DROPS / 172 / 13

Erendis by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”BabyAlpaca Silk” med hålmönster och rätstickning. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr bs-108
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BABYALPACA SILK från Garnstudio
350-350-400-450-500-550 g nr 4314, grålila

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 + 60 eller 80 cm) NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm. 1 rapport med A.2 mäter ca 4 cm på bredden.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 + 60 eller 80 cm) NR 3 - till rätst kanter.
----------------------------------------------------------

från 57.00 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 57.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 399kr. Läs mer.

Se diag A.1 till A.4. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS-1 (gäller i sidorna på fram- och bakst):
Det ökas 1 m på insidan av 3 kantm i rätst. Öka 1 m genom att göra 1 omslag, på nästa v stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål (de ökade m stickas i rätst).

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller mitt under ärmen):
Det ökas 2 m mitt under ärmen så här: Börja 2 m före markören, gör 1 omslag, sticka 4 rm (markören sitter mitt emellan dessa 4 m), gör 1 omslag (= 2 m ökade). På nästa v stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 m innanför 2 kantm i rätst. Alla minskn görs från rätsidan!
Minska så här före 2 kantm: Börja 2 m före de 2 kantm och sticka 2 m räta tills.
Minska så här efter 2 kantm: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Fram- och bakst stickas fram och tillbaka på rundst i delar. Ärmarna stickas runt på strumpst/kort rundst.

BAKST:
Lägg upp 103-111-121-133-147-163 m på rundst 3 med BabyAlpaca Silk. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Byt till rundst 3,5 och sticka nästa v så här från rätsidan: Sticka 3-7-12-18-19-21 rätst m, sticka mönster efter diag A.1 över de nästa 96-96-96-96-108-120 m (= 8-8-8-8-9-10 rapporter à 12 m), sticka första m i A.1 och avsluta med 3-7-12-18-19-21 rätst m. Fortsätt mönstret så. När A.1 har stickats en gång på höjden är det 87-95-105-117-129-143 m på v. Sedan stickas det mönster efter diag A.2 på samma sätt med 3-7-12-18-19-21 rätst m i varje sida (A.2 upprepas). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 12 cm ökas det 1 m i varje sida – LÄS ÖKNINGSTIPS-1 (= 2 m ökade). Öka så med 5-5-5½-6-8-8 cm mellanrum totalt 5-5-5-5-4-4 ggr = 97-105-115-127-137-151 m. När arb mäter 37-38-39-40-41-42 cm maskas de första 3-3-4-6-7-9 m i början på de 2 nästa v av för ärmhål. Sedan minskas det för ärmhål så här– LÄS MINSKNTIPS:
Stl S + M: Minska 1 m i varje sida på vart 4:e v (dvs på vartannat v från rätsidan) totalt 2-6 ggr.
Stl L + XL + XXL + XXXL: Minska 1 m i varje sida på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan) totalt 9-13-13-13 ggr.
När minskn för ärmhål är avslutade är det 87-87-89-89-97-107 m kvar på st. Fortsätt A.2 som förut med 3-3-4-4-3-3 m rätst i varje sida. När arb mäter 54-56-58-60-62-64 cm maskas de mittersta
33-33-35-35-37-39 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av till hals i början på varje v från halsen så här: Maska av 1 m 2 ggr = 25-25-25-25-28-32 m kvar på axeln – OBS: De m som inte går jämnt upp i mönstret mot halsen när det maskas av, stickas i slätst. Efter halsavm fortsätts mönstret som förut med 1 kantm i rätst mot halsen och 3-3-4-4-3-3 m i rätst mot ärmhålet tills det återstår 2 v till arb mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm. Sticka 1 v rätt från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan innan det maskas av löst med rm från rätsidan. Upprepa på den andra axeln.

