DROPS / 68 / 21

Bohemian Sunset by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i "Tynn Cotton Chenille" og "Muskat"

Størrelse: S/M - M/L - XL

Materialer: GARNSTUDIO's Muskat, 100% egyptisk bomuld,(merc.), 50 gr = ca 100 m.
100-150-150 gr f.nr 21, rust.
100-100-100 gr f.nr 33, lys blomme.
100-100-100 gr f.nr 39, lyng.
100-100-100 gr f.nr 49, mørk orange.

og brug: GARNSTUDIO's Tynd Chenille, 90% bomuld, 10% polyamid, 50 gr = ca 120 m.
100-100-100 gr f.nr 927, mørk lilla.
50-100-100 gr f.nr 905, petrol grøn.
50 - 50 – 50 gr f.nr 906, rød.
50 - 50 – 50 gr f.nr 924, dyb rød.
50 - 50 – 50 gr f.nr 925, burgunder.

DROPS Hæklenål nr 4.

90% bomuld, 10% polyamid
Hæklefasthed: 1 rude på nål 4 = ca 9,5 x 9,5 cm. 4,5 stangmgrupper x 10 rækker af M.1 med farveskift efter M.2 på nål 4 = 10 x 10 cm.
Husk nålnr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram - M.1 og M.2.

Farverne på Ruderne:
Det hækles 6 forskellige typer ruder: A, B, C, D, E og F.
Rude A: 1.omg: Petrolgrøn Chenille nr 905,
2.omg: Burgunder Chenille nr 925,
3.omg: Rust Muskat nr 21,
4.omg: Mørk orange Muskat nr 39, 5.omg: Rød Chenille nr 906.

Rude B: 1.omg: Mørk lilla Chenille nr 927,
2.omg: Burgunder Chenille nr 925,
3.omg: Lys blomme Muskat nr 33,
4.omg: Lyng Muskat nr 39,
5.omg: Rød Chenille nr 906.

Rude C: 1.omg: Rust Muskat nr 21,
2.omg: Rød Chenille nr 906,
3.omg: Mørk orange Muskat nr 49,
4.omg: Rust Muskat nr 21,
5.omg: Dyb rød Chenille nr 924.

Rude D: 1.omg: Mørk orange Muskat nr 49,
2.omg: Lyng Muskat nr 39,
3.omg: Lys blomme Muskat nr 33,
4.omg: Burgunder Chenille nr 925,
5.omg: Dyb rød Chenille nr 924.

Rude E: 1.omg: Rød Chenille nr 906,
2.omg: Lyng Muskat nr 39,
3.omg: Lys blomme Muskat nr 33,
4.omg: Burgunder Chenille nr 925,
5.omg: Mørk lilla Chenille nr 927.

Rude F: 1.omg: Petrolgrøn Chenille nr 905,
2.omg: Mørk lilla Chenille nr 927,
3.omg: Lyng Muskat nr 39,
4.omg: Lys blomme Muskat nr 33,
5.omg: Petrolgrøn Chenille nr 905.

Hæklet Rude: Ruderne hækles i forskellige farver - se forklaring over.
Hækl på nål 4: 5 luftm med farve 1 og hækl disse sammen til en ring med 1 kædem.
1. omg: Farve 1: 3 luftm, 7 stangm i ringen og derefter 1 kædem i 3. luftm fra beg af omg = 8 m. Vend arb.
2. omg: Farve 2: 3 luftm + 1 stangm i første stangm fra 1. omg. * 2 stangm i hver stangm fra 1. omg *, gentag fra *-* ialt 7 gange. Slut af med 1 kædem i den 3. luftm fra beg af omg = 16 m. Vend arb.
3. omg: Farve 3: 3 luftm + 1 stangm i første stangm fra 2. omg, 1 stangm i næste stangm fra 2. omg, * videre hækles der skiftevis 2 og 1 stangm i hver af stangm fra 2. omg *, gentag fra *-* ialt 7 gange = 23 stangm + 3 luftm. Slut af med 1 kædem i den 3. luftm fra beg af omg. Vend arb.
4. omg: Farve 4: 3 luftm i 1. stangm fra 3. Omg, 4 luftm, 1 stangm i samme stangm, * 1 stangm i hver af de næste 6 stangm, 4 luftm, 1 stangm til i den sidste af de 6 stangm *, gentag fra *-* ialt 3 gange, 1 stangm i hver af de sidste 5 stangm på omg, Slut af med 1 kædem i den 3. luftm fra beg af omg. Vend arb.
5. omg: Farve 5: 3 luftm i 1. stangm, 1 stangm i hver af de næste 6 stangm, * 3 stangm i luftm-buen, 3 luftm, 3 stangm i samme luftm- bue, 1 stangm i hver af de næste 7 stangm, * gentag fra *-* i alt 3 gange, 3 stangm i næste luftm-bue, 3 luftm, 3 stangm i samme luftm- bue, Slut af med 1 kædem i 3. Luftm fra beg af omg.

