DROPS / 171 / 56

Malin by DROPS Design

Settiin kuuluu: Pitsineuleiset DROPS myssy, käsineet ja kauluri ”Alaska”-langasta.

DROPS Design: Malli nro x-417
Lankaryhmä C tai A + A
----------------------------------------------------------
DROPS ALASKA:
100-100 g nro 40, vanharoosa

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 4,5 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm. 18 s x 23 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

DROPS ALASKA:
100-100 g nro 40, vanharoosa

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 19 s x 25 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

KAULURI:
Koko: Yksi koko
Alareunan ympärys: 85 cm
Yläreunan ympärys: 65 cm
Korkeus: 34 cm

Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ALASKA:
200 g nro 40, vanharoosa

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 5 (60 cm) tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4,5 (60 cm) tai käsialan mukaan (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm. 18 s x 23 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

Kommentit (17)

100% villaa
alkaen 1.70 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 1.70 € /50g
Liljan Lankakauppa
Tilaa
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 1.70 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 13.60€. Lue lisää.
MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.7.

LISÄYSVINKKI (käsineet):
Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI 1 (käsineet):
Kavenna ennen ensimmäistä merkkiä seuraavasti:
Aloita 2 s:n päässä merkistä, neulo 2 s oikein yhteen.
Kavenna näin merkin jälkeen:
Nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein, vedä nostettu s neulotun yli.

KAVENNUSVINKKI 2 (kauluri):
Kavenna sileän neuleen raidan kummassakin reunassa seuraavasti: Sileän neuleen raidan alussa: Nosta 1 s oikein neulomatta, neulo seuraava s, vedä nostettu s neulotun yli.
Sileän neuleen raidan lopussa: Neulo kunnes jäljellä on 2 s sileää neuletta, neulo 2 s oikein yhteen.
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Luo 83-95 s pyöröpuikolle nro 4,5 Alaska-langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla seuraavasti: A.1 (= 17 s), *2 o, 2 n*, toista *-* seuraavilla 64-76 s:lla, neulo lopuksi 2 s oikein. Neulo mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn korkeus on 4 cm. Vaihda pyöröpuikkoon nro 5. Neulo sitten piirroksen A.1 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 (= 17 s) mukaisesti, lopuilla 66-78 s:lla neulotaan sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn korkeus on 15-16 cm, kiinnitä 6 merkkilankaa työhön seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka piirroksen A.2 mallineuleen jälkeisen sileän neuleen ensimmäiseen s:aan, kiinnitä sitten seuraavat 5 merkkilankaa aina 10-12 s:n välein (= 10-12 s krs:lla viimeisen merkkilangan jälkeen). Jatka sileää neuletta ja piirroksen A.2 mallineuletta. Kavenna SAMALLA jokaisen merkkilangan jälkeen 1 s (neulo merkitty s ja seuraava s oikein yhteen). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs 2 kertaa (= 71-83 s). Neulo sitten piirroksen A.2 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (tarkista, että olet neulonut kokonaisen piirroksen A.2 mallikerran loppuun). Toista sileän neuleen kavennukset joka 2. krs vielä 6 kertaa ja tee piirroksen A.3 kavennukset. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työssä on jäljellä 27-39 s. Neulo kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät. Työn korkeus on n. 23-24 cm.
----------------------------------------------------------

KÄSINEET:

