DROPS / 171 / 5

Candy Lane by DROPS Design

Settiin kuuluu: Ylhäältä alas neulottu kuviollinen DROPS kaarrokepusero ”Karisma”-langasta. Kuviolliset baskerimyssy ja rannekkeet “Karisma”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro u-799
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
450-450-500-550-600-650 g nro 77, vaalea tammi
50-50-50-50-100-100 g nro 65, farkunsininen
joka kokoon 50 g seuraavista väreistä:
nro 40, vaalea vanharoosa
nro 50, vihreä
nro 52, sinapinkeltainen
nro 64, harmaanlila

HUOM: Mikäli neulot yksivärisen puseron, tarvitset 600-650-700-750-850-950 grammaa Karisma-lankaa.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 + 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 80 cm) NRO 3 (ainaoikeinneulottuihin renuksiin).
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

BASKERIMYSSY:
kumpaankin kokoon 100 g nro 77, vaalea tammi
kumpaankin kokoon 50 g seuraavista väreistä:
nro 40, vaalea vanharoosa (23-26 g)
nro 52, sinapinkeltainen (2-3 g)
nro 64, harmaanlila (3-4 g)
nro 65, farkunsininen (2-3 g)

Suluissa olevat luvut näyttävät kuinka monta grammaa tarvitset jokaisesta väristä, jos neulot jäännöslangoilla.
HUOM: Mikäli neulot yksivärisen baskerimyssyn, tarvitset kumpaankin kokoon 100 grammaa Karisma-lankaa.

Yläreunan ympärys: n. 24 cm. Alareunan ympärys: n. 20 cm.
Pituus: n. 24 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA:
100 g nro 77, vaalea tammi (57 g)
50 g seuraavista väreistä:
nro 40, vaalea vanharoosa (10 g)
nro 52, sinapinkeltainen (2 g)
nro 64, harmaanlila (4 g)
nro 65, farkunsininen (4 g)

Suluissa olevat luvut näyttävät kuinka monta grammaa tarvitset jokaisesta väristä, jos neulot jäännöslangoilla.
HUOM: Mikäli neulot yksiväriset rannekkeet, tarvitset 100 grammaa Karisma-lankaa.

Kommentit (15)
Auta meitä uuden DROPS malliston kanssa! Valitse suosikkimallisi tässä

100% Villaa
alkaen 2.50 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 40.00€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Katso halutun koon piirros (A.1). Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

LISÄYSVINKKI (kaarroke):
Laske kuinka usein krs:lla lisätään seuraavasti: Laske krs:n s-luku (esim. 76 s) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 24) = 3,16. Eli tässä esimerkissä lisätään n. joka kolmannen s:n jälkeen. Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

NEULOMISVINKKI:
Mikäli neuletiheys ei täsmää korkeudeltaan ja jos neulotaan liian kireästi, neuleesta tulee liian lyhyt ja kädentiestä liian pieni. Korjaa tämä neulomalla tasavälein yksivärisissä raidoissa 1 ylimääräinen krs kavennusten väliin kaventamatta ollenkaan.
HUOM: Jos neulotaan liian löyhästi, neuleesta tulee liian pitkä ja kädentiestä liian iso. Korjaa tämä neulomalla tasavälein yksivärisissä raidoissa 1 krs vähemmin kavennusten väliin.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 3 s:n päässä merkkilangasta, neulo 2 s oikein yhteen, 2 o (merkkilanka on näiden 2 s:n keskellä), nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli (kavennettavat s:t + keskellä hihan alla olevat 2 s neulotaan aina vaalean tammin värisellä langalla).
-----------------------------------------------------------