1/2 Rude: De halve ruder hækles også i forskellige farver - se forklaring over.

Hækl 5 luftm med farve 1 og hækl disse sammen til en ring med 1 kædem.
1. omg: Farve 1: 3 luftm, 4 stangm i ringen. Vend arb.
2. omg: Farve 2: 3 luftm + 1 stangm i første stangm fra forrige omg, 2 stangm i hver af de næste stangm fra forrige omg = 10 m. Vend arb.
3. omg: Farve 3: 3 luftm + 1 stangm i 1. Stangm fra 2. omg, videre hækles skiftevis 1 og 2 stangm i hver af stangm fra 2. omg = 15 m. Vend arb.
4. omg: Farve 4: 3 luftm, 4 luftm, 1 stangm i samme stangm som de 3 luftm, * 1 stangm i hver af de næste 7 stangm, 4 luftm, 1 stangm til i den sidste af de 7 stangm *, gentag fra *-* i alt 2 gange. Vend arb.
5. omg: Farve 5: 6 luftm, 3 stangm i luftm- buen, 1 stangm i hver af de næste 7 stangm fra forrige omg, 3 stangm i luftm-buen, 3 luftm, 3 stangm i samme luftm-bue, 1 stangm i hver af de næste 7 stangm fra forrige omg, 3 stangm i luftm-buen, 3 luftm, 1 stangm i samme luftm-bue.
Jakke: Forstk hækles i ruder, mens ærmerne og ryg + sidestk hækles i striber, dvs M.1.

Ryg + sidestykker: Rygstk hækles sammen med sidestykkerne. Hækl 1 luftm-snor på 98-114-130 luftm med rust Muskat løst på nål nr 4 (incl 1 luftm til at vende arb med). Næste række: Hækl 1 fastm i hver luftm. Fortsæt derefter med M.1 således: 3 stangm i 1. Fastm, * 1 luftm, spring over 3 fastm, 3 stangm i næste fastm *, gentag fra *-* rækken ud (= 24-28-32 stangmgrupper + 3 stangm på rækken). Hækl M.1 med farveskift efter M.2. Husk på Hæklefastheden! Når arb måler ca 30-28-36 cm lukkes der af til ærmegab ved at hækle over 4-5,5-7,5 stangmgrupper mindre i hver side = 16-17-17 stangmgrupper + 3 stangm tilbage på rygstk. Når arb måler ca 48-48-58 cm (der skal nu hækles 2 rækker til - afpas således at de sidste rækker hækles i Muskat) lukkes der af til hals ved at lade være med at hækle over de midterste 6,5-7,5-7,5 stangmgrupper. Hækl 1 række på hver side af halsen. Næste række hækles således: M.1 over 4,5 stangmgrupper, fortsæt med fastm over de «aflukkede» stangmgrupper til halsen - hækl forholdsvis stramt med 1 fastm i hver stangm, M.1 over 4,5 stangmgruppe. Afslut når arb måler ca 50-50-60 cm.

Forstk: Hækl 4-4-5 ruder af A, 1-1-2 ruder af B, 1-1-2 ruder af C, 4-4-5 ruder af D, 2-2-2 ruder af E og 4-4-4 ruder af F = 16-16-20 ruder - se forklaring over. Derefter hækles 1/2 rude af rude B og E (= halskant).
Hækl ruderne sammen med rust Muskat - se fig. 2 og 3 - Fig. 3 viser hvordan ruderne hækles sammen. Hækl først lodret efter de tynde streger og derefter vandret efter de tykke streger.

Ærme: Hækl 1 luftm-snor på 42-46-50 luftm løst med rust Muskat på nål 4 (incl 1 luftm til at vende arb med). Næste række: Hækl 1 fastm i hver luftm. Fortsæt derefter med M.1 således: * 3 stangm i 1. fastm, 1 luftm, spring over 3 fastm *, gentag fra *-* ialt 10-11-12 gange, Slut af med 3 stangm i sidste fastm. Hækl M.1 med farveskift efter M.2. Når arb måler 10-8-10 cm tages der 1/2 stangm-gruppe ud i hver side - se fig. 1 - ialt 6-7-8 gange på hver 4.-3.-3. Række. = 16-18-20 stangmgrupper. Samtidig når arb måler 28 cm (der er 13-13-14 cm tilbage før færdig mål) startes og sluttes der med at hækle 2 stangmgrupper ind fra hver side. Dette gøres for at undgå for meget «stof» under ærmet. Gentag denne mindskning for hver 5.række til færdig mål. Slut af når arb måler ca 39-39-40 cm.

