DROPS / 170 / 16

Mandarina by DROPS Design

Hæklet DROPS top i ”Muskat” med stangm, hulmønster, og bindebånd bagpå, hæklet ovenfra og ned Str S-XXXL.

DROPS Design: Model nr r-685
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL – XXL - XXXL
Materialer:
DROPS MUSKAT fra Garnstudio
150-150-150-200-200-200 g f.nr 49, mørk orange

DROPS HÆKLENÅL nr 4 - eller den nål du skal bruge for at få 18 st x 9 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 57kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På starten af hver række med st hækles der 5 lm til at vende med. Disse 5 lm erstatter ikke første st!

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.4.
----------------------------------------------------------

TOP:
Toppen hækles frem og tilbage ovenfra og ned.

Hækl 42-44-44-47-47-49 løse lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 4 med Muskat. Vend og hækl således: Hækl 1 fm i 2.lm fra nålen (= 1 fm + 1 lm til at vende med), hækl 1 fm i hver af de næste 2-4-4-2-2-4 lm, * spring over 1 lm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 lm *, gentag fra *-* 6-6-6-7-7-7 gange til, hækl 1 fm i hver af de resterende 2 lm = 33-35-35-37-37-39 fm. Vend og hækl mønster således: Hækl A.1 over de første 11 fm, A.2 (= 2 fm) 6-7-7-8-8-9 gange i bredden, A.3 over de resterende 10 fm - læs HÆKLEINFO! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når diag A.1 til A.3 er hæklet færdig i højden fortsætter mønsteret og udtagningen på samme måde til der er hæklet totalt 13-14-14-15-16-17 rækker. Der er nu 71-77-77-81-85-85 st/lm på rækken. Nu er udtagningen i hver side af A.1 og A.3 færdig men hulmønsteret fortsætter at mindske ind i en spids midt foran og der hækles således: Hækl 27-30-37-44-49-57 lm (inkl 5 lm til at vende med), vend og hækl således: Hækl 1 st i 6.lm fra nålen, derefter hækles der 1 st i hver af de næste 1-4-6-3-3-6 lm, * hop over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 4 lm *, gentag fra *-* 3-3-4-6-7-8 gange til, fortsæt med mønster som før over de 71-77-77-81-85-85 st, derefter hækles der 27-30-37-44-49-57 lm (inkl 5 lm til at vende med). Vend og hækl således: Hækl 1 st i 6.lm fra nålen, derefter hækles der 1 st i hver af de næste 1-4-6-3-3-6 lm, * spring over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 4 st *, gentag fra *-* 3-3-4-6-7-8 gange til, fortsæt med mønster som før over de 71-77-77-81-85-85 st, derefter hækles der 1 st i hver af de resterende st på rækken = 107-119-131-145-157-171 m st/lm.
Videre i arb hækles der 1 st i hver st og hulmønsteret midt foran fortsætter at tages ind i en spids. Når der er 4 lm-buer tilbage, afsluttes mønsteret som vist i diag A.4. Derefter hækles der 1 st i hver st til arb måler 24-26-28-30-32-34 cm fra opslåningskanten midt foran. Klip og hæft trådene.

MONTERING:
Buk de yderste 2 cm i hver side ind på bagsiden af toppen og sy små sting gennem begge lav så der bliver en løbegang til at trække snoren igennem.

SNOR:
Hækl 1 løs snor således: Hækl lm med Muskat på nål 4 til du har en snor som måler 140-150-160-170-180-190 cm, vend og hækl 1 km i hver lm men sørg for at km ikke bliver hæklet strammere end lm! Klip og hæft trådene. Hækl 1 snor til på samme måde.

Start fra retsiden og træk en af enderne på snoren gennem det yderste hul, om st og ud gennem det andet hul (= 2 ender ud mod retsiden). Juster snoren så enderne er lige lange, træk derefter de 2 ender gennem løkken på vrangen og stram til. Gentag i den anden side. Derefter lægges snorene i kryds på ryggen før de trækkes gennem løbegangen – se illustration! Toppen lukkes ved at binde en knude.

Denne opskrift er blevet rettet. .

TOP:... Hækl 27-30-37-44-49-57 lm (inkl 5 lm til at vende med), vend og hækl således: Hækl 1 st i 6.lm fra nålen, derefter hækles der 1 st i hver af de næste 1-4-6-3-3-6 lm, * hop over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 4 lm *...
Opdateret online: 03.08.2017

Diagram

= 1 st i st/fm
= 1 st om lm/lm-bue
= 5 lm - læs HÆKLEINFO!
= 1 lm
= 1 fm
= Illustrationen viser ryggen på toppen og hvordan man trækker snorene

Kommentarer (36)

Skriv din kommentar her!

Virginia Antonijevic 07.09.2018 - 12:54:

Hvordan går det med oppskriften? Skulle den blir revidert?

DROPS Design 10.09.2018 kl. 09:11:

Hei Virginia. Diagrammene er korrekte. På første omg økes 2 masker: 1 på starten og 1 på slutten slutten av omg. På andre omg økes det slik: hekle 2 staver i første stav, hekle 1 stav, hekle 2 staver i neste stav (= 2 maske økt i A.3). Videre hekles uten økning frem til etter hullmønsteret i A.1og så økes slik: hekle 2 staver i neste stav, hekle 1 stav, hekle 3 staver i siste stav på omg (= 3 masker økt i A.1). På de resterende omg økes 1 stav på starten og 2 staver på slutten av hver omg – de 2 stavene som skråner mot hverandre før/etter hullmønsteret er ikke økninger (du kan telle masketallet på hver omg). God fornøyelse.

