DROPS / 167 / 34

Jupiter by DROPS Design

Retstrikkede DROPS sokker i ”Fabel”, strikket på skrå. Str 35 -43.

DROPS Design: Model nr fa-341
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
100-100-100 g f.nr 904, lavendel

DROPS RUNDP (60 cm) nr 2,5 - eller det p.nr skal bruge for at få 24 m x 48 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Strik ret på hver p. (1 rille = 2 p retstrik)

INDTAGNINGSTIPS:
Strik 2 m ret sammen.
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Sokken strikkes frem og tilbage på rundp. Hele sokken strikkes i retstrik og sys sammen til sidst.

HØJRE SOK:
Slå 85-91-99 m op på rundp 2,5 med Fabel. Strik RETSTRIK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når der er strikket 12-14-16 p retstrik slåes der 6-7-8 nye m op i slutningen af p fra vrangen = 91-98-107 m. Fortsæt i retstrik, når der er strikket 12-14-16 p retstrik slåes der 6-7-8 nye m op i slutningen af p fra vrangen (der er nu strikket 24-28-32 p retstrik) = 97-105-115 m. Sæt de sidste 58-64-72 m (set fra retsiden) på en tråd, nu strikkes der kun over de første 39-41-43 m. Strik 24-28-32 p retstrik, SAMTIDIG efter 12.-14.-16. og 24.-28.-32. p retstrik slåes der 6-7-8 nye m op i slutningen af p fra vrangen = 51-55-59 m. Næste p strikkes således – fra retsiden: Strik 51-55-59 m, strik 1 m op i hver retrille (hver 2.p) langs kortsiden i slutningen af p (= 12-14-16 m), strik de sidste 58-64-72 m tilbage på pinden, SAMTIDIG strikkes de 2 sidste m fra tråden ret sammen = 120-132-146 m. Fortsæt med retstrik og tag 1 m ind i slutningen af hver p fra retsiden – læs INDTAGNINGSTIPS. Gentag indtagningerne 4-5-6 gange til (= 5-6-7 m taget ind), derefter slåes der 6-7-8 nye m op i slutningen af p fra vrangen = 121-133-147 m.

Næste p strikkes således – fra retsiden: Strik 50-54-58 m, strik 2 m ret sammen, strik 56-62-70 m ret, strik de næste 2 m ret sammen, vend (der er 11-13-15 m tilbage på p), * strik 56-62-70 m ret, strik de næste 2 m ret sammen, (der er 50-54-58 m tilbage på p) vend og strik 56-62-70 m ret, strik de næste 2 m ret sammen (der er 10-12-14 m tilbage på p), vend *, gentag fra *-* 10-12-14 gange til - der er nu ingen m tilbage i slutningen af p (set fra retsiden), på sidste p fra vrangen strikkes de 39-41-43 m tilbage på p. Fortsæt over alle m = 97-105-115 m. Fortsæt med retstrik og tag 1 m ind i slutningen af hver p fra retsiden. Gentag indtagningerne 5-6-7 gange til, derefter slåes der 6-7-8 nye m op i slutningen af p fra vrangen (m-antallet er det samme). Luk af.

MONTERING:
Start i venstre side af arb. Sy de sidste 12-14-16 m fra aflukningskanten sammen med de 12-14-16 første retriller (= 24-28-32 retpinde) som blev strikket i venstre side, sy 1 m fra aflukningskanten sammen med 1 rille (2 p retstrik). Derefter sys resten af m fra aflukningskanten sammen med m fra opslåningskanten. Sy åbningen foran på sokken (= tå).

VENSTRE SOK:
Slå op og strik som højre men modsat, dvs det som på højre sok blev gjort fra retsiden gøres nu fra vrangen og omvendt.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 167-34) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (26)

Antonia 13.11.2019 - 17:17:

J'en ai tricoté une paire l'an dernier en Fabel dans des tons rouges, dont je n'arrive pas à retrouver le modèle, a-t-il été supprimé ? Est-ce les mêmes ? Très beau modèle en tout cas. Merci à vous !

DROPS Design 14.11.2019 kl. 09:20:

Bonjour Antonia, nos modèles ne sont pas supprimées, nous avons un autre modèle similaire présenté dans les tons rouges, en Big Delight: Red Sand. Bon tricot!

