DROPS / 170 / 16

Mandarina by DROPS Design

Hæklet DROPS top i ”Muskat” med stangm, hulmønster, og bindebånd bagpå, hæklet ovenfra og ned Str S-XXXL.

DROPS Design: Model nr r-685
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL – XXL - XXXL
Materialer:
DROPS MUSKAT fra Garnstudio
150-150-150-200-200-200 g f.nr 49, mørk orange

DROPS HÆKLENÅL nr 4 - eller den nål du skal bruge for at få 18 st x 9 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 57kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På starten af hver række med st hækles der 5 lm til at vende med. Disse 5 lm erstatter ikke første st!

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.4.
----------------------------------------------------------

TOP:
Toppen hækles frem og tilbage ovenfra og ned.

Hækl 42-44-44-47-47-49 løse lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 4 med Muskat. Vend og hækl således: Hækl 1 fm i 2.lm fra nålen (= 1 fm + 1 lm til at vende med), hækl 1 fm i hver af de næste 2-4-4-2-2-4 lm, * spring over 1 lm, hækl 1 fm i hver af de næste 4 lm *, gentag fra *-* 6-6-6-7-7-7 gange til, hækl 1 fm i hver af de resterende 2 lm = 33-35-35-37-37-39 fm. Vend og hækl mønster således: Hækl A.1 over de første 11 fm, A.2 (= 2 fm) 6-7-7-8-8-9 gange i bredden, A.3 over de resterende 10 fm - læs HÆKLEINFO! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når diag A.1 til A.3 er hæklet færdig i højden fortsætter mønsteret og udtagningen på samme måde til der er hæklet totalt 13-14-14-15-16-17 rækker. Der er nu 71-77-77-81-85-85 st/lm på rækken. Nu er udtagningen i hver side af A.1 og A.3 færdig men hulmønsteret fortsætter at mindske ind i en spids midt foran og der hækles således: Hækl 27-30-37-44-49-57 lm (inkl 5 lm til at vende med), vend og hækl således: Hækl 1 st i 6.lm fra nålen, derefter hækles der 1 st i hver af de næste 1-4-6-3-3-6 lm, * hop over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 4 lm *, gentag fra *-* 3-3-4-6-7-8 gange til, fortsæt med mønster som før over de 71-77-77-81-85-85 st, derefter hækles der 27-30-37-44-49-57 lm (inkl 5 lm til at vende med). Vend og hækl således: Hækl 1 st i 6.lm fra nålen, derefter hækles der 1 st i hver af de næste 1-4-6-3-3-6 lm, * spring over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 4 st *, gentag fra *-* 3-3-4-6-7-8 gange til, fortsæt med mønster som før over de 71-77-77-81-85-85 st, derefter hækles der 1 st i hver af de resterende st på rækken = 107-119-131-145-157-171 m st/lm.
Videre i arb hækles der 1 st i hver st og hulmønsteret midt foran fortsætter at tages ind i en spids. Når der er 4 lm-buer tilbage, afsluttes mønsteret som vist i diag A.4. Derefter hækles der 1 st i hver st til arb måler 24-26-28-30-32-34 cm fra opslåningskanten midt foran. Klip og hæft trådene.

MONTERING:
Buk de yderste 2 cm i hver side ind på bagsiden af toppen og sy små sting gennem begge lav så der bliver en løbegang til at trække snoren igennem.

SNOR:
Hækl 1 løs snor således: Hækl lm med Muskat på nål 4 til du har en snor som måler 140-150-160-170-180-190 cm, vend og hækl 1 km i hver lm men sørg for at km ikke bliver hæklet strammere end lm! Klip og hæft trådene. Hækl 1 snor til på samme måde.

Start fra retsiden og træk en af enderne på snoren gennem det yderste hul, om st og ud gennem det andet hul (= 2 ender ud mod retsiden). Juster snoren så enderne er lige lange, træk derefter de 2 ender gennem løkken på vrangen og stram til. Gentag i den anden side. Derefter lægges snorene i kryds på ryggen før de trækkes gennem løbegangen – se illustration! Toppen lukkes ved at binde en knude.

Denne opskrift er blevet rettet. .

TOP:... Hækl 27-30-37-44-49-57 lm (inkl 5 lm til at vende med), vend og hækl således: Hækl 1 st i 6.lm fra nålen, derefter hækles der 1 st i hver af de næste 1-4-6-3-3-6 lm, * hop over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 4 lm *...
Opdateret online: 03.08.2017

Diagram

= 1 st i st/fm
= 1 st om lm/lm-bue
= 5 lm - læs HÆKLEINFO!
= 1 lm
= 1 fm
= Illustrationen viser ryggen på toppen og hvordan man trækker snorene

Kommentarer (28)

Skriv din kommentar her!

Laura F. 16.05.2018 - 10:39:

Wie arbeite ich an den Rückenteilen denn nun weiter nach der ersten Reihe? Lasse ich durchgehend bis zur gewünschten Länge alle 4 Maschen, 1 M. Aus oder nur in der ersten Reihe?

