DROPS / 169 / 6

White Flower by DROPS Design

Strikket DROPS cirkeljakke i ”BabyAlpaca Silk” og ”Kid-Silk” med bladmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr bs-101
Garngruppe A + A eller C
----------------------------------------------------------
300-350-400 g f.nr 1101, hvid
Og brug:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio
125-150-200 g f.nr 01, natur

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 og 80 cm) nr 6 – eller det p.nr du skal bruge for at få 15 m x 30 p retstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 28.95 kr /50g

fra 32.95 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 32.95 kr /25g
YarnLiving
Bestil
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 32.95 kr /25g
Garnet til denne opskrift koster fra 338.45kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.3.

----------------------------------------------------------

CIRKELJAKKE:
Arb strikkes i cirkel fra midt bagpå, arb strikkes rundt.

BAGSTK:
Slå 8 m op med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde) og fordel dem på 4 strømpep nr 6 (= 2 m pr p). Der strikkes efter A.1 (= 8 rapporter af A.1 i bredden). Når de første 27 omg i A.1 er strikket, skal starten på omg forskydes 1 m mod venstre, først på hver 2.omg, derefter på hver 4.omg – dvs omgangens start er altid lige før første omslag i diagrammet så den bliver mindst synlig. Omg begyndelse vil til sidst være midt i den første rapport af A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Skift til rundp ved behov. Når A.1 er strikket en gang i højden er der 208 m på omg, arb måler ca 34 cm i diameter. Sæt 8 mærketråde i arb, sæt 1.mærketråd i 1.m på omg, derefter sættes der 7 mærketråde i m med 25 m mellem hver, mærketrådene sidder lige over spidsen af hvert blad. Strik RETSTRIK – se forkl over, SAMTIDIG på første omg tages der 1 m ud på hver side af mærketrådene. Tag ud med omslag på hver side af m med mærketråd – på næste omg strikkes omslaget vrang så der bliver hul = 16 nye m pr omg. Gentag udtagningerne på hver 2.omg 1-2-3 gange til (totalt 32-48-64 nye m) = 240-256-272 m.

På næste omg strikkes der ret, SAMTIDIG lukkes alle m af mellem 2.og 3.mærketråd og 7.og 8.mærketråd af til ærmegab (= der lukkes 30-32-34 m af i hver side). Næste omg strikkes vr, SAMTIDIG slåes der 30-32-34 nye m op over de aflukkede m mellem 2. og 3. mærketråd 7. og 8.mærketråd. Når alle m er slået op er der igen 240-256-272 m på p.

Fortsæt således: Strik A.2 over alle m, SAMTIDIG tages der 1 m ud på hver side af m med mærketråd på hver omg med stjerne (= 16 m pr udtagnings-omg) = 384-400-416 m. Arb måler ca 66-68-70 cm i diameter.

VENSTRE FORSTK:
Fortsæt således: Behold m mellem 2. og 4 mærketråd på p, de resterende m sættes på en tråd = 96-100-104 m på p. Strik RETSTRIK - se forkl over - frem og tilbage over disse m, SAMTIDIG i slutningen af hver p sættes de 2 sidste m på tråden (de strikkes ikke, vend). OBS! Der fortsættes med udtagninger på hver side af den 3.mærketråd på hver 4.p. Fortsæt til der er 44 m tilbage på p. Sæt de sidste 44 m på tråden.

HØJRE FORSTK:
Sæt m mellem 6. og 8. mærketråd på rundp 6, og strik på samme mådesom på venstre forstk.

Derefter strikkes alle m fra tråden tilbage på rundp 6 med ret fra retsiden - for hver gang der blev sat m på tråde i hver side, hentes tråden op imellem m og drejes før den sættes på p (dvs mellem hver 2.m, dette for at undgå hul i overgangene) = ca 512-540-568 m. Strik 8 p retstrik, luk af.

