DROPS Extra / 0-1143

Clever Clark Cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Cotton Merino” med raglan og strukturmønster. Str 1 - 10 år

Tags: jakker, raglan,

DROPS Design: Model nr cm-004-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: (12/18) mdr 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Str i cm: (80/86) 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
(200) 250-250-250-300-350 g f.nr 15, sennepsgul

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 eller 80 cm) nr 3 – til kanter i retstrik.
DROPS KNAPP, BUET (hvid) nr 521: 8 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 79.8kr. Læs mere.

Der lukkes af til knaphul på venstre forkant. 1 knaphul = slå om når der er 4 m tilbage på p, strik de 2 næste m ret sammen og afslut med 2 ret. Luk af til knaphul når arb måler:
STR 12/18 MDR: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26 og 29 cm.
STR 2 ÅR: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26 og 31 cm.
STR 3/4 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22, 27, 31 og 35 cm.
STR 5/6 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22, 27, 33 og 39 cm.
STR 7/8 ÅR: 2, 8, 14, 20, 26, 32, 37 og 42 cm.
STR 9/10 ÅR: 2, 8, 14, 20, 26, 32, 39 og 46 cm.

Der tages ind til raglan i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer.
FRA RETSIDEN:
Start 2 m før mærketråden, strik 2 ret sammen, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over (= 2 m taget ind).
FRA VRANGEN:
Start 2 m før mærketråden, strik 2 drejet vrang sammen og derefter 2 vrang sammen (= 2 m taget ind).
----------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran.
Slå (135) 143-151-159-167-179 m op (inkl 5 kantm i hver side mod midt foran) på rundp 3 med Cotton Merino. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Skift til rundp 4 og strik glatstrik med 5 kantm i retstrik i hver side mod midt foran. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN og husk KNAPHUL på venstre forkant – se forkl over. Når arb måler (16) 17-19-22-24-27 cm strikkes der mønster efter diag A.1 (forkanterne fortsættes som før). Når A.1 er færdig strikkes der mønster efter diag A.2 (forkanterne fortsættes som før). Når arb måler (20) 22-25-28-31-34 cm strikkes næste p således fra vrangen: Strik (33) 35-37-39-41-44 m (= venstre forstk), luk 6 m af til ærmegab, strik (57) 61-65-69-73-79 m (= rygstk), luk 6 m af til ærmegab og strik de sidste (33) 35-37-39-41-44 m (= højre forstk). Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep.
Slå (34) 36-38-38-40-40 m op på strømpep 3 med Cotton Merino. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Skift til strømpep 4 og strik glatstrik. Når arb måler (6) 6-7-6-7-7 cm tages der 2 m ud midt under ærmet. Gentag udtagningen på hver (1½.) 2.-2.-2.-2.-2.cm totalt (9) 9-10-13-14-16 gange = (52) 54-58-64-68-72 m. SAMTIDIG når arb måler (17) 20-23-27-29-33 cm strikkes der mønster rundt efter diag A.1. Når A.1 er færdig strikkes der mønster rundt efter diag A.2. SAMTIDIG når arb måler ca (21) 25-29-33-36-40 cm (sørg for at der afsluttes på samme p i diag som på ryg- og forstykke) lukkes de midterste 6 m af under ærmet = (46) 48-52-58-62-66 m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab (dette gøres uden at m strikkes) = (215) 227-243-263-279-299 m på p. Sæt 1 mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer (= 4 mærketråde).
LÆS RESTEN AF BÆRESTK FØR DET STRIKKES VIDERE!

RAGLAN: Fortsæt mønsteret som før over alle m med 5 kantm retstrik i hver side mod midt foran. SAMTIDIG på 1.p fra retsiden tages der ind til RAGLAN – se forkl over (= 8 m taget ind). Gentag indtagningen på hver 2.p (dvs på hver p fra retsiden) totalt (13) 14-16-15-17-17 gange og derefter på hver p (dvs både fra retsiden og fra vrangen) totalt (3) 3-3-7-7-9 gange.

HALS: SAMTIDIG når arb måler (29) 31-35-39-42-46 cm sættes de yderste (13) 13-12-11-9-10 m i hver side mod midt foran på 1 tråd til hals (m strikkes før de sættes på 1 tråd). Luk derefter af til hals i beg af hver p i hver side således: Luk 2 m af (1) 1-1-1-2-2 gange og 1 m (0) 1-2-2-2-2 gange.

Efter alle aflukninger til raglan og hals er der (57) 59-59-57-57-59 m tilbage på p og arb måler ca (33) 36-40-44-48-52 m op til skulderen.

HALSKANT: Strik ca 86 til 96 m op fra retsiden rundt i halsen (inkl m på trådene foran) på rundp 3 med Cotton Merino. Strik 1 p ret fra vrangen samtidig som der tages ind til (70) 76-82-86-90-90 m jævnt fordelt (der tages ikke ind over forkanterne). Strik 1 p ret fra retsiden og 1 p ret fra vrangen før der lukkes af med ret fra retsiden.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen under ærmerne. Sy knapperne i.

