DROPS / 68 / 23

Beach Mermaid by DROPS Design

DROPS klänning i Muskat med ziczac-bårder och rätstickat bröstparti

Storlek: S - M - L
Garnåtgång: DROPS Muskat från Garnstudio
250-300-300 gr f.nr 28, terrakotta
100-100-100 gr f.nr 38, mörk plommon
50-100-100 gr f.nr 49, mörk orange
50-100-100 gr f.nr 23, beige
50-100-100 gr f.nr 22, mörk brun
50 - 50 - 50 gr f.nr 35, mörk senap
50 - 50 - 50 gr f.nr 32, turkos
50 - 50 - 50 gr f.nr 08, natur

Några færger har utgått, då kan dessa färger användas (se även närbilden):
DROPS Muskat från Garnstudio
250-300-300 g nr 79, vin (istället för nr 28, terrakotta)
50-100-100 g nr 09, ljus brun (istället för nr 22, mörk brun)
50 - 50 - 50 g nr 51, ljus orange (istället för nr 35, mörk senap)

DROPS Rundst nr 3, 3,5 och 4

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 14.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 182kr. Läs mer.
Stickfasthet: 23 m x 30 v på st 3,5 och mönster = 10 x 10.
23 m x 40 v på st 3 och rätst = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.
Rätst (på rundst): varv 1: Räta, varv 2: Avigt.
Mönster: Se diagram - M.1 till M.6 och diag.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Avm.tips-1 (gäller ryggen på oket): Alla avm sker på rätsidan. Det avm 1 m innanför 1 kantm. Maska av så här; Efter 1 kantm: 2 rm tills. Före 1 kantm: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.

Avm.tips-2 (gäller framst på oket): Alla avm sker på rätsidan.Avm stickas så här: 1 rm, 3 rm tills, sedan stickas maskorna räta fram till maskan med märktråden, gör 1 omslag före denna m, sticka m rät och gör 1 nytt omslag, sticka rm vidare till det återstår 4 m, dessa stickas så här: lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 rm. Alla m stickas räta tillbaka, förutom omslagen som stickas vridna räta.

Klänning: Klänningen stickas på rundst från nederkant av kjolen och uppöver. Lägg upp 252-288-324 m löst på rundst 4 med terrakotta. Sticka 2 v rätst i M.1. Byt till rundst 3,5 och sticka M.1 vidare med färgbyten enl diagr.1 uppöver. Kontrollera stickfastheten!
När arb mäter 28 cm startar minskn. Det minskas 14-16-18 m per minskn-varv, dvs det minskas 2 m på varannan rapport bortöver per minskn-varv. Detta gör att ziczac'en i mönstret hela tiden blir mindre. Sticka 1:a minskn = 238-272-306 m, fortsätt med M.2.
När arb mäter 33 cm stickas 2:a minskn = 224-256-288 m,
fortsätt med M.3.
När arb mäter 38 cm stickas 3:e minskn = 210-240-270 m,
fortsätt med M.4.
När arb mäter 42 cm stickas 4:e minskn = 196-224-252 m,
fortsätt med M.5.
När arb mäter 47 cm stickas 5:e minskn = 182-208-234 m,
fortsätt med M.6.
När arb mäter 53 cm stickas 6:e minskn = 168-192-216 m,
fortsätt med M.7.
När arb mäter 65-66-67 cm byts till rundst 3 och det stickas färdigt med terrakotta och rätst. Härifrån mäts nu arb! Sticka rätst fram och tillbaka på st från den ena sidan i 11-12-12 cm. Nästa v stickas så här: maska av 3 m för ärmhål, 86-98-110 m = framst, maska av 7 m för ärmhål, 68-80-92 m = bakst, maska av 4 m för ärmhål. Fram- och bakst stickas färdiga var för sig.

Bakst: = 68-80-92 m. Nu avm för ärmhål i varje sida på vartannat v - se avm.tips 1: avm 1 m totalt 7-10-14 ggr = 54-60-64 m, maska av.

