DROPS / 166 / 22

Autumn Delight by DROPS Design

Heklet DROPS firkantjakke i ”Delight”. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr de-147
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
450-500-550-600-650-750 g f.nr 07, beige/blå

DROPS HEKELNÅL nr 3,5 - eller den nålen du må bruke for å få 22 st x 12 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

3 ST HEKLET SAMMEN PÅ BEG AV OMG:
3 lm, hekle neste st om samme lm, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 st til om samme lm, men nå trekkes siste kast gjennom alle 3 m på nålen.

3 ST HEKLET SAMMEN:
Hekle 1 st om lm, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 st til om samme lm, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle siste st om samme lm, men nå trekkes siste kast gjennom alle 4 m på nålen.

FELLETIPS:
Hekle 1 st, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle neste st, men nå trekkes siste kast gjennom alle 3 m på nålen = 2 st heklet sammen.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med Delight og sett de sammen til en ring med 1 kjm i første lm. Videre hekles det etter diag A.1, dvs det hekles slik:
1.OMG: Hekle 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), * 1 st om lm-ringen, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 12 st med 1 lm mellom hver st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
2.OMG: 1 kjm om første lm, hekle 3 ST SAMMEN PÅ BEG AV OMG – se forkl over, * 3 lm, 3 ST SAMMEN om neste lm – se forkl over *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i toppen av første st-gruppe = 12 st-grupper med 3 lm mellom hver st-gruppe.
3.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 1 lm, 1 fm om samme lm-bue, * 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (istedenfor 1 fm om neste lm-bue).
4.OMG: Hekle 1 kjm om første lm-bue, 1 lm, 1 fm om samme lm-bue, * 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 1 lm, om neste lm-bue (lm-buen med 6 lm) hekles det 5 st + 3 lm + 5 st (= hjørne), 1 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (istedenfor 1 fm om neste lm-bue).
5.OMG: Hekle kjm til midten av første lm-bue (lm-buen med 5 lm), hekle 5 lm (tilsvarer 1 halv-st + 3 lm), * 1 fm om lm før st-gruppen, 5 lm, 1 fm om lm-buen i hjørnet, 3 lm, 1 fm om samme lm-bue, 5 lm, 1 fm om lm-buen etter neste st-gruppe, 3 lm, 1 halv-st om neste lm-bue, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i 2.lm fra beg av omg (istedenfor 1 halv-st om neste lm-bue, 3 lm). Klipp tråden. Omg starter nå om lm-buen i første hjørne.
6.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hekle 3 st om hver av de 2 første lm-buene, 3 st i halvst, 3 st om hver av de 2 neste lm-buene, hekle 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, hekle 3 st om hver lm-bue og 3 st i hver halvst frem til hjørnet og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
7.OMG: Hekle kjm frem til lm-buen i hjørnet, 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), hekle 1 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om samme lm-bue (= hjørne), * (2 lm, hopp over 1 st-gruppe, 1 st før neste st-gruppe = mellom 2 st-grupper), gjenta fra (-) totalt 6 ganger, 2 lm, 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, gjenta fra (-) totalt 6 ganger og avslutt med 2 lm og 1 kjm i 4.lm på beg av omg.
8.OMG: Hekle kjm til midt mellom de 2 midterste dbl-st i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 fm + 2 lm), 1 fm mellom de samme midterste dbl-st i hjørnet, * 3 fm om buen, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, videre hekles det 3 fm om hver lm-bue frem til dbl-st i hjørnet, 1 fm mellom de 2 første dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm + 2 lm + 1 fm mellom de 2 midterste dbl-st i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 fm om lm-buen, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, videre hekles det 3 fm om hver lm-bue frem til dbl-st i hjørnet, 1 fm mellom de 2 første dbl-st, 3 fm om lm-buen og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg.
9.OMG: Hekle 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 6 lm (tilsvarer 1 st + 3 lm), 1 st om samme lm-bue, * 3 lm, hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm, (3 lm, hopp over 2 fm, 1 halv-st i neste fm), gjenta fra (-) totalt 6 ganger, 3 lm, hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 1 st + 3 lm + 1 st i hjørnet).
10.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hekle 3 st om hver av de 3 første lm-buene, 1 lm, 3 st om hver av de 3 neste lm-buene, 1 lm, 3 st om hver av de 3 neste lm-buene, i hjørnet hekles det 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 3 st + 3 lm + 3 st i hjørnet).
11.OMG: Hekle kjm frem til lm-buen i hjørnet, 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), hekle 1 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om samme lm-bue (= hjørne), * 2 lm, hopp over 2 st-grupper, 1 dbl-st før neste st-gruppe, 2 lm, hopp over 2 st-grupper, om lm før neste st-gruppe hekles det 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st, hopp over 1 st-gruppe, 1 dbl-st i midterste st i neste st-gruppe, hopp over 1 st-gruppe, om lm før neste st-gruppe hekles det 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st, 2 lm, hopp over 2 st-grupper, 1 dbl-st før neste st-gruppe, 2 lm, om lm-buen i hjørnet hekles det 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 4.lm på beg av omg (istedenfor dbl-st-gruppene i hjørnet).
12.OMG: Hekle kjm til midt mellom de 2 midterste dbl-st i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 fm + 2 lm), 1 fm mellom de samme midterste dbl-st i hjørnet, * 3 fm om lm-buen, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, 3 fm om hver av de 2 neste lm-buene, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm i hver av de 2 neste dbl-st, hopp over 1 dbl-st, 1 fm i hver av de 2 neste dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm mellom 2 dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm mellom 2 dbl-st, 3 fm om hver av de 2 neste lm-buene, 1 fm mellom 2 dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm + 2 lm + 1 fm mellom de 2 midterste dbl-st i hjørnet *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i første lm på omg (isteden for 1 fm + 2 lm + 1 fm i hjørnet).
13.OMG: Hekle1 kjm om lm-buen i hjørnet, 7 lm (tilsvarer 1 dbl-st + 3 lm), 1 dbl-st om samme lm-bue, * 3 lm, hopp over 3 fm, 1 st i neste m, 3 lm, hopp over 2 fm, 1 halv-st i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 halv-st i neste m, 3 lm, hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, 2 lm, hopp over 2 fm, 1 st i neste fm, 2 lm, hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 3 fm, 1 halv-st i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 halv-st i neste fm, 3 lm, hopp over 2 fm, 1 st i neste fm, 3 lm, hopp over 3 fm og hekle 1 dbl-st + 3 lm + 1 dbl-st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 4.lm på beg av omg (istedenfor 1 dbl-st + 3 lm + 1 dbl-st om lm-buen i hjørnet).
14.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hekle 3 st om hver av de 6 første lm-buene, 1 st om 2-lm-buen, 1 st i st, 1 st om 2-lm-buen, hekle 3 st om hver av de 6 neste lm-buene, i hjørnet hekles det 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 3 st + 3 lm + 3 st i hjørnet).
15.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * (2 lm, 1 st før neste st-gruppe), gjenta fra (-) frem til hjørnet, 2 lm, om lm-buen i hjørnet hekles det 3 st + 3 lm + 3 st *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor st-gruppen i hjørnet).
16.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hekle 3 st om hver lm-bue frem til hjørnet, hekle 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, hekle 3 st om hver lm-bue frem til hjørnet og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

