DROPS / 68 / 23

Beach Mermaid by DROPS Design

DROPS klänning i Muskat med ziczac-bårder och rätstickat bröstparti

Storlek: S - M - L
Garnåtgång: DROPS Muskat från Garnstudio
250-300-300 gr f.nr 28, terrakotta
100-100-100 gr f.nr 38, mörk plommon
50-100-100 gr f.nr 49, mörk orange
50-100-100 gr f.nr 23, beige
50-100-100 gr f.nr 22, mörk brun
50 - 50 - 50 gr f.nr 35, mörk senap
50 - 50 - 50 gr f.nr 32, turkos
50 - 50 - 50 gr f.nr 08, natur

Några færger har utgått, då kan dessa färger användas (se även närbilden):
DROPS Muskat från Garnstudio
250-300-300 g nr 79, vin (istället för nr 28, terrakotta)
50-100-100 g nr 09, ljus brun (istället för nr 22, mörk brun)
50 - 50 - 50 g nr 51, ljus orange (istället för nr 35, mörk senap)

DROPS Rundst nr 3, 3,5 och 4

DROPS Muskat DROPS Muskat
100% Bomull
från 22.00 kr /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Stickor och virknålar
Garnet till detta mönstret kostar 299kr. Läs mer.
Stickfasthet: 23 m x 30 v på st 3,5 och mönster = 10 x 10.
23 m x 40 v på st 3 och rätst = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.
Rätst (på rundst): varv 1: Räta, varv 2: Avigt.
Mönster: Se diagram - M.1 till M.6 och diag.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Avm.tips-1 (gäller ryggen på oket): Alla avm sker på rätsidan. Det avm 1 m innanför 1 kantm. Maska av så här; Efter 1 kantm: 2 rm tills. Före 1 kantm: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Avm.tips-2 (gäller framst på oket): Alla avm sker på rätsidan.Avm stickas så här: 1 rm, 3 rm tills, sedan stickas maskorna räta fram till maskan med märktråden, gör 1 omslag före denna m, sticka m rät och gör 1 nytt omslag, sticka rm vidare till det återstår 4 m, dessa stickas så här: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 rm. Alla m stickas räta tillbaka, förutom omslagen som stickas vridna räta.

Klänning: Klänningen stickas på rundst från nederkant av kjolen och uppöver. Lägg upp 252-288-324 m löst på rundst 4 med terrakotta. Sticka 2 v rätst i M.1. Byt till rundst 3,5 och sticka M.1 vidare med färgbyten enl diagr.1 uppöver. Kontrollera stickfastheten!
När arb mäter 28 cm startar minskn. Det minskas 14-16-18 m per minskn-varv, dvs det minskas 2 m på varannan rapport bortöver per minskn-varv. Detta gör att ziczac'en i mönstret hela tiden blir mindre. Sticka 1:a minskn = 238-272-306 m, fortsätt med M.2.
När arb mäter 33 cm stickas 2:a minskn = 224-256-288 m,
fortsätt med M.3.
När arb mäter 38 cm stickas 3:e minskn = 210-240-270 m,
fortsätt med M.4.
När arb mäter 42 cm stickas 4:e minskn = 196-224-252 m,
fortsätt med M.5.
När arb mäter 47 cm stickas 5:e minskn = 182-208-234 m,
fortsätt med M.6.
När arb mäter 53 cm stickas 6:e minskn = 168-192-216 m,
fortsätt med M.7.
När arb mäter 65-66-67 cm byts till rundst 3 och det stickas färdigt med terrakotta och rätst. Härifrån mäts nu arb! Sticka rätst fram och tillbaka på st från den ena sidan i 11-12-12 cm. Nästa v stickas så här: maska av 3 m för ärmhål, 86-98-110 m = framst, maska av 7 m för ärmhål, 68-80-92 m = bakst, maska av 4 m för ärmhål. Fram- och bakst stickas färdiga var för sig.

Bakst: = 68-80-92 m. Nu avm för ärmhål i varje sida på vartannat v - se avm.tips 1: avm 1 m totalt 7-10-14 ggr = 54-60-64 m, maska av.

Framst: = 86-98-110 m. Sätt 43-49-55 m i den ena sidan på 1 tråd och bröstpartierna stickas vidare var för sig.

1:a bröstparti: Sätt 1 märktråd i den mittersta av de 43-49-55 resterande m på st. Sticka rätst fram och tillbaka - samtidigt avm och ökas det så att stycket kommer att gå upp i en trekant - se avm.tips-2. Med denna avm, maskas det av 2 m per v. Maska av på vartannat v totalt 16-19-22 ggr = 11-11-11 m kvar på st.
Fortsätt att sticka rätst över dessa 11 m till axelband. Maska av när bandet mäter ca 30 cm - pröva klännigen för att se längden på banden.

2:a bröstparti: Sätt de 43-49-55 m från tråden på st och sticka som 1:a bröstparti.

Montering: Sy sidsömmen på oket - sy i yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock kant. Sy fast axelbanden på ryggen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Symbolförklaring till diagram: Det är använt beige nr 23, inte ljusbeige
nr 61.
Uppdaterad online: 24.05.2006

Diagram

= terrakotta, f.nr 28
= mörk orange, f.nr 49
= mörk plommon, f.nr 38
= mörk senap, f.nr 35
= turkos, f.nr 32
= beige, f.nr 23
= natur, f.nr 08
= mörk brun, f.nr 22
= avm
= 1 omslag, på nästa v stickas omslaget vridet räta
= 2 rm tills
= 3 rm tills
= lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.
= lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över.
= rm (for M.1-M.7)

Kommentarer (25)

Leave your comment!

