 ÅR: 2, 10, 18, 26, 34, 42 og 50 cm.
STR 11/12 ÅR: 2, 11, 19, 28, 36, 45 og 53 cm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran og der strikkes ovenfra og ned.

BÆRESTK:
Slå 94-98-102-110-118 m op (inkl 4 kantm i hver side mod midt foran) på rundp 3 med mørk blå. Strik 1 p vrang fra vrangen. Næste p strikkes således fra retsiden: 4 kantm i RETSTRIK – se forkl over, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* til der er 6 m tilbage på p, afslut med 2 ret og 4 kantm i retstrik. Fortsæt Ribben i 3 cm – husk KNAPHUL på højre forkant – se forkl over og afslut efter 1 p fra retsiden (= halskant). Skift til rundp 4. Strik 1 p vrang fra vrangen hvor der tages 7-5-3-3-4 m ind jævnt fordelt (der tages ikke ind over forkanterne) = 87-93-99-107-114 m. Fortsæt med forhøjning bagpå i glatstrik således: Strik ret til der er 8-10-10-12-12 m tilbage på p. Vend, stram tråden og strik vrang til der er 8-10-10-12-12 m tilbage i den anden side, vend, stram tråden og strik ret til der er 16-18-18-20-20 m tilbage, vend, stram tråden og strik vrang til der er 16-18-18-20-20 m tilbage i den anden side. Fortsæt med at strikke over 8 m mindre for hver gang der vendes 2 gange mere i hver side. Vend, stram tråden og strik ret p ud, strik derefter 1 p vrang fra vrangen (forkanterne strikkes i retstrik). Næste p strikkes således fra retsiden: 4 kantm i retstrik, strik mønster efter diag A.1 til der er 5 m tilbage på p – OBS: Vælg diag for rigtig str (= 13-14-15-14-15 rapporter à 6-6-6-7-7 m), strik første m i A.1 (så mønsteret starter og slutter ens indenfor forkanten i hver side) og afslut med 4 kantm i retstrik. Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diag (der tages ikke ud i den ekstra m i slutningen af p før forkanten) – læs STRIKKETIPS, HUSK STRIKKEFASTHEDEN. Når A.1 er strikket færdig er der 217-233-249-261-279 m på p. Strik 0-1-2-0-1 cm videre med lys grå. Arb måler nu ca 14-15-16-17-18 cm midt foran (målt uden Ribben i halsen). Arb strikkes færdig i glatstrik med lys grå. Først strikkes der 1 p ret fra retsiden hvor der tages 4-4-4-12-10 m ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS (der tages ikke ud over forkanterne) = 221-237-253-273-289 m. Næste p strikkes således fra vrangen: Strik 35-37-39-41-43 m som før, sæt de næste 44-48-52-58-62 m på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 6 nye m op på p, strik 63-67-71-75-79 m (= rygstk), sæt de næste 44-48-52-58-62 m på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem først), slå 6 nye m op på p og strik de resterende 35-37-39-41-43 m som før.

RYG- OG FORSTYKKE:
= 145-153-161-169-177 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Fortsæt frem og tilbage i glatstrik og 4 kantm retstrik i hver side i 23-26-29-32-35 cm. Skift til rundp 3. Strik 1 p vrang fra vrangen hvor der tages 13-13-13-17-17 m ud jævnt fordelt (forkanterne fortsættes i retstrik og der tages ikke ud over forkanterne) = 158-166-174-186-194 m. Næste p strikkes således fra retsiden: 4 kantm i retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* til der er 6 m tilbage på p, afslut med 2 ret og 4 kantm i retstrik. Fortsæt Ribben således i 3 cm, luk derefter LØST af med retstrik over retstrik, ret over ret og vrang over vrang. Hele jakken måler ca 40-44-48-52-56 cm midt foran (målt uden Ribben i halsen).

