DROPS / 170 / 13

Pink Sorbet by DROPS Design

Retstrikket DROPS sjal i ”Cotton Merino” med forkortede pinde og picot-kant.

Tags: sjaler,

DROPS Design: Model nr cm-044
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Mål: Længde midt på: ca 33 cm. Bredde: ca 140 cm.
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
350 g f.nr 13, koral

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 42 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 146.65kr. Læs mere.

Strikkes over de sidste 4 m på p (set fra retsiden):
1.p (= retsiden): Strik ret.
2.p (= vrangen): Strik ret.
3.p (= retsiden): 2 ret sammen, slå om, strik 2 m i hver af de 2 sidste m på p (= 2 m taget ud og 6 m i picot-kanten).
4.p (= vrangen): Tag første m løs af p, 1 ret, løft den løse m over, 1 ret, løft den bagerste m på højre p over den forreste (= 2 m taget ind), 3 ret.
Gentag 1. til 4.p.

UDTAGNINGSTIPS:
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Der tages 1 m ud ved at slå om. På næste p strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS:
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Start 2 m før mærketråden og strik 2 ret sammen.

FORKORTEDE PINDE:
Der strikkes forkortede pinde i slutningen af hver p fra retsiden og i beg af hver p fra vrangen, SAMTIDIG fortsætter picot-kanten efter mærketråden (set fra retsiden).
1.p (= retsiden) og hver p fra retsiden: Strik ret frem til mærketråden, strik picot.
2.p (= vrangen): Strik picot frem til mærketråden, strik 21 m ret, vend arb.
4.p: Strik picot frem til mærketråden, strik 18 m ret, vend arb.
6.p: Strik picot frem til mærketråden, strik 15 m ret, vend arb.
8.p: Strik picot frem til mærketråden, strik 12 m ret, vend arb.
10.p: Strik picot frem til mærketråden, strik 9 m ret, vend arb.
12.p: Strik picot frem til mærketråden, strik 6 m ret, vend arb.
14.p: Strik picot frem til mærketråden, strik 3 m ret, vend arb.
16.p: Strik picot frem til mærketråden, derefter strikkes der ret p ud - OBS: For at undgå hul i overgangene mellem vendingerne, sættes tråden mellem 2 m i hver vending drejet tilbage på p og strikkes ret sammen med næste m på venstre p.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Hele sjalet strikkes i RETSTRIK - se forkl over, med picot-kant i den ene side. Der strikkes frem og tilbage på rundp fra side til side.

Slå 6 m op på rundp 4 med Cotton Merino. Strik 1 p ret fra vrangen. Sæt 1 mærketråd efter de 2 første m på p (set fra retsiden) = 4 m efter mærketråden til picot. Fortsæt således:
1.p (= retsiden): 1 ret, tag 1 m ud – læs UDTAGNINGSTIPS, 1 ret, mærketråd, strik PICOT-KANT – se forkl over.
2.p (= vrangen): Strik picot frem til mærketråden, strik ret p ud (omslaget strikkes drejet ret).
3.p: Strik ret frem til mærketråden, strik picot.
4.p: Strik picot frem til mærketråden, strik ret p ud.
5.p: Strik ret til der er 1 m tilbage før mærketråden, tag 1 m ud, 1 ret, strik picot.
6.p: Strik picot frem til mærketråden, strik ret p ud (omslaget strikkes drejet ret).
7.p: Strik ret frem til mærketråden, strik picot.
8.p: Strik picot frem til mærketråden, strik ret p ud.

Gentag 5.-8.p 27 gange til = 35 m på p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES!
* Strik FORKORTEDE PINDE – se forkl over (= totalt 16 p – OBS: Udtagningen før picoten fortsætter som før på hver 4.p). Efter de forkortede pinde strikkes der 12 p retstrik frem og tilbage over alle m med picot-kant som før *, gentag fra *-* 4 gange til. Der er nu 70 m på p og arb måler ca 45 cm (målt på beg af p set fra retsiden). Sæt et mærke på beg af p (set fra retsiden).

Udtagningerne er nu afsluttet og der fortsættes således fra retsiden: * Strik forkortede pinde (= totalt 16 p), strik 12 p retstrik frem og tilbage over alle m med picot som før *, gentag fra *-* 14 gange til, derefter strikkes der 1 rapport til med forkortede pinde (= 16 p). Arb måler 50 cm fra mærket og ca 95 cm fra opslåningskanten.

LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES!
Nu starter indtagningerne og der strikkes således: * Strik 12 p retstrik frem og tilbage over alle m med picot som før, men nu tages der 1 m ind på hver 4.p (dvs på hver 2.p fra retsiden) – læs INDTAGNINGSTIPS. Efter de 12 p retstrik strikkes der forkortede pinde (indtagningen før picoten fortsætter som før på hver 4.p) *, gentag fra *-* 4 gange til = 35 m tilbage på p og arb måler ca 112 cm fra opslåningskanten.

Fortsæt således:
1.p (= retsiden): Strik ret til der er 2 m tilbage før mærketråden, tag 1 m ind, strik picot.
2.p (= vrangen): Strik picot frem til mærketråden, strik ret p ud.
3.p: Strik ret frem til mærketråden, strik picot.
4.p: Strik picot frem til mærketråden, strik ret p ud.

Gentag 1.-4.p 28 gange til = 6 m tilbage på p. Strik 1 p ret fra retsiden og luk af med ret fra vrangen.

