DROPS / 166 / 24

Starry Night by DROPS Design

Settiin kuuluu: Ylhäältä alas neulottu kuviollinen DROPS kaarrokejakku ja kuviollinen myssy ”Karisma”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro u-768
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g nro 53, koksinharmaa
150-150-150-200-200-200 g nro 72, vaalea helmiäisharmaa
50-50-50-50-50-50 g nro 40, vaalea vanharoosa

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3 (reunuksiin).
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.
DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 522: 7-7-7-8-8-8 kpl.

MYSSY:
Koko: Yksi koko
Pään ympärys: n. 54/57 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA:
50 g seuraavista väreistä:
nro 40, vaalea vanharoosa
nro 53, koksinharmaa
nro 72, vaalea helmiäisharmaa

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 22 s x 30 krs mallineuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

Kommentit (14)

Saat tämän mallin langat alkaen 40.50€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot kaarrokkeen mallineuleen on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa isompiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

LISÄYSVINKKI 1:
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella. Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Lisää merkkilangan molemmin puolin työn oikealta puolelta seuraavasti: Aloita 2 s:n päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 o (merkkilanka on näiden 4 s:n keskellä), tee 1 langankierto puikolle (työhön lisättiin 2 s). Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANLISÄYKSET:
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella. Tee jokaisen kappaleiden rajakohdan merkin molemmin puolin raglanlisäykset näin: Aloita 1 s:n päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 o (merkkilanka on näiden 2 s:n keskellä), tee 1 langankierto puikolle (työhön lisättiin 2 s). Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut ja keskellä hihan alla):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin työn oikealta puolelta seuraavasti: Aloita 4 s:n päässä merkkilangasta, neulo 2 s oikein yhteen, 4 o (merkkilanka on näiden 4 s:n keskellä), nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli (työstä kapeni 2 s).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa. 1 napinläpi = neulo kunnes jäljellä on 4 s (oikealta puolelta katsottuna), tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 s oikein
yhteen ja neulo lopuksi 2 o.
Tee napinlävet, kun työn pituus luomisreunasta mitattuna on:
KOKO S: 2, 10, 18, 27, 36, 45 ja 54 cm
KOKO M: 2, 11, 20, 29, 38, 47 ja 56 cm
KOKO L: 2, 11, 20, 29, 38, 48 ja 58 cm
KOKO XL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 51 ja 60 cm
KOKO XXL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 51 ja 60 cm
KOKO XXXL: 2, 10, 18, 26, 35, 49, 53 ja 62 cm
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas.