ÆRMER:
Ærmet strikkes rundt på strømpep. Slå 32-32-40 m op på strømpep 6 med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik A.3 1 gang i højden (= 4-4-5 rapporter i bredden), på sidste omg tages der 1 m ud = 33-33-41 m. Sæt 1 mærketråd i den første m på omg (= midt under ærmet). Fortsæt i glatstrik, men på hver 2.omg strikkes der således: Start 2 m før m med mærketråd: Strik 2 m ret sammen, slå om, m med mærketråd, slå om, tag 1 m løs af p som om den strikkes ret, 1 ret og løft den løse m over, strik glatstrik over de resterende m. På næste omg strikkes omslaget ret, så der bliver hul, der skal blive en hulrække midt under ærmet, men m-ant er det samme. SAMTIDIG når arb måler 12 cm starter udtagningerne midt under ærmet, strik da omslag og glatstrik som før, men der tages IKKE ind på hver side af omslagen = 2 m taget ud. Gentag udtagningen på denne måde på hver 3.cm 13-14-14 gange til = 61-63-71 m. Strik til arb måler 54-55-56 cm, luk af. Strik et ærme til.

MONTERING:
Sy ærmerne i.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 29.01.2016
Strik RETSTRIK – se forkl over, SAMTIDIG på første omg tages der 1 m ud på hver side af mærketrådene. Tag ud med omslag på hver side af m med mærketråd – på næste omg strikkes omslaget vrangt så der bliver hul = 16 nye m pr omg....
Opdateret online: 29.01.2016
Rettelse: Materialer: DROPS BABY ALPACA SILK fra Garnstudio ÆRMER:...Fortsæt i glatstrik, men på hver 2.omg strikkes det således: Start 2 m før m med mærketråd: Strik 2 m ret sammen, 1 omslag, m med mærketråd, 1 omslag, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret og løft den løse m over, strik glatstrik over de resterende m.
Opdateret online: 09.10.2017
BAGSTK: Slå 8 m op med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde) og fordel dem på 4 strømpepinde 6 (= 2 m pr p). Der strikkes efter A.1 (= 8 rapporter af A.1 i bredden). Når de første 27 omg i A.1 er strikket,...

= tag 1 m løs af p som om den strikkes ret, 2 m ret sammen, løft den løse m over
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, strik 1 m ret, løft den løse m over
= 2 m ret sammen
= udtagnings-omg

Lillian Enevoldsen 16.09.2019 - 11:57:

Så er jeg her igen. Tusinde tak for det hurtige svar. Jeg har endnu et spørgsmål. Når jeg har strikket A1 skal jeg strikke de næste omgange med at slå om på hver side af mærket, så der kommer huller. Men på billedet ser det ikke sådan ud, huller er senere. er det rigtigt?. Til orientering: På A1 38. omg. m nr. 14 skal være en ret. Jeg er i ørvrigt vild med jeres sider hvor jeg også kan se video. Nu tør jeg strikke

DROPS Design 17.09.2019 kl. 15:53:

Hej Lillian, ja det stemmer, designeren har bestemt at omslagene/hullerne skal komme med det samme, sikkert for at få nok masker på omgangen. Hvis du ikke vil se hullerne så strikker du dem bare drejet på næste pind, da vil hullet blive mindre. Tak for info, vi skal se om vi kan få rettet det så hurtigt som muligt :) God fornøjelse! :)

Lillian Enevoldsen 08.09.2019 - 17:40:

Ja, nu er jeg i gang med at strikke denne jakke og strikket til og med 27. række. Jeg forstår ikke rigtigt, hvordan jeg flytter omgangen, hvordan læser jeg så mønstret videre. På forhånd tak for hjælpen.

DROPS Design 09.09.2019 kl. 09:37:

Hei Lillian. Du fortsetter å strikke etter diagrammet, men begynnelsen av diagrammet forskyves (forskyvelsen viser begynnelsen av omgangen, men ikke der du starter å strikke på hver omgang). Når du har strikket A.1 ferdig i høyden er starten blitt forskjøvet til å være midt i den første rapporten av A.1. Når det da skal settes merker i arbeidet er det viktig å vite hvor starten er. God Fornøyelse!

