DROPS Extra / 0-1284

Goldfinch by DROPS Design

Heklet DROPS kjole i ”Cotton Merino”. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr cm-045
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g f.nr 17, vaniljegul

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 20 st x 10 rader/omg på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP, BUET (hvit), nr 522: 4 stk i alle str
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 35.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 350kr. Les mer.
HEKLEINFO:
På hver omg med st erstattes første st med 3 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.5.
----------------------------------------------------------

KJOLE: Kjolen hekles i to deler. Overdelen hekles frem og tilbake i ett stykke, fra midt foran til midt foran, deretter hekles nederdelen rundt og nedover fra nederkant av overdelen.

OVERDEL:
Hekle 48-48-55-62-69-69 lm på nål 3,5 med Cotton Merino. Snu og hekle 1 st i fjerde lm fra nålen (= 2 st), hekle 1 st i hver av de 2 neste lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 st i hver av de 6 neste st *, gjenta fra *-* = 40-40-46-52-58-58 st. Hekle 2 rader med 1 st i hver st (= stolpe), deretter hekles det slik – fra retten: A.1 (= 2 st), A.2 over de neste 36-36-42-48-54-54 st, avslutt med A.3 (= 2 st). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når arb måler 9-8-11-12-11-14 cm – avpass slik at neste rad er en rad med st som hekles fra vrangen – legges det opp 24 nye, løse lm på slutten av raden til skulder = 64-64-70-76-82-82 st/lm. Neste rad hekles slik – fra vrangen: A.3, A.2 over de neste 60-60-66-72-78-78 st, avslutt med A.1. Fortsett slik til arb måler 19-20-21-23-24-25 cm – avpass slik at neste rad er en rad med st som hekles fra retten. Nå hekles det slik: Hekle A.1, hekle A.2 over de neste 30-30-30-36-36-36 st, hekle A.3, snu og hekle tilbake (det hekles ikke over de siste 30-30-36-36-42-42 st på raden = ermhull). Når arb måler 25-28-31-35-40-45 cm – avpass slik at neste rad er en rad med st som hekles fra vrangen - legges det opp 30-30-36-36-42-42 nye, løse lm på slutten av raden til skulder = 64-64-70-76-82-82 st/lm. Neste rad hekles slik – fra vrangen: A.3, A.2 over de neste 60-60-66-72-78-78 st, avslutt med A.1. Fortsett slik til arb måler 36-40-43-48-53-59 cm – avpass slik at neste rad er en rad med st som hekles fra retten. Nå hekles det slik: Hekle A.1, hekle A.2 over de neste 56-56-60-66-72-72 st, hekle A.3, snu og hekle tilbake (det hekles ikke over de siste 6 st på raden = hals).

Når arb måler 48-52-57-63-70-76 cm – avpass slik at neste rad er en rad med st som hekles fra vrangen - legges det opp 6 nye, løse lm på slutten av raden til skulder = 64-64-70-76-82-82 st/lm. Neste rad hekles slik – fra vrangen: A.3, A.2 over de neste 60-60-66-72-78-78 st, avslutt med A.1. Fortsett slik til arb måler 59-64-69-76-83-90 cm – avpass slik at neste rad er en rad med st som hekles fra retten. Nå hekles det slik: Hekle A.1, hekle A.2 over de neste 30-30-30-36-36-36 st, hekle A.3, snu og hekle tilbake (det hekles ikke over de siste 30-30-36-36-42-42 st på raden = ermhull).

Når arb måler 65-72-79-88-99-110 cm – avpass slik at neste rad er en rad med st som hekles fra vrangen, legges det opp 30-30-36-36-42-42 nye, løse lm på slutten av raden til skulder = 64-64-70-76-82-82 st. Neste rad hekles slik – fra vrangen: A.3, A.2 over de neste 60-60-66-72-78-78 st, avslutt med A.1. Fortsett slik til arb måler 75-84-89-99-112-121 cm – avpass slik at neste rad er en rad med st som hekles fra retten. Nå hekles det slik: Hekle A.1, hekle A.2 over de neste 36-36-42-48-54-54 st, hekle A.3, snu og hekle tilbake (det hekles ikke over de siste 24 st på raden = hals). Fortsett slik til arb måler 82-90-98-109-121-133 cm, nå hekles det 3 rader med 1 st i hver st (= stolpe), arb måler 84-92-100-111-123-135 cm. Klipp og fest tråden.

MONTERING: Sy skuldersømmene.

NEDERDEL:
HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Start midt bak langs nederkant av toppen (knappestolpen er midt foran) og hekle 156-174-192-210-234-258 st – hekle ca 2 st om hver st, når det hekles over stolpen legges høyre stolpe over venstre stolpe og det hekles gjennom begge lag, arb skal nå hekles videre rundt. Avslutt omg med 1 kjm i første st.
1.OMG: Hekle 1 st i hver st
2.OMG: * Hekle 1 st, 1 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt.
3.OMG: Hekle 1 st i hver st og 1 st om hver lm.
4.-8.OMG: Hekle 1 st i hver st.
Videre hekles det slik: Hekle A.4, deretter gjentas A.5 omg rundt.
Fortsett dette mønsteret nedover. Når arb måler ca 10 cm – avpass slik at dette er en omg der det hekles st, økes det 12 st jevnt fordelt på arb, gjenta økningen på hver 7.cm 5 ganger til = 228-246-264-282-306-330 st. Fortsett med A.4 og A.5 til arb måler 51-54-54-54-54-57 cm, arb måler totalt 83-86-89-92-95-98 cm. Klipp og fest tråden.

