DROPS Extra / 0-1182

Priscilla Cardigan by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Air” med raglan och hålmönster. Virkad uppifrån och ned. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr ai-021
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
300-350-400-400-450-500 g nr 02, vete

DROPS VIRKNÅL NR 6 – eller det nålnr du måste använda för att få 12 dst x 4,5 v på 10 x 10 cm eller 12 fm x 14 v på 10 x 10 cm.
DROPS KNAPP: VÄLVD (vit), NR 522: 6 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

I början på varje v med fm, ersätts första fm med 1 lm.
I början på varje v med dst, ersätts första dst med 4 lm.
I början på varje v med 3-dst, ersätts första 3-dst med 5 lm.

VIRKTIPS:
Om virkfastheten på höjden inte blir tillräckligt hög, kan alla dst bytas ut mot 3-dst.

ÖKNINGSTIPS-2:
Det ökas 1 dst genom att virka 2 dst i samma m.
I stl XXL och XXXL måste det ökas 2 dst i samma m på en del ställen. Öka genom att virka 3 dst i samma m.

MÖNSTER-1:
VARV 1 (= avigsidan): Virka 1 fm i främre maskbågen av varje dst.
VARV 2 (= rätsidan): Virka 1 dst i bakre maskbågen av varje fm.
Upprepa v 1-2 till färdigt mått.

MÖNSTER-2:
VARV 1: Virka 1 dst i bakre maskbågen av varje fm.
VARV 2: Virka 1 fm i bakre maskbågen av varje dst.
Upprepa v 1-2 till färdigt mått.

ÖKNINGSTIPS-1:
Öka 3 dst före A.1 på FRAM-& BAKST så här: Virka som förut tills det återstår 3 fm före A.1, virka 2 dst i var och en av de 3 nästa fm.
Öka 3 dst efter A.1 på FRAM-& BAKST så här: Virka 2 dst i var och en av de 3 nästa fm efter A.1.
Öka 3 dst före A.1 på ÄRM så här: Virka 4 dst i fm före A.1.
Öka 3 dst efter A.1 på ÄRM så här: Virka 4 dst i första fm efter A.1.
Öka 2 dst före A.1 så här: Virka som förut tills det återstår 2 fm före A.1, virka 2 dst i var och en av de 2 nästa fm.
Öka 2 dst efter A.1 så här: Virka 2 dst i var och en av de 2 nästa fm efter A.1.
Öka 1 dst före A.1 så här: Virka som förut tills det återstår 1 fm innan A.1, virka 2 dst i fm.
Öka 1 dst efter A.1 så här: Virka 2 dst i första fm efter A.1.

MINSKNINGSTIPS:
Virka 1 dst/fm, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa dst/fm, men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla m på nålen - det har nu minskats 1 fm/dst.

MÖNSTER:
Se diag A.1.

A.1 virkas så här:
VARV 1: Virka 3 lm, hoppa över 1 fm, * virka 1 dst i bakre maskbågen av nästa fm, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 2 dst i samma m på samma sätt *, hoppa över 3 fm, upprepa *-* 1 gång, dra tråden genom alla 7 m på nålen, 3 lm, hoppa över 1 fm.
VARV 2: Virka 1 fm i var och en av de 3 lm, 1 fm i nästa m, 1 fm i var och en av de nästa 3 lm.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb virkas uppifrån och ned, fram och tillbaka från mitt fram.

