DROPS / 68 / 23

Beach Mermaid by DROPS Design

DROPS kjole i "Muskat" med sikksakkborder og rillestrikket brystparti

DROPS design: Modell nr R-390
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
250-300-300 gr f.nr 28, terrakotta
100-100-100 gr f.nr 38, mørk plomme
50-100-100 gr f.nr 49, mørk orange
50-100-100 gr f.nr 23, beige
50-100-100 gr f.nr 22, mørk brun
50 - 50 - 50 gr f.nr 35, mørk sennep
50 - 50 - 50 gr f.nr 32, turkis
50 - 50 - 50 gr f.nr 08, natur

Noen farger er utgått, da kan disse fargene brukes (se også nærbildet):
DROPS Muskat fra Garnstudio
250-300-300 gr f.nr 79, vin (istedenfor f.nr 28, terracotta)
50-100-100 gr f.nr 09, lys brun (istedenfor f.nr 22, mørk brun)
50 - 50 - 50 gr f.nr 51, lys orange (istedenfor f.nr 35, mørk sennep)

DROPS Rundp nr 3, 3,5 og 4

Strikkefasthet: 23 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10. 23 m x 40 p på p 3 og riller = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.
Rille (på rundp):
1 rille = 2 omg. 1.omg: Rett, 2.omg: Vrang.

Mønster: Se diagram - M.1 til M.6 og diag.1. Mønsteret sees fra retten.

Felletips-1 (gjelder ryggen på bærestk): Alle fellinger skjer fra retten.
Det felles 1 m innenfor 1 kantm.
Fell slik etter 1 kantm: 2 r sm.
Fell slik før 1 kantm: Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.

Felletips-2 (gjelder forstk på bærestk): Alle fellinger skjer fra retten.
Fellingen strikkes slik: 1 r, 3 r sm, videre stikkes maskene r frem til masken med merketråd, lag 1 kast før denne m, strikk m r og lag 1 nytt kast, strikk m videre r til det gjenstår 4 m disse strikkes slik: Ta 1 m løs av p, 2 r sm, løft den løse m over, 1 r. Alle m strikkes r tilbake, unntatt kastene som strikkes vridd rett.

Kjole: Kjolen strikkes på rundp fra nederkant av skjørtet og oppover.

Legg opp løst 252-288-324 m på rundp 4 med terrakotta. Strikk 1 rille i M.1. Bytt til rundp 3,5 og strikk M.1 videre med fargebytte etter diag. 1 oppover. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 28 cm starter fellingene. Det felles 14-16-18 m pr felling, dvs det felles 2 m på annenhver rapport bortover pr felling. Dette medfører at sikksakkene i mønsteret stadig blir mindre. Strikk 1.felling = 238-272-306 m, fortsett med M.2. Når arb måler 33 cm strikkes 2.felling = 224-256-288 m, fortsett med M.3. Når arb måler 38 cm strikkes 3.felling = 210-240-270 m, fortsett med M.4. Når arb måler 42 cm strikkes 4.felling = 196-224-252 m, fortsett med M.5. Når arb måler 47 cm strikkes 5.felling = 182-208-234 m, fortsett med M.6. Når arb måler 53 cm strikkes 6.felling = 168-192-216 m. Fortsett med M.7. Når arb måler 65-66-67 cm byttes det til rundp 3 og strikkes ferdig med terrakotta og rillestrikk. Herfra måles arb videre! Strikk riller frem og tilbake på p fra den ene siden i 11-12-12 cm. Neste omg strikkes slik: fell 3 m til ermhull, 86-98-110 m = forstk, fell 7 m til ermhull, 68-80-92 m = bakstk, fell 4 m til ermhull. For- og bakstk strikkes ferdig for seg.

Bakstk: = 68-80-92 m. Videre felles det til ermhull i hver side på hver 2.p - se Felletips: 1 m ialt 7-10-14 ganger = 54-60-64 m, fell av.

Forstk: = 86-98-110 m. Videre settes 43-49-55 m på den ene siden på 1 tråd og hver av bryststykkene strikkes for seg.

1.bryststk: Sett 1 merketråd i den midterste av de 43-49-55 resterende m på p. Strikk riller frem og tilbake - samtidig felles og økes det slik at stykket kommer til å gå opp i en trekant - se Felletips-2. Med denne fellingen felles det 2 m pr p. Fell på hver 2.p ialt 16-19-22 ganger = 11-11-11 m tilbake på p. Fortsett å strikke riller over disse 11 m til stropp. Fell av når stroppen måler ca 30 cm - prøv kjolen på for å se lengden på stroppene.

2.bryststk: Sett de 43-49-55 m fra tråden på p og strikk som 1.bryststk.

Montering: Sy sammen sidesømmen på bærestk - sy i ytterste ledd av ytterste m slik at det ikke blir en tykk kant. Sy fast stroppene bak på ryggen.

Diagram

= terrakotta, f.nr 28 / vin, f.nr: 79
= mørk orange, f.nr 49
= mørk plomme, f.nr 38
= mørk sennep, f.nr 35 / lys orange, f. nr. 51
= turkis, f.nr 32
= beige, f.nr 23
= natur, f.nr 08
= mørk brun, f.nr 22 / lys brun, f. nr 09
= felling
= 1 kast, på neste p strikkes kastet vridd rett
= 2 r sm
= 3 r sm
= ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over
= ta 1 m løs av, 2 r sm, løft den løse m over
= rett (gjelder M.1-M.7)