Virginia 12.07.2018 - 22:29:

Hei. Fikk ikke svar 9.juli. Vil gjerne forstå økningene. Takk!

Virginia 09.07.2018 - 11:17:

Takk for svaret. Men jeg forstår ikke enda. Trodde det var 5 fordi jeg ser: 1 økning i begynnelse i første m etter de 5 lm som brukes til å snu; 1 økning før hull mønster; 1 økning etter hull mønster og 2 økninger i siste m. Ser 5 per rad. Er det bare 3? Hvor? Er ikke symbolet for stav som er skeiv en økning?

DROPS Design 16.07.2018 kl. 14:57:

Hei Virginia. Det kan se ut som det er noe som ikke stemmer med økingene i dette diagrammet ja. Oppskriften er videresendt til design for gjennomgang. Takk for beskjed

Virginia 07.07.2018 - 20:50:

\"...totalt 13 rader. Det er nå 71 st/om på raden\r\n71? Hvorfor? Det begynner diagram med 33. Første rad økes det 2 =35. Deretter 5 per rad (1 i begynnelse, 1 før hull mønster, 1 etter hull mønster og til slutt). Etter 12 rader er det 60 økt. 35 +60=95.\r\nHva er det jeg regner feil?

DROPS Design 09.07.2018 kl. 08:10:

Hei Virginia, Du hekler A.1 (2 masker økt hvert rad) A.2 (0 økninger) og A.3 (1 økning hvert rad) - så da øker du 3 masker hvert rad. Begynner med 33 masker og hekler diagrammene 1 gang i høyden = 18 masker økt så da har du 50 staver + 5 lm. Hekler diagrammene 7 rader videre (totalt 13 rader) = 21 masker økt. Da har du 71 st + 5 lm til slutt. God fornøyelse!

Ylva Karlberg 24.06.2018 - 17:02:

Hello, I have this weird problem where each row is longer than the previous one, even though I maintain the same tension and number of stitches all the way through. I end up with the lower part of the garment flaring out a lot, causing me to show a lot of underboob, which is not a good look. I suspect that this is because of the lace pattern, but I don\'t know how to fix it. What am I doing wrong?

DROPS Design 25.06.2018 kl. 09:33:

Dear Mrs Karlberg, the top is worked top down, so that you will increase until piece measures 14-19 cm (see size), then cast on new sts on each side to crochet the bottom of top. Make sure to keep the same tension throughout the top, ie one chain in diagram should be as width as a dc/tr. Happy crocheting!

Anna 21.06.2018 - 18:11:

Czy podane wymiary gotowej robótki są podane po naciągnięciu czy tak luźno? Mam problem z dostosowaniem rozmiaru

DROPS Design 22.06.2018 kl. 12:55:

Witaj Anno! Pracując na bawełnianej włóczce i na szydełku robótka nie będzie zbyt rozciągliwa, dlatego podane wymiary są bez naciągania i są w miarę rzeczywiste. Dodatkowo można ją dopasować przez wiązania z tyłu, to też daje pewien margines bezpieczeństwa. Zawsze jednak zalecamy wykonanie próbki zanim przystąpimy do pracy. Miłej pracy!

Brenda Caudle 14.06.2018 - 22:38:

I yarn choice do I need to use when crocheting swimwear? Thank you Brenda

DROPS Design 15.06.2018 kl. 08:27:

Dear Mrs Caudle, you will find all relevant informations to the yarn used here (DROPS Muskat) under its shadecard , try our yarn converter to see alternatives. Your DROPS store will provide you any individual assistance choosing the yarn.

Julie Wilhelmina Nilssen 01.06.2018 - 16:01:

Hei! Det kan hende jeg bare ikke ser det, men hva er målene for størrelsene i denne toppen?

DROPS Design 04.06.2018 kl. 09:29:

Hej Julie, jo du finder alle toppens mål i måleskitsen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Laura F. 16.05.2018 - 10:39:

Wie arbeite ich an den Rückenteilen denn nun weiter nach der ersten Reihe? Lasse ich durchgehend bis zur gewünschten Länge alle 4 Maschen, 1 M. Aus oder nur in der ersten Reihe?

DROPS Design 16.05.2018 kl. 11:32:

Liebe Laura, nur bei der 1. Reihe wird 1 Lm auf beiden Seiten (in die neuen Lm auf beiden Seiten) gelassen: 1 Stb in die 6. Lm ab der Nadel, dann je 1 Stb in die nächste Lm, * 1 Lm überspringen, je 1 Stb in die nächsten 4 Lm *, von *-* noch weitere 3 x wdh, dann häkeln Sie wie zuvor weiter (mit A.1, A.2 und A.3) und dann 27-30-37-44-49-57 Lm häkeln (einschl. 5 Lm zum Wenden) (= für das Rückenteil). Am Anfang nächster Reihe werden Sie wieder Lm überspringen und dann weiter wie zuvor häkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Laura F. 16.05.2018 - 01:30:

Wenn ich am Rückenteil arbeite, gehe ich dann immer so vor wie in der ersten R., also nach 4 Stb. eine Lm auslassen? Ich kann leider mit der Angabe "weiter im Muster wie zuvor über die 71 Stb." nichts anfangen, wie gehe ich denn nun genau vor? Wann fange ich an 1 Stb in jedes Stb zu häkeln?

DROPS Design 16.05.2018 kl. 09:53:

Liebe Laura F., über die 71 Stb häkeln Sie A.1 bis A.3 wie zuvor weiter, und dann wird A.4 über die letzten 4 L-Bögen gearbeitet. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS 170-16