Warmhearted by DROPS Design

Kuviollinen DROPS housupuku ”Merino Extra Fine” -langasta. Neulotaan ylhäältä alas. Koot 1 - 6 v.

DROPS Design: Malli nro me-027-bn
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
Koko: 12/18 kk - 2 - 3/4 - 5/6 v = 80/86 - 92 - 98/104 - 110/116 cm Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MERINO EXTRA FINE:
300-300-350-400 g nro 17, kirsikanpunainen
50-50-100-100 g nro 11, punainen
50-50-50-50 g nro 01, luonnonvalkoinen
50-50-50-50 g nro 08, vaalea beige

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 tai 60 cm) NRO 3 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm. 23 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.
HUOM: On erityisen tärkeää, että neuletiheys täsmää korkeussuunnassa, koska muuten kaarrokkeesta tulee liian lyhyt/pitkä.
DROPS PYÖREÄ NAPPI (punainen), NRO 605: 6-6-7-7 kpl.

Katso ruutupiirros A.1. HUOM: Kts. halutun koon piirros. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI (etureunat):
Niillä krs:illa, joilla neulotaan joko raidoitusta tai kuvioraitoja, myös kummankin etureunan s:t neulotaan raidan tai mallineuleen pohjavärillä. Tee kuitenkin langanvaihdot etureunan ja miehustan rajakohdassa (jottei etureunan ulkoreunaan jäisi pääteltäviä langanpäitä).

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI:
Laske kuinka usein krs:lla kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske krs:n s-luku (esim. 84 s), miinus etureunojen s:t (esim. 10 s) ja jaa loput s:t kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 7) = 10,6. Eli tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla vuorotellen n. joka 9. ja joka 10. s ja joka 10. ja joka 11. s yhteen, tai lisätään vuorotellen n. joka 10. ja joka 11. s:n jälkeen tekemällä 1 langankierto puikolle (seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää). HUOM: Etureunojen kohdalla ei tehdä kavennuksia/lisäyksiä.

LISÄYSVINKKI 1:
Lisää merkkilangan molemmin puolin 1 s seuraavasti: Aloita 2 s:n päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto, neulo 4 s (merkkilanka on näiden 4 s:n keskellä), tee 1 langankierto (työhön lisättiin 2 s). Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI 1 (keskellä hihan alla ja lahkeen sisäreunassa):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 s seuraavasti: Aloita 3 s:n päässä merkkilangasta, neulo 2 s oikein yhteen, 2 o (merkkilanka on näiden 2 s:n keskellä), nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli (työstä kapeni 2 s).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa (kun vaate puetaan päälle). 1 napinläpi = aloita työn nurjalta puolelta ja neulo etureunan toinen ja kolmas s oikein yhteen, tee 1 langankierto. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen korkeus on 1½-2 cm, seuraavat 5-5-6-6 napinläpeä tehdään aina 7½-8-7½-8 cm:n välein.
----------------------------------------------------------

HOUSUPUKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen. Työ neulotaan ylhäältä alas, jotta hihojen ja lahkeiden pituutta voitaisiin helpommin säätää.