ÆRME:
Sæt m fra den ene tråd på strømpep 4, strik i tillæg 1 m op i hver af de 6 m som blev slået op i siden på ryg- og forstykke (sæt 1 mærke midt i disse nye m = midt under ærmet) = 50-54-58-64-68 m på p. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strik glatstrik rundt med lys grå. Når ærmet måler 2 cm tages der 2 m ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3.-2½.-3.-2½.-2½.cm totalt 7-9-10-13-14 gange = 36-36-38-38-40 m. Når ærmet måler 22-26-30-33-37 cm tages der 4-4-6-6-8 m ud jævnt fordelt = 40-40-44-44-48 m. Skift til strømpep 3 og strik rundt i Rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm, luk derefter LØST af med ret over ret og vrang over vrang.

= mørk blå
= slå om mellem 2 m i bundfarven i mønsterstriben, på næste p strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul
= strikkeretning

Elena 15.04.2019 - 23:11:

Buonasera ho comprato la lana per questo modello, taglia 9/10 anni ma ahimè poi ho visto che è top down ma ho provato a realizzarlo ma per me è molto difficile... Non c'è un modo per farlo nella maniera tradizionale ovvero eseguire i vari pezzi separatamente (dietro, davanti, le maniche ecc..)? o al limite un altro modello utilizzando questa stessa lana? grazie

DROPS Design 16.04.2019 kl. 08:29:

Buongiorno Elena, purtroppo questo modello è stato progettato con questa costruzione, ma non si lasci spaventare, se segue le istruzioni riuscirà a realizzarlo. E' un cardigan, quindi lavorato in piano e non in tondo: accetti la sfida e se ha bisogno di aiuto ci scriva pure! Buon lavoro!

Loredana Brusamolino 24.01.2019 - 21:16:

Grazie molte per la chiarezza della risposta.

Loredana Brusamolino 24.01.2019 - 18:41:

Sto eseguendo il modello nella taglia 3/4 anni e ho difficoltà ad eseguire il motivo jacard. Quando è scritto "eseguire la 1' maglia in A1 ......" si deve iniziare dalla 1' maglia sul ferro o dalla prima dopo le 4 del bordo? Grazie

DROPS Design 24.01.2019 kl. 20:25:

Buonasera Loredana. Lavora il motivo jacquard in questo modo: 4 m a legaccio, ripete A1 (leggendo il diagramma dal basso verso l’alto e da destra verso sinistra) finché non rimangono 5 m, la maglia successiva la lavora come indicato per la prima maglia di A1 e finisce con 4 m a legaccio. Buon lavoro!

Angelika Hanisch 19.10.2018 - 10:52:

Hallo, Leider verstehe ich die Zunahme beim Diagramm A1 nicht. Ich sehe nur 10 Umschläge. Wie kommt ihr auf 217 Maschen am Ende des Diagramms bei Größe 3/4? Danke schon mal im Voraus

DROPS Design 19.10.2018 kl. 11:01:

Liebe Frau Hanisch, bei der 1. Größe haben Sie 87 M, die stricken wie so: 4 M kraus re, 13 x A.1 (= 6 M in der 1. Reihe), die erste M in A.1 und 4 M kraus re. In jedem A.1 werden Sie je 10 M zunehmen, nach der letzten Zunahmen haben Sie: 4 M kraus re, 13 x A.1 (= 16 M), die erste M A.1, 4 M kraus re = 4 + 13x16 + 1 + 4 = 217 M. Viel Spaß beim stricken!

Dani 08.10.2018 - 12:26:

Guten Tag Sind die beidseitigen je 4 Blendenmaschen in der Zahl die angegeben wird enthalten? Und gilt das dann immer inklusive oder exklusive…z.B wenn man nach der Passe den Rumpfteil strickt…

DROPS Design 08.10.2018 kl. 14:18:

Liebe Dani, die Blendemaschen sind in den gesamten angegebenen Maschenanzahl inbegriffen, dh wenn Sie 94-98-102-110-118 Maschen anschlagen, sind die beidseitigen 4 Blendemaschen inbegriffen, die sollen Sie nicht extra anschlagen. Viel Spaß beim stricken!

