DROPS / 166 / 31

Snowdrift Gloves by DROPS Design

Heklede DROPS votter i ”Nepal” med flette

Stikkord: flette, votter,

DROPS Design: Modell nr ne-192
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
100-150 g f.nr 0500, lys grå

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få 16 st x 9 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 32kr. Les mer.

På beg av hver omg med st, erstattes første st med 3 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.

RELIEFF:
Når det hekles 1 relieff st eller 1 relieff trippel-st vil det si at det hekles om 1 m fra forrige omg (det hekles ikke i leddene, men rundt selve st forfra).

6 TRIPPEL-ST FLETTE:
Hopp over 5 st, 1 RELIEFF - se forkl over - trippel-st om neste st, 1 relieff trippel-st om 5.m som ble hoppet over, 1 relieff trippel-st om 4.m som ble hoppet over, 1 relieff trippel-st om første m som ble hoppet over, 1 relieff trippel-st om 2.m som ble hoppet over og 1 relieff trippel-st om 3.m som ble hoppet over.

FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle 2 st sammen slik: Hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 1 st i neste st på samme måte, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle 3 m på nålen.

3 ST SAMMEN:
Hekle 3 st sammen slik: Hekle 1 st om lm, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 2 st om samme lm på samme måte, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle m på nålen.

2 FM HEKLES SAMMEN:
Det felles 1 fm ved å hekle 2 fm sammen slik: * Stikk nålen inn i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag ett kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nålen.
----------------------------------------------------------

VOTT:
Hekle 32-37 lm på nål 4,5 med Nepal og sett dem til 1 ring med 1 kjm i første lm. Hekle 3 lm – LES HEKLEINFO, hekle 1 st i første lm i lm-ringen (= 2 st), * 1 st i hver av de neste 5 lm, hopp over 1 lm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1-0 lm, 1 st i siste 1-0 lm, avslutt med 1 kjm i 3.lm = 28-32 st.

Hekle 1 omg med 1 st i bakre ledd av hver st SAMTIDIG som det felles 0-2 st jevnt fordelt – LES FELLETIPS = 28-30 st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Deretter hekles det slik: Hekle 4 st, hekle mønster etter diag A.1 over de neste 8 st, 1 st i hver av de siste 16-18 st SAMTIDIG som det felles 1-0 m = 19-22 st + A.1. Fortsett med 1 st i hver st og A.1. Når arb måler 9-10 cm økes det 1 st til tommel på hver side av den første st på omg (= 2 st økt) - det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st. Gjenta økningen på hver side av denne m på hver omg totalt 4-5 ganger = 27-32 st + A.1 på omg (tommel-m = 9-11 st). Hekle 1 kjm i hver av de 9-11 første st (= tommel-m) på beg av omg, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver st og A.1 som før, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 18-21 st, A.1 og 1 lm på omg. På neste omg hekles det 1 st i hver st, A.1 som før og om lm på slutten av omg hekles 3 ST SAMMEN – se forkl over = 20-22 st og A.1.
Fortsett med 1 st i hver st og A.1 til votten måler 20-22 cm (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca 4 cm til ferdig mål). Avpass slik at siste omg er 2.omg i A.1.

Videre hekles det slik:
1.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som det felles 10 st jevnt fordelt (hekle ca hver 2. og 3.st sammen) = 18-20 st.
2.OMG: Hekle 1 omg med 1 st i hver st.
3.OMG: Hekle 2 og 2 st sammen = 9-10 st.
4.OMG: Hekle 2 og 2 st sammen. Klipp tråden, tråkle tråden opp og ned gjennom m øverst på votten, snurp sammen og fest godt.

TOMMEL:
1.OMG: Hekle 1 kjm i den første av de 9-11 tommel-m, 3 lm (= 1 st), videre hekles det 1 st i hver av de 8-10 st, deretter hekles det 6 st i m bak tommelen SAMTIDIG som disse 6 st hekles sammen 2 og 2 = 12-14 st.
2.-3.OMG: Hekle 1 st i hver st = 12-14 st.
Prøv votten på, det gjenstår nå ca 1 cm til ferdig tommel-mål. Hekle evt 1 omg til med 1 st i hver st.
4.OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 st hekles sammen = 6-7 st.
5.OMG: Hekle 1 fm i hver st SAMTIDIG som 2 og 2 fm hekles sammen – LES 2 FM HEKLES SAMMEN.
Klipp tråden, tråkle tråden opp og ned gjennom m øverst på tommelen, snurp sammen og fest godt.

Hekle 1 vott til, men økningen til tommel gjøres på hver side av siste m på omg.

Diagram

= st
= 1 relieff st - se forkl i oppskrift
= 6 trippel-st flette - se forkl i oppskrift
= første omg er forkl i oppskrift

Gosia 21.11.2016 - 15:37:

Nie za bardzo rozumiem gdzie mam dodawać słupki w tych okrążeniach: "Na wys. 9-10 cm od dołu robótki dodać na kciuk 1 sł z każdej strony 1-szego sł w okr. (= 2 dodane sł) - dodać 1 sł przerabiając 2 sł w ten sam sł." Gdzie jest każda strona 1-szego sł w okr.? Bardzo bym prosiła o dokładniejsze wyjaśnienie.

DROPS Design 21.11.2016 kl. 20:46:

Witam, w 1-szy sł w okrążeniu należy przer. 3 sł, wtedy zostaną dodane 2 sł z każdej strony 1-szego sł w okrążeniu. POWODZENIA!

Orphia Patterson 23.11.2015 - 23:08:

I am a crocheter and I really do love your pieces and the fact that you have allowed anyone to reproduce them. I would love to get some of your yarns though. In fact, I love everything. Thank you DROPS DESIGN.

DROPS Design 24.11.2015 kl. 09:37:

Dear Mrs Patterson, thank you for your feedback. You will find here a list of our retailers - choose your country or contact this store for worldwide shipping. Happy crocheting!

Ursula 06.08.2015 - 22:48:

Ist das nicht der falsche Text? Beschreibung ist genau das gleiche wie bei den Hausschuhen Nr. 166-33. Bitte um die richtige Anleitung für die Handschuhe Nr. 166-31.

DROPS Design 07.08.2015 kl. 08:29:

Ja, Sie haben Recht, da ist etwas durcheinander geraten. Der Fehler wurde behoben, nun finden Sie die passende Anleitung für die Fäustlinge. Viel Spaß beim Häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 166-31