DROPS Extra / 0-1150

Lovely & Blue by DROPS Design

Strikket DROPS genser i ”Merino Extra Fine” med rundfelling, hullmønster og perlestrikk. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr me-087
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g f.nr 14, stålblå

DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 3 – til vrbord.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (21) FAQ

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 270kr. Les mer.

Det felles 1 m etter 1. og 3.merke slik: Strikk 2 m r sammen.
Det felles 1 m før 2. og 4.merke slik: Strikk til det gjenstår 2 m før merke, ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.

ØKETIPS-1:
Øk 1 m etter 1. og 3.merketråd slik: Lag 1 kast.
Øk 1 m før 2. og 4.merketråd slik: Lag 1 kast
På neste omg strikkes kastet vridd rett for å unngå hull.

ØKETIPS-2:
Strikk til det gjenstår 1 m før merke, 1 kast, 2 m r, 1 kast (= 2 m økt). På neste omg strikkes kastet vridd rett for å unngå hull.

MØNSTER:
Se diag A.1. Se diag for riktig str.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 184-204-224-244-264-284 m på rundp 3 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord (= 2 r / 2 vr) i 5 cm. Bytt til rundp 4 og strikk 1 omg rett der det felles 4 m jevnt fordelt = 180-200-220-240-260-280 m. Herfra strikkes det glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 7 cm settes 4 merker i arb slik: strikk 20-20-25-25-30-30 m rett (= halve bak), sett 1.merke, strikk 50-60-60-70-70-80 m r (= siden), sett 2.merke, strikk 40-40-50-50-60-60 m r (= midt foran), sett 3.merke, strikk 50-60-60-70-70-80 m r (= siden), sett 4.merke, strikk 20-20-25-25-30-30 m r (= halve bak). La merkene følge med arb oppover. På neste omg felles det 1 m ved hver merke – LES FELLETIPS (= 4 m felt på p). NB! M-antallet midt foran og midt bak forblir det samme, det felles i side-m.

Gjenta fellingen på hver 8.-8.-8.-6.-6.-8.omg 6-7-7-9-8-6 ganger til = 152-168-188-200-224-252 m. Fortsett med glstrikk til arb måler 30 cm. På neste omg økes det 1 m ved hver merke – LES ØKETIPS-1 (= 4 m økt på p). NB! M-antallet midt foran og midt bak forblir det samme, det økes i side-m. Gjenta økningen på hver 4.-6.-4.-4.-4.-6.omg 6-4-6-7-6-5 ganger til = 180-188-216-232-252-276 m på p. Fortsett med glstrikk til arb måler 40-42-42-44-44-46 cm. Deretter strikkes det 1 RILLE - se forkl over SAMTIDIG som det på første omg felles 4-8-3-1-1-3 m jevnt fordelt = 176-180-213-231-251-273 m.

Deretter felles det av til ermhull på neste omg fra retten slik: 38-39-47-52-57-62 m rett, fell av de neste 12 m, 77-79-96-104-114-126 m rett, fell av de neste 12 m, 37-38-46-51-56-61 m rett = 152-156-189-207-227-249 m. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 48-52-52-56-56-60 m på settp 3 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord (= 2 r / 2 vr). Når arb måler 4 cm, bytt til settp 4. Arb strikkes videre i glstrikk og fell 2-4-2-4-4-6 m jevnt fordelt på første omg = 46-48-50-52-52-54 m. Sett 1 merke på beg av omg. Når arb måler 14-14-14-12-10-8 cm økes det 1 m på hver side av merke – LES ØKETIPS-2, gjenta økningen på hver 2.cm 13-14-14-15-16-17 ganger til = 74-78-80-84-86-90 m. Når arb måler 45-45-45-44-44-44 cm (kortere mål i de større str pga lengre bærestykke), felles det av 12 m midt under ermet (dvs fell av 6 m på hver side av merke) = 62-66-68-72-74-78 m. Legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Arb strikkes rundt på rundp.
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt av m til ermhull (ikke strikk m når de settes inn på samme p) = 276-288-325-351-375-405 m. Strikk diag A.1 (= 12-12-13-13-15-15 m) 23-24-25-27-25-27 rapporter i bredden. Fortsett mønsteret slik til det gjenstår 5 omg av diag = 138-144-150-162-175-189 m. Fortsett mønsteret som før SAMTIDIG på siste omg med rett felles det 34-36-34-42-51-57 m jevnt fordelt = 104-108-116-120-124-132 m. Bytt til liten rundp 3 og strikk vrbord (= 2 r / 2 vr) i 4 cm. Fell av med r over r og vr over vr.

MONTERING:
Sy åpningen under ermene.

= ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over
= 2 r sammen
= ta 1 m løst av p, 2 r sammen, løft den løse m over
= 2 m rett sammen
= perlestrikk-mønsteret i diag går ikke opp når det gjentas rundt slik, men perlestrikk-mønsteret går opp i maskeantallet så fortsett å strikke rett over vrang og vrang over rett

Kati Csaba 31.10.2017 - 09:54:

Nella fila 8 di A.1 per taglia L l'ultimo punto dritto corrisponde alla prossima diminuzione nella ripetizione?.

