DROPS / 171 / 35

Harvest Love by DROPS Design

Heklet DROPS genser i ”Nepal” med heklerute og hullmønster. Str S - XXXL.

Stikkord: gensere, rute, sirkel,
DROPS Design: Modell nr ne-215
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
400-500-600 g f.nr 0501, grå
150-200-200 g f.nr 0300, beige
100-100-100 g f.nr 0618, kamel
50-100-100 g f.nr 0500, lys grå

DROPS HEKLENÅL NR 5,5 – eller den nålen du må bruke for å få 13 dbl-st/trippel-st på 10 cm i bredden. Diag A.5 (= 2 rader/omg) måler ca 5 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 15.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 15.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 210kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.9.

FARGER-1 (for-/bakstk):
1.-3.OMG: grå
4.OMG: kamel
5.-6.OMG: beige
7.OMG: lys grå
8.OMG: beige
9.OMG: kamel
10.OMG: grå
Videre hekles det med grå.

FARGER-2 (ermene):
Hekle med grå til og med 5.-3.-3. omg. Deretter 1 omg beige, 1 omg kamel, 3 omg grå, 1 omg lys grå, 1 omg beige og 1 omg kamel. Fortsett med grå.

HEKLEINFO-1:
På beg av hver omg/rad med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 4.lm.
På beg av hver omg/rad med trippel-st erstattes første trippel-st med 5 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 5.lm, hekle kjm bort til starten på neste dbl-st.

HEKLEINFO-2 (gjelder skulder):
På beg av hver rad med dbl-st hekles 4 lm, avslutt raden med 1 dbl-st i siste trippel-st på raden.
Start hver rad med trippel-st med 5 lm, avslutt raden med 1 trippel-st i siste dbl-st på raden.

FELLETIPS:
Hekle 1 trippel-st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste trippel-st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 st.

DBL-ST SAMMEN:
3 dbl-st hekles sammen til 1 dbl-st slik: Hekle 1 dbl-st, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 dbl-st til på samme måte, hekle 1 dbl-st til, men nå trekkes siste kast gjennom alle m på nålen.

TRIPPEL-ST SAMMEN:
3 trippel-st hekles sammen til 1 trippel-st slik: Hekle 1 trippel-st, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 trippel-st til på samme måte, hekle 1 trippel-st til, men nå trekkes siste kast gjennom alle m på nålen.

5-DBL-ST:
Lag 5 kast på nålen, hent tråden under lm-buen, * 1 kast på nålen, trekk tråden igjennom de 2 neste m på nålen *, gjenta *-* 5 ganger til = 1 m på nålen.

4-DBL-ST:
Lag 4 kast på nålen, hent tråden under lm-buen, * 1 kast på nålen, trekk tråden igjennom de 2 neste m på nålen *, gjenta *-* 4 ganger til = 1 m på nålen.

4-DBL-ST SAMMEN:
3 4-dbl-st hekles sm til 1 4-dbl-st slik: ** Lag 4 kast på nålen, hent tråden under lm-buen, * 1 kast på nålen, trekk tråden igjennom de 2 neste m på nålen *, gjenta *-* 3 ganger til, **, gjenta fra **-** 2 ganger til (= 4 m på nålen), 1 kast på nålen, trekk gjennom alle m = 1 m på nålen.
----------------------------------------------------------

FORSTK:
Det hekles først en rute på samme måte i alle str. Deretter hekles det videre rundt og frem og tilbake på ruten (forskjellig i de ulike str).

RUTE:
Hekle 6 lm på nål 5,5 med grå og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. Fortsett rundt etter diag A.1 - LES HEKLEINFO-1 og FARGER-1. Videre hekles A.2, A.3 totalt 3 ganger i bredden, avslutt med A.4. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.2-A.4 er ferdig er det 55 trippel-st langs hver side, og 4 hjørnebuer. Ruten måler ca 48 x 48 cm.

STR S/M:
Videre hekles det rundt etter A.5 over trippel-st langs hver side, om hver hjørnebue hekles A.6. Når A.5/A.6 er ferdig er det økt 10 tippel-st langs hver side (= 65 trippel-st). Klipp tråden.
Nå hekles venstre skulder langs side-1 (se målskisse) med start fra vrangen slik: Det hekles ikke lengre over de midterste 9 trippel-st (= hals). Start å hekle i neste trippel-st slik: Hekle A.8 over de første 13 trippel-st, A.5 ut raden som før, om hjørnebuen hekles A.5 (dbl-st på 1.rad i A.5 hekles om lm-buen). Når A.5 er ferdig i høyden hekles det 1 rad slik: Hekle 1 dbl-st i hver trippel-st. Klipp tråden.
Nå hekles høyre skulder langs slutten av side 1, med start fra hjørnet fra vrangen: - LES HEKLEINFO-2! Hekle A.5 over lm-buen, A.5 til det gjenstår 13 trippel-st før halsen (= 9 trippel-st), hekle A.7 over de neste 13 trippel-st. Når A.5 er ferdig i høyden hekles det 1 rad med 1 dbl-st i hver trippel-st. Klipp og fest tråden.