MLuz Martin Lorenzo 23.03.2019 - 22:24:

Me pueden explicar con más detalle como hacer los aumentos de la manga? Se hace un aumento en dos puntos seguidos o se deja alguno entre aumento y aumento? Muchas gracias

DROPS Design 24.03.2019 kl. 20:19:

Hola MLuz. Como no se especifica en el modelo, los aumentos los puedes trabajar, por ejemplo, según este vídeo:

Maria 06.12.2018 - 12:50:

Ciao ho iniziato questo modello sono arrivata allo scollo, ma non ho capito come andare avanti, o meglio non capisco oltre alle diminuzioni dello scollo vanno continuate le diminuzioni per il raglan? Perché io quelle le avrei già diminuite tutte, ma non mi trovo col numero di maglie. Avrò sbagliato qualcosa?Grazie in anticipo

DROPS Design 06.12.2018 kl. 14:04:

Buongiorno Maria, se ha già finito le diminuzioni per il raglan, non deve continuarle, ma solo diminuire per lo scollo. Ad esempio per la taglia 12/18 mesi parte con 215 maglie, con le diminuzioni del raglan diminuisce 8 maglie per 16 volte in tutto, quindi 215-128=87, poi mette in sospeso 13 maglie per lato, quindi 87-26=61 e poi intreccia 2 maglie per lato per una volta per lo scollo, quindi 61-4=57. Può ripeterd questo calcolo usando le altre taglie. Ci riscriva se ha ancora problemi. Buon lavoro!

Christina Persson 24.01.2018 - 18:41:

Den angivna mängden garn stämmer inte för storlek 7/8. Jag har använt ett annat garn cotton light men tagit hänsyn till antalet meter/nystan. Enl. beskrivningen går det åt 6 nystan cotton merino (som ligger på 110 cm) vilket ger 660 cm. I ett nystan cotton light finns 105 cm. Alltså köpte jag 7 nystan som ger 735 cm. Det borde alltså räckt med råge - men icke. Nystanet jag tvingats köpa till har ett annat färgbad. Totalt misslyckat.

Piamargareta 16.11.2016 - 12:02:

Hej! Funderar över samma sak som Sarah, stl 5/6. Det skulle underlätta om ni uppger hur många maskor som ska vara kvar på stickan när raglanavmaskningen avslutas och även vid de olika avmaskningarna vid halsen. Får inte riktigt ihop det. Mycket tacksam för era snabba svar.

DROPS Design 17.11.2016 kl. 13:37:

Hej Pia. Du kan udregne det som fölger. Du starter med 263 m og har 4 merketraade. Du tager 2 m ind paa hver side af hvert merke = 8 m. Du gentager i alt 15+7 gange = 22x8 m = 176 m mindre. Derudover tager du ind til halsen: 11 m i hver side og lukker af i hver side 4 + 4 m = 30 m mindre. Dvs, 263-176-30 = 57 m tilbage.

Mamynette 24.10.2016 - 23:31:

Bonjour, Sur ce modèle, j'aimerai savoir comment raccorder les manches au dos et aux devants. Si je comprends bien, il faut repartir sur l'endroit du tricot, tricoter les 37 premières mailles, glisser les manches sans les tricoter, tricoter les 65 mailles du dos, glisser les mailles des manches et tricoter les 37 mailles du devant. On fait un rang envers sur toutes les mailles et on commence le raglan sur le rang suivant. Est-ce bien cela ? D'avance merci.

DROPS Design 25.10.2016 kl. 09:22:

Bonjour Mamynette, le dernier rang du dos/des devants était sur l'envers, on continue sur l'endroit après avoir repris toutes les mailles (devant droit, manche, dos, manche, devant gauche, vu sur l'endroit), et on commence les diminutions du raglan au 1er rang sur l'endroit. Bon tricot!

Sarah 16.09.2016 - 11:24:

Hallo, ich habe nach dem Halsausschnitt noch insgesamt 154 Maschen insgesamt übrig. Ist das nicht zuviel? Jetzt würde normalerweise die Halsblende kommen und hier darf ich nur noch 86 - 96 Maschen haben. Ich stricke in Größe 5/6 Jahre. Vielen Dank im Voraus für die Antwort. Viele Grüße, Sarah Katny

DROPS Design 16.09.2016 kl. 11:48:

Liebe Sarah, in dieser Grösse haben Sie 263 M für die Passe, dann nehmen Sie 8 M. x 22 (15 x jede 2. R + 7 x jede R) für Raglan ab, dann nehmen Sie 30 M (= 1x11 M + 1x2M + 2x1M beidseitig) für den Halsausschnitt = 57 M übrig (263 - (8x22= 176) - 30).

Piamargareta 15.11.2015 - 17:41:

Hej! Är inte knappslån i mitten på framstyckena? Ser ut som om den är lite vid sidan av mitten.

DROPS Design 18.11.2015 kl. 13:44:

Hej. Det är lika många m på båda framstyckena så den ska vara i mitten, det ser nog bara lite missvisande ut från vinkeln som bilden är tagen från.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1143