HEKLEKANT rundt ermhull:
Hekle 1 fm, * 3 lm, hopp frem ca 1 cm, hekle 1 fm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm på beg av omg.

HEKLEKANT rundt halsen:
Start midt foran, nederst på høyre stolpe: Hekle 1 fm, * 3 lm, hopp frem ca 1 cm, hekle 1 fm *, gjenta fra *-* opp stolpen, rundt halsen og ned langs venstre stolpe. Fest 4 knapper jevnt fordelt på venstre stolpe, den øverste ca 2 cm fra overkant, den nederste ca 4 cm fra nederkant. Knappene kneppes gjennom hullene mellom st på høyre stolpe.

= første omg er forkl i oppskrift
= omg starter med 4 lm og avslutter med 1 kjm i 4.lm
= omg starter med 3 lm og avslutter med 1 kjm i 3.lm
= kjm
= hekleretning

Kommentarer (8)

Legg inn en kommentar!

Line U. 03.07.2018 - 03:22:

Hei Jeg går ut ifra at jeg skal fortsette på diagram 1-2-3 ved å starte På nytt nederst i diagrammet når jeg har heklet alt en gang. Det jeg har problemer med er at både siste runde øverst og første runde nederst skal hekles fra retten, hvordan løser jeg det? Mvh Line U.

DROPS Design 04.07.2018 kl. 09:14:

Hei Line. Det stemmer at du begynner på nytt igjen. Det er 10 omganger i A.1, A.2 og A.3, så siste omgang er fra vrangen. Den nederste omgangen med staver (markert med stjerne) er ikke med i diagrammet, men indikerer omgangen før – som forklart ved tegnforklaringen til stjernen. God fornøyelse.

Eva Hammarberg 01.07.2018 - 23:03:

Finns det ett helt utskrivet mönster? Jag har väldigt svårt att virka efter sådana diagram och därför blir det fel hela tiden för mig. Betalar gärna för ett mönster som allt står skrivet för varje varv istället för att försöka tyda diagram. Vänliga hälsningar Eva

DROPS Design 02.07.2018 kl. 14:19:

Hej, tyvärr har vi inte möjlighet att skriva ut detta mönster i text. Pröva gärna något av våra enklare diagram över virkmönster först och se om detta hjälper. Ifall du besöker närmaste DROPS-återförsäljare hjälper de dig tyda diagrammen.

Anca Giurgiu 21.08.2016 - 08:54:

The first row it is worked on RW, the next two rows from the band are worked on WS and RS, so the first row from the diagram must be worked on the WS. In the pattern description A1, A2, A3 are worked from the RS. Please explain how. Thank you!

DROPS Design 22.08.2016 kl. 09:34:

Dear Mrs Giurgiu, very first row on top part will be worked from WS, then work 1 row with tr from RS, 1 row with tr from WS so that 1st row with diagrams A.1, A.2 and A.3 is worked from RS. Happy crocheting!

Berit Rönning 16.07.2016 - 11:59:

Man ska lägga upp nya maskor på avigsidan I slutet av varvet och sedan virka från avigsidan på överdelen - hur går detta till? Dessutom vilket är rätsidan? 1:a varvet på mönstret a1-a3 är det bara stolpar? Tacksam för svar Berit R.

Susan Weinberg 29.06.2016 - 03:21:

Love the pattern. Looking forward to the diagrams being in place.

Lauren McRoberts 28.06.2016 - 18:35:

You misunderstood me before. The diagrams are not visible on the pattern so the pattern cannot be worked. I know how to work diagrams, but they are not there. This is a technical issue. Please fix so the design can be worked.

DROPS Design 28.06.2016 kl. 23:15:

Dear Mrs McRoberts, see answer below, the diagrams should be visible soon, thanks in advance for your patience! Happy crocheting!

Lauren McRoberts 28.06.2016 - 17:47:

You misunderstood me. I know how to work diagrams, but they are not visible on this pattern, meaning they do not show up on the pattern. Please post the diagrams so this pattern can be worked.

DROPS Design 28.06.2016 kl. 17:57:

Dear Mrs McRoberts, sorry for misunderstanding, they should be visible soon, thanks in advance for your patience! Happy crocheting!

Lauren McRoberts 28.06.2016 - 13:53:

Why aren't the diagrams showing up? They don't seem to be working. Please fix them. Thank you!

DROPS Design 28.06.2016 kl. 16:09:

Dear Mrs Roberts, when working diagrams, you first work A.1 (1 time in width), then repeat A.2 in width until 2 sts remain, and finish with A.3. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1284