DROPS / 171 / 35

Harvest Love by DROPS Design

Virkattu DROPS pitsipusero ”Nepal”-langasta. Koot S-XXXL.

Tagit: puserot, ruutu, ympyrä,

DROPS Design: Malli nro ne-215
Lankaryhmä C tai A + A
----------------------------------------------------------
400-500-600 g nro 0501, harmaa
150-200-200 g nro 0300, beige
100-100-100 g nro 0618, kameli
50-100-100 g nro 0500, vaaleanharmaa

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 5,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 13 kp/3p koukulla nro 5,5 = 10 cm leveyssuunnassa. Piirroksen A.5 mallikerta (= 2 krs) = n. 5 cm korkeussuunnassa.

Kommentit (37)

Saat tämän mallin langat alkaen 39.20€. Lue lisää.
MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.9.

VÄRIT (etu-/takakappale):
1.-3.KRS: harmaa
4.KRS: kameli
5.-6.KRS: beige
7.KRS: vaaleanharmaa
8.KRS: beige
9.KRS: kameli
10.KRS: harmaa
Jatka virkkaamista harmaalla langalla.

VÄRIT (hihat):
Virkkaa harmaalla langalla, kunnes olet virkannut 5.-3.-3. krs:n. Virkkaa sitten 1 krs beigellä, 1 krs kamelilla, 3 krs harmaalla, 1 krs vaaleanharmaalla, 1 krs beigellä ja 1 krs kamelilla. Jatka virkkaamista harmaalla langalla.

VIRKKAUSINFO 1:
Jokaisen kp-kerroksen ensimmäinen kp korvataan 4 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps 4. kjs:aan.
Jokaisen 3p-kerroksen ensimmäinen 3p korvataan 5 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps 5. kjs:aan, virkkaa ps:ita seuraavan kp:ään alkuun asti.

VIRKKAUSINFO 2 (olka):
Jokaisen kp-kerroksen aluksi virkataan 4 kjs, kerroksen lopuksi virkataan 1 kp krs:n viimeiseen 3p:seen.
Jokaisen 3p-kerroksen aluksi virkataan 5 kjs, kerroksen lopuksi virkataan 1 3p krs:n viimeiseen kp:seen.

KAVENNUSVINKKI:
Virkkaa 1 3p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa sitten seuraava 3p ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi (työstä kapeni 1 p).

VIRKKAA KP:ITÄ YHTEEN:
Virkkaa 3 kp yhteen näin: Virkkaa 1 kp, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä, virkkaa toinen kp samalla tavalla, virkkaa vielä 1 kp ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi.

VIRKKAA 3P:ITÄ YHTEEN:
Virkkaa 3 3p yhteen näin: Virkkaa 1 3p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä, virkkaa toinen 3p samalla tavalla, virkkaa vielä 1 3p ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi.

5-KP:
Tee 5 langankiertoa koukulle, ota lanka koukulle kjs-kaaren alta, *1 langankierto koukulle, vedä lanka seuraavien 2 koukulla olevan s:n läpi*, toista *-* vielä 5 kertaa = 1 s koukulla

4-KP:
Tee 4 langankiertoa koukulle, ota lanka koukulle kjs-kaaren alta, *1 langankierto koukulle, vedä lanka seuraavien 2 koukulla olevan s:n läpi*, toista *-* vielä 4 kertaa = 1 s koukulla

VIRKKAA 4-KP:ITÄ YHTEEN:
Virkkaa 3 4-kp yhteen näin: **Tee 4 langankiertoa koukulle, ota lanka koukulle kjs-kaaren alta, *1 langankierto koukulle, vedä lanka seuraavien 2 koukulla olevan s:n läpi*, toista *-* vielä 3 kertaa**, toista **-** vielä 2 kertaa (= 4 s koukulla), 1 langankierto koukulle, vedä lanka kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi = 1 s koukulla.
----------------------------------------------------------

ETUKAPPALE:
Virkkaa aluksi kaikissa koissa samanlainen ruutu. Virkkaa sitten ruudun reunaan tasovirkkausta (eri koissa virkataan eri tavoin).

RUUTU:
Virkkaa 6 kjs koukulla nro 5,5 ja harmaalla langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. Jatka virkkaamalla suljettua virkkausta piirroksen A.1 mukaisesti (LUE VIRKKAUSINFO 1 ja VÄRIT (etu-/takakappale)). Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, virkkaa seuraavasti: A.2, toista piirroksen A.3 mallikertaa yht. 3 kertaa krs:lla, virkkaa lopuksi mallivirkkausta piirroksen A.4 mukaisesti. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun olet virkannut piirrokset A.2-A.4 loppuun, jokaisessa reunassa on 55 3p ja työssä on 4 kulmakaarta. Ruudun mitat = n. 48 x 48 cm.

