DROPS / 171 / 28

Sway Me More by DROPS Design

Strikket DROPS nederdel i ”Karisma” med snoninger og struktur, strikket ovenfra og ned. Str S-XXXL.

DROPS Design: Model nr u-783
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-500-500 g f.nr 72, lys perlegrå

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 3 - eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 32 p glatstrik og 23 m x 48 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS SNONINGSP - til snoninger.
ELASTIK: ca 66-100 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 111.65kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.7.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvor ofte der skal tages ud på omg, regner man det totale m-antal på omg (f.eks 152 m) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 19. Dvs i dette eksempel tages der 1 m ud for hver 19.m.

UDTAGNINGSTIPS-2:
Der tages 2 m ud i retstrik i hver side (= 4 m på omg) således:
Tag ud således efter 2 m retstrik og mærket: slå om.
Tag ud således før mærket og 2 m retstrik: slå om.
På næste omg/p strikkes omslagen drejet så der ikke bliver hul. De nye m strikkes i retstrik.

FORKORTEDE PINDE:
For at partiet med retstrik i hver side ikke skal trække sig så meget sammen i højden strikkes der forkortede pinde på hver 4.omg således: Strik alle m i retstrik, vend arb, stram tråden og strik tilbage over alle m i retstrik, vend arb, stram tråden, strik over alle m i retstrik, derefter fortsættes der rundt. Gentag i det andet parti med retstrik.
----------------------------------------------------------

NEDERDEL:
Arb strikkes rundt på rundp, ovenfra og ned.

Slå 152-166-180-202-226-252 m op med Karisma på rundp 3. Strik glatstrik i 2 cm, strik 1 omg vr (= bukkekant). ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Fortsæt i glatstrik i 2 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik 1 omg hvor der tages 8 m ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 160-174-188-210-234-260 m. Nu strikkes der mønster således: * A.1 (= 10 m), A.2 (= 10 m), A.3 (= 3 m) 9-10-11-13-16-19 gange i bredden, strik de 2 første m i A.3, A.2, A.4 (= 10 m), 1 r, 1 vr, 2 m RETSTRIK – se forkl over, sæt et mærke her, 3-7-11-16-19-23 m retstrik, sæt et mærke her, 2 m retstrik, 1 vr, 1 r *, gentag fra *-* 1 gang til på omg.

På næste omg starter udtagningen og de forkortede pinde i hver side - læs UDTAGNINGSTIPS-2 og FORKORTEDE PINDE! OBS: Når der tages ud i siderne regnes de forkortede pinde med i antallet p/omg der tages ud i således:
Tag ud således på hver 2.p/omg 0-2-8-10-11-11 gange, på hver 4.p/omg 2-4-4-4-4-4 gange og på hver 6.p/omg 16-14-12-11-11-11 gange = 240-262-292-318-346-372 m op (inkl udtagningen i A.1 og A.4 = 8 m taget ud).
Når diag er strikket færdig 1 gang i højden, gentages diag i højden, men der strikkes A.5 over A.1 og A.4. Når A.5 er strikket 4-4-4-5-5-5 gange i højden, fortsættes der med mønster som før til de første 16-16-16-14-14-14 omg i A.5 er strikket færdig. Fortsæt med r over r og vr over vr over m i A.5 og A.2. De resterende m på omg fortsætter i mønsteret som før. Når arb måler 38-40-42-44-46-48 cm tages der 4-5-5-4-5-4 m ud jævnt fordelt over m i retstrik i hver side (= totalt 8-10-10-8-10-8 m) = 248-272-302-326-356-380 m. Nu strikkes der Rib således:
* Strik r over r og vr over vr over de første 22 m, strik A.6 over de næste 27-30-33-39-48-57 m (= 9-10-11-13-16-19 gange), strik de første 2 m i A.6, strik r over r og vr over vr over de næste 24 m, strik A.7 over de næste 45-54-66-72-78-81 m (= 15-18-22-24-26-27 gange), strik 3 m vr, 1 r *, gentag fra *-* 1 gang til = 268-294-326-354-390-420 m. Fortsæt således til arb måler 44-46-48-50-52-54 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

MONTERING:
Buk tillægget dobbelt mod vrangen og sy pænt fast. Lad en lille åbning være til at trække elastikken igennem.