KAARROKE:
Luo 84-88-92-96 s (sis. 5 reunas kummassakin etureunassa) lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 punaisella langalla. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunas AINAOIKEAA (kts. selitys yllä), *2 o, 2 n*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 s, neulo lopuksi 2 o ja 5 reunas ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan 3 cm:n ajan (= pääntien reunus). Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (kts. selitys yllä). Joustinneuleen viimeinen krs neulotaan työn oikealta puolelta. Vaihda lyhyeen pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein 7-5-4-1 s (LUE KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 77-83-88-95 s. Tee sitten korotus taakse sileänä neuleena seuraavasti: Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 12-13-14-15 s, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa, kunnes toisessa reunassa on jäljellä 12-13-14-15 s. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa kunnes jäljellä on 20-22-24-26 s, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa kunnes toisessa reunassa on jäljellä 20-22-24-26 s. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa kunnes jäljellä on 28-31-34-37 s, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa, kunnes toisessa reunassa on jäljellä 28-31-34-37 s. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo kaikki s:t oikein. Neulo sitten 1 krs nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa). Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunas ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti kunnes jäljellä on 6 s (HUOM: Katso halutun koon piirros = 11-12-11-12 6-6-7-7 s:n mallikertaa), neulo piirroksen A.1 ensimmäinen s (jotta mallineule alkaisi ja loppuisi etureunojen sisäpuolella samalla tavalla. HUOM: Älä tee tähän silmukkaan lisäystä) ja neulo lopuksi 5 reunas ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. LUE NEULOMISVINKKI ja TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 187-203-220-239 s. Neulo 0-1-0-1 cm kirsikanpunaisella langalla. Työn pituus keskeltä edestä mitattuna on nyt n. 13-14-15-16 cm (ilman pääntien reunuksen joustinneuletta). Jatka sileää neuletta kirsikanpunaisella langalla. Lisää nyt ensimmäisellä oikean puolen krs:lla tasavälein 7-7-10-7 s (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 194-210-230-246 s. Seuraava krs (= nurja puoli) neulotaan näin: Neulo 29-31-34-36 s kuten aiemmin, siirrä seuraavat 42-46-50-54 s apulangalle hihaa varten (neulomatta s:t), luo 6 s, neulo 52-56-62-66 s (= takakappale), siirrä seuraavat 42-46-50-54 s apulangalle hihaa varten (neulomatta s:t), luo 6 s ja neulo loput 29-31-34-36 s kuten aiemmin.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 122-130-142-150 s. Kiinnitä 1 merkkilanka 32-34-37-39 s:n päähän kummastakin reunasta (= 58-62-68-72 s merkkilankojen välissä takakappaleessa). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Jatka sileää neuletta tasoneuleena ja neulo kummassakin etureunassa 5 s:lla ainaoikeaa. Muista tehdä etureunaan NAPINLÄVET. Kun työn pituus on 10-10-12-12 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE LISÄYSVINKKI 1). Työhön lisättiin 4 s. Toista tällaiset lisäykset, kun työn pituus on 20-20-24-24 cm = 130-138-150-158 s. Kun kädentien pituus on 29-31-35-38 cm, keskiedun etureunat ovat valmiit. Päätä 2 seuraavan krs:n ensimmäiset 3 s = 124-132-144-152 s jäljellä työssä. Neulo kaikilla silmukoilla n. 3 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Kädentien pituus on nyt 32-34-38-41 cm ja työn pituus keskiedusta mitattuna on 45-48-53-57 cm (ilman pääntien reunuksen joustinneuletta). Jaa nyt työ lahkeita varten.

LAHJE:
Aloita keskeltä edestä. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ensimmäisillä 62-66-72-76 s:lla (loput 62-66-72-76 s jätetään odottamaan). Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun (= lahkeen sisäreuna). Kun lahkeen pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna lahkeen sisäreunassa 2 s (LUE KAVENNUSVINKKI 1). Työstä kapeni 2 s. Toista tällaiset kavennukset joka 3.-4.-6.-7. krs yht. 10-10-11-11 kertaa = 42-46-50-54 s. Kun lahkeen pituus on 13-18-25-31 cm, neulo 1 krs oikein ja lisää SAMALLA tasavälein 10 s = 52-56-60-64 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo 8-8-10-10 cm (tai haluamasi verran) 2 o/2 n -joustinneuletta suljettuna neuleena. Lisää seuraavalla krs:lla jokaiseen 2 nurjan s:n raitaan 1 s = 65-70-75-80 s. Päätä sitten s:t joustinneuletta neuloen.
Ota odottamassa olevat s:t sukkapuikoille nro 4 ja neulo toinen lahje samoin. Housupuvun pituus keskeltä edestä mitattuna on yht. n. 66-74-88-98 cm (ilman pääntien joustinneuletta).

HIHA:
Ota toisella apulangalla odottavat s:t sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi keskelle hihan alle luotujen silmukoiden jokaisesta 6 silmukasta 1 s = 48-52-56-60 s. Kiinnitä 1 merkkilanka näiden 6 s:n keskelle = keskellä hihan alla). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena kirsikanpunaisella langalla. Kun hihan pituus on 2-2-1-1 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 s (LUE KAVENNUSVINKKI 1). Toista tällaiset kavennukset joka 3.-3.-4.-4. krs yht. 7-9-10-12 kertaa = 34-34-36-36 s. Kun hihan pituus on 10-12-15-18 cm, neulo 1 krs oikein ja lisää SAMALLA tasavälein 6-6-8-8 s = 40-40-44-44 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo 8-8-10-10 cm (tai haluamasi verran) 2 o/2 n -joustinneuletta suljettuna neuleena. Lisää seuraavalla krs:lla jokaiseen 2 nurjan s:n raitaan 1 s = 50-50-55-55 s. Päätä sitten s:t joustinneuletta neuloen.
Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Aseta oikea etureuna vasemman etureunan päälle ja ompele alareuna kiinni pienin pistoin. Kiinnitä napit vasempaan etureunaan.

Piirros

= punainen
= vaalea beige
= luonnonvalkoinen
= kirsikanpunainen
= 1 langankierto 2 silmukan väliin kuvioraidan pohjavärillä, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Children 27-2 alkuperäisohjeeseen.