Alvina by DROPS Design

Stickad cirkelkofta med bladmönster och rätstickning i DROPS BabyAlpaca Silk och Kid-Silk till barn stl 3 - 12 år

DROPS Design: Modell nr bs-008-bn
Garngrupp A + A eller C
----------------------------------------------------------
Storlek: 3/5 - 6/8 - 9/10 - 11/12 år
Stl i cl: 98/110 - 116/128 - 134/140 - 146/152
Garnåtgång:
DROPS BABY ALPACA SILK från Garnstudio
200-200-250-250 g nr 8112, isblå
DROPS KID SILK från Garnstudio
75-100-100-125 g nr 07, ljus gråblå

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 eller 80 cm) NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 34 v rätst med 1 tråd av varje kvalitet (= 2 trådar) på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

från 43.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 43.95 kr /50g

från 49.95 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 49.95 kr /25g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 49.95 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 325.65kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.2. Se diag för rätt stl.

----------------------------------------------------------

BAKST:
Lägg upp 8 m med 1 tråd BabyAlpaca Silk och 1 tråd Kid-Silk (= 2 trådar) och fördela dem på 4 strumpst nr 5 (= 2 m per st). Det stickas efter A.1 (= 8 rapporter av A.1 på bredden). När de första 15-15-19-19 v i A.1 är stickade, ska början på v förskjutas 1 m mot vänster, först på vartannat v, sedan på vart 4:e v – dvs varvets början är alltid precis före första omslaget i diagrammet så att den blir så osynlig som möjligt. V början kommer till slut att vara mitt i den första rapporten av A.1. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Byt till rundst vid behov. När A.1 har stickats en gång på höjden är det 144-144-176-176 m på v, arb mäter ca 22-22-28-28 cm i diameter. Sätt 8 markörer i arb, sätt 1:a markören i 1:a m på v, sedan sätts det 7 markörer i m med 17-17-21-21 m mellan varje, markörerna sitter rakt över spetsen av varje blad. Sticka RÄTST – se förkl ovan, SAMTIDIGT på första v ökas det 1 m på varje sida av markörerna. Öka med 1 omslag på varje sida av m med markör – på nästa v stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål = 16 m ökade per v. Öka så på vartannat v totalt 1-2-1-2 ggr = 160-176-192-208 m. Fortsätt med rätst tills arb mäter 26-28-32-34 cm i diameter.

På nästa v stickas det rm, SAMTIDIGT maskas alla m mellan 2:a och 3:e markören och 7:e och 8:e markören + 1 m på varje sida av markören av för ärmhål (= det maskas av 23-25-27-29 m i varje sida). Nästa v stickas avigt, SAMTIDIGT läggs det upp 23-25-27-29 nya (lösa) m över de avm m mellan 2:a och 3:e markören och mellan 7:e och 8:e markören. När alla m har lagts upp är det 160-176-192-208 m på st.

Sedan stickas det så här: Sticka A.2 över alla m, SAMTIDIGT ökas det 1 m på varje sida av m med markör på varje v med stjärna (= 16 m per ökningsvarv). Sticka A.2 2 ggr på höjden = 288-304-320-336 m. Arb mäter ca 56-58-62-64 cm i diameter.

VÄNSTER FRAMST:
Sedan stickas det så här: Behåll m mellan 2:a och 4:e markören på st, de resterande m sätts på en tråd = 72-76-80-84 m på st. Sticka RÄTST - se förkl ovan - fram och tillbaka över dessa m, SAMTIDIGT i slutet på varje v sätts de 2 sista m på tråden (de stickas inte, vänd). OBS! Det fortsätts med ökningar på varje sida av den 3:e markören på vart 4:e v. Fortsätt tills det återstår 32 m på st. Sätt de sista 32 m på tråden.

HÖGER FRAMST:
Sätt m mellan 6:e och 8:e markören på rundst 5, och sticka på samma sätt som på vänster framst.

Sedan stickas alla m från tråden räta från rätsidan tillbaka in på rundst 5 - mellan varje gång det sattes m på trådarna i varje sida hämtas tråden upp och vrids innan den sätts på st (dvs mellan varannan m, detta för att slippa hål i övergångarna) = ca 352-376-400-424 m. Sticka 4 v rätst. Maska av löst med rm från rätsidan så här: Sticka 1 rm, ((** stick in höger st mellan de 2 första m på vänster st (dvs mellan m på st, inte genom maskorna), gör 1 omslag om höger st, drag fram omslaget mellan m och sätt omslaget på vänster st **, upprepa från **-** 2 ggr till (= 3 nya m på vänster st). * Sticka första m på vänster st rät, lyft första m på höger st över sista m som stickades *)), upprepa *-* totalt 6 ggr och upprepa från ((-)) längs hela koftan tills det återstår 1 m, klipp av tråden och drag den genom sista m.

ÄRMAR:
Ärmen stickas runt på strumpst. Lägg upp 30-30-32-34 m på strumpst 5 med 1 tråd BabyAlpaca Silk och 1 tråd Kid-Silk (= 2 trådar). Sticka 8 v rätst, sedan stickas det slätst. Sätt 1 markör mitt under ärmen. När arb mäter 6 cm ökas det 1 m på varje sida av markören under ärmen. Öka så med 4-3½-3½-4 cm mellanrum totalt 7-9-10-10 ggr = 44-48-52-54 m. Sticka tills arb mäter 35-40-44-48 cm, maska av. Sticka en ärm till.