KAARROKE:
Luo 110-116-116-118-122-124 s (sis. 6 reunas kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 koksinharmaalla langalla. Neulo 4 krs AINAOIKEAA (kts. selitys yllä). Neulo 1 krs oikein oikealta puolelta, koksinharmaalla langalla, ja lisää SAMALLA tasavälein 3-9-9-19-23-33 s (LUE LISÄYSVINKKI 1, älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 113-125-125-137-145-157 s työssä. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo seuraava krs (= nurja puoli) näin: 6 reunas ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti kunnes jäljellä on 7 s, neulo piirroksen A.1 ensimmäinen s ja neulo lopuksi 6 reunas ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee 4. krs:lla lisäykset piirroksen mukaisesti (tee myös 1 lisäys etureunaa edeltävän s:n sisäpuolelle, jotta mallineule alkaisi ja loppuisi kummankin etureunan sisäpuolella samalla tavalla. Työhön lisättiin 26-29-29-32-34-37 s ja työssä on yht. 139-154-154-169-179-194 s. TARKISTA NEULETIHEYS ja muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (kts. selitys yllä). Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun (lopeta mallineule piirrokseen nuolella merkityn krs:n jälkeen), neulo 1 krs oikein oikealta puolelta koksinharmaalla langalla ja lisää SAMALLA tasavälein 2-3-3-4-2-3 s (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 141-157-157-173-181-197 s työssä. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta koksinharmaalla langalla (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa). Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 6 reunas ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti kunnes jäljellä on 7 s (kts. halutun koon piirros = 16-18-18-20-21-23 kpl 8 s:n mallikertaa), neulo piirroksen A.2 ensimmäinen s (jotta mallineule alkaisi ja loppuisi etureunojen sisäpuolella samalla tavalla) ja neulo lopuksi 6 reunas ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee myös lisäykset piirroksen mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 269-301-301-333-349-381 s ja työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 17-17-17-19-19-19 cm.
Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta ja 1 krs oikein oikealta puolelta, ja lisää SAMALLA viimeisellä krs:lla tasavälein 6-4-4-8-10-2 s (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 275-305-305-341-359-383 s.
Seuraava krs (= nurja puoli) neulotaan koksinharmaalla langalla näin:
Neulo ensimmäiset 43-47-49-55-60-65 s (= oikea etukappale), kiinnitä 1 merkki tähän, neulo seuraavat 57-64-60-66-65-67 s (= hiha), kiinnitä 1 merkki tähän, neulo seuraavat 75-83-87-99-109-119 s (= takakappale), kiinnitä 1 merkki tähän, neulo seuraavat 57-64-60-66-65-67 s (= hiha), kiinnitä 1 merkki tähän ja neulo loput 43-47-49-55-60-65 s (= vasen etukappale).
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 6 reunas ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti kunnes jäljellä on 11 s, neulo piirroksen A.3 ensimmäiset 5 s (jotta mallineule alkaisi ja loppuisi etureunojen sisäpuolella samalla tavalla) ja neulo lopuksi 6 reunas ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Tee SAMALLA seuraavalla oikean puolen krs:lla RAGLANLISÄYKSET (kts. selitys yllä). Toista tällaiset raglanlisäykset joka 4. krs (eli joka toisella oikean puolen krs:lla) yht. 3-3-4-3-4-5 kertaa. HUOM: Lisätyillä silmukoilla neulotaan myös mallineuletta, mutta jokaisen merkin kummallakin puolella oleva s neulotaan aina koksinharmaalla langalla.
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 299-329-337-365-391-423 s ja työn pituus olalta mitattuna on n. 22-22-23-24-25-27 cm.
Neulo nyt seuraava krs (= nurja puoli) näin (jatka mallineuletta kuten aiemmin): Neulo ensimmäiset 46-50-53-58-64-70 s (= oikea etukappale), siirrä seuraavat 63-70-68-72-73-77 s apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 s (= etu- ja takakappaleen sivu), neulo seuraavat 81-89-95-105-117-129 s (= takakappale), luo 8-8-10-10-12-12 s (= etu- ja takakappaleen sivu), siirrä seuraavat 63-70-68-72-73-77 s apulangalle (= hiha) ja neulo loput 46-50-53-58-64-70 s kuten aiemmin (= vasen etukappale).

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 189-205-221-241-269-293 s. Kiinnitä 1 merkki työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Kiinnitä 1 merkkilanka 50-54-58-63-70-76 s:n päähän kummastakin reunasta (= 89-97-105-115-129-141 s merkkilankojen välissä takakappaleessa). Neulo tasona mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti kuten aiemmin, ja neulo kummassakin etureunassa 6 reunasilmukalla ainaoikeaa. HUOM: Jatka kaarrokkeen mallineuletta. Ne s:t, joilla ei voida neuloa etu- ja takakappaleen sivuissa mallineuletta, neulotaan koksinharmaalla langalla. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 4-4-4-5-5-5 cm, kavenna etu- ja takakappaleen kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Työstä kapeni 4 s. Toista tällaiset kavennukset 3-3-3-5-6-6 cm välein yht. 4-4-4-3-3-3 kertaa = 173-189-205-229-257-281 s. HUOM: Ne s:t, joilla ei kavennusten aikana voida neuloa mallineuletta, neulotaan koksinharmaalla langalla. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on n. 8-9-10-11-12-13 cm, lopeta piirroksen A.3 mallineule ja jatka neulomista koksinharmaalla langalla lopulliseen mittaan asti. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 18-18-19-21-23-23 cm (työn pituus olalta mitattuna on n. 40-40-42-45-48-50 cm), lisää kummankin sivun merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE LISÄYSVINKKI 2). Työhön lisättiin 4 s. Toista tällaiset lisäykset 4-4-4-5-5-5 cm välein yht. 4-4-4-3-3-3 kertaa = 189-205-221-241-269-293 s. Kun työn pituus on 34-36-37-38-39-39 cm (työn pituus olalta mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm), vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 8 krs ainaoikeaa. Päätä s:t LÖYHÄSTI. Jakun pituus olalta mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Ota toisella apulangalla odottavat s:t sukkapuikoille nro 4. Neulo mallineuletta suljettuna neuleena kuten aiemmin (jatka mallineule siitä, mista lopetit sen kaarrokkeessa). Ne keskellä hihan alla olevat s:t, joilla ei voida neuloa mallineuletta, neulotaan koksinharmaalla langalla. Luo lisäksi ensimmäisen krs:n loppuun 8-8-10-10-12-12 s = 71-78-78-82-85-89 s työssä. Kiinnitä 1 merkkilanka luotujen 8-8-10-10-12-12 s:n keskelle (= keskellä hihan alla). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kun työn pituus on 2-3-3-3-3-4 cm, kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 s (MUISTA KAVENNUSVINKKI). Työstä kapeni 2 s. Toista tällaiset kavennukset 3-2-2-2-2-1½ cm välein yht. 11-14-14-15-16-17 kertaa = 49-50-50-52-53-55 s. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on n. 4-4-4-6-6-6 cm, lopeta piirroksen A.3 mallineule ja jatka neulomista koksinharmaalla langalla. Kun työn pituus on 39-39-39-39-39-37 cm (työhön neulotaan vielä 2 cm, sovita tarvittaessa jakkua), vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 8 krs AINAOIKEAA (kts. selitys yllä). Päätä s:t LÖYHÄSTI. Hihan pituus on n. 41-41-41-41-41-39 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat). Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat. Kiinnitä napit vasempaan etureunaan.
----------------------------------------------------------

