DROPS / 171 / 18

A Royal Embrace by DROPS Design

Settiin kuuluu: Kohoneuleiset DROPS myssy, kauluri ja käsineet ”Eskimo”-langasta.

DROPS Design: Malli nro ee-564
Lankaryhmä E tai C + C
----------------------------------------------------------
MYSSY:
Koko: Yksi koko
Pään ympärys: n. 54/56 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO:
100 g nro 21, sinivioletti

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 7 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 6 (joustinneuleeseen)
NEULETIHEYS: 12 s x 16 krs sileää neuletta puikoilla nro 7 = 10 x 10 cm.

KAULURI:
Koko: Yksi koko
Mitat: Yläreunan ympärys n. 47 cm. Alareunan ympärys n. 180 cm. Korkeus n. 36 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO:
300 g nro 21, sinivioletti

DROPS PYÖRÖPUIKOT (40 ja 60 cm) NRO 8 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 7 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 11 s x 15 krs sileää neuletta puikoilla nro 8 = 10 x 10 cm.

KÄSINEET:
Koko: S - M/L
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ESKIMO:
100-100 g nro 21, sinivioletti

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 7 (koko S) tai NRO 8 (koko M/L) tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 6 (koko S) tai NRO 7 (koko M/L) (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 12 s x 16 krs sileää neuletta (koko S) tai 11 s x 15 krs sileää neuletta (koko M/L), puikoilla nro 8 (koko S) tai puikoilla nro 7 (koko M/L) = 10 x 10 cm.

KOKO SETTIIN:
kumpaankin kokoon 450 g nro 21, sinivioletti

----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.
Luo 62 s pyöröpuikolle nro 6 Eskimo-langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1A mukaisesti (= 2 31 s:n mallikertaa). Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, neulo seuraava krs piirroksen A.1B mukaisesti = 60 s työssä. Vaihda pyöröpuikkoon nro 7 ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 2 30 s:n mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 12 s. Neulo 1 krs oikein ja neulo SAMALLA kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 6 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät. Myssyn korkeus päälaelta mitattuna on n. 24 cm.
----------------------------------------------------------

KAULURI:

HELMINEULE:
1.KRS: *1 o, 1 n*, toista *-*.
2.KRS: Neulo oikeat s:t nurin ja nurjat s:t oikein.
Toista 2. krs:ta.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.3.

LISÄYKSET KESKELLÄ EDESSÄ/KESKELLÄ TAKANA:
Lisää keskellä edessä/takana olevien 2 s:n molemmin puolin 1 s. Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
----------------------------------------------------------

KAULURI:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

Luo 56 s lyhyelle pyöröpuikolle nro 7 Eskimo-langalla. Neulo 1 krs oikein. Seuraava krs neulotaan näin: 1 n, *2 o, 2 n*, toista *-* kunnes jäljellä on 3 s, neulo lopuksi 2 o ja 1 n. Jatka
joustinneuletta tähän tapaan, kunnes työn korkeus on n. 12 cm (tai kunnes työ on halutun korkuinen). Vaihda pyöröpuikkoon nro 8 ja neulo seuraava krs näin (krs:n vaihtumiskohta on sivussa): 3 s HELMINEULETTA (kts. selitys yllä) = olka, A.3A (= 8 s), 6 s sileää neuletta = etuosa, A.3B (= 8 s), 6 s helmineuletta = olka, A.3A (= 8 s), 6 s sileää neuletta (= takaosa), A.3B (= 8 s) ja 3 s helmineuletta = olka. Kiinnitä 1 merkki piirrosten A.3A/A.3B jokaisen mallikerran molemmin puolin (merkit näyttävät missä kohtaa piirroksen A.3 mallineule alkaa ja loppuu, anna merkkien kulkea työn mukana). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset ja kavennukset piirrosten A.3A/A.3B mukaisesti (olkapäiden kohdille lisätyillä silmukoilla neulotaan helmineuletta = 4 s/lisäyskrs). Aloita SAMALLA ensimmäisellä krs:lla LISÄYKSET KESKELLÄ EDESSÄ/KESKELLÄ TAKANA (kts. selitys yllä). Työhön lisätään 4 s/lisäyskrs ja lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Toista tällaiset lisäykset joka 2. krs yht. 14 kertaa (tai kunnes työ on halutun korkuinen, työhön neulotaan vielä n. 5 cm). Kun kaikki lisäykset on tehty, työssä on 168 s.