VASEN KÄSINE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo 43-47 s sukkapuikoille nro 3,5 Alaska-langalla ja neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla seuraavasti: 1-2 o, A.1 (= 17 s), *2 o, 2 n*, toista *-* seuraavilla 24-28 s:lla, neulo lopuksi 1-0 o. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 4 cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Neulo seuraavasti: 1-2 o, A.1, neulo loput s:t oikein ja kavenna SAMALLA näiden silmukoiden kohdalla tasavälein 7 s = 36-40 s. Jatka neulomalla seuraavasti: 1-2 o, A.2 (= 17 s), neulo muut silmukat oikein. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 8 cm, lisää krs:n 34.-38. s:n molemmin puolin peukalokiilaa varten 1 s (työhön lisättiin 2 s, LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden molemmin puolin joka 2. krs yht. 5 kertaa = 46-50 s. Siirrä nyt peukalokiilan 11 s apulangalle. Jatka sileää neuletta ja piirroksen A.2 mallineuletta suljettuna neuleena ja luo SAMALLA seuraavalla krs:lla peukalokiilan silmukoiden tilalle 1 s = 36-40 s. Jatka sileää neuletta ja piirroksen A.2 mallineuletta, kunnes työn pituus on 21-22 cm. Kiinnitä 1 merkki krs:n alkuun ja 1 merkki 19-21 s:n jälkeen. Jatka neulomalla piirroksen A.2 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti ja kavenna samalla ennen ensimmäistä merkkiä sekä toisen merkin jälkeen 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI 1). Työstä kapeni 2 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 6 kertaa = 14-18 s jäljellä työssä. Neulo kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

PEUKALO:
Ota peukalokiilan s:t takaisin sukkapuikoille nro 4. Poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 4-5 s = 15-16 s. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes itse peukalon pituus on n. 4½-5 cm (sovita tarvittaessa käsinettä, työhön neulotaan vielä n. ½ cm). Neulo 2 krs oikein ja neulo SAMALLA kummallakin krs:lla kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

OIKEA KÄSINE:
Neulo vasemman käsineen peilikuvaksi, eli tee nyt peukalokiilan lisäykset krs:n 21.-23. s:n molemmin puolin.

----------------------------------------------------------

KAULURI:
Luo 150 s pyöröpuikolle nro 4,5 Alaska-langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla seuraavasti: *A.1 (= 17 s), A.4 (= 13 s)*, toista *-* yht. 5 kertaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn korkeus on 4 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 5 ja jatka neulomalla seuraavasti: *A.2 (= 17 s), neulo seuraavilla 13 s:lla sileää neuletta*, toista *-* yht. 5 kertaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS. Kun työn korkeus on 6 cm, kavenna sileän neuleen jokaisen raidan alussa 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI 2) = 145 s. Toista tällaiset kavennukset vuorotellen sileän neuleen jokaisen raidan alussa ja lopussa 6 cm välein yht. 4 kertaa = 130 s. Kun työn korkeus on 26 cm, neulo piirroksen A.2 jokaisen mallikerran silmukoilla mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti, muilla silmukoilla jatketaan sileää neuletta. Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, työn korkeus on n. 30 cm ja työssä on 110 s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5 ja neulo seuraavasti: *A.6 (= 13 s), A.7 (= 9 s)*, toista *-* yht. 5 kertaa. Jatka piirrosten A.6 ja A.7 mallineuletta tähän tapaan 4 cm:n ajan. Päätä sitten s:t siten miltä ne näyttävät. Työn korkeus on yht. 34 cm.

= 4 s oikein yhteen
= 4 s kiertäen oikein yhteen

Kommentit (17)

Näppäile kommenttisi tähän!

Anna 24.01.2019 - 16:08:

Buongiorno, sto facendo il berretto, seguendo il vostro schema. Al momento delle diminuzioni mi viene fuori una antiestetica riga obliqua (diminuzioni) sul lato anteriore del berretto a sinistra del diagramma n.2. Potreste darmi un suggerimento affinché le diminuzioni in questione abbiano un risultato simmetrico? All'inizio delle spiegazioni mettete come occorrente anche dei ferri a doppia punta, poiché non è chiaro, a che punto dovrei usarli? Grazie molte

DROPS Design 24.01.2019 kl. 17:00:

Buongiorno Anna. Potrebbe provare a mettere il primo e l'ultimo segnapunti a distanza uguale dal motivo centrale (p.es a 5 maglie a destra e a sinistra) e posizionare gli altri segnapunti sulle restanti maglie a intervalli regolari. Potrebbe preferire lavorare con i ferri a doppia punta la parte finale del berretto, quando il numero delle maglie è basso. Buon lavoro!

