DROPS Extra / 0-1143

Clever Clark Cardigan by DROPS Design

Stickad DROPS kofta i ”Cotton Merino” med raglan och strukturmönster. Stl 1 - 10 år

Tags: koftor, raglan,

DROPS Design: Modell nr cm-004-bn
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: (12/18) mån 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Stl i cl: (80/86) 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140
Garnåtgång:
DROPS COTTON MERINO från Garnstudio
(200) 250-250-250-300-350 g nr 15, senapsgul

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 eller 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3 – till rätst kanter.
DROPS KNAPP, VÄLVD (vit) NR 521: 8 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 40.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 160kr. Läs mer.

Det avm för knapphål på vänster framkant. 1 knapphål = gör 1 omslag om st när det återstår 4 m på st, sticka de 2 nästa m räta tills och avsluta med 2 rm. Maska av till knapphål när arb mäter:
STL 12/18 MÅN: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26 och 29 cm.
STL 2 ÅR: 2, 6, 10, 14, 18, 22, 26 och 31 cm.
STL 3/4 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22, 27, 31 och 35 cm.
STL 5/6 ÅR: 2, 7, 12, 17, 22, 27, 33 och 39 cm.
STL 7/8 ÅR: 2, 8, 14, 20, 26, 32, 37 och 42 cm.
STL 9/10 ÅR: 2, 8, 14, 20, 26, 32, 39 och 46 cm.

MÖNSTER:
Se diag A.1 och A.2. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

RAGLAN:
Det minskas till raglan i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar.
FRÅN RÄTSIDAN:
Börja 2 m före markören, sticka 2 m räta tills, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över (= 2 m minskade).
FRÅN AVIGSIDAN:
Börja 2 m för markören, sticka 2 m vridet aviga tills och sedan 2 m aviga tills (= 2 m minskade).
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram.
Lägg upp (135) 143-151-159-167-179 m (inkl 5 framkantsm i varje sida mot mitt fram) på rundst 3 med Cotton Merino. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Byt till rundst 4 och sticka slätst med 5 rätst framkantsm i varje sida mot mitt fram. KONTROLLERA STICKFASTHETEN och kom ihåg KNAPPHÅL på vänster framkant – se förkl ovan. När arb mäter (16) 17-19-22-24-27 cm stickas det mönster efter diag A.1 (framkanterna fortsätts som förut). När A.1 är färdigt stickas det mönster efter diag A.2 (framkanterna fortsätts som förut). När arb mäter (20) 22-25-28-31-34 cm stickas nästa v så här från avigsidan: sticka (33) 35-37-39-41-44 m (= vänster framst), maska av 6 m för ärmhål, sticka (57) 61-65-69-73-79 m (= bakst), maska av 6 m för ärmhål och sticka de sista (33) 35-37-39-41-44 m (= höger framst). Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp (34) 36-38-38-40-40 m på strumpst 3 med Cotton Merino. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Byt till strumpst 4 och sticka slätst. När arb mäter (6) 6-7-6-7-7 cm ökas det 2 m mitt under ärmen. Upprepa ökningen med (1½) 2-2-2-2-2 cm mellanrum totalt (9) 9-10-13-14-16 ggr = (52) 54-58-64-68-72 m. SAMTIDIGT när arb mäter (17) 20-23-27-29-33 cm stickas det mönster runt efter diag A.1. När A.1 är färdigt stickas det mönster runt efter diag A.2. SAMTIDIGT när arb mäter ca (21) 25-29-33-36-40 cm (anpassa så att det avslutas på samma v i diag som på fram- och bakst) maskas de mittersta 6 m under ärmen av = (46) 48-52-58-62-66 m. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av m för ärmhål (detta görs utan att m stickas) = (215) 227-243-263-279-299 m på st. Sätt 1 markör i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar (= 4 markörer).
LÄS RESTEN AV OKET INNAN DU STICKAR VIDARE!

