DROPS / 169 / 5

Sea Nymph Cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Muskat” med raglan, hulmønster og ¾ lange ærmer. Strikket ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr r-690
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-400-450-500-550-600 g f.nr 20, lys mint

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik og 17 m x 28 p hulmønster på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid), nr 521: 6-6-6-7-7-7 stk.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 90.65kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.3. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden. Vælg diagram for din str.

RAGLAN:
Der tages ud på hver p fra retsiden (= hver 2.p) således:
Tag 4 m ud på rygstk, 2 m på hvert forstk og 2 m på hvert ærme (= totalt 12 m taget ud, udtagningerne på ærmet er tegnet ind i mønsteret) – start 3 m før hver A.2 og strik således: slå om, 1 ret, slå om, 2 m ret (mærketråden sidder midt mellem disse m), A.2, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse m), slå om, 1 ret, slå om. Omslagen nærmest mærketrådene strikkes vrang på næste p så der bliver hul, omslagen mod rygstk/forstk strikkes drejet vrang så der ikke bliver hul. Tag 12 m ud på denne måde 0-2-3-7-10-14 gange til (= 1-3-4-8-11-15 gange totalt, første udtagning er forklaret i teksten).

Derefter tages der ud på hver p fra retsiden (= hver 2.p) således:
Tag 2 m ud på rygstk, 1 m på hvert forstk og 2 m på hvert ærme (= totalt 8 m taget ud, udtagningerne på ærmet er tegnet ind i mønsteret) – start 2 m før hver A.2 og strik således: Slå om, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse m), A.2, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse m), slå om. Omslagen strikkes vrang på næste p så der bliver hul. Tag 8 m ud på denne måde totalt 16-15-16-13-12-9 gange.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 2.og 3. m fra kanten ret sammen og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler (målt fra opslåningskanten):
STR S-M-L: 2, 9, 16, 23, 30 og 37 cm.
STR XL-XXL-XXXL: 2, 9, 16, 23, 30, 37 og 44 cm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran, ovenfra og ned. Slå 97-101-105-109-113-117 m op (inkl 5 kantm i hver side mod midt foran) på rundp 4 med Muskat. Strik 1 p ret fra retsiden, derefter strikkes A.1 (1.p = fra vrangen) med 5 m retstrik i hver side, på sidste p i A.1 tages der 15 m ud jævnt fordelt = 112-116-120-124-128-132 m. Fortsæt således og tag ud til raglan – fra midt foran og fra retsiden: 5 m retstrik, strik 17-18-19-20-21-22 m glatstrik, slå om, 1 m glatstrik, slå om, 2 m glatstrik (sæt en mærketråd mellem disse m), A.2 (= 11 m), 2 m glatstrik (sæt en mærketråd mellem disse m), slå om, 1 m glatstrik, slå om, 34-36-38-40-42-44 m glatstrik, slå om, 1 m glatstrik, slå om, 2 m glatstrik (sæt en mærketråd mellem disse m), A.2, 2 m glatstrik (sæt en mærketråd mellem disse m), slå om, 1 m glatstrik, slå om, 17-18-19-20-21-22 m glatstrik, 5 m retstrik. Fortsæt dette mønster, og tag ud til RAGLAN som forklaret over, første udtagning er nu færdig. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.2 er strikket færdig i højden (se markering for din str) er der 252-272-296-324-356-384 m på p, udtagningerne er nu færdige. Næste p strikkes således – fra vrangen: Strik 43-47-51-57-63-69 m (= højre forstk), sæt de næste 45-47-51-53-57-59 m på en tråd (= ærme), slå 8 m op under ærmet, strik de næste 76-84-92-104-116-128 m (= rygstk), sæt de næste 45-47-51-53-57-59 m på en tråd (= ærme), slå 8 nye m op under ærmet, strik de sidste 43-47-51-57-63-69 m (= venstre forstk).