Carole 26.08.2019 - 17:30:

Merci beaucoup pour la rapidité. Dernière question, la suite dit de faire une autre série de 16 rangs raccourcis. Est-ce avec les 6 côtes mousse comme la suite précédente et encore 15 fois? Merci.

DROPS Design 27.08.2019 kl. 09:19:

Bonjour Carole, vous devez ensuite tricoter les 16 rangs des RANGS RACCOURCIS seulement (ceux expliqués au tout début des explications). Bon tricot!

Carole 26.08.2019 - 15:46:

Bonjour, j'ai terminé les augmentations et cela dit de continuer à faire les rangs raccourcis et les côtes mousse encore 14 fois. Est ce vraiment 14 fois ou 15 fois vu qu'ils disent "Encore"? De plus, par la suite, ça dit de faire une autre série de rang raccourcis. Est-ce avec les 6 côtes mousse comme la suite précédente et est-ce encore 14 ou 15 fois? Merci.

DROPS Design 26.08.2019 kl. 16:22:

Bonjour Carole, on répète de *-* encore 14 fois, autrement dit, on va tricoter de *à* 15 fois au total. Bon tricot!

Carole 20.08.2019 - 02:12:

Merci beaucoup pour les explications, mais la chose que je ne comprend pas c’est que je me demande ce que vous voulez dire par 6 côtes mousse? Pour moi des côtes c’est comme faire une bordure de manche. 🙄

DROPS Design 20.08.2019 kl. 09:25:

Bonjour Carole, pour former 1 côte mousse, on doit tricoter 2 rangs endroit - cf POINT MOUSSE au début des explications, ainsi, pour avoir 6 côtes mousse, on va tricoter 12 rangs endroit. Bon tricot!

Carole 19.08.2019 - 00:38:

Bonjour, Je fais le modèle 170-13, et je suis rendu aux rangs raccourcis. Cependant, je ne comprend ce que l’on veut dire par 6 côtes mousse? voir le texte copié ci-dessous. “ Après les rangs raccourcis, tricoter 6 côtes mousse en allers et retours sur toutes les mailles avec la bordure picot comme avant*, répéter de *-* encore 4 fois“

DROPS Design 19.08.2019 kl. 11:22:

Bonjour Carole, la partie à répéter est la suivante: 16 rangs en rangs racourcis (4 augmentations) + 12 rangs (= 6 côtes mousse (= 3 augmentations)) soit 28 rangs au total que vous répétez 5 fois au total; Vous avez maintenant 70 mailles (= 35 m + 5 fois 7 augmentations). Bon tricot!

Zaza 12.02.2018 - 15:43:

Merci, cordialement zaza

Zaza 12.02.2018 - 11:08:

Bonjour, Merci pour votre réponse mais cela ne me dit pas si j'ai bien compris quand j'explique les points que je fais. Par contre, quand on regarde la photo du modele il y a à mon avis des trous je pense qu'ils représentent chaque transition des rangs raccourcis si on les évite à mon avis cela enlèvera le charme du modele merci de votre réponse zaza

DROPS Design 12.02.2018 kl. 14:18:

Bonjour Zaza, en fonction de là où vous en êtes de la bordure picot, il m'est difficile de vous dire quel rang tricoter, mais suivez les rangs de la bordure picot comme avant aux rangs raccourcis. Pour les jours des rangs raccourcis, tricotez simplement comme expliqué: tricotez le nombre de mailles indiqué, tournez et tricotez les mailles indiqué et ainsi de suite. Bon tricot!

Zaza 10.02.2018 - 11:18:

Bonjour, je suis arrivée aux rangs raccourcis. Rang 1 : 30 m end, 1 jeté, 1 m end, 4 m end (rg 1 bordure) Rang 2 : 4 m end, 21 m end, tourner Les Rangs 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 ne sont pas noté Je pense que le rang 3 se fait ainsi : 21 m end, 2 m ensemble a l'endroit, 1 jeté, tricoter 2 fois à l'endroit chacune des 2 dernières mailles Pourriez vous me dire si j'ai bien compris Merci pour votre aide zaza

DROPS Design 12.02.2018 kl. 08:35:

Bonjour Zaza, sur l'endroit, tricotez à l'endroit jusqu'au marqueur et terminez par la bordure picot (à celui des 4 rans correspondansts) c'est-à-dire comme au 1er rang, en ajustant le rang de la bordure picot. Bon tricot!

Helle 15.01.2017 - 12:34:

Sorry, I didnt read it right, now I understand :o))

Helle 11.01.2017 - 10:07:

Hey garnstudio 😀 you have written, that we will repeat the pattern 14 times in the last time we knit the center, is it not 4 times like first time of the center of the sjal ?

Anna 26.08.2016 - 11:02:

Hello, I have a problem with stitch count. Before starting the short rows I have 35 stitches. After I finish the whole set of short rows I am supposed to have 70 stitches. I will be nowhere near that - it will be around 60 stitches. Also when make this calculation: 16 short rows + 6 extra rows =22 22x5 repeats= 110 rows. That divided by 4 as we have increase every 4 row comes to 27.5. That plus 35 stitches which I already had comes to 62.5... Please help - what am I doing wrong?

DROPS Design 26.08.2016 kl. 11:19:

Dear Anna, before short rows you have 35 sts, then work *16 short rows (4 sts inc) + 6 ridges (= 3 sts inc)*, and repeat from *-* a total of 5 times: 5 x 7 sts inc = 35 sts inc + 35 sts =70 sts. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 170-13