Montering: Alle delene hækles sammen med rust Muskat på nål nr 4. Hækl skulder-sømmene og sidesømmene på samme måde som ruderne på forstk blev hæklet sammen - se fig. 3. Hækl ærmerne sammen således: Start nederst med * 1 fastm i den ene side, 2 luftm, 1 fastm i den anden side, 2 luftm *, gentag fra *-* til der er 3-4-6 rækker tilbage. Hækl ærmerne til ryg- og forstykke på samme måde som ærmerne blev hæklet sammen. Hækl 1 række med fastm rundt hele ryg- og forstykke, op langs stolperne og rundt i halsen.

Bindebånd: Hækl med 2 tråde rust Muskat: 2 luftm-snore på ca 30 cm hver. Sy 1 fast i hver side midt foran der hvor hasludskæringen starter. Hækl eventuelt 2 snore til og sy disse fast 1 rude nedenfor de første.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 03.03.2006
Rude A: omg 4: Mørk Orange nr 49
Opdateret online: 14.07.2017
5. omg: Farve 5: 3 luftm i 1. stangm, 1 stangm i hver af de næste 6 stangm, * 3 stangm i luftm-buen, 3 luftm, 3 stangm i samme luftm- bue, 1 stangm i hver af de næste 7 stangm, * gentag fra *-* i alt 3 gange, 3 stangm i næste luftm-bue, 3 luftm, 3 stangm i samme luftm- bue, Slut af med 1 kædem i 3. Luftm fra beg af omg.

Diagram

= Rust Muskat nr 21
= Rød Chenille nr 906
= Dyb rød Chenille nr 924
= Lyng Muskat nr 39
= Lys blomme Muskat nr 33
= Burgunder Chenille nr 925
= Mørk lilla Chenille nr 927
= Petrolgrøn Chenille nr 905
= Mørk orange Muskat nr 49
= 1 luftm
= 1 stangm
= 1 fastm
= 1 stangmaskegruppe

Ida 31.01.2019 - 14:27:

Buongiorno nn capisco come diminuire per gli scalfi, cosa vuol dire lavorare su 4-5, 5-7, 5 gruppi? Poteye spiegarmi meglio come fare le diminuzioni? Grazie

DROPS Design 31.01.2019 kl. 16:47:

Buongiorno Ida. Abbiamo modificato leggermente il testo: sono gruppi di maglie alte. Quindi p.es nella taglia S/M, per gli scalfi, non deve lavorare sui primi e sugli ultimi 4 gruppi di maglie alte della riga. Analogamente per le altre taglie. Buon lavoro!

Martine 30.06.2018 - 10:43:

Petit souci... Les carrés comportent 7 B entre chaque coin. (Le coin ayant 6B + 3ml) Comment faire ensuite pour l'assemblage 3 B par 3 B ...? Merci d'avance.

DROPS Design 02.07.2018 kl. 10:46:

Bonjour Martine, le dernier rang de chaque carré a 7 brides + 3 brides dans chacun des 2 coins. Crochetez les ms de l'assemblage à intervalles réguliers le long de ces 13 brides, par ex: 1 ms dans l'arceau, sautez 3 B, 1 ms entre les brides, sautez 3 B, 1 ms dans la B suiv, sautez 3 B, 1 ms entre les B, sautez 3 B, 1 ms dans l'arceau (avec les 3 ml entre chaque ms). Bon crochet!

Cecilia 14.07.2017 - 13:07:

Buongiorno, vorrei realizzare questo modello in lana, mantenendo però l'effetto vivace (soprattutto per i colori) che appare in foto. ho visto l'elenco dei filati alternativi,ma non conoscendo la differenza tra T-C-Chenille e Muskat entramai usati in modo alternato non riesco a scegliere eventuali abbinamenti

DROPS Design 14.07.2017 kl. 13:57:

Buongiorno Cecilia I filati proposti sono filati estivi, quindi diversi in composizione e pesantezza rispetto a filati invernali. Per realizzare il capo con filati invernali, le consigliamo di seguire il proprio gusto personale in base anche alla cartella dei colori. Può usare anche un solo tipo di filato. Per un aiuto più personalizzato, può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Philip 11.03.2017 - 20:37:

Bonjour Pour la realisréalisation des carrés, au 5ième rang : après avoir crocheté dans les arceaux, il faut faire 7 brides, et non pas 6 ? Merci pour tout

DROPS Design 13.03.2017 kl. 10:36:

Bonjour Philipp, il semble qu'effectivement il faut 7 B entre les 3B,3ml,3B dans chaque arceau. Une correction sera faite prochainement. Merci. Bon crochet!

