DROPS / 169 / 24

Summer Elegance by DROPS Design

DROPS kjol i ”Muskat” stickad uppifrån och ned med hålmönster. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr r-700
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS MUSKAT från Garnstudio
400-400-450-500-550-600 g nr 18, vit

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v hålmönster på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3 – till vikkant och rätst.
TILLBEHÖR: Ca 70 till 120 cm resår.
----------------------------------------------------------

ÖKNINGSTIPS (gäller fördelning av ökning):
För att beräkna hur ofta det ska ökas på v, räknar man det totala maskantalet på v (t.ex 150 m) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 8) = 18,8. Dvs i detta exempel ökas det efter ca var 19:e m.
OBS: Öka 1 m genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet rätt (om nästa v är i slätst) eller vridet avigt (om nästa v är avigt) så att det inte blir hål.

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.4.
----------------------------------------------------------

KJOL:
Arb stickas runt på rundst, uppifrån och ned.
Lägg upp 150-168-184-204-230-256 m på rundst 3 med Muskat. Sticka 2 cm slätst (= sömsmån), sedan stickas det 1 v avigt (= vikkant). Byt till rundst 3,5. Sätt 1 markör i arb – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Sticka slätst. När arb mäter 3-3-4-4-5-5 cm ökas det 8-6-10-6-4-4 m jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS = 158-174-194-210-234-260 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 6-6-8-8-10-10 cm byts det till rundst 3. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan, och öka SAMTIDIGT 10-6-10-6-6-4 m jämnt fördelat på 1:a v = 168-180-204-216-240-264 m. Byt tillbaka till rundst 3,5 och sticka mönster runt efter diag A.1A (= 14-15-17-18-20-22 rapporter à 12 m). Efter A.1A stickas A.1B. När A.1B har stickats en gång på höjden är det 196-210-238-252-280-308 m på v. Sticka A.1C en gång på höjden. Byt till rundst 3 och sticka 4 v rätst där det ökas 27-19-15-7-9-5 m jämnt fördelat på 1:a v = 223-229-253-259-289-313 m. Byt tillbaka till rundst 3,5 och sticka mönster runt efter diag A.2 så här: Sticka A.2A (= 7 m), upprepa A.2B tills det återstår 6 m på v (= 35-36-40-41-46-50 rapporter à 6 m) och avsluta med A.2C (= 6 m). När A.2 har stickats 2 ggr på höjden byts det till rundst 3. Sticka 4 v rätst där det ökas 29-23-23-17-11-11 m jämnt fördelat på 1:a v = 252-252-276-276-300-324 m. Byt tillbaka till rundst 3,5 igen och sticka mönster runt efter diag A.3 (= 21-21-23-23-25-27 rapporter à 12 m). När A.3 har stickats en gång på höjden är det 273-273-299-299-325-351 m på st. Nu upprepas A.X över A.3 tills arb mäter ca 42-44-46-48-50-52 cm (ev till önskad längd, det återstår ca 4 cm till färdigt mått). Sticka mönster runt efter diag A.4 och maska av LÖST.

MONTERING:
Vik sömsmånen mot avigsidan och sy fast fint – OBS: Låt det va kvar en liten öppning till att trä resåren genom.

= 1 omslag mellan 2 m, omslaget stickas rätt på nästa v (= hål)
= 1 omslag mellan 2 m, omslaget stickas vridet räta på nästa v (= inte hål)

Irene 17.05.2018 - 11:37:

Good morning, I have a question: How can I work pattern A3 without circular neeedls? How can I start the pattern at rows 11 and 17? Thank you very much!

DROPS Design 17.05.2018 kl. 13:27:

Dear Irene, you can try starting with K2 tog, YO over the first 2 sts 1st repeat A.3 and finish with YO, slip 1 as if to K, K1, psso. Happy knitting!

Jamie 02.04.2018 - 23:03:

Bonjour ! Diagramme A2B troisième rang commence par une maille endroit et puis un jeté? ou par deux mailles ensemble et un jeté? Merci

DROPS Design 03.04.2018 kl. 10:02:

Bonjour Jamie, au 3ème rang de A.2, tricotez les 2 dernières mailles de A.2A/A.2B avec la 1ère m de A.2B/du A.2B suivant/de A.2C. Le jeté après la double diminution devient la 1ère maille du A.2B suivant/de A.2C. Bon tricot!

Maria 16.01.2017 - 16:21:

Hi, what is the gauge on the skirt? I'm not able to find it.

DROPS Design 16.01.2017 kl. 16:59:

Dear Maria, you will find gauge under tab "Materials" tog with amount of yarn and needle sizes. Happy knitting!

