DROPS / 167 / 7

Country Girl by DROPS Design

Hæklet DROPS hat i ”Muskat” med viftemønster

DROPS Design: Model nr r-696
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hovedmål: 54/56 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS MUSKAT fra Garnstudio
150-200 g f.nr 18, hvid

DROPS HÆKLENÅL nr 3 – eller den nål du skal bruge for at få 22 st x 11 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 38.85kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. Diag A.2 viser hvordan omg starter og slutter.

HÆKLEINFO:
På beg af hver omg som starter med st, erstattes første st med 3 lm. Omg afsluttes med 1 km i 3.lm i beg af omg.
På beg af hver omg som starter med fm, erstattes første fm med 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i første lm i beg af omg.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ind ved at hækle de næste 2 st sammen således: Hækl 1 st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste st, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle 3 m på nålen.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ud ved at hækle 2 st i samme st.
----------------------------------------------------------

HAT:
Arb hækles rundt ovenfra og ned. Hækl 5 lm på nål 3 med Muskat og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Hækl 11 st om ringen – læs HÆKLEINFO!
2.OMG: Hækl 2 st i hver st = 22 st.
3.OMG: Hækl * 2 st i første/næste st, 1 st i næste st *, gentag *-* omg rundt = 33 st.
4.OMG: Hækl * 2 st i første/næste st, 1 st i hver af de næste 2 st *, gentag *-* omg rundt = 44 st. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
5.OMG: Hækl * 2 st i første/næste st, 1 st i hver af de næste 3 st *, gentag *-* omg rundt = 55 st.
6.OMG: Hækl * 2 st i første/næste st, 1 st i hver af de næste 4 st *, gentag *-* omg rundt = 66 st.
7.OMG: Hækl * 2 st i første/næste st, 1 st i hver af de næste 5 st *, gentag *-* omg rundt = 77 st.
8.OMG: Hækl * 2 st i første/næste st, 1 st i hver af de næste 6 st *, gentag *-* omg rundt = 88 st.
9.OMG: Hækl * 2 st i første/næste st, 1 st i hver af de næste 7 st *, gentag *-* omg rundt = 99 st. Nu hækles der forskellig i de forskellige str.

Str S/M:
10.OMG: Hækl * 2 st i første/næste st, 1 st i hver af de næste 10 st *, gentag fra *-* omg rundt = 108 st.
Videre hækles der 1 st i hver st til arb måler ca 16 cm.
Næste omg hækles således: Hækl 1 st i hver st Samtidig med at der tages 3 st ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS = 105 st. Hækl skygge.

Str L/XL:
10.OMG: Hækl * 2 st i første/næste st, 1 st i hver af de næste 8 st *, gentag *-* omg rundt = 110 st.
11.OMG: Hækl 1 st i hver af de første 2 st, * 2 st i næste st, 1 st i hver af de næste 17 st *, gentag fra *-* omg rundt = 116 st.
Videre hækles der 1 st i hver st til arb måler ca 17 cm.
Næste omg hækles således: Hækl 1 st i hver st Samtidig med at der tages 4 st ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS = 112 st. Hækl skygge.