RAGLAN: Fortsätt mönstret som förut över alla m med 5 rätst framkantsm i varje sida mot mitt fram. SAMTIDIGT på 1:a v från rätsidan minskas det till RAGLAN – se förkl ovan (= 8 m minskade). Upprepa minskn på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan) totalt (13) 14-16-15-17-17 ggr och sedan på varje v (dvs både från rätsidan och från avigsidan) totalt (3) 3-3-7-7-9 ggr.

HALS: SAMTIDIGT när arb mäter (29) 31-35-39-42-46 cm sätts de yttersta (13) 13-12-11-9-10 m i varje sida mot mitt fram på 1 tråd till hals (m stickas innan de sätts på 1 tråd). Sedan minskas det till hals i början på varje v i varje sida så här: Minska 2 m (1) 1-1-1-2-2 ggr och 1 m (0) 1-2-2-2-2 ggr.

Efter alla minskn till raglan och hals är det (57) 59-59-57-57-59 m kvar på st och arb mäter ca (33) 36-40-44-48-52 m upp till axeln.

HALSKANT: Sticka upp från rätsidan ca 86 till 96 m runt halsen (inkl m på trådarna fram) på rundst 3 med Cotton Merino. Sticka 1 v rätt från avigsidan där det minskas jämnt fördelat till (70) 76-82-86-90-90 m (det minskas inte över framkanterna). Sticka 1 v rätt från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan innan det maskas av med rm från rätsidan.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-1143) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (10)

Leonie 27.09.2019 - 18:03:

Patroon A1 bestaat uit 11 naalden dus de 1e naald van A2 begin ik aan de averechte kant klopt dit. De 3e naald in A2 wordt de ene keer aan de goede kant gebreid en de andere keer aan de averechte kant gebreid in het voor-achter en linkervoorpand. Bij de mouwen wordt in de rondte gebreid dus hier spreekt het vanzelf. Hoe moet ik dat zien voor het lijf.

DROPS Design 29.09.2019 kl. 18:10:

Dag Leonie,

Het klopt inderdaad precies zoals je zegt; omdat het patroon zich een oneven aantal naalden in de hoogte herhaalt, brei je de ene keer de 3e naald (in A.2) recht, en de andere keer de 3e naald averecht op het lijf. Vandaar dat ook staat aangegeven hoe je steken op de verkeerde kant en de goed kant van het werk moet breien.

Inga Sandorff 20.09.2019 - 15:12:

Forstår ikke rigtig raglan indtagning i Clever Clark designJeg kan kun få det til 4 m indtagning og i opskriften står der 8mHvad gør jeg forkert? mvh Inga

DROPS Design 23.09.2019 kl. 14:02:

Hei Inga. Du har 4 overganger mellom erme og bol og det skal felles til raglan på hver siden av hver overgang. Altså 2 fellinger på hver overgang = 8 fellinger. God Fornøyelse!

Eva-Marie Wulff 08.06.2019 - 14:40:

Hej!\r\nJag har stickat minsta stl o har 135 m när jag ska dela för ärmhål blir antalet maskor 123=33+57+33, vad är fel?

DROPS Design 10.06.2019 kl. 14:24:

Hej. Du maskar av 6 maskor för varje ärmhål som du missat att räkna med. 33+6 (avmaskas)+57+6 (avmaskas)+33 = 135 maskor. Lycka till!

MLuz Martin Lorenzo 23.03.2019 - 22:24:

Me pueden explicar con más detalle como hacer los aumentos de la manga? Se hace un aumento en dos puntos seguidos o se deja alguno entre aumento y aumento? Muchas gracias

DROPS Design 24.03.2019 kl. 20:19:

Hola MLuz. Como no se especifica en el modelo, los aumentos los puedes trabajar, por ejemplo, según este vídeo:

Maria 06.12.2018 - 12:50:

Ciao ho iniziato questo modello sono arrivata allo scollo, ma non ho capito come andare avanti, o meglio non capisco oltre alle diminuzioni dello scollo vanno continuate le diminuzioni per il raglan? Perché io quelle le avrei già diminuite tutte, ma non mi trovo col numero di maglie. Avrò sbagliato qualcosa?Grazie in anticipo

DROPS Design 06.12.2018 kl. 14:04:

Buongiorno Maria, se ha già finito le diminuzioni per il raglan, non deve continuarle, ma solo diminuire per lo scollo. Ad esempio per la taglia 12/18 mesi parte con 215 maglie, con le diminuzioni del raglan diminuisce 8 maglie per 16 volte in tutto, quindi 215-128=87, poi mette in sospeso 13 maglie per lato, quindi 87-26=61 e poi intreccia 2 maglie per lato per una volta per lo scollo, quindi 61-4=57. Può ripeterd questo calcolo usando le altre taglie. Ci riscriva se ha ancora problemi. Buon lavoro!

