DROPS / 169 / 36

Fresh Lemonade by DROPS Design

Figurstrikket DROPS top i ”BabyAlpaca Silk” strikket ovenfra og ned med raglan og hulmønster. Str XS - XXL.

DROPS Design: Model nr bs-099
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
200-200-250-250-300-300 g f.nr 2110, guldstøvet

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 2,5 – til bærestk og kanter.
----------------------------------------------------------

fra 26.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 26.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 107.8kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.3. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden. OBS: Vælg diag for rigtig str.

RAGLAN:
Der tages ud ved at slå om på hver side af m med mærke i (= 2 m taget ud). På næste p strikkes omslagen ret så der bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Der tages ind på hver side af A.2. Start 2 m før A.2, strik 2 ret sammen, strik A.2 (= 15-15-17-17-19-19 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over (= 2 m taget ind).

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Der tages ud på hver side af A.2. Start 1 m før A.2, slå om, strik 1 ret, A.2 og 1 ret (= 17-17-19-19-21-21 m), slå om (= 2 m taget ud). På næste omg strikkes omslagen drejet ret så at der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

TOP:
Arb strikkes ovenfra og ned. Bærestk foran og bagpå strikkes frem og tilbage hver for sig til det retstrikkede er færdig. Derefter sættes delene sammen og der strikkes rundt til færdigt mål.

BÆRESTK FORAN:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 96-96-102-102-112-114 m op på rundp 3 med BabyAlpaca Silk. Skift til rundp 2,5. Sæt 1 mærke i den 24.-24.-26.-26.-28.-28.m ind fra hver side (= 48-48-50-50-56-58 m mellem mærkerne). Strik 1 p ret fra vrangen. Strik 1 p ret fra retsiden hvor der tages ud til RAGLAN på hver side af de 2 masker med mærke i – se forkl over. Fortsæt med mønster efter diag A.1 (1.p = vrangen) Samtidig med at udtagningen til raglan gentages på hver 2.p (dvs på hver p fra retsiden) – OBS: På 4.p i A.1 strikkes der 2 ret sammen og slå om til der er 1 eller 2 m tilbage før m med mærke i, sidste m før m med mærke i strikkes ret, tag ud på hver side af m med mærke i og strik 0 eller 1 m ret efter m med mærke i så mønsteret starter og slutter ens på hver side af m med mærke i. Efter A.1 strikkes der retstrik frem og tilbage over alle m. Når der er taget ud totalt 14-17-17-19-19-22 gange til raglan er der 152-164-170-178-188-202 m på p. Strik 1 p ret tilbage fra vrangen efter sidste udtagning. Arb måler nu ca 6-7-7-8-8-9 cm. Næste p strikkes således fra retsiden: Luk de første 37-40-42-44-46-49 m af (= strop), strik ret over de næste 78-84-86-90-96-104 m (den første af disse m er allerede på højre p), luk derefter de sidste 37-40-42-44-46-49 m af (= strop), klip tråden. Næste p strikkes således fra vrangen: Slå 6-8-12-15-17-20 nye m op i beg af p, strik de 78-84-86-90-96-104 m fra p og slå 6-8-12-15-17-20 nye m op i slutningen af p = 90-100-110-120-130-144 m. Strik retstrik frem og tilbage i 4-4-4-5-5-5 cm – SAMTIDIG efter 3-3-3-4-4-4 cm tages der 1 m ind i hver side ved at strikke de 2 næst yderste m i hver side, ret sammen fra retsiden = 88-98-108-118-128-142 m. Sørg for at sidste p er en p ret fra vrangen. Læg arb til side.

BÆRESTK BAGPÅ:
Slå op og strik som bærestk foran.