KOKO S/M:
Jatka virkkaamalla jokaisen reunan 3p:iden kohdalla piirroksen A.5 mallivirkkausta, jokaiseen kulmakaareen virkataan piirroksen A.6 mallivirkkausta. Kun olet virkannut piirrokset A.5/A.6 loppuun, jokaiseen reunaan on lisätty 10 3p (= 65 3p). Katkaise lanka.
Virkkaa nyt 1. sivuun (kts. mittapiirros) vasen olka seuraavasti (1. krs = nurja puoli): Jätä keskimmäiset 9 3p pois työstä (= pääntie). Aloita virkkaaminen seuraavan 3p:ään kohdalta ja virkkaa näin: Virkkaa ensimmäisten 13 3p:ään kohdalla piirroksen A.8 mallivirkkausta, virkkaa sitten krs:n muiden silmukoiden kohdalla piirroksen A.5 mallivirkkausta kuten aiemmin, kulmakaareen virkataan mallivirkkausta piirroksen A.5 mukaisesti (piirroksen A.5 1. krs:n kp virkataan kjs-kaareen). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kun olet virkannut piirroksen A.5 loppuun, virkkaa seuraava krs näin: Virkkaa 1 kp jokaiseen 3p:seen. Katkaise lanka.
Virkkaa nyt 1. sivun loppuun oikea olka, kulmasta alkaen, seuraavasti (1. krs = nurja puoli, LUE VIRKKAUSINFO 2): Virkkaa kjs-kaareen piirroksen A.5 mallivirkkausta, toista piirroksen A.5 mallikertaa, kunnes pääntietä edeltää 13 3p (= 9 3p), virkkaa seuraavien 13 3p:ään kohdalla piirroksen A.7 mallivirkkausta. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kun olet virkannut piirroksen A.5 loppuun, virkkaa seuraava krs näin: Virkkaa 1 kp jokaiseen 3p:seen. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

KOOT L/XL - XXL/XXXL:
Jatka virkkaamalla jokaisen reunan 3p:iden kohdalla piirroksen A.5 mallivirkkausta suljettuna virkkauksena, jokaiseen kulmakaareen virkataan piirroksen A.6 mallivirkkausta. Kun olet virkannut piirrokset A.5/A.6 loppuun, jokaiseen reunaan on lisätty 10 3p (= 65 3p). Katkaise lanka.
Virkkaa nyt tasovirkkausta 1. sivun loppuun (kts. mittapiirros), sitten 2., 3. ja 4. sivuun sekä vielä 1. sivun alkuun seuraavasti (1. krs = nurja puoli): Jätä keskimmäiset 9 3p pois työstä (= pääntie). Aloita virkkaaminen seuraavan 3p:ään kohdalta ja virkkaa näin: Virkkaa ensimmäisten 13 3p:ään kohdalla piirroksen A.8 mallivirkkausta, virkkaa krs:n muiden silmukoiden kohdalla piirroksen A.5 mallivirkkausta kuten aiemmin, virkkaa sitten kulmiin piirroksen A.6 mallivirkkausta ja virkkaa sivuihin piirroksen A.5 mallivirkkausta kuten aiemmin (virkkaa tähän tapaan viimeiseen kulmaan asti, eli 2., 3. ja 4. sivuun), virkkaa sitten 1. sivun alkuun näin: Toista piirroksen A.5 mallikertaa, kunnes pääntietä edeltää 13 3p (= 9 3p), virkkaa seuraavien 13 p:ään kohdalla piirroksen A.7 mallivirkkausta. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kun olet virkannut piirrokset A.7/A.8 loppuun, 2., 3. ja 4. sivussa on 75 3p ja pääntien kummallakin puolella on 25 3p. Jatka virkkaamista eri koissa seuraavasti

KOKO L/XL (olat):
Virkkaa nyt vasen olka seuraavasti (1. krs = nurja puoli, LUE VIRKKAUSINFO 2): Virkkaa 1 kp 1. sivun jokaiseen jäljellä olevaan 3p:seen, kulmakaaren ensimmäiseen kjs-kaareen virkataan 5 kp. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa oikea olka vastaavasti, mutta aloita työn nurjalta puolelta, 1. sivun alussa olevasta kulmakaaresta.

