DROPS / 170 / 27

Summer Leaves Top by DROPS Design

Stickad DROPS topp i ”Muskat” med bladmönster, rätstickning, runt ok och korta ärmar, stickad uppifrån och ned. Stl S – XXXL.

  • Summer Leaves Top / DROPS 170-27 - Stickad DROPS topp i ”Muskat” med bladmönster, rätstickning, runt ok och korta ärmar, stickad uppifrån och ned. Stl S – XXXL.
DROPS Design: Modell nr r-692
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS MUSKAT från Garnstudio
450-500-550-600-650-700 g nr 18, vit

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3,5 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 35 v mönsterst (A.2) på 10 x 10 cm.
DPOPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit), NR 522: 4 st i alla stl
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Bomull
från 25.00 kr /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 225kr. Läs mer.

Se diag A.1 till A.5. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på framkanten i slutet på v sett från rätsidan. Sticka tills det återstår 4 m. Gör 1 omslag, sticka de 2 nästa m räta tills, sticka de 2 sista m på st.
Maska av till knapphål när arb mäter (från uppläggningskanten och längs framkanten):
STL S: 2, 8, 14 och 19 cm.
STL M: 2, 8, 14 och 20 cm.
STL L: 2, 8, 14 och 21 cm.
STL XL: 2, 8, 15 och 22 cm.
STL XXL: 2, 9, 16 och 23 cm.
STL XXXL: 2, 9, 16 och 24 cm.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arb stickas uppifrån och ned. Oket stickas fram och tillbaka på rundst med knappkant i ryggen, sedan stickas fram- och bakst runt.

OK:
Lägg upp 89-95-101-113-125-131 m på rundst 3,5 med Muskat. Det avm för KNAPPHÅL mitt bak – se förkl ovan. Sticka 5 m RÄTST – se förkl ovan (= framkant), A.1 tills det återstår 5 m, sticka 5 m rätst (= knappkant). När A.1 har stickats 1 gång på höjden stickas det så här: 5 m rätst, A.2 (= 6 m), upprepa A.2 totalt 13-14-15-17-19-20 ggr, avsluta med första m i A.2 (så att mönstret blir lika i varje sida), avsluta med 5 m rätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.2 hr stickats 1 gång på höjden är det 245-263-281-317-353-371 m på v. Sedan stickas det så här: 5 m rätst, A.3 (= 17 m), upprepa A.4 11-12-13-15-17-18 ggr, A.5 (= 20 m) och 5 m rätst. När A.3-A.5 har stickats 1 gång på höjden är det 284-305-326-368-410-431 m på v. Fortsätt med rätst tills arb mäter 20-21-22-23-24-25 cm, på sista v från avigsidan justeras antalet m till 283-307-331-365-397-429. Sedan stickas det så här (från rätsidan): Maska av de första 5 m, sticka de första 39-43-47-53-59-65 m (= halva bakst), sätt följande 61-65-69-74-78-82 m på en tråd (= ärm), lägg upp 6 nya m under ärmen, sticka de nästa 78-86-94-106-118-130 m (= framst), sätt följande 61-65-69-74-78-82 m på tråd (= ärm), lägg upp 6 nya m under ärmen, sticka de resterande 39-43-47-53-59-65 m (= halva bakst).

FRAM- OCH BAKST:
Det är nu 168-184-200-224-248-272 m till fram- och bakst. Sätt en markör i varje sida på fram- och bakst där det lades upp nya m under ärmen (= 3 nya m på varje sida av markören). ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Byt till rundst 4. Fortsätt med slätst, arb stickas nu runt. När arb mäter 4 cm ökas det 1 m på varje sida av varje markör (= 4 m ökade). Upprepa ökningen med 5-5-5-6-6-6 cm mellanrum 5 ggr till = 192-208-224-248-272-296 m. Fortsätt med slätst tills arb mäter 34-35-36-37-38-39 cm, byt till rundst 3,5 och sticka 6 v RÄTST – se förkl ovan. Maska av. Arb mäter totalt ca 58-60-62-64-66-68 cm.

ÄRMKANT:
Sätt tillbaka m från tråden på strumpst 3,5 = 61-65-69-74-78-82 m. Sticka upp 1 m i var och en av de 6 m som lades upp under ärmen = 67-71-75-80-84-88 m. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan, sedan maskas det av.

MONTERING:
Lgg knappkanten utan knapphål under knappkanten med knapphål och sy fatst den understa knappkanten. Sy i knapparna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 19.10.2016
Rättelse: text diagram-symbol nr 6 & 7

Diagram

symbols = rm från rätsidan, am från avigsidan
symbols = am från rätsidan, rm från avigsidan
symbols = lyft 1 m. 1 rm, drag den lyfta m över
symbols = 2 m räta tills
symbols = lyft 1 m, 2 m räta tills, drag den lyfta m över
symbols = 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget rätt/avigt (= så att det blir hål)
symbols = 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget vridet rätt/avigt (= så att det inte blir hål)

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 170-27) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (59)

country flag Connie Bakkemose Jessen 14.07.2021 - 19:18:

Tusind tak for svaret 😉 Ja, jeg må igang med at trevle op 😃 Det kan godt være, at det var en god ide’ at skrive i opskriften, at rap skal strikkes i forlængelse af hinanden 😉 Mvh. Connie

country flag Connie Bakkemose Jessen 13.07.2021 - 19:57:

Undskyld det kan godt være at jeg ikke helt forstår, men jeg har læst svaret en ekstra gang 😉 som jeg forstår det, skal man strikke rap. efter hinanden altså 3 - 4 - 5 Er det rigtigt? Mvh. Connie 🤗

user icon DROPS Design 14.07.2021 kl. 10:12:

Hej Connie, ja det stemmer du strikker rapporterne efter hinanden i bredden (ikke ovenpå hinanden) A3 A4 (11 gange) A5 og så retstrik i hver side :)

country flag Connie Bakkemose Jessen 13.07.2021 - 17:41:

Tak for svaret 😉 Jeg forstår stadig ikke. Jeg strikker i str. L, men det burde vel ikke ændre så meget. Jeg har strikket rap. 3-4 efter hinanden og skal igang med rap.5 nu! Spørgsmål er så i rap. 5 er der 20 masker til start der kommer så omslag og masker der skal strikkes sammen, så der er 19 masker tilbage, men i rap 3&4 er der til slut 21 masker i hver rap. Skulle jeg ha strikket 3-5 efter hinanden? Eller skal 5 strikkes ovenpå 3&4 ? Mvh Connie

user icon DROPS Design 14.07.2021 kl. 10:47:

Hej Connie, ja det stemmer du strikker rapporterne efter hinanden i bredden (ikke ovenpå hinanden) A3 A4 (11 gange) A5 og så retstrik i hver side :)

country flag Connie Bakkemose Jessen 12.07.2021 - 14:06:

Jeg skriver endnu engang - håber snart på svar til mit spørgsmål! Jeg kan ikke få mønster til at passe, når jeg skal fortsætte fra A4 til A5. I A4 er der til slut i rap. 21 masker, nå man så skal til rap. 5 er masketallet 20, når man trækker indtagning og omslag med, får jeg det til 19 masker! er det rigtigt? Jeg kan ikke komme videre - så håber på snarlig svar. mvh Connie

user icon DROPS Design 13.07.2021 kl. 13:29:

Hej Connie, jo hvis du strikker mindste størrelse har du 245 masker. Du strikker nu næste pind således: 5 masker retstrik, A.3 (=17m), A.4=18 masker x 11=198m, A.5 (=20m) og 5 masker retstrik = ialt 245 masker. God fornøjelse!

country flag Connie Bakkemose Jessen 06.07.2021 - 16:59:

Hej! Jeg har nu efter at gennemlæse spørgsmål på på A3 og A4 fundet ud af at de strikkes efter hinanden - meget svært at finde ud af. Nu er jeg nået til A5 og kan ikke få det til at passe ind med de foregående A3 og A4 Pu ha håber på hurtig svar 😉

country flag Anne Daugaard 20.06.2021 - 15:43:

Skal man skifte til pinde nr 4 efter A1 på bærestykket, eller hvor skal man bruge pind 4???

user icon DROPS Design 21.06.2021 kl. 13:13:

Hei Anne. Bærestykket strikkes med pinne 3,5 mm, mens når RYG & FORSTK skal strikkes byttes det til rundpinne 4,0 mm. Man strikker gjerne hullmønster løsere enn glattstrikk, slik at det blir jevnere/penere ved å bytte når man skal kun strikke glattstrikk. mvh DROPS design

country flag Graziella 10.04.2021 - 22:59:

Buonasera, sono arrivata alla fine degli schemi e sono già a 20 cm circa. Sull’ultimo ferro degli schemi che è a rovescio aggiusto il numero di maglie. Sul ferro successivo divido le maniche dal corpo. Poi passo ai ferri circolari ma a questo punto mi trovo a lavorare il ferro a rovescio... devo fare un ferro a rovescio dopo la divisione delle maniche e poi passare ai circolari? Fino ad ora ho lavorato avanti e indietro con i ferri normali lunghi. Grazie

user icon DROPS Design 11.04.2021 kl. 11:52:

Buongiorno Graziella, quando passa ai ferri circolari deve fare in modo di avere il diritto del lavoro verso l'esterno: da questo punto in poi non ci sarà più un dirittoe un rovescio del lavoro, ma si lavorerà sempre sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

country flag Graziella 06.04.2021 - 08:19:

Grazie mille!

country flag Graziella 05.04.2021 - 21:30:

Buonasera, mi trovo in difficoltà con lo schema A1. Sono arrivata al 5 ferro e devo partire, dopo le 5 maglie a legaccio, con un gettato, poi una maglia passata, 1 maglia a dritto e accavallate la maglia non lavorata. Quando arrivo alla fine del ferro mi trovo 6 maglie e non le 5 che devo fare a legaccio. Cosa ho sbagliato? Grazie mille per l’aiuto!

user icon DROPS Design 05.04.2021 kl. 23:43:

Buonasera Graziella, sul 5° ferro può lavorare a diritto la maglia che precede le ultime 5 maglie. Buon lavoro!

country flag Tina 17.03.2021 - 22:25:

Er det korrekt at første pind på diagram A2 er på vrangsiden? Når jeg kommer til pind 17 og skal tage ind - også fra vrangsiden. Synes jeg ikke indtagningen bliver pæn, da det er ret maske indtagning fra vrangsiden. Er jeg startet forkert? Mvh Tina

user icon DROPS Design 18.03.2021 kl. 10:17:

Hej Tina, det er lettere hvis første pind i diagrammet strikkes fra retsiden, for da vil mønsterpindene blive strikket fra retsiden. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 170-27