Myriam LEPAGE 02.10.2018 - 14:20:

Bonjour, j ai réalisé ce modèle avec plaisir, mais lorsque je l ai lavé je suis passée d\\\'une taille 5 ans à une taille d \\\'environ 8/10 ans pourtant j ai respecté les consignes de lavage en faisant une lessive à 20° , pas de soupline et séchage à plat, peut on revenir à la taille initiale et si oui comment?

DROPS Design 02.10.2018 kl. 16:03:

Bonjour Mme Lepage, DROPS Merino Extra Fine est traitée Superwash et passe ainsi en machine sur programme délicat, à 40°C - cf nuancier et étiquette. Vous trouverez ici des informations complémentaires sur l'entretien, n'hésitez pas à contacter votre magasin DROPS, il saura vous conseiller.

Susan Haugaard 13.07.2018 - 23:36:

Hej, Jeg forstår ikke helt teksten ved bærestykket : Når der skal tages ud, er det så hver gang efter 7 masker? For jeg kan ikke få det til at passe med maskeantallet. Vil ende med kun at have 234 masker (str 9/10) i stedet for 261. Anden gang der skal tages ud, strikker jeg 8 masker, derefter udtagning, og så fremdeles, er det ikke korrekt?

DROPS Design 18.07.2018 kl. 09:20:

Hei Susan. Du skal øke som angitt i diagram A.1, så hvilken omgang du er på avgjør hvor mange masker det er mellom økingene. På 1 omgang økes det på starten av hver rapport, altså med 7 maskers mellomrom. Neste øking er 5 omgang, og da økes det på slutten av hver rapport, altså med 8 maskers mellomrom. Som du kan se på diagrammet er det 18 masker i hver rapport når A.1 er strikket ferdig i høyden. Siden man starter med 7 masker i hver rapport har man økt totalt 11 masker i hver A.1. Det er 14 rapporter av A.1 på omgangen: 14 x 11 = 154 masker økt. Om man legger de til de originale 107 maskene får man 261 masker. God fornøyelse.

Schatt K. 10.11.2017 - 06:59:

Guten Tag, Ich habe eine Frage zum Muster A1. Gilt das Muster nur für die Hin R und auf der Rück R wird glatt rechts gestrickt? Das Muster A1 ist von unten links her zu starten, oder? Freundliche Grüße K.S.

DROPS Design 10.11.2017 kl. 08:06:

Liebe Frau Schatt, Diagram wird bei den Hinreihen von unten rechts nach links und bei den Rückreihen von links nach rechts gelesen. 1 Kästchen = 1 M x 1 Reihe, dh die Rückreihen sind im Diagram eingeschlossen. Viel Spaß beim stricken!

Monica Lippstreu 12.07.2017 - 07:35:

Ich stricke mit Begeisterung nach Ihrer Anleitung! Habe aber gestutzt, als ich den Gesamtteil in grau, die Ärmel aber in hellblau weiterstricken sollte: Passe: Die Arb nun glatt re mit hellgrau weiterstr, dabei zuerst 1 Hin-R re str Ärmel: DIE ARB WIRD NUN AB HIER GEMESSEN! Glatt re mit hellblau in Rd str. Danke für die Bereitstellung der Strickmuster! Mit herzlichen Grüßen aus München! Monica Lippstreu

Anke Crielaard 15.12.2016 - 20:03:

In de 3e naald van het telpatroon begin je met een afwijkende kleur (lichtgrijs). Er staat dat je de voorbies in de kleur van het patroon moet breien. Het advies is om van kleur te wisselen ná de voorbies, maar hoe kan ik de voorbies dan in kleur breien?

DROPS Design 16.12.2016 kl. 14:25:

Hoi Anke. Je breit ook de voorbies in de patroonkleur - zie foto :)

Kommentere opskrift DROPS Children 27-31