MONTERING:
Sy i ärmarna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 21.12.2016
Rättelse i A.1 (alla strl.)

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 27-12) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (49)

Pia 17.02.2020 - 17:42:

Jeg kan ikke forstå at venstre forstykke skal strikkes. Mellem 2-4 og højre mellem 6-8. Hvad skal 1 ???

DROPS Design 18.02.2020 kl. 13:52:

Hej Pia, det er maskerne i hver side som bliver til de to forstykker. God fornøjelse!

Sabine 20.01.2020 - 20:58:

Von allen Kreisjacken ist dies das schönste Modell, finde ich. Ich möchte sie gerne für mich stricken, in Größe 38. Kann ich das umrechenen? Wie viel Garn brauche ich dann?

DROPS Design 21.01.2020 kl. 09:45:

Liebe Sabine, leider können wir jeder Anleitung nach jedem individuellen Frage anpassen und einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen. Wenn sie Hilfe damit brauchen, wenden Sie sich bitte an Ihrem DROPS Laden , dort hilft man Ihnen gerne weiter. Hier finden Sie ähnlichen Jacken für Damen. Viel Spaß beim stricken!

Mariana Venter 17.06.2019 - 13:16:

This is a beautiful pattern, can you send it to me in English, I can\'t find the translation...please.

DROPS Design 17.06.2019 kl. 15:46:

Dear Mrs Venter, click on the scrolling down menu below the picture to edit language. Happy knitting!

Wattiaux C 08.06.2019 - 13:13:

Bonjour, ce modèle est vraiment magnifique mais je voudrais le faire en taille 14/16 ans comment puis je faire ? En conservant le motif du dos dans la plus grande taille serait il possible de l adapter ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 11.06.2019 kl. 10:02:

Bonjour Mme Wattiaux, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande. Pour toute assistance individuelle, merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS - même par mail ou téléphone. Merci pour votre compréhension. Bon tricot!

Christina 25.03.2019 - 19:14:

Ich möchte die Kreisjacke mit einem Garn der Gruppe C stricken. Da die Jacke mit zwei Garne der Gruppe A gestrickt wird, möchte ich wissen, wieviel ich von einem C-Garn benötige.

DROPS Design 26.03.2019 kl. 09:01:

Liebe Christina, hier lesen Sie, wie man die neue Garnmenge Kalkuliert. Viel Spaß beim stricken!

Barbara 20.03.2019 - 15:17:

Diese Kreisjacke sehe ich mir immer wieder an, ich würde sie zu gerne nachstricken,leider stört mich an den Kreisjacken der überlappende Verschluss an der Vorderseite und ich wüsste zu gerne ab welcher Reihe ich nicht mehr rund sondern gerade stricken muss, damit das vordere Teil auch wirklich gerade wird.

Bleuse 13.03.2019 - 15:42:

Très beau modèle je l'ai fait avec une laine plus grosse et ça rend bien sauf que je ne peut pas faire la bordure comme vous pour arrêter les mailles

Kerstin Reimhagen 08.02.2019 - 09:21:

Hej! I mönstret står "När de första 15-15-19-19 v i A.1 är stickade, ska början på v förskjutas 1 m mot vänster, först på vartannat v, sedan på vart 4:e v – dvs varvets början är alltid precis före första omslaget i diagrammet så att den blir så osynlig som möjligt. V början kommer till slut att vara mitt i den första rapporten av A.1." Detta blir fel samt stämmer heller inte med videon.

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:19:

Hei Kerstin. Du har rett i at det ikke er en forskyvning av runden i den normale forstand av uttrykket. Det som menes er at for at mønsteret mellom bladene (altså retstrikken) skal bli penest skal den første rapporten på omgangen strikkes i samme rettstrikk som siste rapport på forrige omgang. Altså, rettstrikken mellom bladmønsteret på 16 omgang = vrangmasker. På slutten av omgangen strikker du 2 vrangmasker, og så begynner neste omgang med 1 rettmaske. Det blir penest om du strikker denne masken (første maske på 17 omgang) vrang. Derfor skal "starten av omgangen" forflyttes til før 1. kast. God fornøyelse

Barbara Pörschmann 01.12.2018 - 08:22:

Also noch einmal: Der Abkettrand ist der Hammer. Ich hätte nie gedacht, dass ich mal fertig werde. (376 M durch 3 = 125 Mäusezähnchen). Ich habe immer 12 M auf eine Extranadel genommen. Zum Einen ist es dann nicht so schwer, zum Anderen kann man besser Nachzählen. Die Ma des Ärmelausschnitts werde beim nächsten Teil nicht abketten, sondern stilllegen, mit Maschenstich verbinden, vielleicht sauberer. Danke für die tolle Anleitung

Barbara Pörschmann 01.12.2018 - 08:17:

Wann und wo erscheint mein Kommentar?

Kommentér oppskrift DROPS Children 27-12

Alvina

Diana, Russian Federation