DROPS Extra / 0-1152

Autumn Brume by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Merino Extra Fine” med snoninger, hulmønster og slids. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr me-086
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L /XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
650-750-850-950 g f.nr 13, jeansblå

DROPS RUNDP (80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) nr 3,5 – til Rib og retstrik.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 272.35kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.10. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden. 1.p i diag = retsiden.

STRIKKETIPS:
Når for- og rygstk strikkes videre efter delingen til ærmegab strikkes m i A.1 og A.8 på hver side af for og rygstk ikke længere efter diag, men strikkes nu vrang fra retsiden og ret fra vrangen.
----------------------------------------------------------

RYGSTK (op til slidsen):
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 158-182-206-230 m op på rundp 3,5 med Merino Extra Fine. Strik 1 p vrang fra vrangen. Strik Rib således: A.1 (= 4 m), * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-* til der er 6 m tilbage, strik 2 r, A.8 (= 4 m). Fortsæt således frem og tilbage til Ribben måler 5 cm - afslut efter en p fra vrangen. Næste p strikkes således fra retsiden: Strik A.1, A.2 (= 12 m) 1-1-2-3 gange, A.3 (= 18 m), A.4 (= 12 m), A.5 (= 16 m), A.4 0-1-1-1 gang, A.6 (= 34 m), A.2 0-1-1-1 gang, A.7 (= 16 m), A.2, A.3, A.4 1-1-2-3 gange, afslut med A.8. Strik til og med 3.p i diag = 124-140-156-172 m på p. Skift til rundp 4 og strik diag færdig 1 gang i højden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Videre gentages 5. til sidste række i hvert diag opover (se stjerne i diag). Fortsæt mønsteret således til arb måler 12 cm – sørg for at sidste p er fra vrangen, læg arb til side og strik forstk.

FORSTK (op til slidsen):
Slå op og strik som rygstk – sørg for at sidste p er samme mønsterp som på rygstk.

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes nu rundt på rundp.
Sæt for- og rygstk ind på samme rundp og fortsæt mønsteret rundt som før = 248-280-312-344 m på p - sæt 1 mærke i hver side mellem for- og rygstk. Når arb måler 34-36-39-40 cm deles arb til ærmegab ved mærkerne i siderne, og for- og rygstk strikkes færdig for sig – læs STRIKKETIPS.

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
= 124-140-156-172 m. Fortsæt mønsteret frem og tilbage som før Samtidig med at der slåes nye m op i slutningen af hver p i hver side således: Slå 6 m op totalt 2 gange i hver side og 7 m 1 gang i hver side = 162-178-194-210 m på p – OBS: De nye m strikkes løbende ind i A.9 (= 19 m) i starten af arb (dvs før A.1) og løbende ind i A.10 (= 19 m) i slutningen af arb (dvs efter A.8) fra retsiden. Når arb måler 53-57-61-63 cm (OBS for str L-XXXL: I diag A.4 og A.2 mod halsen stopper nu snoningerne, dvs spring over 4.p i diag) lukkes de midterste 20-22-24-24 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste p fra halsen = 70-77-84-92 m. Når arb måler 55-59-63-65 cm strikkes der 2 p retstrik - se forkl over, over alle m - Samtidig med at der på 1.p tages 1 m ind over hver snoning i A.2/A.4 (gælder også snoningen mod halsen) og tag 2 m ind over hver snoning i A.5/A.7 = 66-72-78-85 m. Luk derefter løst af. Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTK:
= 124-140-156-172 m. Strik videre fra ryg- og forstykke som på rygstk = 162-178-194-210 m efter at der er slået nye m op. Når arb måler 46-49-52-54 cm sættes de midterste 12-12-14-14 m på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig = 75-83-90-98 m. Nu lukkes der af på hver p fra halsen: 2 m 1 gang og 1 m 3-4-4-4 gange (OBS for str L-XXXL: I diag A.4 og A.2 mod halsen stopper nu snoningerne, dvs spring over 4.p i diag) = 70-77-84-92 m. Når arb måler 55-59-63-65 cm strikkes der 2 p retstrik over alle m - Samtidig med at der på 1.p tages 1 m ind over hver snoning i A.2/A.4 (gælder også snoningen mod halsen) og tag 2 m ind over hver snoning i A.5/A.7 = 66-72-78-85 m. Luk derefter løst af. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Strik 82-90-94-98 m op (inkl 1 kantm i hver side) fra retsiden indenfor 1 kantm retstrik nederst langs det ene ærme på rundp 4 med Merino Extra Fine. Sæt 1 mærke – HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strik glatstrik frem og tilbage på p. Når arb måler 2-2-1-3 cm lukkes der 1 m af i hver side. Gentag aflukningerne på hver 2.-1½.-1½.-1.cm 14-17-17-18 gange til = 52-54-58-60 m. Når arb måler 31-29-27-25 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde) skiftes der til rundp 3,5. Strik 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 14-16-16-18 m ud jævnt fordelt = 66-70-74-78 m. Fortsæt med Rib (= 2 r / 2 vr) med 1 kantm retstrik i hver side. Når Ribben måler 8 cm lukkes der løst af med ret over ret og vrang over vrang. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy underærmesømmene indenfor 1 kantm.