RYG & FORSTK:
Der er nu 178-194-210-234-258-282 m på ryg- og forstykke. Fortsæt i glatstrik og retstrik som før. Sæt en mærketråd i hver side, midt i de 8 nye m som blev slået op. HERFRA MÅLES ARB VIDERE. Når arb måler 4 cm tages der 1 m ind på hver side af mærketrådene (= 4 m taget ind), gentag på hver 4.-4.-4.-5.-5.-5.cm 3 gange til = 162-178-194-218-242-266 m. Når arb måler 22-23-24-25-26-27 cm tages der 1 m ud på hver side af hver mærketråd (= 4 m taget ud), gentag udtagningen på hver 2.cm 5 gange til = 186-202-218-242-266-290 m. Når arb måler 36-37-38-39-40-41 cm strikkes der 4 p retstrik over alle m. Luk af med 1 r/ 1 vr (så aflukningskanten ikke bølger), arb måler ca 55-57-59-61-63-65 cm fra opslåningskanten.

ÆRME:
Ærmet strikkes rundt. Sæt m fra ærmet tilbage på strømpep 4. Strik 1 m op i hver af de 8 m under ærmet = 53-55-59-61-65-67 m. Sæt 1 mærketråd midt under ærmet = omg beg her. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Fortsæt således: 6-7-1-2-4-6 m glatstrik, A.3 over de næste 40-40-56-56-56-56 m (start A.3 der hvor A.2 sluttede i din str), 7-8-2-3-5-7 m glatstrik. Når arb måler 4 cm tages der 1 m ind på hver side af mærketråden. De m som ikke går op i mønsteret strikkes i glatstrik, sørg for at det stemmer med antal ind- og udtagninger i mønsteret. Gentag indtagningen på hver 7.-7.-5.-5.-3.-3.cm 2-2-3-3-4-4 gange til = 47-49-51-53-55-57 m. Når arb måler 24-23-23-22-22-21 cm strikkes A.1 over alle m, derefter lukkes der af. Strik det andet ærme på samme måde. Sy knapperne i på venstre forstk.

= tag 1 m løs af p som om den strikkes ret, 1 m ret, løft den løse m over
= tag 1 m løs af p som om den strikkes ret, 2 m ret sammen, løft den løse m over.

Eija 27.07.2018 - 14:20:

Kysymys raglan lisäyksistä: "Aloita 3 s:n päässä piirroksen A.2 jokaisesta mallikerrasta ja neulo näin: 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto, 2 s oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), A.2, 2 o (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto, 1 o, 1 langankierto. " Onko tässä virhe, kun eihän tässä muodostu lisäykset samalla tavalla kuin kuvassa, eli silmukan molemmin puolin reijät?

Crocus 04.06.2018 - 09:26:

Encore moi. Une photo en plan rapproché du fameux raglan aurait été une aide très précieuse. Je me suis rarement sentie aussi nulle devant des explications. Je me suis même demandé si ma tête fonctionnait correctement. c'est dire ! :-)

Crocus 04.06.2018 - 09:22:

Les explications des premiers rangs du raglan/motif ajouré sont complexes et j'ai déjà détricoté plusieurs fois. Ce qui me rassure quant à mes capacités de tricoteuse et de compréhension, c'est que je ne suis apparemment pas la seule. Beaucoup de personnes ont séché devant le texte.

DROPS Design 04.06.2018 kl. 09:49:

Bonjour Crocus, on augmente pour le raglan d'abord 12 mailles (4 m pour le dos et 2 m pour les devants soit 2 m avant/après A.2 et seulement 2 m pour les manches soit 1 m après A.2 au début de la manche et 1 m avant A.2 à la fin de la manche) 1-15 fois au total en fonction de la taille, puis on va augmenter seulement 8 m (= 1 m avant/après chaque A.2) 16-9 fois au total. Bon tricot!