OK:
Virka 86-86-90-90-94-94 lm (inkl 5 framkantsm i varje sida av arb) med nål 6 med Air. Virka nästa v så här: Virka 1 fm i 2:a lm från nålen – LÄS VIRKINFO, 1 fm i varje lm = 86-86-90-90-94-94 fm. Sedan virkas det så här från rätsidan: Alla dst virkas i bakre maskbågen av fm, och LÄS VIRKTIPS. Virka 1 dst i var och en av de första 5 fm (= framkant), A.1 - se förkl ovan - över de nästa 7 fm, 1 dst i var och en av de nästa 4-4-5-5-6-6 fm SAMTIDIGT som det ökas 1-3-3-5-7-9 dst jämnt fördelat - LÄS ÖKNINGSTIPS-2 – (= vänster framst), A.1 över de nästa 7 fm, 1 dst i var och en av de nästa 2 fm, A.1 över de nästa 7 fm (= vänster ärm), 1 dst i var och en av de nästa 22-22-24-24-26-26 fm SAMTIDIGT som det ökas 2-6-6-10-14-18 dst jämnt fördelat (= bakst), A.1 över de nästa 7 fm, 1 dst i var och en av de nästa 2 fm, A.1 över de nästa 7 fm, (= höger ärm), 1 dst i var och en av de nästa 4-4-5-5-6-6 fm SAMTIDIGT som det ökas 1-3-3-5-7-9 dst jämnt fördelat, A.1 över de nästa 7 fm, avsluta med 1 dst i var och en av de sista 5 fm (= höger framst). Virka MÖNSTER-1 över dst och A.1 över A.1 som förut. På första v i mönster-1 är det 90-98-102-110-122-130 fm (inkl A.1). Mönster-1 och A.1 repeteras på höjden till färdigt mått. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! På nästa v (= dst-v) ökas det till raglan på varje v från rätsidan (dvs varje v med dst) på varje sida av A.1 – LÄS ÖKNINGSTIPS-1 – så här: Öka 3 dst på varje sida av A.1 totalt 1 gång, sedan ökas det 2 dst på varje sida av A.1 totalt 3-4-4-5-5-5 ggr, sedan 1 dst på varje sida av A.1 totalt 1-0-1-0-1-2 ggr (= 170-186-198-214-234-250 m totalt). På nästa v (= från avigsidan med fm) virkas det så här: Alla fm virkas i främre maskbågen av dst. Virka 1 fm i var och en av de första 5 dst (= framkant), A.1 som förut, 1 fm i var och en av de nästa 15-18-20-23-27-30 dst, virka 8 lm, sätt 1 markör i 4:e lm, hoppa över: A.1 + 22-24-26-28-30-32 dst + A.1 (= ärm), virka 1 fm i var och en av de nästa 44-50-54-60-68-74 dst, virka 8 lm, sätt 1 markör i 4:e lm, hoppa över: A.1 + 22-24-26-28-30-32 dst + A.1 (= ärm), 1 fm i var och en av de nästa 15-18-20-23-27-30 dst, A.1 som förut, avsluta med 1 fm i var och en av de sista 5 dst (= framkant) = 98-110-118-130-146-158 fm (inkl A.1) och 16 lm. Låt markörerna följa med i arb. Sätt 1 markör i arb, HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB!

FRAM- OCH BAKST:
Virka nästa v (= från rätsidan) så här: Mönster-1 över de första 5 fm (= framkant), A.1 som förut, mönster-1 över de nästa 90-102-110-122-138-150 m (dvs virka 1 dst i varje lm under ärmen), A.1 som förut, avsluta med mönster-1 över de sista 5 fm (= framkant). På nästa v är det 114-126-134-146-162-174 fm på v (inkl A.1). Virka mönster-1 och A.1 över fram- och bakst som förut. När arb mäter 6 cm, anpassa så att nästa v är med dst, ökas det 1 dst på varje sida av varje markör i sidan (= 4 m ökade), upprepa ökningen på var 8:e cm 3 ggr till. På nästa v med fm är det 130-142-150-162-178-190 fm på v (inkl A.1). När arb mäter 38-40-39-41-41-40 cm från markören, anpassa så att sista v är med fm, klipp av och fäst tråden.

ÄRM:
= A.1 + 22-24-26-28-30-32 dst + A.1. Sätt 1 markör i arb – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB. Ärmen virkas runt, uppifrån och ner. Börja att virka mitt under ärmen så här: Virka 1 fm i den 5:e lm av de 8 lm som virkades i ärmhålet på fram- och bakst, virka 1 fm i var och en av de nästa 3 lm, virka sista v av A.1 (= fm) över A.1, 1 fm i bakre maskbågen i var och en av de nästa 22-24-26-28-30-32 dst, sista v av A.1 över A.1, innan det virkas 1 fm i var och en av de resterande 4 lm under ärmen = 44-46-48-50-52-54 fm. Sätt 1 markör mitt under ärmen, låt markören följa med i arb. Sedan virkas arb vidare i MÖNSTER-2 – se förkl ovan. När ärmen mäter 4 cm minskas det 1 fm/st på varje sida av markören – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn med 5-4-4-4-4-3 cm mellanrum 7-8-8-9-9-10 ggr till = 28-28-30-30-32-32 fm/dst. Virka tills arb mäter 46-47-45-46-44-42 cm, anpassa så att sista v är med fm. Virka 2 v med 1 fm i bakre maskbågen av varje fm (= totalt 3 v med fm nederst på ärmen). Klipp av och fäst tråden. Virka den andra ärmen på samma sätt.

