DROPS Extra / 0-1153

Bon Soir by DROPS Design

Heklet DROPS jakke i ”Big Merino” med hullmønster og sjalskrage. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr mb-022
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
550-600-650-700-800-850 g f.nr 06, forglemmegei¬¬

DROPS HEKLENÅL NR 5,5 – eller den nålen du må bruke for å få 13 st på 10 cm i bredden og A.2 (= 6 m) på 4,5 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

På beg av hver rad med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm.

ØKETIPS:
Hekle 2 dbl-st i samme dbl-st.

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.3.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb hekles frem og tilbake. Hekle 164-177-193-207-223-235 lm (inkl 4 lm til å snu med) på nål 5,5 med Big Merino. Snu og hekle 1 dbl-st i 5.lm fra nålen (= 2 dbl-st), 1 dbl-st i hver av de neste 4-2-3-2-3-5 lm, * hopp over 1 lm, 1 dbl-st i hver av de neste 4 dbl-st *, gjenta fra *-* ut raden = 130-140-153-164-177-187 dbl-st.

Snu og hekle 1 dbl-st i hver dbl-st - LES HEKLEINFO - SAMTIDIG som det økes 10-12-11-12-11-13 dbl-st jevnt fordelt - LES ØKETIPS = 140-152-164-176-188-200 dbl-st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Snu og hekle slik fra retten: Hekle 1 dbl-st i hver av de første 7 dbl-st (= høyre stolpe), A.2 (= 6 m) totalt 21-23-25-27-29-31 ganger i bredden, 1 dbl-st i hver av de siste 7 dbl-st (= venstre stolpe). Når A.2 er heklet 1 gang i høyden repeteres radene i A.x oppover, og stolpe-m hekles som før til ferdig mål.

Når arb måler ca 44-46-46-48-48-50 cm - avpass etter 1.rad i A.x, hekles neste rad fra retten (= 2.rad i A.x) SAMTIDIG som det settes 1 merketråd i hver side slik:

STR S-L-XXL:
Hekle 7 stolpe-m som før, A.2 totalt 5-6-7 ganger, sett 1 merke i siste dbl-st i A.2 - se firkant i diag (= høyre side), hekle A.2 totalt 11-13-15 ganger, sett 1 merke i siste dbl-st i A.2 (= venstre side), hekle A.2 totalt 5-6-7 ganger, avslutt med 7 stolpe-m som før.
Nå hekles hvert av forstk og bakstk ferdig for seg, klipp tråden.

STR M-XL-XXXL:
Hekle 7 stolpe-m som før, A.2 totalt 6-7-8 ganger sett 1 merke i siste lm i A.2 - se stjerne i diag (= høyre side), hekle A.2 totalt 12-14-16 ganger, sett 1 merke i siste lm i A.2 (= venstre side), hekle A.2 totalt 5-6-7 ganger, avslutt med 7 stolpe-m som før.
Nå hekles hvert av forstk og bakstk ferdig for seg, klipp tråden.

BAKSTK/ERMER:
Det hekles videre på bolen med start fra vrangen (= 3.rad i A.x) slik: Hekle 23-21-23-21-23-21 LØSE lm til venstre erme, A.3 0-1-0-1-0-1 gang, A.2 11-11-13-13-15-15 ganger, A.3 0-1-0-1-0-1 gang, avslutt med 22 LØSE lm til høyre erme (ulikt lm-antall på venstre og høyre erme pga mønster).

Neste rad fra retten hekles slik: Husk HEKLEINFO - (NB: Hekle første rad i A.1- A.3 over lm) Hekle 1 dbl-st i hver av de første 7 lm (= høyre ermkant), A.1 totalt 1-0-1-0-1-0 gang, A.2 totalt 15-17-17-19-19-21 ganger, A.3 totalt 1-0-1-0-1-0-1 gang, avslutt med 1 dbl-st i hver av de siste 7 lm (= venstre ermkant). Fortsett videre slik, men gjenta A.x videre, og det hekles 1 dbl-st i hver av de 7 dbl-st i hver side oppover til ferdig mål.

Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm - avpass etter rad fra retten - hekles det ikke lengre over de midterste 3 rapportene av A.2 (= hals). Hekle 1 rad som før over m til venstre skulder. NB: Klipp tråden før det hekles over de resterende m til høyre skulder.

HØYRE FORSTK/ERME:
Hekle 22 LØSE lm til erme, deretter hekles det videre på slutten av bolen med start fra vrangen (= 3.rad i A.x) slik: A.3 0-1-0-1-0-1 gang, A.2 5-5-6-6-7-7 ganger, avslutt med 7 stolpe-m som før.

Neste rad fra retten hekles slik: Husk HEKLEINFO - (NB: Hekle første rad i A.2/A.3 over lm) Hekle 1 dbl-st i hver av de første 7 dbl-st (= stolpe-m), A.2 totalt 7-8-8-9-9-10 ganger, A.3 totalt 1-0-1-0-1-0 gang, avslutt med 1 dbl-st i hver av de siste 7 lm (= ermkant). Fortsett videre slik, men gjenta A.x videre, og det hekles 1 dbl-st i hver av de 7 dbl-st i siden oppover til ferdig mål.

Når arb måler 63-65-67-69-71-73 cm - avpass at det avsluttes med samme rad som bakstk (= fra vrangen) er skulderen ferdig, og det hekles sjalskrage over de første 13 m.

SJALSKRAGE:
Hekle sjalskrage frem og tilbake med start fra retten slik: * Hekle 1 dbl-st i hver av de første 7 dbl-st, 1 dbl-st i hver av de neste 6 dbl-st/lm, snu og hekle 1 fm i hver av de første 2 dbl-st, 1 halv-st i hver av de neste 2 dbl-st, 1 st i hver av de neste 2 dbl-st, 1 dbl-st i hver av de neste 7 dbl-st, snu *, gjenta fra *-* til arb måler ca 8 cm innerst på det smaleste. Klipp og fest tråden.

VENSTRE FORSTK/ERME:
Det hekles videre på bolen. Hekle som høyre forstk, men motsatt. Dvs det hekles A.1 istedenfor A.3 og motsatt, det hekles 23-21-23-21-23-21 lm til erme på slutten av raden fra vrangen. Tråden må klippes før det hekles sjalskrage over de første 13 st/lm på raden med start fra vrangen.

MONTERING:
Legg forstk oppå bakstk og hekle sammen skuldrene slik: 1 fm gjennom begge lag, * 3 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* langs hele skulderen - NB: I ermkanten hoppes det over 2 dbl-st før neste fm. Hekle kragen sammen midt bak slik: 1 fm i hver m. Hekle sammen under ermene slik: * 1 fm i lm med dbl-st-gruppe, 3 lm, 1 fm om neste lm-bue, 3 lm *, gjenta fra *-* under hele ermet - NB: I ermkanten hoppes det over 2 dbl-st før neste fm.

Diagram

= lm
= dbl-st i dbl-st/lm
= dbl-st om lm/lm-buen
= 1 dbl-st/1 lm - raden er forkl i oppskrift
= start her
= gjelder deling av bolen - forkl i oppskrift
= gjelder deling av bolen - forkl i oppskrift