Joan Honoré 15.06.2017 - 18:30:

Hej, tak for svar. Kombinerer jeg muskat og cotton light ? og hvilke farve nr vil i foreslå at jeg bruger istedet for 22,28+35 ? Farverne snydere somme tider på en skærm :-)

DROPS Design 16.06.2017 kl. 06:57:

Hei Joan. Fargevalg er så personlig at det beste er at du velger de fargene du mener passer deg best, enten i bare Muskat eller i Cotton Light. God Fornøyelse!

Joan 11.06.2017 - 09:21:

Hej, tak for svar. Kombinerer jeg muskat og cotton light ? og hvilke farve nr vil i foreslå at jeg bruger istedet for 22,28+35 ? Farverne snydere somme tider på en skærm :-)

Chris 10.06.2017 - 12:34:

Hva med bakstykket på denne kjolen? Det står at en skal felle av alle 60 m. på bakstykket. Stemmer dette? Det kan være noe jeg ikke har klart å lese av oppskriften. Forslag/erfaringer tas i mot med takk på hvordan jeg skal gjør det med bakstykket :)

DROPS Design 12.06.2017 kl. 08:19:

Hei Chris. Ja, det stemmer. Kjolen strikkes på rundp fra nederkant av skjørtet og opp, når arb måler 66 cm (str M) byttes det til rundp 3 og strikkes ferdig med terrakotta og rillestrikk. Fell til ermhull, deretter strikkes for- og bakstk ferdig for seg. Bakstk: = 80 m. Videre felles det til ermhull i hver side på hver 2.p - se Felletips: 1 m i alt 10 ganger = 60 m, fell av. Du er nå ferdig med bakstykket og skal nå strikke forstykkene inkl stroppene, disse stroppene skal så festes i bakstykket. Se bildet av ryggen. God Fornøyelse!

Joan 09.06.2017 - 11:01:

Vil SÅ gerne lave denne kjole. Men farve nr 22,28 + 35 er udgået. Hvilket farver nr foreslår i man erstatter med ? mvh Joan

DROPS Design 09.06.2017 kl. 15:38:

Hej Joan, husk at du også kan strikke den i Cotton Light - klik på garnalternativer :)

Joan Honore 09.06.2017 - 10:52:

Vil SÅ gerne lave denne kjole. Men farve nr 22,28 + 35 er udgået. Hvilket farver nr foreslår i man erstatter med ? mvh Joan

Jorun 22.01.2016 - 19:24:

Det står i starten at man skal strikke 1 rille i M1. Betyr det at det skal strikkes mønster allerede fra første pinne? Eller skal det først lages en rille uten mønster og så starte på M1?

DROPS Design 09.03.2016 kl. 16:11:

Ja det betyder at du starter med 1 rille samtidig som du starter med M.1. God fornøjelse!

Tereza 02.07.2015 - 12:04:

Dobrý den, ráda bych si uháčkovala tyto šaty, ale nenašla jsem některé barvičky, konkrétně č. 22,28 a 35. Nenašla jsem je na stránkách firmy Drops Muskat, ani u prodejců. Tyto barvy se už nevyrábí? Děkuji Tereza

DROPS Design 04.07.2015 kl. 13:34:

Dobrý den, Terezo, bohužel, tyto barvy už delší dobu v barevnici Muskatu nejsou, nahradit by je mohly: 75 nebo 09, 21 (pozor, tato barva už je také jen v doprodeji!), 51 nebo 49. Hodně zdaru při objevování nových možných kombinací! Hana

Piia Mahlakaarto 06.09.2013 - 22:42:

Hei, saisiko mallin kuvaohjeen myös suomennettuna. Ystävällisin terveisin Piia Mahlakaarto

DROPS Design 10.09.2013 kl. 16:40:

Hei! Nyt piirroksen merkkien selitykset on käännetty.

E.B.M. Helmich 19.07.2013 - 14:47:

Sommige kleuren zoals de hoofdkleur terra cotta niet verkrijgbaar? Jammer

DROPS Design 19.07.2013 kl. 17:32:

Hoi. Dit model is al een aantal jaren oud, dus helaas zijn inderdaad niet alle kleuren meer in het assortiment van DROPS. Maar met in totaal 48 verschillende kleuren zal er vast een leuk alternatief tussen zitten ;-) Fijne zomer

Shaunna Jolie 03.07.2013 - 19:35:

Hi again. So if I understood correctly I will use the one pattern for the front and the other for the back.Another thing I'd like to clarify is the following. In Knitting tips-2 (for front of yoke)it reads "knit across until the st before the marker, yo, K the st before the marker, sl marker" . What I don't understand is what marker. Should I put a marker somewhere and if so where. Thank you in advance for your time and patience.

DROPS Design 04.07.2013 kl. 11:00:

Dear Shaunna Jolie, dress is worked in the round from bottom up, following the diagramms in the stated order. The marker for front piece will be added when working only front piece (see § "1st strap"). Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 68-23