MYSSY:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.4-A.6. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI:
Mikäli haluat tehdän ohjeessa annettuja mittoja lyhyemmän myssyn, neulo kunnes työ on 4 cm haluttua mittaa lyhyempi ja tee sitten kavennukset ohjeen mukaisesti.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna piirroksen A.5 keskimmäisten 3 s:n molemmin puolin 1 s piirroksen mukaisesti. Aloita 1 s:n päässä piirroksen A.5 mallineuleesta, neulo 2 s oikein yhteen vaalean helmiäisharmaalla, neulo 1 s koksinharmaalla, 1 s vaalean helmiäisharmaalla, 1 s koksinharmaalla (= piirroksen A.5 keksimmäiset 3 s), nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 s oikein vaalean helmiäisharmaalla, vedä nostettu s neulotun yli (työstä kapeni 2 s).
--------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.
Luo 104 s pyöröpuikolle nro 3 koksinharmaalla langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 6 krs 1 o/1 n -joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, työn korkeus on n. 4½ cm. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena seuraavasti: *Neulo piirroksen A.5 (= 5 s) mallineule, neulo piirroksen A.6 (= 21 s) mallineule*, toista *-* yht. 4 kertaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS ja LUE NEULOMISVINKKI! Kun olet neulonut piirrokseen A.6 nuolella merkityn krs:n, aloita myssyn kärkikavennukset. Kavenna piirroksen A.5 mallineuleen keskimmäisten 3 s:n molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI ja katso ruutupiirros). Työstä kapeni 8 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 3 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla yht. 7 kertaa = 24 s jäljellä työssä. Neulo 1 krs koksinharmaalla langalla ja neulo SAMALLA kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 12 s. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus on n. 24 cm.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

KAARROKE:...TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 269-301-301-333-349-381 s ja työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 17-17-17-19-19-19 cm.
Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta ja 1 krs oikein oikealta puolelta, ja lisää SAMALLA viimeisellä krs:lla tasavälein 6-4-4-8-10-2 s (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 275-305-305-341-359-383 s.
Päivitetty nettiin: 15.11.2016

Piirros

= koksinharmaa
= vaalea vanharoosa
= vaalea helmiäisharmaa
= 1 langankierto 2 silmukan väliin, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää
= 2 s oikein yhteen vaalean helmiäisharmaalla
= nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 s oikein vaalean helmiäisharmaalla, vedä nostettu s neulotun yli

Kommentit (14)

Näppäile kommenttisi tähän!

