DROPS / 68 / 23

Beach Mermaid by DROPS Design

DROPS kjole i «Muskat» med siksakborter og retstrikket brystparti.

Størrelse: S - M - L
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
250-300-300 gr f.nr 28, terrakotta
100-100-100 gr f.nr 38, mørk blomme
50-100-100 gr f.nr 49, mørk orange
50-100-100 gr f.nr 23, beige
50-100-100 gr f.nr 22, mørk brun
50 - 50 – 50 gr f.nr 35, mørk sennep
50 - 50 – 50 gr f.nr 32, turkis
50 - 50 – 50 gr f.nr 08, natur

Nogle af farverne er udgået, da kan disse farver bruges (se også nærbillede):
DROPS Muskat fra Garnstudio
250-300-300 gr f.nr 79, vin (istedet for f.nr 28, terracotta)
50-100-100 gr f.nr 09, lys brun (istedet for f.nr 22, mørk brun)
50- 50- 50 gr f.nr 51, lys orange (istedet for f.nr 35, mørk sennep)

DROPS Rundp nr 3, 3,5 og 4

Garnet til denne opskrift koster fra 247kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 23 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10. 23 m x 40 p på p 3 og retstrik = 10 x 10 cm.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.
Retstrik (på rundp): 1.omg: Ret, 2.omg: Vrang.

Mønster: Se diagram - M.1 til M.6 og diag.1. Mønsteret ses fra retsiden.

Lukketips-1 (gælder ryggen på bærestk): Alle aflukninger sker fra retsiden.
Der lukkes 1 m indenfor 1 kantm.
Luk således efter 1 kantm: 2 r sm.
Luk således før 1 kantm: Tag 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over.
Lukketips-2 (gælder forstk på bærestk): Alle aflukninger sker fra retsiden.

Aflukningen strikkes således: 1 r, 3 r sm, videre stikkes maskerne r frem til masken med mærketråd, lav et omslag før denne m, strik m r og lav et nyt omslag, fortsæt i r til der er 4 m tilbage disse strikkes således: Tag 1 m løs af p, 2 r sm, løft den løse m over, 1 r. Alle m strikkes r tilbage, undtagen omslagene som strikkes drejet ret.

Kjole: Kjolen strikkes på rundp fra nederkanten af nederdelen og opad.
Slå 252-288-324 m løst op på rundp 4 med terrakotta. Strik 2 p retstrik i M.1. Skift til rundp 3,5 og strik M.1 fortsat med farveskift efter diag. 1. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 28 cm starter aflukningerne. Der lukkes 14-16-18 m af pr aflukning, dvs der lukkes 2 m på hveranden rapport for hver aflukningsomg. Dette medfører at siksakkerne i mønsteret bliver mindre og mindre. Strik 1.aflukning = 238-272-306 m, fortsæt med M.2. Når arb måler 33 cm strikkes 2.aflukning = 224-256-288 m, fortsæt med M.3. Når arb måler 38 cm strikkes 3.aflukning = 210-240-270 m, fortsæt med M.4. Når arb måler 42 cm strikkes 4.aflukning = 196-224-252 m, fortsæt med M.5. Når arb måler 47 cm strikkes 5.aflukning = 182-208-234 m, fortsæt med M.6. Når arb måler 53 cm strikkes 6.aflukning = 168-192-216 m. Fortsæt med M.7. Når arb måler 65-66-67 cm skiftes der til rundp 3 og strikkes færdig med terrakotta og retstrik. Herfra måles arb! Strik retstrik frem og tilbage fra den ene side i 11-12-12 cm. Næste omg strikkes således: Luk 3 m af til ærmegab, 86-98-110 m = forstk, luk 7 m af til ærmegab, 68-80-92 m = rygstk, luk 4 m af til ærmegab. For- og rygstk strikkes færdig for sig.

Rygstk: = 68-80-92 m. Luk derefter 1 m af til ærmegab i hver side på hver 2.p - se Lukketips: ialt 7-10-14 gange = 54-60-64 m, luk af.

Forstk: = 86-98-110 m. Videre sættes 43-49-55 m i den ene side på 1 tråd og hver af bryststykkerne strikkes for sig.