KOKO XXL/XXXL: Seuraava krs virkataan työn nurjalta puolelta. Virkkaa piirroksen A.8 mallivirkkauksen kohdalla piirroksen A.5 mallivirkkausta, jatka 1., 2., 3., 4. ja vielä 1. sivussa piirroksen A.5 mallivirkkausta ja virkkaa kulmiin piirroksen A.6 mallivirkkausta kuten aiemmin, virkkaa lopuksi piirroksen A.7 mallivirkkauksen kohdalla piirroksen A.5 mallivirkkausta. Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kun olet virkannut piirrokset A.5/A.6 loppuun, virkkaa olat kuten koossa L/XL. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

TAKAKAPPALE:
Virkkaa kuten edessä, mutta jätä pääntie tekemättä, eli virkkaa 1. sivun kaikilla silmukoilla piirroksen A.5 mallivirkkausta (eikä A.7/pääntie/A.8).

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat uloimmista silmukanreunoista. Ompele sivusaumat seuraavasti: Aloita n. 8 cm:n päästä alareunasta (= halkio) ja ompele, kunnes olkaa edeltää n. 19-21-23 cm (= kädentie).

HIHA:
Virkataan suljettuna virkkauksena kädentieltä ulospäin. Aloita sivusta, keskeltä kädentien alta. Virkkaa tasavälein kädentien reunaan 50-55-60 kp koukulla nro 5,5 ja harmaalla langalla (virkkaa 3p:seen/kjs-kaaren ympäri). LUE VÄRIT (hihat) ja muista VIRKKAUSINFO 1.
LUE KOKO HIHAN OHJE ENNEN KUIN JATKAT VIRKKAAMISTA!
Virkkaa seuraavasti: Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.5 mukaisesti (= 10-11-12 mallikertaa krs:lla). Jatka mallivirkkausta suljettuna virkkauksena tähän tapaan, kunnes työssä on 5-4-4 mallikertaa. Virkkaa sitten piirroksen A.5 mallivirkkauksen kohdalla mallivirkkausta piirroksen A.9 mukaisesti. Kun olet virkannut piirroksen A.9 loppuun, virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.5 mukaisesti. Kun työssä on 2 piirroksen A.5 mallikertaa, virkkaa koossa L/XL seuraavalla krs:lla 1 kp jokaiseen 3p:seen.
Kavenna SAMALLA 3p-kerroksilla tasavälein 5 3p (eli työstä kapenee jokaisella kavennuskerroksella 1 mallikerta) seuraavasti:
KOKO S/M: Tee kavennukset 5., 7. ja 13. krs:lla.
KOOT L/XL-XXL/XXXL: Tee kavennukset 5., 7., 11. ja 13. krs:lla.
Kun kaikki kavennukset on tehty, työssä on jäljellä 35-35-40 3p (= 7-7-8 mallikertaa krs:lla).
Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Hihan pituus on n. 43-40-38 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat). Virkkaa toinen hiha samoin.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Virkkaa reunus pääntien reunaan harmaalla langalla. Aloita olan kohdalta ja virkkaa seuraavasti: *1 ks reunimmaiseen s:aan, 2 kjs, jätä n. 1½ cm väliin*, toista *-* koko aukon ympäri, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Piirros

= kjs
= ps
= ks kjs-kaaren ympäri
= kp kp:seen
= kp kjs-kaaren ympäri
= 3p kjs:n/kjs-kaaren ympäri
= 3p s:aan
= 4-KP kjs-kaaren ympäri/kulman 2 kp:ään väliin (kts. selitys ohjeesta)
= VIRKKAA 3 KP YHTEEN (kjs:n/kjs-kaaren ympäri, kts. selitys ohjeesta)
= VIRKKAA 3 KP YHTEEN (s:aan, kts. selitys ohjeesta)
= VIRKKAA 3 3P YHTEEN (kjs-kaaren ympäri, kts. selitys ohjeesta)
= VIRKKAA 3 4-KP YHTEEN (kjs-kaaren ympäri, kts. selitys ohjeesta)
= 5-KP kjs-kaaren ympäri
= näyttää edellisen piirroksen viimeistä kerrosta, tämä krs on jo virkattu
= seuraavassa mallikerrassa (korkeussuunnassa) tämän krs:n 2 p-ryhmää virkataan eri kjs-kaariin (4-kp:ään kummallekin puolelle)
= 6 kjs, 1 ps ensimmäiseen kjs:aan (kts. ympyrän pilkku, krs alkaa ja loppuu tässä)
= virkkaussuunta

Kommentit (37)

Näppäile kommenttisi tähän!

Eva 22.09.2018 - 10:32:

Porqué hace ondas el cuadrado? No esta estirado como en vuestro video. Estoy utilizando Nepal y aguja del 5. Gracias!!

DROPS Design 29.09.2018 kl. 20:41:

Hola Eva, ya he respondido a tu anterior comentario, puedes ver la respuesta debajo.