Gjenta 15. og 16.omg til ruten måler 36-38-40-42-44-46 cm x 36-38-40-42-44-46 cm.
Nå hekles det ermhull slik: Hekle som før frem til det første hjørnet, hekle 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet. Nå hekles det lm frem til midten av neste side (dvs midt mellom 1.og 2.hjørne) slik: hekle 1 lm for hver lm/st det hoppes over. Deretter hekles mønster som før frem til midt mellom 3. og 4. hjørne. Nå hekles det lm frem til beg av omg slik: hekle 1 lm for hver lm/st det hoppes over. På neste omg hekles det mønster og økes som før over alle m; også om lm til ermhullene.

Fortsett å gjenta 15. og 16.omg til antallet lm-buer mellom hvert hjørne er delbart med 3. Videre hekles det slik:
1.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * (hekle 3 st om hver av de 3 første lm-buene, 1 lm), gjenta fra (-) til det gjenstår 3 lm-buer før hjørnet, hekle 3 st om hver av de neste lm-buene, i hjørnet hekles det 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 3 st + 3 lm + 3 st i hjørnet).
2.-4.OMG Hekle som 11.-13 omg (det hekles 1 st-gruppe om hver lm fra forrige omg).
5.-18.OMG: Hekle som 15. og 16.omg. Gjenta disse 2 omg totalt 7 ganger.
Gjenta disse 18.omg til ruten måler 78-80-82-84-86-88 cm x 78-80-82-84-86-88 cm (dvs 21 cm i alle str fra ermhullet). Klipp tråden.

FORSTK:
Nå hekles det frem og tilbake mellom første og andre hjørne. NB! Forstk hekles uten økninger.
1.RAD: Det hekles etter A.2 slik: Hekle kjm frem til midt i første hjørne. 5 lm,* hopp over 3 st, 1 st mellom 2 st-grupper, 2 lm *, gjenta fra *-* hopp over 3 st og avslutt med 1 st om lm-buen i andre hjørne.
2.RAD: Snu og hekle tilbake slik: 3 lm, 2 st om første lm-bue, videre hekles det 3 st om hver lm-bue, siste gang avsluttes det med 1 st i 3.lm på beg av forrige rad.
Gjenta 1.og 2.rad oppover i 19-20-21-22-23-24 cm, klipp tråden. Gjenta på andre siden, nå hekles det frem og tilbake fra tredje til fjerde hjørne. Til slutt hekles det en omg rundt hele firkanten, hekle mønster som før men om lm-buen i hvert hjørne hekles det 6 st. Klipp og fest tråden.

ERMER:
Arb hekles rundt fra ermhullet og nedover, hver omg hekles sammen med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. Sett 1 merke i arb, midt under ermet. HERIFRA MÅLES ARB VIDERE! Start med å hekle 81-84-87-93-96-99 st jevnt fordelt rundt åpningen til erme, starten av raden skal være under ermet.

Fortsett med A.2 – når arb måler 4 cm felles det under ermet slik:
Fell som vist i A.3/A.4 – LES FELLETIPS på vekselsvis høyre og venstre side av merketråden. Fell slik på hver 4.omg 10-11-11-6-6-7 ganger, deretter på hver 2.omg 0-0-0-7-7-7 ganger = 51-51-54-54-57-57 st. Hekle A.2 til ermet måler ca 47 cm i alle str. Klipp og fest tråden. Hekle det andre ermet på samme måte.

Diagram

= 1 lm
= 1 kjm
= 1 fm i m
= 1 fm om lm-buen
= 1 fm mellom 2 dbl-st
= 1 halv-st i m
= 1 halvst om lm-buen
= 1 st i m
= 1 st om lm-buen
= 1 st mellom 2 st-grupper
= 1 dbl-st i m
= 1 dbl-st om lm-buen
= 1 dbl-st mellom 2 st-grupper
= 3 st sammen om lm-buen
= 4 lm, 1 kjm i første lm
= beg forstk