Christina Persson 24.01.2018 - 18:41:

Den angivna mängden garn stämmer inte för storlek 7/8. Jag har använt ett annat garn cotton light men tagit hänsyn till antalet meter/nystan. Enl. beskrivningen går det åt 6 nystan cotton merino (som ligger på 110 cm) vilket ger 660 cm. I ett nystan cotton light finns 105 cm. Alltså köpte jag 7 nystan som ger 735 cm. Det borde alltså räckt med råge - men icke. Nystanet jag tvingats köpa till har ett annat färgbad. Totalt misslyckat.

Piamargareta 16.11.2016 - 12:02:

Hej! Funderar över samma sak som Sarah, stl 5/6. Det skulle underlätta om ni uppger hur många maskor som ska vara kvar på stickan när raglanavmaskningen avslutas och även vid de olika avmaskningarna vid halsen. Får inte riktigt ihop det. Mycket tacksam för era snabba svar.

DROPS Design 17.11.2016 kl. 13:37:

Hej Pia. Du kan udregne det som fölger. Du starter med 263 m og har 4 merketraade. Du tager 2 m ind paa hver side af hvert merke = 8 m. Du gentager i alt 15+7 gange = 22x8 m = 176 m mindre. Derudover tager du ind til halsen: 11 m i hver side og lukker af i hver side 4 + 4 m = 30 m mindre. Dvs, 263-176-30 = 57 m tilbage.

Mamynette 24.10.2016 - 23:31:

Bonjour, Sur ce modèle, j'aimerai savoir comment raccorder les manches au dos et aux devants. Si je comprends bien, il faut repartir sur l'endroit du tricot, tricoter les 37 premières mailles, glisser les manches sans les tricoter, tricoter les 65 mailles du dos, glisser les mailles des manches et tricoter les 37 mailles du devant. On fait un rang envers sur toutes les mailles et on commence le raglan sur le rang suivant. Est-ce bien cela ? D'avance merci.

DROPS Design 25.10.2016 kl. 09:22:

Bonjour Mamynette, le dernier rang du dos/des devants était sur l'envers, on continue sur l'endroit après avoir repris toutes les mailles (devant droit, manche, dos, manche, devant gauche, vu sur l'endroit), et on commence les diminutions du raglan au 1er rang sur l'endroit. Bon tricot!

Sarah 16.09.2016 - 11:24:

Hallo, ich habe nach dem Halsausschnitt noch insgesamt 154 Maschen insgesamt übrig. Ist das nicht zuviel? Jetzt würde normalerweise die Halsblende kommen und hier darf ich nur noch 86 - 96 Maschen haben. Ich stricke in Größe 5/6 Jahre. Vielen Dank im Voraus für die Antwort. Viele Grüße, Sarah Katny

DROPS Design 16.09.2016 kl. 11:48:

Liebe Sarah, in dieser Grösse haben Sie 263 M für die Passe, dann nehmen Sie 8 M. x 22 (15 x jede 2. R + 7 x jede R) für Raglan ab, dann nehmen Sie 30 M (= 1x11 M + 1x2M + 2x1M beidseitig) für den Halsausschnitt = 57 M übrig (263 - (8x22= 176) - 30).

Piamargareta 15.11.2015 - 17:41:

Hej! Är inte knappslån i mitten på framstyckena? Ser ut som om den är lite vid sidan av mitten.

DROPS Design 18.11.2015 kl. 13:44:

Hej. Det är lika många m på båda framstyckena så den ska vara i mitten, det ser nog bara lite missvisande ut från vinkeln som bilden är tagen från.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1143