SKYGGE:
Nu hækles A.1 således (A.1 gentages totalt 15-16 gange rundt):
1.OMG: A.2 viser hvordan omg starter og slutter - Husk HÆKLEINFO! Hækl * 2 lm, spring over de første/næste 3 st, i næste st hækles 1 dbl-st + 2 lm + 1 st + 2 lm + 1 dbl-st, 1 lm, spring over 3 st *, gentag fra *-* omg rundt, afslut omg med 1 km i første lm = 15-16 st/dbl-st-grupper og 16-17 lm-buer.
2.OMG: Hækl * 1 fm om første/næste lm-bue, 3 st om næste lm-bue, 1 st i næste st, 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* omg rundt = 15-16 st-grupper og 15-16 fm.
3.OMG: Hækl 1 st + 2 lm + 1 st i første fm, spring over 2 st, 1 fm i hver af de næste 3 st, spring over 2 st, * i næste fm hækles 1 st + 2 lm + 1 st + 2 lm + 1 st, spring over 2 st, 1 fm i hver af de næste 3 st, spring over 2 st *, gentag fra *-* omg rundt, afslut med 1 st i første fm i starten af 2.omg + 2 lm = 15-16 st-grupper og 45-48 fm.
4.OMG: Hækl * 1 st i første/næste st, 4 st om første/næste lm-bue, spring over 1 st + 1 fm, 1 fm i næste fm, spring over 1 fm + 1 st, 4 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* omg rundt = 15-16 st-grupper og 15-16 fm.
5.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første/næste 3 st, spring over 2 st, i næste fm hækles 1 st + 2 lm + 1 st + 2 lm + 1 st, spring over 2 st, 1 fm i hver af de næste 2 st *, gentag fra *-* omg rundt = 15-16 st-grupper og 75-80 fm.
6.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første/næste 2 fm, 5 st om første/næste lm-bue, 1 st i næste st, 5 st om næste lm-bue, spring over 1 fm, 1 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 15-16 st-grupper og 45-48 fm.
7.OMG: Hækl 1 st + 3 lm + 1 st i første fm, spring over 1 fm + 2 st, 1 fm i hver af de næste 7 st, spring over 2 st + 1 fm, * i næste fm hækles 1 st + 3 lm + 1 st + 3 lm + 1 st, spring over 2 st + 1 fm, 1 fm i hver af de næste 7 st, spring over 1 fm + 2 st *, gentag fra *-* omg rundt, afslut omg med 1 st i første fm i starten af 6.omg + 3 lm = 15-16-st grupper og 105-112 fm.
8.OMG: Hækl * 1 st i første/næste st, 6 st om første/næste lm-bue, spring over 2 fm, 1 fm hver af de næste 3 fm, spring over 2 fm, 6 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* omg rundt = 15-16 st-grupper og 45-48 fm.
9.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første/næste 5 st, spring over 2 st + 1 fm, i næste fm hækles 1 st + 3 lm + 1 st + 3 lm + 1 st, spring over 1 fm + 2 st, 1 fm i hver af de næste 4 st *, gentag fra *-* omg rundt = 15-16 st-grupper og 135-144 fm. Klip og hæft tråden.

= dbl-st i st
= st hækles i næste fm (= dvs i samme fm som de næste 2 st)
= afslut omg med 1 km i første lm
= første fm i beg af omg erstattes med 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i første lm
= første st i beg af omg erstattes med 3 lm. Omg afsluttes med 1 km i 3.lm
= sidste omg før skyggen, omg er allerede hæklet

Sabrina B 11.02.2019 - 19:23:

I honestly had some issues understanding this pattern. I was thinking that perhaps others may have the same issues. I wanted to share. The hook 3.00mm is too big if you're using I love this cotton. The 6 1/4" is from the top down. I'm using a 2.5 mm with I love this cotton and the hat is larger than the written pattern s/m. The yarn is medium 4, 3.5 oz. 180/165 yd/meter. I'm going to begin again using the same yarn, smaller hook.

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:44:

Dear Sabrina, this hat is worked with DROPS Muskat, which is approx. 109 yds/1.8 oz/50 g - see shadecard here, ie somewhat thicker than the yarn you are using. you'll find here the DROPS stores shipping in USA. Happy crocheting!

DURIEZ Sylviane 20.08.2018 - 18:03:

Bonjour, Je suis arrivée à la 1ere rangée de la bordure. Dans le diagramme, il est indiqué 2ml, 1 DB, 2 ml,1 B, 2ml, 1DB. Dans la vidéo on nous démontre 3 DB, ensuite si je comprends bien il faut continuer 6 B plus loin. Merci pour votre réponse.

DROPS Design 20.08.2018 kl. 21:40:

Bonsoir Mme Duriez, c'est une erreur dans la vidéo, vous devez avoir, comme dans le diagramme et les explications: 1 DB, 2 ml, 1B, 2 ml, 1 DB. Merci. Bon crochet!

Shirley Griffin 26.07.2018 - 12:43:

What do you use to keep the brim from being too floppy?