Eva 22.09.2018 - 10:28:

Porque me hace ondas el cuadrado?? Estoy utilizando nepal y aguja del 5

DROPS Design 29.09.2018 kl. 20:36:

Hola Eva, el cuadrado te forma ondas cuando la tensión no es correcta. Es muy importante mantener la tensión del tejido uniforme en el patrón. Si tienes problemas con la tensión de la labor, puedes probar con diferentes agujas hasta encontrar la adecuada para tu tensión personal.

Paula 27.08.2018 - 22:56:

Is er ook een video van de mouwen, kom er helaas niet uit

DROPS Design 29.08.2018 kl. 11:12:

Dag Paula, Nee er is geen video voor de mouw, maar als je aangeeft waar je precies tegenaan loopt kunnen we je beter helpen. Je begint midden onder de mouw en je vervangt het eerste dubbel stokje door 4 lossen.

Paula 27.08.2018 - 22:54:

Is er ook een video van de mouwen, kom er helaas niet uit

Christelle Lavoine 06.05.2018 - 08:23:

Bonjour, je souhaiterais faire ce pull avec 1 coton qui se crochete en 2. Une taille 46/48 nécessiterait combien de pelotes sachant qu'elles font 100g et environ 560 mètres? Cordialement et bonne journée

DROPS Design 07.05.2018 kl. 09:08:

Bonjour Mme Lavoine, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande individuellement. Pour toute assistance complémentaire, merci de bien vouloir contacter le magasin où vous avez acheté votre coton. Bon crochet!

Julie 25.03.2018 - 20:44:

Hi I am really struggling to follow the chart as I am not used to this format. Do you have a written version (UK English)? Or any advice? Thanks

DROPS Design 25.03.2018 kl. 23:03:

Dear Julie, we are sorry, but we don't have written out description of the charted pattern. If you get stuck you can always ask for help in person in the store you bought your DROPS yarn from. Happy crafting!

Luis 16.10.2017 - 16:48:

Des difficultes apres le carre pour realiser coins notamment...9 triples brides du milieu du cote 1 ne sont plus travaillees.... Coins comment evoluent ils apres le carre? J ai l impression de tout melanger un dessin plus complet aurait ete mieux pour moi.... quelqu un. Peut m aider? Merci

DROPS Design 17.10.2017 kl. 09:25:

Bonjour Luis, les 9 triple-brides au milieu du côté 1 sont pour l'encolure. On va crocheter maintenant chaque épaule (en taille S/M) ou continuer le carré à partir de l'épaule (autres tailles) après ces 9 triple brides et continuer ce côté/le rang jusqu'à l'autre côté du côté 1 en veillant à laisser ces 9 mailles non travaillées pour l'encolure. Bon crochet!

Penny 24.09.2017 - 18:21:

I'm struggling with the tension for this jumper. I've resorted to attempting the A5 gauge (I'm not very good at gauges) with a 4mm hook but it's still slightly more than 5cm. Can a hook 1.5mm smaller than required be right!? Thanks for any advice.

DROPS Design 25.09.2017 kl. 00:09:

Dear Penny, the way we crochet or knit can vary by each person widely. I personally knit/crochet very loosely, and often use needles in sizes 2 mm smaller than suggested. So, you should always nake a gauge swatch, and keep trying to find a needle with which you can achieve the given gauge, even if it is one or even 2 mm off from the suggested size. I hope this helps. Happy Crafing!

Wendy Nice 14.07.2017 - 00:20:

Thank you for this lovely pattern! I am working the back piece. I have finished the square, and the round of A.5/A.6. After I finish A.5 over all sts along side 1, should I then work one row with tr in every dtr as instructed for the front piece? I can't tell from the video if the tr row is on the back piece also. Thanks for your help!

DROPS Design 14.07.2017 kl. 08:49:

Hi wendy, Glad you like the pattern! Yes, you work the back piece as instructed for the front piece, but without the decreases for the neck. Happy crocheting!

Veronique 12.06.2017 - 18:53:

Ik ben gekomen tot 10 dubbelstokjes gemeerderd naar 65 driedubbelstokjes (A5 en A6 zijn nu klaar). Ik wil maat L maken. In het patroon staat: haak nu heen en weer langs het einde van kant 1. Moeten er nu extra toeren gehaakt worden voor ik aan de schouder begin of begin ik net als in maat S en M aan de schouder? En als ik extra toeren moet haken langs kant 1 voor ik aan de schouder moet beginnen, hoeveel toeren en welke steken?

DROPS Design 13.06.2017 kl. 14:56:

Hoi Veronique, In het patroon staat voor jouw maat precies beschreven hoe je dit doet. Haak nu heen en weer ...als volgt: Je kunt gewoon de beschrijving volgen die achter 'als volgt' staat. Veel haakplezier!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 171-35