Lillian Enevoldsen 23.07.2019 - 14:29:

Hvordan omregner jeg denne opskrift til kun én slags garn, her er skrevet 2 slags garn?

DROPS Design 02.08.2019 kl. 12:20:

Hej Lillian, brug vores omregner og skriv garnforbruget i Baby Alpaca Silk x 2 og 2 tråde, så får du masser af alternativer op i 1 tråd. God fornøjelse!

Bouquier 16.04.2019 - 08:36:

Bonjour pouvez vous le donner les dimensions de l échantillon car je trouve que en n° 6 le point est trop lache . Merci 😊

DROPS Design 16.04.2019 kl. 15:51:

Bonjour Mme Bouquier, sur les aiguilles no 6, 15 m x 30 rangs au point mousse et 2 fils = 10 x 10 cm. La tension est une affaire très personnelle, certains tricotent plutôt lâche alors que d'autres vont serrer davantage. Ce sont les aiguilles qui vont vous permettre d'ajuster la tension, la taille indiquée l'est seulement à titre indicatif! Vous devrez éventuellement changer d'aiguilles (pour des plus grosses ou des plus fines) pour que VOTRE tension corresponde bien à celle indiquée dans les explications. Bon travail!

Jules Fairfax 10.01.2019 - 04:07:

I love this pattern...(I've studied hundreds of your circle jackets). Because I have been living four years in a tropical climate--where we DO have chilly days and nights during winter--I wonder if you can suggest what weight cotton or linen or--anything lighter weight that might work for this beautiful pattern...thank you.

Jules Fairfax 10.01.2019 - 04:05:

I love this pattern...(I've studied hundreds of your circle jackets). Because I have been living four years in a tropical climate--where we DO have chilly days and nights during winter--I wonder if you can suggest what weight cotton or linen or--anything lighter weight that might work for this beautiful pattern...thank you.

Claudia 26.09.2017 - 20:23:

Hallo. Ich komme leider nicht mit dem verschieben des Anfangs klar Es steht nicht wie oft ich den in der 2. und anschließend wie oft in der vierten. Dann soll man ab der 21. Runde damit anfangen immer vor dem ersten Umschlag. Aber weder in Reihe 23 noch in Reihe 25 ist ein Umschlag??? Für Hilfe wäre ich sehr dankbar!

DROPS Design 27.09.2017 kl. 09:14:

Liebe Claudia, es soll hier vom 27. Runde sein (Korrektion wird gemacht sein), dh vom 1. Umschlag am Anfang A.1, und damit Anfang in der Mitte A.1 dann erfolgt. Viel Spaß beim stricken!

Loredana 12.07.2016 - 12:55:

Buongiorno! Quindi si creano nuove maglie, giusto?

DROPS Design 12.07.2016 kl. 15:37:

Buongiorno Loredana. Sì dovrebbe essere così. Buon lavoro!

Loredana 12.07.2016 - 10:45:

Buongiorno! Potete spiegare meglio cosa s'intende....riprendere e arrotolare il filo prima che la maglia sul fermamaglie a ogni lato sia trasferita sul ferro (cioè a m alterne per evitare buchi nei punti di passaggio). Grazie mille Loredana

DROPS Design 12.07.2016 kl. 11:37:

Buongiorno Loredana. Deve sollevare il filo tra le maglie e metterlo ritorto sul ferro. Buon lavoro!

Loredana 11.07.2016 - 15:42:

Vi chiedo ancora.....se lascio le maglie restanti sui ferri circolari posso trasferire direttamente su questi le ultime due maglie che non vanno lavorate ? Grazie!

DROPS Design 11.07.2016 kl. 16:30:

Buongiorno Loredana. Sì, può organizzare le maglie come meglio preferisce. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 169-6