DROPS Design 16.05.2018 kl. 11:32:

Liebe Laura, nur bei der 1. Reihe wird 1 Lm auf beiden Seiten (in die neuen Lm auf beiden Seiten) gelassen: 1 Stb in die 6. Lm ab der Nadel, dann je 1 Stb in die nächste Lm, * 1 Lm überspringen, je 1 Stb in die nächsten 4 Lm *, von *-* noch weitere 3 x wdh, dann häkeln Sie wie zuvor weiter (mit A.1, A.2 und A.3) und dann 27-30-37-44-49-57 Lm häkeln (einschl. 5 Lm zum Wenden) (= für das Rückenteil). Am Anfang nächster Reihe werden Sie wieder Lm überspringen und dann weiter wie zuvor häkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Laura F. 16.05.2018 - 01:30:

Wenn ich am Rückenteil arbeite, gehe ich dann immer so vor wie in der ersten R., also nach 4 Stb. eine Lm auslassen? Ich kann leider mit der Angabe "weiter im Muster wie zuvor über die 71 Stb." nichts anfangen, wie gehe ich denn nun genau vor? Wann fange ich an 1 Stb in jedes Stb zu häkeln?

DROPS Design 16.05.2018 kl. 09:53:

Liebe Laura F., über die 71 Stb häkeln Sie A.1 bis A.3 wie zuvor weiter, und dann wird A.4 über die letzten 4 L-Bögen gearbeitet. Viel Spaß beim häkeln!

Emilie 22.07.2017 - 12:16:

Bonjour, je ne comprend pas très bien ce passage: "Continuer ainsi: crocheter 27-30-37-44-49-57 ml (y compris 5 ml pour tourner)" J'ai fait comme la vidéo mais il y a 2 rangs d'avance. Donc ce n'est pas égale. Puis "sauter 1 ml, 1 B dans chacune des 4 B suivantes*" c'est des ml et non des B non?

DROPS Design 24.07.2017 kl. 09:27:

Bonjour Émilie, vous avez raison, vous devez faire 1 B dans chacune des 4 ml suivantes (celles des 27-57 ml de la chaînette). Une correction sera faite. Bon crochet!

Aracely 30.04.2017 - 19:00:

Perdón pero me gustaría poder aprender a leer los patrones porque no termino de comprender, con los tutoriales voy muy bien pero luego al leer me pierdo, que quiere decir Trabajar flojo 42-44-44-47-47-49 ))) mi duda está en que significa la secuencia de números? Centímetros? Puntos? Y porque algunos repiten? Ej: 6-7-7-8-8-9, espero me puedan ayudar y desde ya muchas gracias por su trabajo

DROPS Design 04.05.2017 kl. 08:22:

Hola Aracely. Los patrones de Drops están explicados para las tallas S-XXXL. Los 42-44-44-47-47-49 p.de cad. (puntos de cadeneta) significa que para la talla S hay que montar 42 puntos, para la talla M - 44 puntos etc. Si en las explicaciones solo hay un número, significa que es igual para todas las tallas. Las abreviaturas las puedes consultar aquí: https://www.garnstudio.com/glossary.php?langf=es&langt=en

Shaina 10.12.2016 - 11:25:

At the very beginning am I supposed to skip a chain or am I supposed to chain one and continue or both?

DROPS Design 12.12.2016 kl. 09:10:

Dear Shaina, at the very beg you are crocheting more chains that you will have sc on 1st row, ie crochet 42-44-44-47-47-49 ch (fundation chain), then crochet 1st row as explained skipping some chains evenly to get 33-35-35-37-37-39 sc on 1st row. Happy crocheting!

Susan T. 25.08.2016 - 21:04:

Do you have a pattern to line the front of this because you can see through the cup part of the halter?

DROPS Design 26.08.2016 kl. 10:43:

Dear Susan T, we do not have any pattern to line, ie no sewing pattern - you are welcome to ask the store where you bought your yarn, they may have tips & advices for you. Happy crocheting!

Stacey Meyer 15.08.2016 - 06:17:

Hello! This is a lovely detailed pattern and I so appreciate all the assistance you've provided. I'm sorry if I've overlooked it but I can't for the gauge guide for this pattern. I just want to be sure I'm not crocheting too loosely or too tight. Thank you!

DROPS Design 15.08.2016 kl. 11:21:

Dear Mrs Meyer, tension may differ with every crocheter, so remember to adjust the crochet hook size to that you get the stated gauge ie 18 dc x 9 rows = 4'' x 4'' (10 x 10 cm). Happy crocheting!

Sara Otero 12.08.2016 - 16:08:

Buenas tardes, después de la primera ronda de puntos bajos, manda a trabajar los diagramas del 1 al 3 el 2 diagrama no lo entiendo pk solo pone dos puntos bajos, ¿entonces hay que disminuir? ¿Que significa 6 t veces? Muchas gracias

DROPS Design 14.08.2016 kl. 12:02:

Hola Sara, el diagrama A2 se trabaja sobre un total de 12 pts, es decir, A2 (=2p.b) se repite un total de 6 veces a lo largo de la fila para la talla S.

Karen A. Hillman 16.07.2016 - 20:27:

How do you even out the rows on the side panels, there's always one extra row on one side panel ???????

DROPS Design 18.07.2016 kl. 09:15:

Dear Mrs Hillmann, this will not be visible at the end - if you rather like to get both sides the same, cut the yarn and chain number of sts required for one side, work next row on the middle panel and chain number of sts required for the other side and continue as stated. Happy crocheting!

Sandy 25.06.2016 - 01:04:

I am wondering about the purpose of the 5 chains at the beginning of each DC row. I can see they may be a decorative bit on the main part of the top, but why are they along the back strap since it will be folded over for the tube casing?

DROPS Design 27.06.2016 kl. 08:33:

Dear Sandy, you can choose to not crochet the 5 ch at the beg of dc rows when working the last rows for tube casing if your chains are long enough to not tighten piece on the sides. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 170-16