Alex 14.10.2016 - 22:11:

Hello! I'm on chart A.2 and my question is: where A.2C "meet" A.2A is the pattern different from the rest of the row? Thanks a lot

DROPS Design 15.10.2016 kl. 12:33:

Hello Alex. The pattern is mainly the same. You will just find 1 st more between the last repeat on round (A.2c) and first repeat on next round (A.2a). Also on round 3: you finish A.2c with: slip 1 st as if to K, K 1, psso, and you start A.2a with: K 2 tog, whereas, on the rest of round, where A.2a meet A.2b and where A.2b meet A.2c you finish/start with slip 1 st as if to K, K 2 tog, psso. Happy knitting!

Hélène Decq 08.09.2016 - 11:06:

Bonjour, Je suis en train de réaliser ce tricot et je ne comprends pas le schéma A.3 aux rangs 11 et 17. Pourquoi le diagramme est-il décalé? Comment prendre en compte ce décalage dans les rangs pour garder le dessin? Doit-on tricoter 1 maille ou 3 mailles endroits en début de rang? Merci beaucoup pour votre réponse et l'aide que vous pourrez apporter!

DROPS Design 08.09.2016 kl. 13:48:

Bonjour Mme Decq, lorsque vous tricotez le 1er A.3 du tour, tricotez les 2 premières m à l'end et commencez le diagramme ensuite à la 1ère case = 1 m end, 2 m ens à l'end, 1 jeté etc... terminez le diagramme en tricotant la dernière m du 1er motif avec les 2 premières m du motif suivant = le 1er jeté = dernière m du motif, surjet double + jeté = 2 premières m du motif suivant. Ainsi, à la fin du tour, quand il reste 1 m, faites 1 jeté (= dernière m du tour), glissez la dernière m du tour, tricotez les 2 premières m du tour ens à l'end, passez la m glissée par-dessus la m tricotée = 1ère m du tour, 1 jeté = 2ème m du tour. Bon tricot!

Tina Schjønberg 16.06.2016 - 08:34:

Efter mønsterdelen A.1B er der vist 2 lininer glatstrik.... Herefter skal man begynde på mønster A.1C. Som også starter med 2 omgange glatstrik... Kommer her ikke 2 omgange for meget? Skal man ikke starte direkte på mønsterdelen på 1C.

DROPS Design 16.06.2016 kl. 14:30:

Hej Tina. Mönstret skulle vaere korrekt, men synes du selv det er paenere kan du jo undlade de 2 omg glatstrik. God fornöjelse videre.

Steffi 23.03.2016 - 10:46:

Bin jetzt bei Muster A3 angelangt. Habe jetzt Runde 10 fertig. Werde aber aus dem Diagramm in Runde 11 und 17 nicht schlau. Warum ist diese Runde versetzt? Hat das eine Bedeutung oder stricke ich einfach normal weiter? Danke

DROPS Design 23.03.2016 kl. 14:23:

Liebe Steffi, das Diagramm ist in dieser Runde nur wegen der Darstellung verschoben, stricken Sie ganz normal weiter und lassen Sie sich davon nicht irritieren.

Lisa 19.03.2016 - 20:45:

I'm stuck on chart A.2. I'm at the end of round 3 and have 6 st left. I'm not sure if I've done something wrong, though everything looks fine. I can't do the first or last 6 st in the pattern as it's in the middle of the slip 1, K2T, psso part. The 6th st at the beginning of the round is the one to be slipped. Is that what I do? Thanks for any help!

DROPS Design 21.03.2016 kl. 09:51:

Dear Lisa, the video below shows how to work a similar diagram (shown for another pattern but diagram is still the same). Check you have correct amount of sts before starting A.2 (= 223-229-253-259-289-313 sts) and then work: A.2A (= 7 sts), repeat A.2B until 6 sts remain on round (= 35-36-40-41-46-50 repetitions of 6 sts) and finish with A.2C (= 6 sts). Happy knitting!

Lisa 20.02.2016 - 17:47:

I'm considering making this skirt. I've scoured the pattern several times and cannot find any schematics for it so I'm not certain what size to make without this information. Thanks for any help.

DROPS Design 22.02.2016 kl. 09:39:

Dear Lisa, you will find the measurement chart at the bottom of the pattern - measurements are in cm (convert here into inch) taken flat from side to side. Happy knitting!

Anja 19.01.2016 - 23:19:

Der ist Suuuuper schön! Summerdream wäre ein schöner Name Bis wann kann man mit der Anleitung rechnen? Diesen würde ich gerne für mich machen und ihn stolz im Büro tragen

Kommentér oppskrift DROPS 169-24