RYG & FORSTK:
Arb strikkes videre rundt på rundp. LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES!
Sæt m fra for- og rygstk ind på samme rundp 3. Strik 1 omg ret over alle m = 176-196-216-236-256-284 m på p. Strik 1 omg ret, men afslut omg når der er 8-8-9-9-10-10 m tilbage på omg. Sæt 1 mærke – HERFRA STARTER OMG VIDERE! Næste omg strikkes således: Strik A.2 (vælg diag for rigtig str = 15-15-17-17-19-19 m), strik 16-21-25-22-26-33 m glatstrik, strik A.3 (vælg diag for rigtig str = 41-41-41-57-57-57 m), strik 16-21-25-22-26-33 m glatstrik, strik A.2 (= 15-15-17-17-19-19 m), strik 16-21-25-22-26-33 m glatstrik, strik A.3 (= 41-41-41-57-57-57 m) og afslut med 16-21-25-22-26-33 m glatstrik. Fortsæt mønsteret således. Når A.3 er strikket 1 gang i højden, strikkes der glatstrik over disse m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG når arb måler 10 cm fra mærket (arb måler ca 30-31-32-34-35-36 cm fra skulderen), tages der 1 m ind på hver side af A.2 i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 m taget ind) = 172-192-212-232-252-280 m tilbage på p.
Når arb måler 14-15-15-16-16-17 cm fra mærket (hele toppen måler ca 34-36-37-40-41-43 cm fra skulderen), tages der 1 m ud på hver side af A.2 i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS (= 4 m taget ud). Gentag udtagningen på hver 3.-3.-3.-2½.-2½.-2.cm totalt 7-7-7-8-9-10 gange = 200-220-240-264-288-320 m. Når arb måler 55-57-59-61-63-65 cm fra skulderen, skiftes der til rundp 2,5. Strik 6 omg retstrik rundt – se forkl over, før der lukkes LØST af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene og sømmen under ærmegabene – sy kant i kant i yderste led af yderste m.

= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over

Jolanta 02.09.2018 - 13:39:

Witam . Dla rozmiaru L schemat A3 jest na 57 oczek opisu i robótki wychodzi że schemat powinień być na 41 oczek. Czy dobrze myślę?

DROPS Design 03.09.2018 kl. 22:04:

Witaj Jolu! L to czwarty rozmiar (ROZMIARY: XS - S - M - L - XL - XXL) więc schemat A.3 jest na 57 o. Miłej pracy!

Annab 02.06.2017 - 16:41:

Buongiorno, ho lavorato la prima parte del modello e ho messo da parte le maglie. Adesso però, per fare la parte del dietro, non so se devo tagliare il filo oppure continuare con un gomitolo nuovo? Non mi è molto chiaro il passaggio relativo al fatto di unire tutte le maglie su un ferro, con quale filo devo iniziare? potreste darmi qualche chiarimento in più? Grazie mille.

DROPS Design 02.06.2017 kl. 17:49:

Buongiorno Annab. Per il dietro, inizia con un nuovo gomitolo e segue le stesse istruzioni del davanti. Riporterà poi le maglie su un unico ferro lavorando prima le maglie del dietro e proseguendo sullo stesso giro con le maglie del davanti. Buon lavoro!

Cath 20.03.2016 - 23:35:

Hi Thanks for the reply to my previous question regarding the charts. I have just tried to join the yoke pieces in the round and I was getting the stocking stitch effect appearing on the very first K1 row but on the wrong side of the work!. Should I have slipped both yoke pieces onto the needles with the right side of the work facing outwards or inwards? Thanks.

DROPS Design 21.03.2016 kl. 10:30:

Dear Cath, yes you have to join in the round at the end of a row worked from RS so that you continue in the round from RS with the RS facing outwards. Happy knitting!

Cath 14.03.2016 - 20:38:

Hi, Please could you clarify the charts for me. For example am I reading Row 1 of A2 correctly if I work 3 stitches (knit or purl as appropriate), then 1 YO, then [s1, k1, psso], then 7 stitches (k or p), then K2 tog, then 1 YO, then a final 3 stitches (k or p)? Thank you.

DROPS Design 15.03.2016 kl. 08:54:

Dear Cath, that's correct in A.2 size M, but the first and last 2 st are P every row from RS (= every round), so that A.2 on row 1 has to be worked as follows: P2, K1, YO, (sl, K1, psso), K7, K2 tog, YO, K1, P2. Happy knitting!

Gunda Poll 10.02.2016 - 09:13:

Einfach fantastisch, diese Kollektion, wo soll ich nur anfangen, eins schöner als das andere, herrlich, danke, tausendmal danke!!!

Marilyn 14.01.2016 - 23:01:

Lovely pattern. Available to order

Janne Yde 14.01.2016 - 22:28:

Jeg er helt vild med den her sommerbluse

Päivi 03.01.2016 - 19:32:

Every pattern of Baby Alpaca Silk is intresting in my opinion

Roswitha 22.12.2015 - 17:57:

Sehr schön. Dazu eine Jacke. Das gäbe ein tolles Twinset.

Kommentere opskrift DROPS 169-36