Sofia 01.08.2018 - 10:55:

Hvordan ved man hvilken side er ret eller vrang når man striker retstrik???

DROPS Design 14.08.2018 kl. 16:14:

Hej Sofia, det er egentlig ikke så vigtigt bare du sørger for at have ud og indtagninger i den rigtige side (i forhold til retsiden). Du kan jo markere den side du vil bruge som ret, så det bliver rigtigt :)

Brigitte 23.03.2018 - 17:05:

Hallo, diese Socken gefallen mir ausgezeichnet gut. Eine tolle Idee. Da ich gerne etwas höhere Socken trage, wüsste ich gerne, was ich ändern müsste, um den Schaft zu verlängern.

DROPS Design 23.03.2018 kl. 21:32:

Liebe Brigitte, da die Socken ja in sich "verdreht" sind, ist es schwierig, den Schaft länger zu stricken, zumal er auch kein Bündchen hat und damit zum Rutschen neigen würde, wenn er höher wäre. Am besten folgen Sie der Anleitung, wie sie ist.

Mamieflo 03.03.2018 - 19:01:

Ah pas de chance parti mon commentaire ! Vidéo expliquant le montage TB mais vue trop tard mais c'était bien expliqué même si elles sont très surprenantes une fois finies de tricoter. Elles plaisent beaucoup j'en ai tricoté 3 paires en referai.Facile sur 2 aiguilles et au point mousse. En plus on reconnait la droite et la gauche, super 50g pour le 35/37 60g pour le 39/41 .

Sharon Munsey 13.01.2018 - 16:09:

When the pattern says "when 6 ridges have been worked" does it mean ' work 6 ridges on each side' (ie work 12 rows in garter stitch OR work until 3 ridges are showing on each side (6 rows are knitted)?

DROPS Design 13.01.2018 kl. 21:23:

Dear Sharon, in garter stitch one ridge is made up of two roes, both knitted with knit stitches, so 6 ridges are made up of 12 rows. Happy Knitting!

Karina Kloth 13.06.2016 - 22:45:

Oh, ich hab's. Ich habe das Tutorial eben erst entdeckt ;-)

Karina Kloth 13.06.2016 - 22:35:

Ich habe gerade die erste Socke fertig gestrickt und tue mich nun etwas schwer mit dem Zusammennähen. Ich kann mir nicht vorstellen, wie die Naht geschlossen werden soll, damit alles passt. Irgendwie habe ich wohl gerade einen Knoten in meinen Gedanken. Könnte mir hier vielleicht weiter geholfen werden? Danke im voraus.

DROPS Design 14.06.2016 kl. 21:27:

Liebe Karina, unter "Videos" finden Sie eines, in dem wir genau das Fertigstellen dieser Socken zeigen: "Fertigstellen: Socken mit schrägen Krausrippen".

Silke 13.06.2016 - 18:52:

Ich habe die Socken gestrickt und finde mich wunderschön damit, doch da ich ewig nicht mehr mit so dünnen Nadeln und glattem Garn gestrickt hatte, ist eine Socke größer als die andere geworden. Darum mein Rat an alle anderen Ungeübten: Beide Socken gleichzeitig oder parallel stricken - wäre eigentlich ein guter Rat für alle Sockenanfänger.

Kim Markey 19.05.2016 - 11:27:

So I only need one ball to make a pair, or do I need more? And do you ship to the USA?

DROPS Design 19.05.2016 kl. 13:08:

Dear Mrs Markey, you need 100 g in all sizes and Fabel is 50 g a ball (see here) so that you will need 2 balls, find a store in/shipping to USA here. Happy knitting!

Solveig Byström 16.05.2016 - 19:19:

Strumpan är endast halv när jag ska maska av, eller?! Hur gör jag i fortsättningen? Jag har köpt garn till 2 par av dessa strumpor men det verkar inte som jag kan och förstår mönstret. Jag har stickat jättemycket i mina dagar men detta mönster förstår jag inte. Hjälp mig någon😟

DROPS Design 17.05.2016 kl. 09:49:

Hej. Om du klickar på fliken videor till höger om bilden så hittar du 3 videor som visar hur dessa sockar stickas samt monteras. Lycka till!

Kommentere opskrift DROPS 167-34