FRAMST:
Lägg upp som på bakst och sticka som bakst tills arb mäter 50-52-53-55-56-58 cm. Nu sätts de mittersta 21-21-23-23-23-25 m på 1 tråd till hals (för att slippa att klippa av tråden det stickas med, stickas m innan de sätts på tråden). Varje axel stickas färdig för sig. SAMTIDIGT maskas det av till hals i början på varje v från halsen så här: Maska av 2 m 3 ggr och 1 m 2-2-2-2-3-3 ggr = 25-25-25-25-28-32 m kvar på axeln – OBS. De m som inte går jämnt upp i mönstret mot halsen när det maskas av stickas i slätst. Efter halsavm fortsätts mönstret som förut med 1 kantm i rätst mot halsen och 3-3-4-4-3-3 m i rätst mot ärmhålet tills det återstår 2 v till arb mäter 56-58-60-62-64-66 cm – anpassa efter bakst. Sticka 1 v rätt från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan innan det maskas av löst med rm från rätsidan.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst, byt till kort rundst när det är tillräckligt med m.
Lägg upp 43-45-47-51-53-55 m på strumpst 3 med BabyAlpaca Silk. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Byt till strumpst 3,5 och sticka nästa v så här: 15-16-17-19-20-21 m slätst, A.3 (= 13 m), 15-16-17-19-20-21 m slätst. Fortsätt mönstret så. När A.3 har stickats 1 gång på höjden stickas A.4 över de mittersta 3 m till färdigt mått (de övriga m fortsätts i slätst). SAMTIDIGT när arb mäter 10-10-10-9-9-9 cm sätts det 1 markör i början på v (= mitt under ärmen). På nästa v ökas det 2 m mitt under ärmen totalt 16-19-21-22-24-25 ggr – LÄS ÖKNINGSTIPS-2 så här: I stl S: På vart 7:e v, i stl M: På vart 6:e v, i stl L + XL: På vart 5:e v, i stl XXL: På växelvis vart 4:e och 5:e v och i stl XXXL: På vart 4:e v = 75-83-89-95-101-105 m. När arb mäter 48-48-47-46-46-45 cm maskas de mittersta 6 m under ärmen av och ärmkullen stickas färdig fram och tillbaka på rundst. Fortsätt med slätst och A.4 över de mittersta 3 m och maska av till ärmkulle i varje sida så här: Maska av 3 m 0-1-1-1-1-1 gång, 2 m 3-3-3-4-4-5 ggr och 1 m 3-3-3-5-6-6 ggr i varje sida, sedan maskas det av 2 m i varje sida tills arb mäter 54-55-55-56-56-56 cm, sedan maskas det av 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, ärmen mäter ca 55-56-56-57-57-57 cm. Sticka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna innanför avmaskningskanten med maskstygn så att det blir 4 v rätst uppepå axeln.
Sy sidsömmarna kant i kant i de yttersta maskbågarna från ärmhålet och ned, men sluta när det återstår ca 10-12 cm i varje sida (= sprund). Lägg in ärmarna under den rätst kanten i varje sida och sy fast fint med små stygn (den rätst kanten i ärmhålet skal ligga utanpå ärmen).

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 98 till 120 m (inkl m på tråden fram) på rundst 3. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt och 1 v avigt. Maska av löst med rm.

Beata 19.03.2019 - 21:37:

Nie rozumiem opisu zamykania oczek pod rękaw Tył: „ROZMIARY S + M: zamknąć 1 o. z każdej strony co 4 rz. (tj. co 2 rz. na prawej stronie robótki) w sumie 2-6 razy.” Nie rozumiem ile mam tych oczek w końcu zamknąć z każdej strony.

DROPS Design 19.03.2019 kl. 22:23:

Witaj Beato! W rozmiarze S zamykasz 2 razy 1 o. z każdej strony tyłu co 4 rzędy: czyli zamykasz 1 o. na początku i na końcu rzędu na prawej stronie robótki (zamknięte 2 o.), przerabiasz 3 rzędy bez zamykania oczek i na prawej stronie robótki ponownie zamykasz 1 o. na początku i na końcu rzędu (łącznie zamknięte 4 o.). W rozmiarze M powtarzasz to samo tylko 6 razy i łącznie zostanie zamkniętych 12 o. Powodzenia!