STR L/XL - XXL/XXXL:
Videre hekles det rundt etter A.5 over trippel-st langs hver side, om hver hjørnebue hekles A.6. Når A.5/A.6 er ferdig er det økt 10 tippel-st økt langs hver side (= 65 trippel-st). Klipp tråden.
Nå hekles det frem og tilbake langs slutten av side 1 (se målskisse), videre langs side 2, 3, 4 og starten av side1 med start fra vrangen slik: Det hekles ikke lengre over de midterste 9 trippel-st (= hals). Start å hekle i neste trippel-st slik: Hekle A.8 over de første 13 trippel-st, A.5 ut raden som før, videre hekles A.6 om hjørnene og A.5 langs sidene som før - det hekles slik frem til og med siste hjørne (dvs langs side 2, 3 og 4), deretter hekles det videre langs starten av side 1 slik: A.5 til det gjenstår 13 trippel-st før halsen (= 9 trippel-st), hekle A.7 over de neste 13 st. Når A.7/A.8 er ferdig i høyden er det 75 trippel-st langs side 2, 3 og 4, og 25 trippel-st på hver side av halsen. Nå hekles det forskjellig i de ulike str.

STR L/XL (skuldrene):
Nå hekles venstre skulder, fra vrangen slik: - LES HEKLEINFO-2! Hekle 1 dbl-st i hver trippel-st ut slutten av raden på side 1, om første lm-bue i hjørnebuen hekles 5 dbl-st. Klipp og fest tråden. Hekle høyre skulder på samme måte, men start om hjørnebuen på starten av side 1 fra vrangen.

Str XXL/XXXL: Neste rad starter fra vrangen. Hekle A.5 over A.8, fortsett A.5 langs side 1, 2, 3, 4 og 1 og A.6 om hjørnene som før, avslutt med A.5 over A.7. Når A.5/A.6 er heklet 1 gang i høyden hekles skuldrene på samme måte som i str L/XL, klipp og fest tråden.

BAKSTK:
Hekle på samme måte som forstk, men uten å felle til hals, dvs hekle A.5 over alle m langs side 1 (i stedet for A.7/hals/A.8).

MONTERING:
Sy skuldersømmene - sy i ytterste ledd av ytterste m. Sy sidesømmene slik: Start ca 8 cm fra nederkant (= splitt), og sy opp til det gjenstår ca 19-21-23 cm til skulderen (= ermhull).

ERME:
Arb hekles rundt fra ermhullet og utover. Start fra midt under ermhullet i siden. Hekle 50-55-60 dbl-st på nål 5,5 med grå jevnt fordelt rundt ermhullet (hekle i/om trippel-st/lm-bue) - LES FARGER-2 og husk HEKLEINFO-1!
LES HELE ERMET FØR DET HEKLES VIDERE!
Det hekles slik: Hekle A.5 (= 10-11-12 rapporter i bredden). Fortsett rundt til det er heklet 5-4-4 rapporter i høyden, deretter hekles A.9 over A.5 totalt 1 gang i høyden, og A.5 over A.9 totalt 2 ganger i høyden, deretter i str L/XL hekles det 1 omg med 1 dbl-st i hver trippel-st.
SAMTIDIG felles det 5 trippel-st jevnt fordelt på omg med trippel-st (= 1 rapport mindre for hver omg med felling) slik:
STR S/M: 5., 7. og 13.omg.
STR L/XL-XXL/XXXL: 5., 7., 11. og 13.omg.
Når alle fellinger er ferdig er det 35-35-40 trippel-st på omg (= 7-7-8 rapporter i bredden).
Klipp og fest tråden, ermet måler ca 43-40-38 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Hekle 1 erme til på samme måte.

HALSKANT:
Hekle en kant rundt halsåpningen med grå. Start på skulderen og hekle slik: * 1 fm om ytterste m, 2 lm, hopp ca 1½ cm bort *, gjenta fra *-* rundt hele åpningen, avslutt med 1 kjm i første fm. Klipp og fest tråden.

= dbl-st i dbl-st
= dbl-st om lm-bue
= trippel-st om lm/lm-bue
= trippel-st i m
= 4-DBL-st om lm-bue/mellom 2 dbl-st i hjørnet - se forkl i oppskrift
= 3 DBL-ST SAMMEN (om lm/lm-bue) - se forkl i oppskrift
= 3 DBL-ST SAMMEN (i m) - se forkl i oppskrift
= 3 TRIPPEL-ST SAMMEN (om lm-bue) - se forkl i oppskrift
= 3 4-DBL-ST SAMMEN (om lm-bue) - se forkl i oppskrift
= 5-DBL-ST om lm-bue
= viser siste omg/rad på forrige diag, omg/raden er allerede heklet
= på neste gjentagelse av denne omg/raden i høyden hekles de 2 st-gruppene om hver sin lm-bue (på hver side av 4-dbl-st)
= 6 lm, 1 kjm i første lm (se pkt på sirkelen, omg starter og slutter her)
= hekleretning

Kommentarer / Spørsmål (37)

Eva 22.09.2018 - 10:32:

Porqué hace ondas el cuadrado? No esta estirado como en vuestro video. Estoy utilizando Nepal y aguja del 5. Gracias!!