MARCEAU 10.02.2018 - 14:05:

Bonjour Je ne comprends pas comment faire le raglan au niveau des manches, pour faire les diagrammes ( et agrandir les dessins )

DROPS Design 12.02.2018 kl. 08:41:

Bonjour Mme Marceau, les augmentations du raglan des manches figurent dans le diagramme A.2, tricotez A.2 le nombre de rangs indiqué pour votre taille et augmentez en même temps pour le dos et les devants comme indiqué dans les explications pour votre taille. Bon tricot!

Gisela 05.02.2018 - 11:43:

Bei den Raglanzunahmen in den Rückreihen verstehe ich nicht, welche Umschläge links verschränkt gestrickt werden sollen. Alle Umschläge im Rücken- und Vorderteil?

DROPS Design 05.02.2018 kl. 13:20:

Liebe Gisela, nur die Umschläge neben den Markierern (= Raglanlinien) werden "normal" gestrickt, die anderen (= 2. und 3. der 4 Umschläge), die 1. und 4. Umschläge werden verschränkt gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Henrietta Ho-Asjoe 08.01.2018 - 18:07:

I am confused about the RAGLAN section -- P the closest to markers on the next round to make holes, P YO towards the back/ front piece twisted to avoid holes -- when do I do the P I am also confused about the increases and the number of times. I am making my sweater in small size. Thank you.

DROPS Design 09.01.2018 kl. 09:35:

Dear Mrs Ho-Asjoe, you will P twisted the first of both YOs before A.2 and the last of both YOs after A.2 and you will P the 2nd YO before A.2 and the first YO after A.2. In size S you will increase 2 sts that way only 1 time. Then increase 1 st before + 1 st after A.2 (= 8 sts increased on row) a total of 16 times every RS row. Happy knitting!

Sergeant 16.11.2017 - 14:00:

Bildet paa denne modellen (r-690) viser en ganske stor utringning, som jeg ikke faar til aa stemme med maalene paa tegningen (str L har nakkevidde paa 21cm). Jeg har kommet 5 cm avgaarde paa arbeidet str L, men oppnaar ikke den vide luftige utringningen som paa bildet. Jeg oensker virkelig denne vide utringningen, men er redd for at ved aa velge en stoerre stoerrelse blir den altfor vid over brystet. Har dere noen raad? Er veldig motivert for den ser saa fin ut!!

DROPS Design 05.12.2017 kl. 14:38:

Hej, jo men hvis du slår det antal masker løst op som står i opskriften, så vil du ifølge strikkefastheden, få den vide udringning som du ser på billedet. God fornøjelse!

Gloria Knight 09.06.2017 - 18:49:

Is there any way that the charts can be magnified as I am finding it difficult to see the markings clearly, especially the A! chart where I could not see the y/o symbol within the k2tog . I only know the y/o is needed because of drops design answer

DROPS Design 12.06.2017 kl. 08:57:

Dear Mrs Knight, you can try to zoom on your screen (browser) or to enlarge diagrams when printing/phocopying them. Happy knitting!

Gloria Knight 09.06.2017 - 14:36:

Also c/0 instruction states (incl 5 band sts in each side towards mid front)????? does this mean the c/0 number includes 10 stitches for bands at either end of needle as the pattern is worked back and forth on circular needles.

DROPS Design 09.06.2017 kl. 17:22:

Dear Mrs Knight, the front band sts are included in the number of sts to cast on. Happy knitting!

Gloria Knight 09.06.2017 - 14:35:

I am totally confused. Pattern says to c/0 101 stitches for jacket after 1st row knit to use chart A1. I read the pattern therefore = 5 rows knit, then w/s k2tog which i took to be for whole row, however after doing further 4 rows knit and increasing 15 stitches on last row I only have 67 stitches and not 116. A! chart only reps resents 10 stitches, should it just be 10 stitches I decreased on.

DROPS Design 09.06.2017 kl. 17:21:

Dear Mrs Knight, when working row 5 in A.1 repeat (K2 tog, 1 YO) = number of sts will keep constant, the dec will be compensate by the YOs. You keep then 101 sts + 15 sts inc evenly = 116 sts. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 169-5