PUSERO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

KAARROKE:
Luo 76-80-82-86-88-92 s pyöröpuikolle nro 3 vaalean tammin värisellä langalla. Neulo 4 krs AINAOIKEAA (kts. selitys yllä). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 krs oikein ja lisää tasavälein 24-24-26-30-32-32 s (LUE LISÄYSVINKKI) = 100-104-108-116-120-124 s.
Tee nyt korotus takana niskassa, jotta neuleesta tulisi istuvampi, vaalean tammin värisellä langalla näin: Kiinnitä 1 merkki keskelle taakse. Neulo oikeaa, kunnes olet neulonut 13-13-14-15-16-17 s merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 26-26-28-30-32-34 s nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 39-39-42-45-48-51 s oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 52-52-56-60-64-68 s nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 65-65-70-75-80-85 s oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 78-78-84-90-96-102 s nurin. Käännä työ ja neulo oikeaa keskelle taakse asti.
Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (kts. halutun koon piirros) ja tee jokaisella piirrokseen nuolella merkityllä krs:lla tasavälein lisäykset alla olevan selityksen mukaisesti. LUE LISÄYSVINKKI JA NEULOMISVINKKI ja TARKISTA NEULETIHEYS!
1. nuoli: Lisää 40-42-44-50-56-62 s = 140-146-152-166-176-186 s.
2. nuoli: Lisää 40-42-44-50-56-62 s = 180-188-196-216-232-248 s.
3. nuoli: Lisää 30-36-38-44-48-52 s = 210-224-234-260-280-300 s.
4. nuoli: Lisää 30-34-36-40-44-48 s = 240-258-270-300-324-348 s.
5. nuoli: Lisää 26-30-34-38-38-38 s = 266-288-304-338-362-386 s.
6. nuoli: Lisää 16-24-32-34-34-34 s = 282-312-336-372-396-420 s.
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työn pituus keskeltä edestä mitattuna on n. 20-22-24-26-28-30 cm (sis. pääntien ainaoikeinneulottu reunus). Seuraava krs neulotaan vaalean tammin värisellä langalla näin: Neulo 41-45-48-54-59-64 s sileää neuletta (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 59-67-73-79-81-83 s apulangalle (= hiha), luo 8-8-10-10-12-14 s (= sivu), neulo 82-89-95-107-117-127 s sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 59-67-73-79-81-83 s apulangalle (= hiha), luo 8-8-10-10-12-14 s (= sivu) ja neulo lopuilla 41-44-47-53-58-63 s:lla sileää neuletta (= ½ takakappale).
Neulo etu- ja takakappale ja hihat erikseen.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 180-194-210-234-258-282 s. Kiinnitä 1 merkki työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Lisää ensimmäisellä krs:lla tasavälein 0-2-2-2-2-2 s ja neulo SAMALLA mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti = 180-196-212-236-260-284 s. Jatka mallineuletta ja tee jokaisella piirrokseen nuolella merkityllä krs:lla tasavälein lisäykset alla olevan selityksen mukaisesti. MUISTA LISÄYSVINKKI!
1. nuoli: Lisää 12-10-10-6-6-6 s = 192-206-222-242-266-290 s.
2. nuoli: Lisää 18-18-16-10-14-18 s = 210-224-238-252-280-308 s.
3. nuoli: Lisää 14-14-14-14-14-14 s = 224-238-252-266-294-322 s.
4. nuoli: Lisää 8-10-12-14-18-14 s = 232-248-264-280-312-336 s.
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo sileää neuletta vaalean tammin värisellä langalla lopulliseen mittaan asti. Kun työn pituus merkistä mitattuna on 34 cm (puseron pituus olalta mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm), vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 6 krs ainaoikeaa. Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 4 ja päätä s:t LÖYHÄSTI oikein silmukoin. Puseron pituus olalta mitattuna on n. 60-62-64-66-68-70 cm.

HIHA:
LUE KOKO HIHAN OHJE ENNEN KUIN NEULOT (piirroksen A.2 lisäyskerrokset eivät koske hihaa)!
Hiha neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi. Ota toisella apulangalla odottavat 59-67-73-79-81-83 s lyhyelle pyöröpuikolle nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta keskelle hihan alle luodusta 8-8-10-10-12-14 silmukasta 1 s = 67-75-83-89-93-97 s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun (= keskellä hihan alla) ja 1 merkkilanka krs:n keskimmäiseen s:aan (= keskellä hihan päällä). Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (piirrokseen on nuolella merkitty hihan keskikohta, laske siitä jokaisen kuvion alku). HUOM: Keskellä hihan alla ei voida neuloa kokonaista mallikertaa. Neulo mallineuletta niin pitkälle kuin pääset, mutta neulo aina keskellä hihan alla olevat 4 s vaalean tammin värisellä langalla. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset yht. 13-16-19-21-22-23 kertaa Koossa S: Joka 8. krs, koossa M: Joka 6. krs, koossa L: Joka 5. krs, koossa XL: Joka 4. krs, koissa XXL + XXXL: Vuorotellen joka 3. ja joka 4. krs = 41-43-45-47-49-51 s. Kun olet neulonut ylös piirrokseen A.2 nuolella ja pilkulla merkittyyn kerrokseen, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 mukaisesti samalla tavalla. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo sileää neuletta vaalean tammin värisellä langalla, kunnes hihan pituus keskeltä hihan alta mitattuna on 42-40-39-38-36-35 cm (tai kunnes hiha on halutun pituinen). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo 6 krs AINAOIKEAA suljettuna neuleena (kts. selitys yllä). Vaihda takaisin sukkapuikkoihin nro 4 ja päätä s:t LÖYHÄSTI oikein silmukoin. Hihan pituus (keskeltä hihan alta mitattuna) on n. 44-42-41-40-38-37 cm. Neulo toinen hiha samoin.
----------------------------------------------------------