= sæt 1 m på snoningsp foran arb, 1 r, 1 r fra snoningsp.
= sæt 1 m på snoningsp bag arb, 1 r, 1 vr fra snoningsp.
= sæt 1 m på snoningsp foran arb, 1 vr, 1 r fra snoningsp.
= sæt 2 m på snoningsp foran arb, 1 vr, 2 r fra snoningsp.
= sæt 1 m på snoningsp bag arb, 2 r, 1 vr fra snoningsp.
= sæt 2 m på snoningsp foran arb, 2 r, 2 r fra snoningsp.
= strik 1 m vr, slå om. På næste omg strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.
= strikkeretning

Sandrine 24.02.2019 - 11:59:

Bonjour Je tricote une taille s, pouvez vous me dire à quel rang on atteint les 240 mailles. Merci

DROPS Design 25.02.2019 kl. 10:47:

Bonjour Sandrine, en taille S, on augmente 2 fois tous les 4 rangs/tours et 16 fois tous les 6 rangs/tours, vous aurez ainsi les 240 mailles quand toutes les augmentations auront été faites, soit 104 rangs point mousse (soit 52 côtes mousse sur les côtés). Bon tricot!

Jocelyne 05.11.2018 - 21:35:

Bonjour, je ne comprend pas les augmentations dans augmentation 2 - 4 augmentions c-à-d deux pour chacun des côtés . Merci beaucoup

DROPS Design 06.11.2018 kl. 09:04:

Bonjour Jocelyne, sur les côtés de la jupe vous avez: 2 m point mousse, un marqueur, 3-23 m point mousse en fonction de la taille, un marqueur, 2 m point mousse. Vous allez augmenter après les 2 premières m point mousse = après le marqueur et avant les 2 dernières m point mousse = avant le marqueur ainsi: 2 m point mousse, 1 jeté, continuez au point mousse jusqu'au 2ème marqueur, 1 jeté, 2 m point mousse. Bon tricot!

Nathalie 28.04.2017 - 04:18:

Bonjour , j'aimerais une version de ce modèle un peu plus long , juste en haut du genou , si vous pouvez me conseiller j'aimerais bien, merci

DROPS Design 28.04.2017 kl. 09:17:

Bonjour Nathalie, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande individuelle. Votre magasin DROPS saura vous conseiller, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Solveig 11.04.2017 - 21:33:

Hei, Jeg har strikket 1. omg med diagram = 174 m, men er usikker på økning videre. Jeg skal få 262 m, altså 88 økt. Hver 2.omg øk 2 i rille(x2), hver 4.omg øk 4 i rille(x2) og hver 6. omg øk 14 i rille(x2). Forkortede pinner hver 4. rilleomg. Hvis man øker ut diagrammet blir det vel altfor mange m? Øker man kun til 12.omg? Mvh, Solveig

DROPS Design 28.04.2017 kl. 08:12:

Hej Solveig, du har 174m øger altid 4 m på øgeomgangen. Først hver 2.omg 2 gange = 8m, så på hver 4.omg 4 gange = 16m, så på hver 6.omg 14 gange = 56m. SAMTIDIG som du øger i A1+A4 (4mx2) = 8 m. Du har nu 174+8+16+56+8 = 262 m. God fornøjelse!

Christel 17.03.2017 - 11:23:

Quand on à tricoter A.5,4 fois en hauteur,on recommence comme avant,c'est à dire: A.1,A.2,A.3,A.4,A.5? Quand on tricote les premiers tours de A.6/A.7 ,comment continuer? On continue essentiellement sur le diagramme et on recommence à chaque fois pour atteindre 44 cm. Merci Beaucoup pour votre réponse

DROPS Design 17.03.2017 kl. 11:55:

Bonjour Christelle, tout à fait, quand A.5 a été tricoté 4 fois en hauteur, continuez les autres diagramme comme avant jusqu'à ce que les 16 premiers tours de A.5 aient été tricotés. Au moment de tricoter A.6 et A.7, tricotez les autres mailles comme elles se présentent (= en m end au-dessus des m end et en m env au-dessus des m env) . Bon tricot!