HALSKANT:
Strik ca 70-79 m op fra retsiden (inkl m på tråden) på lille rundp 3,5 med Merino Extra Fine, start fra den ene skulder. Strik 4 omg retstrik (rundt på rundp) - se forkl over. Luk af.

= 2 drejet vrang sammen
= 2 vrang sammen
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= gentag disse rækker opover

Brigitte 28.12.2017 - 10:13:

Bonjour. Possible de démarrer le modèle en taille s/m. Je n'arrive pas à trouver le nbre de maille pour le dos après les 5cm du bas. J'ai 158 mailles et quand je suis le modèle A1 puis A2 puisA3 etc cela ne correspond pas . E A5 et A4 ne devant pas être mis dans cette taille. J'ai 26 mailles qui ne servent à rien.. Je n'ai jamais eu ce genre de pb. Merci

DROPS Design 02.01.2018 kl. 09:49:

Bonjour Brigitte, tricotez ainsi les 158 m: A.1 (= 4 m), 1 fois A.2 (= 12 m), A.3 (= 18 m), A.4 (= 12 m), A.5 (= 16 m), A.6 (= 34 m), A.7 (= 16 m), A.2 (= 12 m), A.3 (= 18 m), 1 fois A.4 (12 m), terminez par A.8 (= 4 m) soit: 4 + 12 + 18 + 12 + 16 + 34 + 16 + 12 + 18 + 12 + 4 = 158 m Tricoter les diagrammes ainsi jusqu'au 3ème rang inclus, au 3ème rang, on va diminuer des mailles dans les diagrammes, soit: 4 m dans A.2, 2 m dans A.3, 4 m dans A.4, 2 m dans A.5, 8 m dans A.6 et 2 m dans A.7 = il reste 124 m. Bon tricot!

Susanne Holm 22.11.2015 - 15:50:

Hej! Det må være en fejl i mønstret, at alle snoninger i diagrammet ligger på vrangpinde, mens mønstret angiver, at snoningen skal laves i ret? Mvh fra Susanne Holm

DROPS Design 25.11.2015 kl. 14:24:

Hej Susanne, Du ved at du læser diagrammerne fra nederste højre hjørne og strikker dem opad, nøjagtig som du strikker? Da vil alle mønsterpinde ligge på retsiden. God fornøjelse!

Marvani E 13.11.2015 - 18:34:

Les torsades se font elles sur l endroit ou sur l envers elles sont

DROPS Design 16.11.2015 kl. 08:51:

Bonjour Mme Marvani, les torsades doivent se faire sur l'endroit. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1152