DROPS / 171 / 12

Loren by DROPS Design

Virkad DROPS sjal i ”Delight” med lm-bågar och solfjädrar, virkad uppifrån och ner.

DROPS Design: Modell nr de-162
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Mått (före formning): Längd mitt på: 72 cm. Vidd överst: 154 cm.
Mått (efter formning): Längd mitt på: 80 cm. Vidd överst: 172 cm.
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio
250 g nr 18, höstskog

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 22 st x 12 v på 10 x 10 cm. A.1 mäter ca 6 cm längs ökningen mitt på.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 125kr. Läs mer.
VIRKINFO:
I början på v med st ersätts den första st med 3 lm.
I början på varje v med 3-dst ersätts den första 3-dst med 5 lm.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.5.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen virkas fram och tillbaka, uppifrån och ner.
Börja med Delight med nål 3,5 och virka mönster efter diag A.1 - LÄS VIRKINFO! När hela A.1 är färdigvirkat mäter arb ca 6 cm längs ökningen mitt på sjalen. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Nu virkas det mönster från v 2 (= v med pil i diag) så här: A.2, A.3, A.4 (= ökningen mitt på sjalen), A.3, och avsluta med A.5. När hela A.2-A.5 är färdigvirkat 1 gång på höjden fortsätts det sedan med A.2a över A.2, A.3a över A.3, A.4a över A.4 och A.5a över A.5. Upprepa A.2a-A.5a på höjden (ökningen i varje sida och mitt på sjalen fortsätter som förut) till det är totalt 11,5 rutor längs ökningen mitt på sjalen – dvs, avsluta efter 1 hel rapport A.2a-A.5a. Arb mäter ca 72 cm. Klipp av trådarna och fäst dem.

FORMNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten till den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort ännu mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått – se mått överst i beskrivningen! Låt den torka. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.

Diagram

= virka 6 lm och sätt ihop dem till en ring med 1 sm.
= 1 lm
= 1 st om lm-båge/lm-ring
= 1 st i m
= 1 dst i m
= 1 3-dst i m
= 1 fm i m
= 1 fm om lm-båge
= 6 lm
= börja på detta v

Myriam 09.05.2019 - 17:20:

Bonjour, je reste bloquée après A1. Il est difficile d'avoir une vue d'ensemble de la suite du châle. Pas facile de raccorder la suite du (des) diagrammes. Dommage. Ce modèle me plaisait vraiment.

DROPS Design 10.05.2019 kl. 09:22:

Bonjour Myriam, après A.1, suivez les différents diagrammes dans l'ordre indiqué: A.2 (début du côté droit, sur l'endroit), A.3, A.4 (milieu du châle), A.3 et terminez par A.5 (sur l'envers, crochetez: A.5, A.3, A.4, A.3, A.2). Découvrez ici comment lire des diagrammes crochet. Bon tricot!

Sabrina Theis 22.03.2018 - 16:03:

Es sieht so leicht aus, aber leider... Ich komme leider mit dieser Anleitung ab der 7. Reihe überhaupt nicht mehrklar. Kann man die Häkelschrift nicht viel besser direkt zusammen zeigen? Das wäre eine echte Erleichterung. Ich habe es jetzt ad acta gelegt, würde mich aber sehr über eine Nachricht und eine Verbesserung der Strickschrift freuen. MfG, Sabrina

DROPS Design 24.03.2018 kl. 09:23:

Liebe Sabrina, leider können wir die Häkelschriften nicht in einer einzigen Häkelschrift unterbringen. Vielleicht hilft es Ihnen aber, wenn Sie die Häkelschriften ausdrucken und die Reihen farbig markieren, dadurch wird es übersichtlicher. Falls das nicht hilft - können Sie Ihr Problem genauer beschreiben?

Santiago Gonzalez 20.02.2018 - 06:04:

Disculpa, no entiendo ¿cómo se acopla el patrón A.2 al patrón A.1?. Muchas gracias.

DROPS Design 24.02.2018 kl. 19:12:

Hola Santiago. El diagrama A.1 muestra cómo trabajar el inicio del chal. El diagrama A.2 muestra cómo comenzar las siguientes filas después de completar A.1. A.2 se trabaja junto con A.3, A.4, y A.5.

Kathleen Gallagher 15.12.2017 - 01:05:

Bonjour, je tricote le 171-12 et après avoir fait les 16 premiers rangs tel qu'indiqués au patron (mes carreaux et demi-carreaux sont parfaits), lorsqu'on dit : " Répéter A.2a-A.5a en hauteur (continuer à augmenter de chaque côté et au milieu du châle comme avant) ... ", je ne peux pas me rendre au point central de A-4 (3B, 2ml, 3B) après avoir fait les A-2a, A-3a. Pouvez-vous me dire où est l'erreur? Merci à l'avance!

Kathleen Gallagher 15.12.2017 kl. 03:06:

Je venais tout juste de vous écrire une question mais J'ai trouvé pour le 171-12 ! A-2a étant la bordure et A-4a étant la pointe, il faut augmenter à chaque rang la répétition de A-3a. Voilà, tout marche bien maintenant! Bonne fin de journée!

Rita 20.04.2017 - 21:53:

Vertrage keine Wolle oder ähnliches. Wieso gibt es in Baumwolle keine Garne mit Farbverlauf? Danke

DROPS Design 21.04.2017 kl. 08:55:

Liebe Rita, hier finden Sie alle Garne Gruppe A, die Sie ersetzen können. Je nach Empfindlichkeit, können Sie auch Baby Merino häkeln. Ihr DROPS Laden wird Ihnen gerne helfen, auch per Telefon oder Mail. Viel Spaß beim häkeln!

Annika 06.03.2017 - 17:13:

Detta blir en fantakstikt vacker sjal, fast garnet är lite trögt och fastnar i sig själv när man virkar med det. Viktigare än det är att det är något som inte stämmer med mönstret. Beskrivningen verkar vara ofullständig för när man har kommit så långt som till A3a så måste den upprepas på längden som jag förstår det men det står det inget om i mönstret. Jag undrar om ni kan se över mönstret och om möjligt förtydliga det?

DROPS Design 07.03.2017 kl. 14:29:

Hej Annika. Men der staar i mönstret: Nu virkas det mönster från v 2 (= v med pil i diag) så här: A.2, A.3, A.4 (= ökningen mitt på sjalen), A.3, och avsluta med A.5. När hela A.2-A.5 är färdigvirkat 1 gång på höjden fortsätts det sedan med A.2a över A.2, A.3a över A.3, A.4a över A.4 och A.5a över A.5. Upprepa A.2a-A.5a på höjden (ökningen i varje sida och mitt på sjalen fortsätter som förut) till det är totalt 11,5 rutor längs ökningen mitt på sjalen – dvs, avsluta efter 1 hel rapport A.2a-A.5a.

Maria Bækkelund 07.11.2016 - 15:12:

Der er ikke diagram jeg kan printe ud.Kun blank side.Hilsen Maria

DROPS Design 08.11.2016 kl. 11:45:

Hej Maria. Jeg kan printe uden problemer, jeg tror det kan i dine printindstillinger det gaar galt.

Myriam 08.06.2016 - 23:14:

Nice color effect. Nice yarn.

Kommentér oppskrift DROPS 171-12