Lea 12.01.2019 - 15:59:

Für die Fäustlinge habe ich noch keine maschenprobe gemacht, aber sollte ich da auch eine größere Nadel brauchen wovon ich ausgehe muss ich dann fürs Bündchen einfach eine halbe Nr. kleiner nehmen? zb wenn ich für die Fäustlinge ne Nadel 6 ermittel dann fürs Bündchen ne 5,5 nadel nehmen?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 10:13:

Liebe Lea, also am besten stricken Sie Ihre Maschenprobe, so sind Sie mit der Nadelgrösse sicher, aber wenn Sie 19 M x 25 Reihe glatt gestrickt mit Nadelgrösse 6 bekommen, dann brauchen Sie wahrscheinlich Nadelgrösse 5,5 für das Bündchen. Viel Spaß beim stricken!

Lea 12.01.2019 - 15:59:

Ich brauche laut probe für die Mütze und den schal die Nadeln 6 und 6,5 ändert sich durch die Größeren Nadeln der Wollverbrauch oder bleibt der für die Mütze bei 100g und für den schal bei 200g?

Mary 16.11.2018 - 03:14:

Ciao..Prima di eseguire il diagramma A.3 bisogna lavorare per intero nuovamente 1 volta il diagramma A.2 e poi proseguire con lo schema A3 e fare le diminuzioni per 6 volte?

DROPS Design 16.11.2018 kl. 08:50:

Buongiorno Mary, deve lavorare 1 volta il diagramma A.2 e poi proseguire con A.3. Buon lavoro!

Mary 14.11.2018 - 21:48:

Salve..nel berretto mettendo i 6 segni dopo la prima maglia rasata all'ultimo mi rimangono 15 punti invece che 10 punti..non riesco a capire dove ho sbagliato visto che le maglie nel lavoro sono 83..

DROPS Design 15.11.2018 kl. 09:09:

Buongiorno Mary. Deve inserire i segnapunti nelle maglie: 18a, 29a, 40a, 51a, 62a, 73a. I segnapunti sono così distanziati di 10 maglie l'uno dall'altro e rimangono 10 maglie dopo l'ultimo segnapunti. Buon lavoro!

Mary 06.11.2018 - 21:35:

Salve..Ho iniziato il berretto avviando 83 maglie e seguendo lo schema A1, 2 maglie diritte e 2 rovesci alla fine mi rimane solo un punto..Non capisco..

DROPS Design 06.11.2018 kl. 21:48:

Buonasera Mary. Provi a verificare di aver lavorato lo schema A.1 sulle prime 17 maglie e di aver poi alternato 2 m diritto con 2 m rovescio. Alla fine devono restare 2 m da lavorare a diritto. Buon lavoro!

Mary 31.10.2018 - 02:08:

Salve!!!Non riesco a capire come continuare il 4° ferro dello schema A.5..come vado a diminuire le maglie iniziale e finale...

DROPS Design 31.10.2018 kl. 06:30:

Buongiorno Mary, nel quarto giro del diagramma A.5 non sono previste diminuzioni. Ci sono due maglie in meno perché nel giro precedente vengono diminuite 6 maglie e aumentate 4, per cui ci sono 2 maglie in meno per ogni ripetizione di A.5. Buon lavoro!

Christine Hussey 22.05.2018 - 16:07:

Thanks for your response to my question re Malin...do you only repeat pattern once, 17 sts?

DROPS Design 23.05.2018 kl. 07:45:

Dear Mrs Hussey, diagram A.1 will be repeat in height until piece measures 4 cm, then replace A.1 with A.2 and repeat A.2 in height until pattern says to work A.3 over A.2. Happy knitting!

Christine Hussey 21.05.2018 - 00:29:

I am knitting hat and starting to decrease. 1st marker after stitch 17, next, 27 (17 + 10), 3rd, 37 (27+10), 4th, 47; 5th, 57, and 6th at 67....what about remaining 16sts.......no decrease????

DROPS Design 22.05.2018 kl. 07:50:

Hi Christine, There are no decreases over the first 17 and the last 16 stitches as these stitches are A.2, which is worked without decreases until you start A.3. Happy knitting!

Michelle Forbes 27.02.2018 - 15:31:

Thank you for your speedy response.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 171-56