Anja Baumann 04.03.2019 - 17:54:

Hej. Syntes ikke jeg kan se brystmål på denne opskrift. Ang. Køb af nøgler.

DROPS Design 11.03.2019 kl. 09:07:

Hei Anja. Nederst på siden finner du en målskisse med alle plaggets mål i alle størrelser. God fornøyelse

Valerie 11.12.2018 - 00:21:

What kind of ”BabyAlpaca Silk” please? is is thin or thick please advice thank you valerie

DROPS Design 11.12.2018 kl. 08:51:

Dear Valerie, this pattern is using our DROPS BabyAlpaca Silk - click here to read more about this yarn. Happy knitting!

Karina 13.11.2018 - 11:11:

Vielen Dank für diese tolle Anleitung. Der Pullover ist superschön geworden.

Turid Nesje Andresen 09.07.2018 - 09:48:

Kan jeg strikke denne genseren med bare riller, ikke hullmønster?

DROPS Design 10.07.2018 kl. 09:35:

Hej Turid, Ja men da må du sørge for at få 23 m på 10 cm i bredden og så skal du følge målene i højden som der i opskriften. Med riller vil der gå flere pinde i højden på 10 cm end hvis du strikker hulmønster, det vil siger at du muligvis også skal bruge 2 nøgler mere af DROPS BabyAlpaca Silk. God fornøjelse!

Beate 21.02.2018 - 21:44:

Liebes Drops-Design-Team, ich stricke gerade dieses tolle Modell. Ich frage mich jedoch, ob nach Fertigstellung der einzelnen Teile und vor dem Zusammennähen, diese gespannt oder gedämpft werden dürfen/können. Vielen Dank im Voraus für eine Rückmeldung.

DROPS Design 22.02.2018 kl. 08:50:

Liebe Beate, einige Strickerinnen spannen gerne jedes Teil vor dem Zusammennähen und andere spannen lieber fertige Strickstück, machen Sie das einfach wie Sie gewöhnt sind. Viel Spaß beim stricken!

Jayne Bradbury 16.02.2018 - 15:58:

I am having some trouble understanding why the pattern tells me to increase on the back when the diagram clearly shows the back going in at the waist. Seems like I should be decreasing rather than increasing. Help!

DROPS Design 16.02.2018 kl. 16:36:

Dear Mrs Bradbury, the decreases at the bottom of body are made while working diagram A.1, then work diagram A.2 and increase on each side. Happy knitting!

Marianna Di Labio 17.10.2017 - 16:28:

Io dopo i giri di legaccio me le ritrovo tutte a rovescio... devo creare io la prima alternanza dir/rov.... sono un pò arrugginita!!!!!!

Marianna Di Labio 17.10.2017 - 16:14:

Ciao, il vs sito è molto glamour.... ho riniziato da poco, dopo 25 anni di sospensione, era rimasta ai giornali!!!! scusatemi ma nelle spiegazioni, non capisco dopo i 4 giri di legaccio, all'inizio del diagramma A.1... come lavorare i primi due ferri, 1m a dir. sul dir e una maglia rov. sul rov ???? Grazie!!!!!

DROPS Design 17.10.2017 kl. 16:45:

Buonasera Marianna. Lavorando avanti e indietro sui ferri, deve lavorare il primo ferro del diagramma A1 a diritto, il secondo a rovescio in modo che risultino 2 ferri a maglia rasata. Buon lavoro!

Turid Ormberg 08.10.2017 - 09:28:

Er i gang med å strikke hele genseren på rundpinne, får ikke splitt i sidene da, men det går greit. Morsomt prosjekt.

Kommentér oppskrift DROPS 172-13