BASKERIMYSSY:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.4. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

MUOTOILUVINKKI:
Kostuta baskerimyssy ja vedä se lautasen (halkaisija n. 24 cm) päälle kuivumaan, jotta myssy saisi oikean muotonsa. Kun myssy on kuivunut, poista se varovaisesti lautaselta. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.
----------------------------------------------------------

BASKERIMYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.
Luo 104-112 s pyöröpuikolle nro 3 vaalean tammin värisellä langalla. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 3-4 cm 2 o/2 n -joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo 1 krs oikein vaalean tammin värisellä langalla. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti (= 13-14 mallikertaa krs:lla). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet tehnyt piirroksen lisäykset, työssä on 156-168 s. Kavenna piirrokseen nuolella 1 merkityllä krs:lla tasavälein 24 s (koossa S/M neulotaan vuorotellen joka 5. ja joka 6. ja joka 6. ja joka 7. s oikein yhteen ja koossa M/L neulotaan joka 6. ja joka 7. s oikein yhteen) = 132-144 s. Jatka mallineuletta.
Kavenna piirrokseen nuolella 2 merkityllä krs:lla tasavälein 22-24 s (neulo joka 5. ja joka 6. s oikein yhteen) = 110-120 s. Jatka mallineuletta.
Kavenna piirrokseen nuolella 3 merkityllä krs:lla tasavälein 26-24 s (koossa S/M neulotaan joka 3. ja joka 4. s oikein yhteen ja koossa M/L neulotaan joka 4. ja joka 5. s oikein yhteen) = 84-96 s. Jatka mallineuletta.
Kavenna piirrokseen nuolella 4 merkityllä krs:lla tasavälein 20-28 s (koossa S/M neulotaan joka 3. ja joka 4. s oikein yhteen ja koossa M/L neulotaan vuorotellen joka 2. ja joka 3. s ja joka 3. ja joka 4. s oikein yhteen) = 64-68 s jäljellä työssä. Jatka mallineuletta.
Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, neulo vaalean tammin värisellä langalla seuraavasti: Neulo *1 krs oikein, neulo sitten 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 16-17 s (neulo joka 3. ja joka 4. s oikein yhteen)*, toista *-* yht. 3 kertaa (HUOM: Kavennusten väliin neulotaan joka kavennuskerroksella 1 s vähemmin) = 16-17 s. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten loput s:t pareittain oikein yhteen = 8-9 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus on n. 21-22 cm (LUE MUOTOILUVINKKI).
----------------------------------------------------------

RANNEKKEET:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A.5. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.
----------------------------------------------------------

RANNEKE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.
Luo 56 s sukkapuikoille nro 3 vaalean tammin värisellä langalla. Neulo 2,5 cm 2 o/2 n -joustinneuletta suljettuna neuleena. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 8 s (neulo joka 6. ja joka 7. s oikein yhteen) = 48 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.5 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS! Kavenna piirrokseen nuolella 1 merkityllä krs:lla tasavälein 6 s (neulo joka 7. ja joka 8. s oikein yhteen) = 42 s. Kavenna piirrokseen nuolella 2 merkityllä krs:lla tasavälein 2 s (neulo joka 20. ja joka 21. s oikein yhteen) = 40 s. Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, työn pituus on n. 22 cm. Neulo 1 krs oikein vaalean tammin värisellä langalla ja lisää tasavälein 4 s (lisää joka 10. s:n jälkeen 1 s) = 44 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo 2,5 cm 2 o/2 n -joustinneuletta suljettuna neuleena. Päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen.
Neulo toinen ranneke samoin.

Piirros

= vaalea tammi
= vaalea vanharoosa
= sinapinkeltainen
= vihreä
= harmaanlila
= farkunsininen
= 1 langankierto 2 silmukan väliin, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein (= ei reikää)
= neulomissuunta
= lisäyskrs/kavennuskrs
= keski-s
= lopeta neulominen hihassa tämän krs:n jälkeen

Kommentit (15)

Näppäile kommenttisi tähän!