Hanne Gunnertoft 30.12.2016 - 19:34:

Tusind tak for svar. Jeg mente forkanter, kanter på forstykkerne, og ikke firkanter 😊

Hanne Gunnertoft 27.12.2016 - 17:33:

Hej. Jrgvhar opgivet at strikke mønster på vrangpinde. Er istedet startet på jumperen, og tænker att jeg kan sy på maskine og klippe den op foran, og så strikke firkanter på. Er der noget jeg skal være opmærksom på?

DROPS Design 30.12.2016 kl. 12:33:

Hej Hanne. Ja, det forstaar jeg godt ;) Du kan sagtens klippe op (saet 3-5 m ekstra op til dette og strik rundt). Jeg ville saa tage maskerne til stolperne op bagefter og strikke dem naar der er klippet op og daekke kanten fra klippemaskerne med et paent baand paa indersiden. Jeg forstaar ikke hvad du mner med at strikke firkanter paa?

Rian 21.10.2016 - 19:28:

Ben net begonnen aan de pas: tel patroon A2. De 2e regel is parelgrijs, de 3e regel antraciet, de 4e gemengd parelgrijs en antraciet. Maar hoe doe je dat, want je wol parelgrijs zit aan de andere kant van het breiwerk. Moet je steeds dan een nieuwe bol wol aanspreken? Verderop in het A2 patroon kom je soortgelijk situaties tegen. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

DROPS Design 24.10.2016 kl. 11:07:

Hoi Rian. Je kan inderdaad met een nieuwe bol beginnen - of je kan de draad knippen en verder gaan met de bol.

Martina 22.04.2016 - 12:01:

Welches Alternativgarn können Sie empfehlen? Es müsste kratzfrei sein und aus derselben Garngruppe kommen...

DROPS Design 22.04.2016 kl. 12:55:

Liebe Martina, unsere Empfehlungen finden Sie unter: Alternative Garne (Garngruppe B). Cotton Merino oder Merino extra fine (nicht zu locker stricken!) wären sicher eine gute kratzfreie Alternative.

Ellen 28.02.2016 - 04:46:

Would there be any reason this could not be knit in the round, adding a steek, then adding a button band?

DROPS Design 29.02.2016 kl. 09:24:

Dear Ellen, you are welcome to adjust pattern to add steek sts and adding the button band on each front piece afterwards. Happy knitting!

Åse Halonen 15.01.2016 - 07:56:

Er det mulig å få brystvidde / overvidde på oppskriftene? Det er ikke bestandig at X og XL osv er lik fra oppskrift til oppskrift, eller fra leverandørene. Det er veldig lett å velge str når f.eks XL = f.eks 112 cm

DROPS Design 19.01.2016 kl. 10:06:

Hej. Längst ner på alla våra oppskrifter hittar du en måleskiss. Lycka till!

Michela Sali 13.11.2015 - 17:13:

Non so usare i ferri circolari, come posso trasformare le spiegazioni per usare i ferri diritti? Grazie

DROPS Design 14.11.2015 kl. 22:13:

Buonasera Michela, per il cardigan non è un problema perchè non viene lavorato in tondo, per cui può utilizzare i ferri dritti, per il cappello la lavorazione richiede l'uso dei ferri circolari e non è molto fattibile con i ferri dritti: potrebbe in alternativa utilizzare il gioco di ferri. Buon lavoro!

Stacey 05.11.2015 - 11:37:

The pattern says start A2 on a RS row and complete A2 which u get 301 sts and then start RS row increase but I counted and their are 35 rows so the next row would be an WS row. So I'm slightly confused ? X

Stacey 05.11.2015 - 09:23:

The pattern says start A2 on a RS row and complete A2 which u get 301 sts and then start RS row increase but I counted and their are 35 rows so the next row would be an WS row. So I'm slightly confused ? X

DROPS Design 05.11.2015 kl. 14:14:

Dear Stacey your question has been forwarded to our Design team. Thank you in advance for your patience.

Elly 30.08.2015 - 14:12:

Nog een vraag over de pas: wordt er met de raglan gestart in dezelfde naald waarin met telpatroon A3 wordt begonnen? Of start ik met de raglan in de daarop volgende naald aan de goede kant? (Dus in de derde naald van telpatroon A3.) B.v.d., Elly

DROPS Design 01.09.2015 kl. 17:04:

Hoi Elly. Ja, je begint met het meerderen voor de raglan TEGELIJKERTIJD als je het patroon A.3 breit.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 166-24