DROPS Design 26.07.2018 kl. 13:50:

Dear Mrs Griffin, make sure that your tension is matching the pattern, ie 22 sts = 10 cm in width - should the brim be somewhat floppy you can use some starch to make it "harder". Happy crocheting!

Emeline 07.07.2018 - 06:39:

Est-il possible d'avoir un diagramme pour le haut du chapeau. Je ne comprends pas les explications à partir du tour 3, je n'arrive pas à tomber sur les 33 brides. TOUR 3: *2 B dans la 1ère B/la B suivante, 1 B dans la B suivante*, répéter de *-* tout le tour= 33 B. Merci de votre aide.

DROPS Design 09.07.2018 kl. 07:47:

Bonjour Emeline, vous augmentez 11 brides à chaque tour, au tour 3 crochetez 2 Brides toutes les 3 brides (= 2 b dans la 1ère b, 1 b dans la b suivante, puis *2 b dans la b suivante, 1 b dans la b suivante*, répétez de *-*. Au tour 4, crochetez de la même façon mais avec 2 brides entre chaque augmentation, puis 3 brides entre chaque augmentation au tour 5 et ainsi de suite. Bon crochet!

Aurore 10.05.2018 - 08:16:

Bonjour. Après l'avoir fait 2 fois, j'abandonne! C'est la première fois que je fais un modèle chez vous et je suis vraiment déçu. Le joli chapeau, ressemble à chaque fois à un vieux bonnet de nuit comme j'ai pu le lire dans un autre commentaire. Merci pour vos tutoriels

DROPS Design 10.05.2018 kl. 09:19:

Bonjour Aurore, nous sommes désolés de lire votre déception, pensez à toujours bien utiliser le fil indiqué dans le modèle pour avoir la bonne texture et surtout à bien avoir le bon échantillon en largeur et en hauteur pour vous assurer le meilleur résultat possible. Bon crochet!

Colleen Allen 18.04.2018 - 00:02:

If I wanted to use a cotton thread for this pattern, what weight would I use? (Ex: Aunt Lydia's Crochet Thread, Size #10, #3....)

DROPS Design 18.04.2018 kl. 09:43:

We are able to provide free patterns thanks to our yarns sold throughout the world. You will therefore understand that we can only recomand you to contact our DROPS Store in Canada for any further help & assistance. Thank you for your comprehension.

Karen 05.04.2018 - 02:30:

How wide should the brim measure? Thank you!

DROPS Design 05.04.2018 kl. 09:01:

Dear Karen, we do not have this hat anymore to measure brim. Feel free to crochet it to the desired length adjusting it as you like it to be. Happy crocheting!

Grace Farris 17.03.2018 - 03:49:

What size thread/yarn are you using?

DROPS Design 17.03.2018 kl. 12:35:

Dear Grace, for this pattern we used DROPS Muskat yarn, which belongs to the DROPS yarngroup "B". It has about 50 g = approx 100 m per each skein (that makes about 200 meters /100 grams). I hope this helped. Happy Crafting!

Ele 26.02.2018 - 20:02:

Wie ist es in der Anleitung gedacht, bei der 10. Runde mit 16 cm Gesamtlänge, ist hier der Durchmesser oder der Umfang der Arbeit gedacht? Herzlichen Dank

DROPS Design 27.02.2018 kl. 08:40:

Liebe Ele, die 16 cm sind vom Anfang gemessen, dh von der 1. Runde. Viel Spaß beim häkeln!

Pax 11.02.2018 - 18:05:

Hola, Estoy haciendo la ala y ya es la segunda vez q la deshago. Tengo 105 puntos altos como indican las instrucciones. Pero en la primera vuelta del ala me salen mas grupos q los q indica. Como puede ser?

DROPS Design 17.02.2018 kl. 17:39:

Hola Pax. Te recomiendo acudir a una de nuestras tiendas para que te ayuden a solucionar el problema. Puedes marcar con marcapuntos los puntos altos donde tienes que trabajar los grupos de puntos antes de empezar a trabajar la vuelta.

Kommentere opskrift DROPS 167-7