DROPS Design 29.09.2018 kl. 20:41:

Hola Eva, ya he respondido a tu anterior comentario, puedes ver la respuesta debajo.

Eva 22.09.2018 - 10:28:

Porque me hace ondas el cuadrado?? Estoy utilizando nepal y aguja del 5

DROPS Design 29.09.2018 kl. 20:36:

Hola Eva, el cuadrado te forma ondas cuando la tensión no es correcta. Es muy importante mantener la tensión del tejido uniforme en el patrón. Si tienes problemas con la tensión de la labor, puedes probar con diferentes agujas hasta encontrar la adecuada para tu tensión personal.

Paula 27.08.2018 - 22:56:

Is er ook een video van de mouwen, kom er helaas niet uit

DROPS Design 29.08.2018 kl. 11:12:

Dag Paula, Nee er is geen video voor de mouw, maar als je aangeeft waar je precies tegenaan loopt kunnen we je beter helpen. Je begint midden onder de mouw en je vervangt het eerste dubbel stokje door 4 lossen.

Paula 27.08.2018 - 22:54:

Is er ook een video van de mouwen, kom er helaas niet uit

Christelle Lavoine 06.05.2018 - 08:23:

Bonjour, je souhaiterais faire ce pull avec 1 coton qui se crochete en 2. Une taille 46/48 nécessiterait combien de pelotes sachant qu'elles font 100g et environ 560 mètres? Cordialement et bonne journée

DROPS Design 07.05.2018 kl. 09:08:

Bonjour Mme Lavoine, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande individuellement. Pour toute assistance complémentaire, merci de bien vouloir contacter le magasin où vous avez acheté votre coton. Bon crochet!

Julie 25.03.2018 - 20:44:

Hi I am really struggling to follow the chart as I am not used to this format. Do you have a written version (UK English)? Or any advice? Thanks

DROPS Design 25.03.2018 kl. 23:03:

Dear Julie, we are sorry, but we don't have written out description of the charted pattern. If you get stuck you can always ask for help in person in the store you bought your DROPS yarn from. Happy crafting!

Luis 16.10.2017 - 16:48:

Des difficultes apres le carre pour realiser coins notamment...9 triples brides du milieu du cote 1 ne sont plus travaillees.... Coins comment evoluent ils apres le carre? J ai l impression de tout melanger un dessin plus complet aurait ete mieux pour moi.... quelqu un. Peut m aider? Merci

DROPS Design 17.10.2017 kl. 09:25:

Bonjour Luis, les 9 triple-brides au milieu du côté 1 sont pour l'encolure. On va crocheter maintenant chaque épaule (en taille S/M) ou continuer le carré à partir de l'épaule (autres tailles) après ces 9 triple brides et continuer ce côté/le rang jusqu'à l'autre côté du côté 1 en veillant à laisser ces 9 mailles non travaillées pour l'encolure. Bon crochet!

Penny 24.09.2017 - 18:21:

I'm struggling with the tension for this jumper. I've resorted to attempting the A5 gauge (I'm not very good at gauges) with a 4mm hook but it's still slightly more than 5cm. Can a hook 1.5mm smaller than required be right!? Thanks for any advice.

DROPS Design 25.09.2017 kl. 00:09:

Dear Penny, the way we crochet or knit can vary by each person widely. I personally knit/crochet very loosely, and often use needles in sizes 2 mm smaller than suggested. So, you should always nake a gauge swatch, and keep trying to find a needle with which you can achieve the given gauge, even if it is one or even 2 mm off from the suggested size. I hope this helps. Happy Crafing!

Wendy Nice 14.07.2017 - 00:20:

Thank you for this lovely pattern! I am working the back piece. I have finished the square, and the round of A.5/A.6. After I finish A.5 over all sts along side 1, should I then work one row with tr in every dtr as instructed for the front piece? I can't tell from the video if the tr row is on the back piece also. Thanks for your help!

DROPS Design 14.07.2017 kl. 08:49:

Hi wendy, Glad you like the pattern! Yes, you work the back piece as instructed for the front piece, but without the decreases for the neck. Happy crocheting!

Veronique 12.06.2017 - 18:53:

Ik ben gekomen tot 10 dubbelstokjes gemeerderd naar 65 driedubbelstokjes (A5 en A6 zijn nu klaar). Ik wil maat L maken. In het patroon staat: haak nu heen en weer langs het einde van kant 1. Moeten er nu extra toeren gehaakt worden voor ik aan de schouder begin of begin ik net als in maat S en M aan de schouder? En als ik extra toeren moet haken langs kant 1 voor ik aan de schouder moet beginnen, hoeveel toeren en welke steken?

DROPS Design 13.06.2017 kl. 14:56:

Hoi Veronique, In het patroon staat voor jouw maat precies beschreven hoe je dit doet. Haak nu heen en weer ...als volgt: Je kunt gewoon de beschrijving volgen die achter 'als volgt' staat. Veel haakplezier!

Kommentér oppskrift DROPS 171-35

171-35 Harvest Love

Tiggerkeogh, Ireland

Harvest Love

Sonja, Germany