Tone Stenersen 14.04.2018 - 14:17:

Hei! Skal strikke denne i str L. Har lagt opp de 82 m som en skal begynne med på bolen. Er dette riktig antall masker? Det jeg liker med denne genseren er bl.a. at halsen er vid. Med 82 masker i halsen virker det veldig lite.

DROPS Design 24.04.2018 kl. 13:53:

Hei Tone Om du ser på målskissen nederst i oppskriften ser du at halsåpningen er 17 cm (= ca 34 cm rundt) i str L. Dette stemmer overens med den den angitte strikkefastheten, og antall masker. Om du vil ha halsåpnigen litt videre kan du legge opp litt løsere, gå opp en halv pinnestørrelse eller evt velge å følge en større størrelse, du må prøve deg frem å se hva du syntes passer. God fornøyelse

Victoria 29.11.2017 - 12:01: http://www.grupcrayo ...

Hola! Estoy haciendo este patrón. Podríais decirme que trucos empleáis para darle ese acabado final tan perfecto? Gracias!!

DROPS Design 29.11.2017 kl. 13:14:

Hola Victoria. En las labores de jacquard es muy importante la tensión de los hilos por el lado revés (Para evitar que la tensión de tejido quede demasiado apretada cuando se teje el patrón de jacquard, es importante que los hilos no queden demasiado apretados por detrás de la pieza. Se puede usar una aguja de un número más grande cuando se teje el patrón de jacquard para evitar este problema). Tambien te pueden ayudar nuestros videos, mira en este link: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7683&action=v&cid=23#videos

Katrin Künzel 17.03.2017 - 14:42:

Guten Tag, am Ende des Rumpfteiles klappt bei mir der links gestrickte Rand um, sozusagen die letzte rechte Reihe vor den Krausrippen klappt nach außen. Was kann ich tun? Ich habe mich genau an die Anleitung gehalten ( Nadeln gewechselt). Vielen Dank für Ihre Tipp

DROPS Design 17.03.2017 kl. 15:48:

Liebe Frau Künzel, Sie können den Pullover mit Stecknadeln auf einer geeigneten Unterlage spannen, anfeuchten (z.B. mit einer Sprühflasche für Blumen) und trocknen lassen, danach entfernen Sie die Stecknadeln, dann sollte sich der Rand nicht mehr rollen. Viel Spaß beim stricken!

Pannier 02.01.2017 - 17:27:

Bonjour, Les tailles de ce modèle ne sont pas bonnes. Le tricot est bien trop petit alors que les mesures de l'échantillon sont exactes ! Je ne suis pas nouvelle utilisatrice de ce site et c'est la première fois que rencontre ce type de problème. La laine commandée est celle du modèle et le numéro d'aiguilles également. Suis-je la seule à avoir ce type de problème ??? Cordialement

DROPS Design 03.01.2017 kl. 09:34:

Bonjour Mme Pannier, les mesures du schéma correspondent bien au nombre de mailles des explications, ex pour la taille S après l'empiècement vous avez 180 m soit 43 cm environ sur la base de 21 m pour 10 cm. Pensez bien à vérifier votre tension, en tricotant en rond on peut modifier sa façon de tricoter. n'hésitez pas à demander une assistance individuelle auprès de votre magasin DROPS; Bon tricot!

Laura 09.08.2016 - 12:10:

Beautiful pattern! I'm so glad that you released several top-down patterns for sweaters/cardigans, especially the ones with fair isle or Nordic charts! Thank you!

Sal 15.07.2016 - 18:36:

Well, gee, since the jacket is named Candy Lane, how about "Candy Lane Pullover"?

Lili 21.06.2016 - 16:59:

Un manque de modernité pour cette nouvelle collection, des vieux modèles repris, des ouvrages qui ne correspondent ni à la mode d'aujourd'hui ni au profil de nombreuses tricoteuses, bref du tricot à mémé, très déçue, je crois que je vais abandonner garnstudio.

Renouard Dominique 18.06.2016 - 14:37:

Pourriez vous m'envoyer le modèle U 799

Jutta Poetz 18.06.2016 - 13:40:

Eine sehr schoene farb- und Musterkombination

Cristina Oliveira 13.06.2016 - 21:50:

Belas cores e design!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 171-5