DROPS Design 31.10.2017 kl. 12:43:

Buongiorno Kati. Sì, è corretto. Verifichi di mantenere la giusta sequenza dei punti nella lavorazione della grana di riso. Buon lavoro!

Ingrid 26.01.2017 - 19:51:

Hei! Jeg strikker L og skal begynne på det første perlestrikket på bærestykket. Som stjernen også forklarer går ikke mønsteret opp. Har jeg forstått det riktig at jeg ikke skal strikke to rette masker etter hverandre slik som rapporten viser (siste maske i rapporten er rett, og første i neste rapport er to rett sammen. Lurer da på om jeg skal «hoppe over» siste maske i rapporten slik at det blir annenhver rett/vrang?

DROPS Design 07.02.2017 kl. 14:22:

Hej Ingrid. Ja, du skal bare fortsaette med at strikke vrang over rett og rett over vrang.

Stella Rasmussen 03.01.2017 - 19:16:

Hej jeg bruger str xs og vil ellers gerne lave sådan en :) mon der findes en opskrift til en str xs?

DROPS Design 09.01.2017 kl. 15:19:

Hej Stella. Desvaerre er denne ikke mindre end her. Men du kan tilpasse med hjaelp af strikkefasthed og maalene i maalskitsen. Dvs ved hvor mange m du skal have til maalene i str S. Du kan saa regne ud hvor mange m du skal have til dine maal (str XS).

Kari Bergh 05.12.2016 - 20:24:

Gjelder str. M Jeg får ikke maskeantallet til å stemme på bolen, det er i utgangspunktet 204 masker, så felles det fire. Da blir antall masker 200, så skal man felle 2 masker i siden 7 ganger, da har man 186 masker igjen. I oppskriften står det at man skal ha 168. Regner det for en skrivefeil? Eller er det noe jeg ikke har skjønt?

DROPS Design 06.12.2016 kl. 15:31:

Hej Kari. Du feller 4 m ved hvert merke i alt 8 ganger (Gjenta fellingen på hver 8. omg 7 ganger til): 32 m i alt: 168 m paa p

Joëlle SABINE 01.09.2016 - 14:17:

Bonjour, je suis arrivée à rabatte les 12 mailles pour les emmanchures. je ne sais pas à partir d'où je dois compter les 47 mailles à tricoter (taille L) avant de rabattre ces mailles. Je pense que ces 12 mailles doivent se trouver au milieu des côtés de façon symétrique. Merci.

DROPS Design 01.09.2016 kl. 15:08:

Bonjour Mme Sabine, tricotez les 47 premières m (demi-dos), rabattez les 12 m suivantes, tricotez les 96 m suivantes (= devant), rabattez les 12 m suivantes et tricotez les 46 dernières m (= demi-dos). Les 12 m seront situées de façon symétrique sur les côtés. Bon tricot!

Hilda 01.04.2016 - 20:29:

Prima patroon, heb met deze trui al veel complimentjes gekregen.

Veronique 10.03.2016 - 15:01:

Je ne comprends pas votre réponse; pourrais- je vous joindre par téléphone svp ça serait plus simple

DROPS Design 10.03.2016 kl. 16:44:

Bonjour Véronique, nous n'avons pas d'assistance téléphone à disposition, mais le diagramme et les symboles sont justes, vous pouvez les suivre en toute tranquillité. Pour toute assistance complémentaire, vous pouvez vous adresser à votre magasin DROPS ou au forum DROPS. Bon tricot!

Vero 08.03.2016 - 13:04:

Bonjour Pourquoi dans le diagramme y a t il 2 signes différents pour la mm chose (2 m ens à l'end) ? Est ce une erreur ?

DROPS Design 08.03.2016 kl. 13:26:

Bonjour Véro, ces 2 symboles sont bien pour la même chose (2 m ens à l'end) et permettent ainsi de ne pas le confondre avec la diminution du tour suivant (celle avec le jeté). Bon tricot!

Vero 04.03.2016 - 17:19:

Toujours pour les manches que je fais aux aiguilles droites, à 45 cm faut-il que je rabatte 6 m de chaque côté aussi ? Et après pour mettre toutes les mailles sur l'aiguille circulaire pour l'empiècement, je dois les mettre : d'abord une manche, puis le dos-devant et puis l'autre manche ? Merci

DROPS Design 04.03.2016 kl. 17:42:

Bonjour Véro, tout à fait, rabattez 6 m de chaque côté (+ les m lis ajoutées) pour avoir les 12 m pour les emmanchures comme pour le dos et le devant. La vidéo ci-dessous montre comment mettre toutes les pièces sur l'aiguille circulaire - placez chaque manche au-dessus des 12 m rabattues pour les emmanchures sur les côtés du dos & devant. Bon tricot!

Vero 04.03.2016 - 16:01:

Merci pour votre réponse. vous dites plus d'infos ici pour les aiguilles droites mais ... où ça ici ? . Merci

Vero 04.03.2016 kl. 16:04:

Euh excusez moi j'ai trouvé !

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1150