Christel 17.03.2017 - 11:13:

Bonjour. Merci pour le patron. J'aurais besoin de quelques explications. Faut-il tricoter le diagramme A.3 uniquement sur les deux premières mailles ou faut-il au tour suivant le tricoter sur 3 mailles?Le diagramme A.3 est plus petit(10 rangs)que A.1,A.2,A.4 doit on le tricoter 2 fois en hauteur ?ou doit on rapprocher A.2 de A.4? Quand on les répètes en hauteur doit on tricoter à nouveau A.3,deux fois?

DROPS Design 17.03.2017 kl. 11:53:

Bonjour Christelle, vous devez tricoter ainsi en largeur: *A.1 (= 10 m), A.2 (= 10 m), 9-10-11-13-16-19 fois A.3 (= 3 m) en largeur soit 27-30-33-39-48-57 mailles en A.3, tricoter ensuite les 2 premières m de A.3 seulement, A.2, A.4 (= 10 m), 1 m end, 1 m env, 2 m POINT MOUSSE – voir ci-dessus, placer un marqueur ici, 3-7-11-16-19-23 m point mousse, placer un marqueur ici, 2 m point mousse, 1 m env, 1 m end* - quand les diagrammes sont terminés en hauteur, reprenez-les au 1er rang, et continuez les autres s'ils ne sont pas finis, en largeur, continuez ainsi comme indiqué. Bon tricot!

FREDERIQUE BARAKAT 25.01.2017 - 16:03:

Bonjour je tricoté sur la taille L j'ai 188 mailles avant de commencer les diagrammes. Je tricoté les diagrammes comme expliquer mais le problème c'est que tout tricoter cela fait 172 mailles. Comment dois-je tricoter les16 mailles restantes? De plus ces 16 mailles sont en trop par rapport aux diagrammes. Merci de me aider à comprendre.

DROPS Design 25.01.2017 kl. 17:07:

Bonjour Mme Barakat, tricotez les 188 m ainsi: *A.1 (= 10 m), A.2 (= 10 m), 11 fois A.3 (= 11x3= 33 m), les 2 premières m de A.3, A.2 (=10 m), A.4 (= 10 m), 1 m end, 1 m env, 2 m point mousse, marqueur, 11 m point mousse, marqueur, 2 m point mousse, 1 m env, 1 m end*, soit: 10 + 10 + 33 + 2+ 10 + 10 + 1 + 1+ 2 + 11 + 2 + 1 + 1 = 94 m, en répétant de *-* encore 1 fois vous avez 2 x 94= 188 m. Bon tricot!

Tina Borup 03.12.2016 - 12:24:

Når man skal gentage diagrammet i højden efter første gang,,,,,, er det så ikke kun a.2 og a .5 man skal bruge. K.H. Tina

DROPS Design 06.12.2016 kl. 15:28:

Hej Tina. Nej, Naar diagrammerne er strikket 1 gang i höjden (A.1/A.4), saa fortsaetter du som der staar i opskriften: gentages diag i højden, men der strikkes A.5 over A.1 og A.4. Når A.5 er strikket 4-4-4-5-5-5 gange i højden, fortsættes der med mønster som før til de første 16-16-16-14-14-14 omg i A.5 er strikket færdig. Fortsæt med r over r og vr over vr over m i A.5 og A.2. De resterende m på omg fortsætter i mønsteret som før.

Inger 01.10.2016 - 16:18:

Hei. Når jeg starter opp med mønsteret får jeg ikke antall masker til å stemme på første omgang. Dette står i oppskriften; strikk de 2 første m i A.3, A.2, A.4 (= 10 m) Oppfatter at dette må bli 6 masker, og ikke 10 Er dette feil, og årsaken til at ikke antall masker stemmer?

DROPS Design 04.10.2016 kl. 15:37:

Hej Inger. Saadan laeser jeg det; Du strikker de to förste m af A.3 og herefter strikker du hele A.2 (10 masker) og hele A.4 (10 m)

Kommentere opskrift DROPS 171-28