DROPS / 166 / 22

Autumn Delight by DROPS Design

Heklet DROPS firkantjakke i ”Delight”. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr de-147
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
450-500-550-600-650-750 g f.nr 07, beige/blå

DROPS HEKELNÅL nr 3,5 - eller den nålen du må bruke for å få 22 st x 12 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Vil du bruke et annet garn? Her kan du konvertere!
Kommentarer (55)
DROPS Delight DROPS Delight
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 270kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A.1 til A.4.

3 ST HEKLET SAMMEN PÅ BEG AV OMG:
3 lm, hekle neste st om samme lm, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 st til om samme lm, men nå trekkes siste kast gjennom alle 3 m på nålen.

3 ST HEKLET SAMMEN:
Hekle 1 st om lm, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 st til om samme lm, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle siste st om samme lm, men nå trekkes siste kast gjennom alle 4 m på nålen.

FELLETIPS:
Hekle 1 st, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle neste st, men nå trekkes siste kast gjennom alle 3 m på nålen = 2 st heklet sammen.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Hekle 4 lm på nål 3,5 med Delight og sett de sammen til en ring med 1 kjm i første lm. Videre hekles det etter diag A.1, dvs det hekles slik:
1.OMG: Hekle 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), * 1 st om lm-ringen, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 12 st med 1 lm mellom hver st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
2.OMG: 1 kjm om første lm, hekle 3 ST SAMMEN PÅ BEG AV OMG – se forkl over, * 3 lm, 3 ST SAMMEN om neste lm – se forkl over *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i toppen av første st-gruppe = 12 st-grupper med 3 lm mellom hver st-gruppe.
3.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 1 lm, 1 fm om samme lm-bue, * 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 6 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (istedenfor 1 fm om neste lm-bue).
4.OMG: Hekle 1 kjm om første lm-bue, 1 lm, 1 fm om samme lm-bue, * 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 1 lm, om neste lm-bue (lm-buen med 6 lm) hekles det 5 st + 3 lm + 5 st (= hjørne), 1 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (istedenfor 1 fm om neste lm-bue).
5.OMG: Hekle kjm til midten av første lm-bue (lm-buen med 5 lm), hekle 5 lm (tilsvarer 1 halv-st + 3 lm), * 1 fm om lm før st-gruppen, 5 lm, 1 fm om lm-buen i hjørnet, 3 lm, 1 fm om samme lm-bue, 5 lm, 1 fm om lm-buen etter neste st-gruppe, 3 lm, 1 halv-st om neste lm-bue, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i 2.lm fra beg av omg (istedenfor 1 halv-st om neste lm-bue, 3 lm). Klipp tråden. Omg starter nå om lm-buen i første hjørne.
6.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hekle 3 st om hver av de 2 første lm-buene, 3 st i halvst, 3 st om hver av de 2 neste lm-buene, hekle 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, hekle 3 st om hver lm-bue og 3 st i hver halvst frem til hjørnet og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
7.OMG: Hekle kjm frem til lm-buen i hjørnet, 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), hekle 1 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om samme lm-bue (= hjørne), * (2 lm, hopp over 1 st-gruppe, 1 st før neste st-gruppe = mellom 2 st-grupper), gjenta fra (-) totalt 6 ganger, 2 lm, 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, gjenta fra (-) totalt 6 ganger og avslutt med 2 lm og 1 kjm i 4.lm på beg av omg.
8.OMG: Hekle kjm til midt mellom de 2 midterste dbl-st i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 fm + 2 lm), 1 fm mellom de samme midterste dbl-st i hjørnet, * 3 fm om buen, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, videre hekles det 3 fm om hver lm-bue frem til dbl-st i hjørnet, 1 fm mellom de 2 første dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm + 2 lm + 1 fm mellom de 2 midterste dbl-st i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 fm om lm-buen, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, videre hekles det 3 fm om hver lm-bue frem til dbl-st i hjørnet, 1 fm mellom de 2 første dbl-st, 3 fm om lm-buen og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg.