Framst: = 86-98-110 m. Sätt 43-49-55 m i den ena sidan på 1 tråd och bröstpartierna stickas vidare var för sig.

1:a bröstparti: Sätt 1 märktråd i den mittersta av de 43-49-55 resterande m på st. Sticka rätst fram och tillbaka - samtidigt avm och ökas det så att stycket kommer att gå upp i en trekant - se avm.tips-2. Med denna avm, maskas det av 2 m per v. Maska av på vartannat v totalt 16-19-22 ggr = 11-11-11 m kvar på st.
Fortsätt att sticka rätst över dessa 11 m till axelband. Maska av när bandet mäter ca 30 cm - pröva klännigen för att se längden på banden.

2:a bröstparti: Sätt de 43-49-55 m från tråden på st och sticka som 1:a bröstparti.

Montering: Sy sidsömmen på oket - sy i yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock kant. Sy fast axelbanden på ryggen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Symbolförklaring till diagram: Det är använt beige nr 23, inte ljusbeige
nr 61.
Uppdaterad online: 24.05.2006

Diagram

= terrakotta, f.nr 28
= mörk orange, f.nr 49
= mörk plommon, f.nr 38
= mörk senap, f.nr 35
= turkos, f.nr 32
= beige, f.nr 23
= natur, f.nr 08
= mörk brun, f.nr 22
= avm
= 1 omslag, på nästa v stickas omslaget vridet räta
= 2 rm tills
= 3 rm tills
= lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.
= lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över.
= rm (for M.1-M.7)

Kommentarer (30)

Skriv din kommentar här!

Evelyne Vivier 14.05.2018 - 19:34:

Bonjour je suis vraiment désolée je ne comprends toujours pas pouvez vous m expliquer autrement. Toutes mes excuses mais je ne vois pas comment on diminue au niveau du marqueur. Dites moi dans quel sens on va!!!!!! Merci \\\\\\\\r\\\\\\\\nCordialement Evelyne

DROPS Design 15.05.2018 kl. 09:59:

Bonjour Mme Vivier, on ne diminue pas au niveau du marqueur, on diminuer au début et à la fin du rang, et en même temps, on augmente de chaque côté du marqueur = on diminue 2 m au début du rang et 2 m à la fin du rang et en même temps, sur le même rang, on augmente 2 m au marqueur = on va diminuer 2 m au total. Bon tricot!

Evelyne Vivier 13.05.2018 - 12:27:

Bonjour je ne comprends pas les diminutions pour le devant astuce 2 .\r\n J\'ai mis mon marqueur au milieu de mes 43m et après je suis bloquée . Merci pour votre réponse . Cordialement Evelyne

DROPS Design 14.05.2018 kl. 11:46:

Bonjour Mme Vivier, placez bien votre marqueur dans la m centrale (= 21 m, mettez un marqueur dans la m suivante, 21 m). Diminuez ensuite ainsi: 1 m end, 3 m ens à l'end (= on diminue 2 m), faites 1 jeté de chaque côté de la maille avec le marqueur (= 2 augm), continuez jusqu'à ce qu'il reste 4 m et diminuez 2 m (= glissez 1 m à l'end, 2 m ens à l'end, p assez la m glissée par-dessus la m tricotée), 1 m end = vous avez diminué 4 m et augmenté 2 m = vous avez diminué 2 mailles seulement sur ce rang. Bon tricot!

Evelyne Vivier 02.05.2018 - 10:07:

Bonjour Merci pour votre réponse. J'ai bien compris la diminution mais je j'obtiens pas le bon nombre de mailles entre les jetés Pouvez vous m expliquer à nouveau Merci Evelyne

DROPS Design 02.05.2018 kl. 10:53:

Bonjour Mme Vivier, à la 1ère diminution (flèche 1), tricotez les premières m comme avant: 2 m ens à l'end, 6 m end, 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 6 m end, 1 dim, 1 m end, puis tricotez 3 m ens à l'end (= 12ème symbole = 2 dim), 5 m end, 1 jeté, 5 m end, glissez 1 m à l'end, 2 m ens à l'end, passez la m glissée par dessus la m tricotée (= 2 diminutions = avant-dernier symbole). Bon tricot!