Philip 13.01.2017 - 05:09:

Erreur dans les explications des carrés : Rang 5 : commencez par 3ml, puis 1B dans chacune des 5 B suivantes (et non pas 6B !!!). Merci

DROPS Design 13.01.2017 kl. 09:12:

Bonjour Philipp, au début du rang 5, on a tourné et le tour commence par 3 ml et 1 B dans chacune des 6 B du rang précédent (entre les arceaux, on a 7 B au rang 4). Bon crochet!

PHILIP Caroline 03.03.2016 - 09:31:

Bonjour, Désolée de vous importuner mais je débute le crochet et ai besoin de quelques explications ..... Pour la réalisations des manches, que voulez-vous dire par : "augmenter 1/2 groupe de maille en V de chaque côté" ? Mille mercis !

DROPS Design 03.03.2016 kl. 09:38:

Bonjour Mme Philip, pour les augmentations des manches, suivez le diag. Fig.1 de chaque côté, répétez les rangs de ce diagramme jusqu'à ce que vous ayez le nbe indiqué de groupes de B pour votre taille. Bon crochet!

PHILIP Caroline 27.02.2016 - 14:57:

Concernant la réalisation des carrés au crochet : 1ère question : Rang 2 : il est écrit "1 B dans la première m du rang précédent, 2 B dans chaque B du rang précédent ......" Faut-il faire les brides dans les BRIDES (B) du rang précédent ou dans les mailles (m) ?? Idem pour le rang 4. Il y a une confusion dans les explications entre "m" et "B" ?? 2ème question : à la fin de chaque rang, il est écrit "tourner". Pour quelle raison faut-il tourner l'ouvrage à chaque fois ?

DROPS Design 27.02.2016 kl. 16:23:

Bonjour Mme Philip, au 1er rang, on n'a que des brides, ainsi, on va crocheter 1 B dans la 1ère B du rang précédent - (idem au rang 4). Le choix de tourner à la fin de chaque tour revient à la styliste. Bon crochet!

Sophie 29.08.2015 - 12:50:

Bonjour, je suis en plein dans la réalisation de ce modèle que je trouve superbe, mais au niveau du dos et des côtés, je rencontre des difficultés car je ne vois pas très bien comment rabattre les emmanchures en ne crochetant pas 5.5 groupes de mailles de chaque côtés, j'aurais donc souhaité quelques précisions. Merci d'avance.

DROPS Design 31.08.2015 kl. 10:20:

Bonjour Sophie, quand vous arrivez au niveau des emmanchures, vous pouvez soit couper le fil et reprendre après 5,5 groupes de B à partir du bord, soit sans couper le fil, faire des mc sur les 5,5 premiers groupes de B, continuez ensuite comme avant jusqu'à ce qu'il reste 5,5 groupes de B à la fin du rang, tournez sans crocheter ces mailles: vous avez le même nombre de groupes de B de chaque côté non travaillé pour les emmanchures. Bon crochet!

Loele Van Den Bergh 29.12.2014 - 16:00:

Als je de stokjes "tussen" de stokjes van de vorige ronde haakt komt het aantal stokjes prima uit. Na de ronde/toer wel telkens keren. In plaats van de losse heb ik elke toer een schuifknoop op de naald gezet en meteen een stokje gehaakt. Geen kleurverandering te zien. ipv TC Chenille gebruik ik karisma. Mooi patroon.

BARAT Régine 23.11.2014 - 09:21:

Bonjour, Certaines laines nécessaires à la réalisation de ce modèle sont épuisées. Est-il possible de le tricoter avec d'autres laines et de retrouver les mêmes coloris. Merci pour votre réponse.

DROPS Design 24.11.2014 kl. 11:08:

Bonjour Mme Barat, cliquez ici pour avoir une liste d'équivalence à Tynn Cotton Chenille et pour calculer la quantité nécessaire - Votre magasin DROPS pourra vous aider à choisir les couleurs en fonction de vos goûts. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 68-21