JOUSTINNEULE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 7 ja neulo seuraava krs näin (toista lisäykset keskellä edessä ja takana olevien 2 s:n molemmin puolin joka 2. krs lopulliseen mittaan asti): *Neulo ensimmäiset/seuraavat 17 s oikein ja lisää näiden silmukoiden kohdalle 4 s (= 21 s), neulo piirroksen A.3 s:t näin: 2 n, 2 o, 2 n, neulo seuraavat 18 s oikein ja lisää näiden silmukoiden kohdalle 2 s (= 20 s), 2 o (= keskietu), neulo seuraavat 18 s oikein ja lisää näiden silmukoiden kohdalle 2 s (= 20 s), neulo piirroksen A.3 s:t näin: 2 n, 2 o, 2 n, neulo seuraavat 17 s oikein ja lisää näiden silmukoiden kohdalle 4 s (= 21 s)*, toista *-* vielä kerran = 192 s työssä. Seuraava krs neulotaan näin: 1 o, *2 n, 2 o*, toista *-* kunnes jäljellä on 3 s ja neulo lopuksi 2 n ja 1 o (joustinneule jatkuu nyt siististi piirroksen A.3 vinoraidoissa ja keskellä edessä ja takana olevien 2 s:n kohdalla, keskelle eteen ja taakse lisätyillä silmukoilla neulotaan myös joustinneuletta).
Kun joustinneuleen korkeus on 2 cm, lisää joka toiseen 2 nurjan s:n raitaan 1 s = n. 216 s (lisää 1 s tekemällä oikean ja nurjan raidan rajakohdassa 1 langankierto puikolle, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää). Kun joustinneuleen korkeus on n. 5 cm ja olet lisännyt yht. 4 s keskellä edessä ja takana olevien silmukoiden molemmin puolin, päätä s:t joustinneuletta neuloen. Kaulurin lyhyimmän reunan korkeus yläreunasta mitattuna on n. 36 cm.
----------------------------------------------------------

KÄSINEET:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.4-A.7.

LISÄYSVINKKI (mallineuleen silmukoiden siirtäminen):
Lisää 1 s ennen merkkilankaa tai merkkilangan jälkeen, tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna seuraavasti: Merkkilangan jälkeen: Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
Ennen merkkilankaa: Aloita 2 s:n päässä merkkilangasta ja neulo 2 s oikein yhteen.
----------------------------------------------------------

VASEN KÄSINE:
Koko S neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla nro 6 ja 7.
Koko M/L neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla nro 7 ja 8.
Luo 30 s sukkapuikoille nro 6-7 Eskimo-langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti (= 1 30 s:n mallikerta). Kun työn pituus on 4 cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 7-8. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun ja 1 merkkilanka krs:n ensimmäisten 7 s:n jälkeen. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.5 mukaisesti (= 1 30 s:n mallikerta). Kun olet neulonut 2 krs, aloita mallineuleen silmukoiden siirtäminen. Lisää ennen ensimmäistä merkkilankaa (LUE LISÄYSVINKKI) ja kavenna toisen merkkilangan jälkeen (LUE KAVENNUSVINKKI). Jatka mallineuletta ja toista tällaiset lisäykset ja kavennukset joka 2. krs yht. 12 kertaa (kun olet siirtänyt kaikki tarvittavat s:t, poista merkkilangat ja jatka neulomista ilman lisäyksiä/kavennuksia). TARKISTA NEULETIHEYS!
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 13-14 cm, lisää krs:n toiseksi viimeisen s:n molemmin puolin peukalokiilaa varten 1 s (lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää). Neulo 1 krs ilman peukalokiilan lisäyksiä. Lisää seuraavalla krs:lla peukalokiilan 3 s:n molemmin puolin 1 s = 5 s peukalokiilassa. Neulo 1-2 krs ilman lisäyksiä. Siirrä sitten peukalokiilan 5 s apulangalle. Luo seuraavalla krs:lla apulangan silmukoiden tilalle 1 s = 30 s. Kun työn pituus on 23-24 cm, kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun (= 15 s merkkilankojen välissä). Neulo kaikilla silmukoilla sileää neuletta suljettuna neuleena ja kavenna SAMALLA kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Työstä kapeni 4 s. Toista tällaiset kavennukset jokaisella krs:lla yht. 6 kertaa = 6 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät. Käsineen pituus on yht. n. 27-28 cm.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat 5 s takaisin sukkapuikoille nro 7-8. Poimi peukalokiilan takareunasta 5 s = 10 s. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes peukalon pituus on 5-6 cm. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 5 s. Toista tällaiset kavennukset seuraavalla krs:lla = 3 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

OIKEA KÄSINE:
Neulo vasemman käsineen peilikuvaksi, eli neulo nyt joustinneuletta piirroksen A.6 mukaisesti ja neulo mallineuletta piirroksen A.7 mukaisesti. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n ensimmäisten 23 s:n jälkeen ja kiinnitä 1 merkkilanka krs:n loppuun. Kun siirrät mallineuleen s:t, tee kavennukset ennen ensimmäistä merkkilankaa ja tee lisäykset toisen merkkilangan jälkeen. Peukalokiilan lisäykset tehdään krs:n 2. s:n molemmin puolin.

= ei enää s, jätä tämä ruutu väliin
= neulo 3 o, vedä ensimmäiseksi neulottu s kahden muun s:n yli siten, että tämä s laskeutuu kahden viimeisen s:n ympärille (työstä kapeni 1 s)
= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli (työstä kapeni 2 s)
= 3 s nurin yhteen (työstä kapeni 2 s)

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 171-18 alkuperäisohjeeseen.