1.bryststk: Sæt 1 mærketråd i den midterste af de 43-49-55 resterende m på p. Strik retstrik frem og tilbage - samtidig lukkes der og tages ud således at stykket kommer til at gå op i en trekant - se Lukketips-2. Med denne aflukning lukkes der 2 m pr p. Luk på hver 2.p ialt 16-19-22 gange = 11-11-11 m tilbage på p. Fortsæt at strikke retstrik over disse 11 m til strop. Luk af når stroppen måler ca 30 cm - prøv kjolen for at se længden på stropperne.

2.bryststk: Sæt de 43-49-55 m fra tråden på p og strik som 1.bryststk.

Montering: Sy sidesømmen på bærestk sammen - sy i yderste led af yderste m således at der ikke bliver en tyk kant. Sy stropperne fast bag på ryggen.

= terrakotta, f.nr 28
= mørk orange, f.nr 49
= mørk blomme, f.nr 38
= mørk sennep, f.nr 35
= turkis, f.nr 32
= beige, f.nr 23
= natur, f.nr 08
= mørk brun, f.nr 22
= aflukkning
= slå om, på næste p strikkes, omslaget drejet ret
= 2 r sm
= 3 r sm
= tag 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over.
= tag 1 m løs af, 2 r sm, løft den løse m over.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Symbolforklaring til diagram: Der er brugt beige nr 23, ikke lys beige nr 61
Opdateret online: 24.05.2006

Diagram

= terrakotta, f.nr 28
= mørk orange, f.nr 49
= mørk plomme, f.nr 38
= mørk sennep, f.nr 35
= turkis, f.nr 32
= beige, f.nr 23
= natur, f.nr 08
= mørk brun, f.nr 22
= aflukning
= 1 omslag, på næste p strikkes omslaget drejet ret
= 2 r sm
= 3 r sm
= tag 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over
= tag 1 m løs af, 2 r sm, løft den løse m over
= rm (gælder M.1-M.7)

Kommentarer (30)

Skriv din kommentar her!

Evelyne Vivier 14.05.2018 - 19:34:

Bonjour je suis vraiment désolée je ne comprends toujours pas pouvez vous m expliquer autrement. Toutes mes excuses mais je ne vois pas comment on diminue au niveau du marqueur. Dites moi dans quel sens on va!!!!!! Merci \\\\\\\\r\\\\\\\\nCordialement Evelyne

DROPS Design 15.05.2018 kl. 09:59:

Bonjour Mme Vivier, on ne diminue pas au niveau du marqueur, on diminuer au début et à la fin du rang, et en même temps, on augmente de chaque côté du marqueur = on diminue 2 m au début du rang et 2 m à la fin du rang et en même temps, sur le même rang, on augmente 2 m au marqueur = on va diminuer 2 m au total. Bon tricot!

Evelyne Vivier 13.05.2018 - 12:27:

Bonjour je ne comprends pas les diminutions pour le devant astuce 2 .\r\n J\'ai mis mon marqueur au milieu de mes 43m et après je suis bloquée . Merci pour votre réponse . Cordialement Evelyne

DROPS Design 14.05.2018 kl. 11:46:

Bonjour Mme Vivier, placez bien votre marqueur dans la m centrale (= 21 m, mettez un marqueur dans la m suivante, 21 m). Diminuez ensuite ainsi: 1 m end, 3 m ens à l'end (= on diminue 2 m), faites 1 jeté de chaque côté de la maille avec le marqueur (= 2 augm), continuez jusqu'à ce qu'il reste 4 m et diminuez 2 m (= glissez 1 m à l'end, 2 m ens à l'end, p assez la m glissée par-dessus la m tricotée), 1 m end = vous avez diminué 4 m et augmenté 2 m = vous avez diminué 2 mailles seulement sur ce rang. Bon tricot!

Evelyne Vivier 02.05.2018 - 10:07:

Bonjour Merci pour votre réponse. J'ai bien compris la diminution mais je j'obtiens pas le bon nombre de mailles entre les jetés Pouvez vous m expliquer à nouveau Merci Evelyne

DROPS Design 02.05.2018 kl. 10:53:

Bonjour Mme Vivier, à la 1ère diminution (flèche 1), tricotez les premières m comme avant: 2 m ens à l'end, 6 m end, 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 6 m end, 1 dim, 1 m end, puis tricotez 3 m ens à l'end (= 12ème symbole = 2 dim), 5 m end, 1 jeté, 5 m end, glissez 1 m à l'end, 2 m ens à l'end, passez la m glissée par dessus la m tricotée (= 2 diminutions = avant-dernier symbole). Bon tricot!