Evelyne Vivier 30.04.2018 - 15:14:

Bonjour je n arrive pas à faire les diminutions 1 je n'ai pas le bon nombre de mailles entre les deux Comment dois-je suivre le diagramme sur les 36m Merci Cordialement Evelyne

DROPS Design 02.05.2018 kl. 09:21:

Bonjour Mme Vivier, en bas de la robe, tricotez d'abord M.1 puis diminuez en suivant les 2 rangs 1. = celui avec la flèche (= on diminue au 1er de ces 2 rangs), tricotez ensuite en suivant M.2. À 33 cm, tricotez les 2 rangs 2. avec la flèche (= diminutions) et tricotez ensuite M.3, et ainsi de suite, tricotez le diagramme indiqué puis, pour diminuer, tricotez les 2 rangs suivant avec la flèche. Bon tricot!

Lisa Nyberg 26.02.2018 - 19:50:

Hej från en nybörjare som vill prova att göra en enkel klänning och fann den här. Kan jag använda mönstret för att göra den enfärgad och utan sick-sack-mönstret eller är det bättre att jag letar upp ett annat mönster?

DROPS Design 27.02.2018 kl. 13:33:

Hej Lisa, Jo men det bør du kunne, men sørg for at få samme strikkefasthed som der står i opskriften, så målene stemmer med dem du finder i måleskitsen nederst. God fornøjelse!

Joan Honoré 15.06.2017 - 18:30:

Hej, tak for svar. Kombinerer jeg muskat og cotton light ? og hvilke farve nr vil i foreslå at jeg bruger istedet for 22,28+35 ? Farverne snydere somme tider på en skærm :-)

DROPS Design 16.06.2017 kl. 06:57:

Hei Joan. Fargevalg er så personlig at det beste er at du velger de fargene du mener passer deg best, enten i bare Muskat eller i Cotton Light. God Fornøyelse!

Joan 11.06.2017 - 09:21:

Hej, tak for svar. Kombinerer jeg muskat og cotton light ? og hvilke farve nr vil i foreslå at jeg bruger istedet for 22,28+35 ? Farverne snydere somme tider på en skærm :-)

Chris 10.06.2017 - 12:34:

Hva med bakstykket på denne kjolen? Det står at en skal felle av alle 60 m. på bakstykket. Stemmer dette? Det kan være noe jeg ikke har klart å lese av oppskriften. Forslag/erfaringer tas i mot med takk på hvordan jeg skal gjør det med bakstykket :)

DROPS Design 12.06.2017 kl. 08:19:

Hei Chris. Ja, det stemmer. Kjolen strikkes på rundp fra nederkant av skjørtet og opp, når arb måler 66 cm (str M) byttes det til rundp 3 og strikkes ferdig med terrakotta og rillestrikk. Fell til ermhull, deretter strikkes for- og bakstk ferdig for seg. Bakstk: = 80 m. Videre felles det til ermhull i hver side på hver 2.p - se Felletips: 1 m i alt 10 ganger = 60 m, fell av. Du er nå ferdig med bakstykket og skal nå strikke forstykkene inkl stroppene, disse stroppene skal så festes i bakstykket. Se bildet av ryggen. God Fornøyelse!

Joan 09.06.2017 - 11:01:

Vil SÅ gerne lave denne kjole. Men farve nr 22,28 + 35 er udgået. Hvilket farver nr foreslår i man erstatter med ? mvh Joan

DROPS Design 09.06.2017 kl. 15:38:

Hej Joan, husk at du også kan strikke den i Cotton Light - klik på garnalternativer :)

Joan Honore 09.06.2017 - 10:52:

Vil SÅ gerne lave denne kjole. Men farve nr 22,28 + 35 er udgået. Hvilket farver nr foreslår i man erstatter med ? mvh Joan

Kommentér oppskrift DROPS 68-23