HALSKANT:
Börja mitt fram och virka så här från rätsidan: 1 fm i bakre maskbågen av varje fm SAMTIDIGT som det minskas 4-4-5-5-6-6 fm jämnt fördelat = 82-82-85-85-88-88 fm. Vänd och virka från avigsidan: 1 fm i främre maskbågen av varje fm SAMTIDIGT som det minskas 4-4-5-5-6-6 fm jämnt fördelat = 78-78-80-80-82-82 fm. Klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Syi knapparna på vänster framkant. Första knappen sys i 2:a fm-v från halsen (= ca 2 cm ned från halsen), sedan sys de i med ca 7 cm mellanrum. Knapparna knäpps genom fm-v.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 05.10.2016
Rättelse i ÖKNINGSTIPS-1 (raglan)

= första v är förkl i mönstret
= hoppa över 1 fm, * virka 1 dst i bakre maskbågen av nästa fm, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 2 dst i samma m på samma sätt *, hoppa över 3 fm, upprepa *-* 1 gång, dra tråden genom alla 7 m på nålen

Renée 05.09.2018 - 01:44:

Ik ben echt gek op jullie patronen maar ik vind jullie beschrijvingen niet te doen. In dit patroon is de beschrijving voor de raglan echt niet duidelijk. Er staat letterlijk: Meerder 3 dstk aan ELKE kant van A1. Er wordt nergens beschreven dat de 1e en de laatste A1 niet meetelt. Dit is het 2e patroon van Drops dat ik nu haak maar ook bij de eerste heb ik het haakwerk zó vaak uit moeten halen. Het kan, naar mijn bescheiden mening, veel eenvoudiger.

Anne-Mette Boel 12.07.2018 - 10:54:

Opskriften er meget vanskelig at følge, og man kan ikke regne med størrelserne. Jeg startede med en str. M, måtte trevle op og gå 2 størrelser op (XL) - men den bliver stadig for lille (bruger normalt M). Ærmerne er for trange og den kan ikke lukkes over brystet. Meget frusterende! :( Ærmerne bliver i øvrigt ikke som resten af cardiganen - der en synlig forskel i maskernes udseende, som en anden også påpeger.

Montserrat López 27.03.2018 - 08:45:

Una chaqueta preciosa, la estoy acabando. Hace muchos años que tejo, pero la explicacion del patron es muy complicada

Anna Larsen 25.03.2018 - 13:51:

Man kan IKKE bare hækle rundt i stedet for frem og tilbage på ærmerne. Eller rettere: det kan man godt, men så kommer ærmerne til at se anderledes ud end kroppen. Det har noget at gøre med, hvordan maskerne vender på fastmaske-omgangen. Hvis man er pernittengrynet - hvad jeg er - må man hækle frem og tilbage, evt med et par ekstra kantmasker og sy sammen bagefter.\r\nDet er i det hele taget en MEGET dårligt gennemarbejdet opskrift.......

Niina 14.03.2018 - 17:23:

En ymmärrä miten voi lisätä 3 kp A.1 mallikertojen MOLEMMIN PUOLIN kun ensimmäisen kp kerroksen A.1 kuvioiden välissä on vain 2 kp:tä? Jos teen ohjeen mukaan niin en voi jättää yhtä silmukkaa väliin ennen seuraavan A.1 kuvion aloittamista....

Cristina 10.03.2018 - 13:34:

La chaqueta es hermosa pero el patrón extremadamente confuso

Lali 18.02.2018 - 08:43:

1 D-Stb in die ersten 5 fM, A.1 - 7 fM, je 1 D-Stb in die nächsten 4 fM und GLEICHZEITIG 1 D-Stb gleichmäßig verteilt zunehmen, A.1 , je 1 D-Stb in die nächsten 2 fM, A.1 , je 1 D-Stb in die nächsten 22 fM und GLEICHZEITIG 2D-Stb gleichmäßig verteilt zunehmen, A.1 , je 1 D-Stb in die nächsten 2 fM, A.1, je 1 D-Stb in die nächsten 4 fM und GLEICHZEITIG 1 D-Stb gleichmäßig verteilt zunehmen, A.1, enden mit 1 D-Stb in die letzten 5 fM = 5+7+8+7+2+7+33+7+2+7+8+7+5 D-Stb

Anna Johanne Larsen 08.02.2018 - 00:06:

Som Aleth.bonvalot skriver: Et diagram ville være en fin idé. Efter at have trævlet op 2 gange, gav jeg mig tid til at tegne mit eget diagram, så jeg række for række kunne kontrollere maskeantallet på alle dele af trøjen. Dét hjalp!

Aleth.bonvalot 30.01.2018 - 10:28:

Bonjour et merci pour votre site magnifique. Impossible de réaliser le raglan de la veste 0-1182. Ou placer chaque augmentation pour passer de 90 à 170 mailles? Je n'ai jamais le nombre. Peut-être qu'un petit diagramme serait le bienvenu. Merci de votre réponse. Cordialement. Aleth.

DROPS Design 23.02.2018 kl. 12:35:

Bonjour Aleth, regardez le video ICI. Bon travail!

Anna 16.01.2018 - 23:59:

Den mest rodede opskrift, jeg som dreven hækler / strikker har været ude for. Med alle de henvisninger og se ditten-datten og gør sådan, med mindre det blæser fra vest, er den næsten umulig at gå til. Men jeg opgiver ikke. Håber, trøjen bliver besværet værd!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1182