Evelyne Vivier 30.04.2018 - 15:14:

Bonjour je n arrive pas à faire les diminutions 1 je n'ai pas le bon nombre de mailles entre les deux Comment dois-je suivre le diagramme sur les 36m Merci Cordialement Evelyne

DROPS Design 02.05.2018 kl. 09:21:

Bonjour Mme Vivier, en bas de la robe, tricotez d'abord M.1 puis diminuez en suivant les 2 rangs 1. = celui avec la flèche (= on diminue au 1er de ces 2 rangs), tricotez ensuite en suivant M.2. À 33 cm, tricotez les 2 rangs 2. avec la flèche (= diminutions) et tricotez ensuite M.3, et ainsi de suite, tricotez le diagramme indiqué puis, pour diminuer, tricotez les 2 rangs suivant avec la flèche. Bon tricot!

Lisa Nyberg 26.02.2018 - 19:50:

Hej från en nybörjare som vill prova att göra en enkel klänning och fann den här. Kan jag använda mönstret för att göra den enfärgad och utan sick-sack-mönstret eller är det bättre att jag letar upp ett annat mönster?

DROPS Design 27.02.2018 kl. 13:33:

Hej Lisa, Jo men det bør du kunne, men sørg for at få samme strikkefasthed som der står i opskriften, så målene stemmer med dem du finder i måleskitsen nederst. God fornøjelse!

Joan Honoré 15.06.2017 - 18:30:

Hej, tak for svar. Kombinerer jeg muskat og cotton light ? og hvilke farve nr vil i foreslå at jeg bruger istedet for 22,28+35 ? Farverne snydere somme tider på en skærm :-)

DROPS Design 16.06.2017 kl. 06:57:

Hei Joan. Fargevalg er så personlig at det beste er at du velger de fargene du mener passer deg best, enten i bare Muskat eller i Cotton Light. God Fornøyelse!

Joan 11.06.2017 - 09:21:

Hej, tak for svar. Kombinerer jeg muskat og cotton light ? og hvilke farve nr vil i foreslå at jeg bruger istedet for 22,28+35 ? Farverne snydere somme tider på en skærm :-)

Chris 10.06.2017 - 12:34:

Hva med bakstykket på denne kjolen? Det står at en skal felle av alle 60 m. på bakstykket. Stemmer dette? Det kan være noe jeg ikke har klart å lese av oppskriften. Forslag/erfaringer tas i mot med takk på hvordan jeg skal gjør det med bakstykket :)

DROPS Design 12.06.2017 kl. 08:19:

Hei Chris. Ja, det stemmer. Kjolen strikkes på rundp fra nederkant av skjørtet og opp, når arb måler 66 cm (str M) byttes det til rundp 3 og strikkes ferdig med terrakotta og rillestrikk. Fell til ermhull, deretter strikkes for- og bakstk ferdig for seg. Bakstk: = 80 m. Videre felles det til ermhull i hver side på hver 2.p - se Felletips: 1 m i alt 10 ganger = 60 m, fell av. Du er nå ferdig med bakstykket og skal nå strikke forstykkene inkl stroppene, disse stroppene skal så festes i bakstykket. Se bildet av ryggen. God Fornøyelse!

Joan 09.06.2017 - 11:01:

Vil SÅ gerne lave denne kjole. Men farve nr 22,28 + 35 er udgået. Hvilket farver nr foreslår i man erstatter med ? mvh Joan

DROPS Design 09.06.2017 kl. 15:38:

Hej Joan, husk at du også kan strikke den i Cotton Light - klik på garnalternativer :)

Joan Honore 09.06.2017 - 10:52:

Vil SÅ gerne lave denne kjole. Men farve nr 22,28 + 35 er udgået. Hvilket farver nr foreslår i man erstatter med ? mvh Joan

Kommentere opskrift DROPS 68-23