9.OMG: Hekle 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 6 lm (tilsvarer 1 st + 3 lm), 1 st om samme lm-bue, * 3 lm, hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm, (3 lm, hopp over 2 fm, 1 halv-st i neste fm), gjenta fra (-) totalt 6 ganger, 3 lm, hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 1 st + 3 lm + 1 st i hjørnet).
10.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hekle 3 st om hver av de 3 første lm-buene, 1 lm, 3 st om hver av de 3 neste lm-buene, 1 lm, 3 st om hver av de 3 neste lm-buene, i hjørnet hekles det 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 3 st + 3 lm + 3 st i hjørnet).
11.OMG: Hekle kjm frem til lm-buen i hjørnet, 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), hekle 1 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st om samme lm-bue (= hjørne), * 2 lm, hopp over 2 st-grupper, 1 dbl-st før neste st-gruppe, 2 lm, hopp over 2 st-grupper, om lm før neste st-gruppe hekles det 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st, hopp over 1 st-gruppe, 1 dbl-st i midterste st i neste st-gruppe, hopp over 1 st-gruppe, om lm før neste st-gruppe hekles det 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st, 2 lm, hopp over 2 st-grupper, 1 dbl-st før neste st-gruppe, 2 lm, om lm-buen i hjørnet hekles det 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st + 3 lm + 2 dbl-st *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 4.lm på beg av omg (istedenfor dbl-st-gruppene i hjørnet).
12.OMG: Hekle kjm til midt mellom de 2 midterste dbl-st i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 fm + 2 lm), 1 fm mellom de samme midterste dbl-st i hjørnet, * 3 fm om lm-buen, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, 3 fm om hver av de 2 neste lm-buene, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm mellom de neste 2 dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm i hver av de 2 neste dbl-st, hopp over 1 dbl-st, 1 fm i hver av de 2 neste dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm mellom 2 dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm mellom 2 dbl-st, 3 fm om hver av de 2 neste lm-buene, 1 fm mellom 2 dbl-st, 3 fm om neste lm-bue, 1 fm + 2 lm + 1 fm mellom de 2 midterste dbl-st i hjørnet *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i første lm på omg (isteden for 1 fm + 2 lm + 1 fm i hjørnet).
13.OMG: Hekle1 kjm om lm-buen i hjørnet, 7 lm (tilsvarer 1 dbl-st + 3 lm), 1 dbl-st om samme lm-bue, * 3 lm, hopp over 3 fm, 1 st i neste m, 3 lm, hopp over 2 fm, 1 halv-st i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 halv-st i neste m, 3 lm, hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, 2 lm, hopp over 2 fm, 1 st i neste fm, 2 lm, hopp over 3 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, 3 lm, hopp over 3 fm, 1 halv-st i neste fm, 3 lm, hopp over 1 fm, 1 halv-st i neste fm, 3 lm, hopp over 2 fm, 1 st i neste fm, 3 lm, hopp over 3 fm og hekle 1 dbl-st + 3 lm + 1 dbl-st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 4.lm på beg av omg (istedenfor 1 dbl-st + 3 lm + 1 dbl-st om lm-buen i hjørnet).
14.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hekle 3 st om hver av de 6 første lm-buene, 1 st om 2-lm-buen, 1 st i st, 1 st om 2-lm-buen, hekle 3 st om hver av de 6 neste lm-buene, i hjørnet hekles det 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 3 st + 3 lm + 3 st i hjørnet).
15.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * (2 lm, 1 st før neste st-gruppe), gjenta fra (-) frem til hjørnet, 2 lm, om lm-buen i hjørnet hekles det 3 st + 3 lm + 3 st *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor st-gruppen i hjørnet).
16.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * hekle 3 st om hver lm-bue frem til hjørnet, hekle 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, hekle 3 st om hver lm-bue frem til hjørnet og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

Gjenta 15. og 16.omg til ruten måler 36-38-40-42-44-46 cm x 36-38-40-42-44-46 cm.
Nå hekles det ermhull slik: Hekle som før frem til det første hjørnet, hekle 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen i hjørnet. Nå hekles det lm frem til midten av neste side (dvs midt mellom 1.og 2.hjørne) slik: hekle 1 lm for hver lm/st det hoppes over. Deretter hekles mønster som før frem til midt mellom 3. og 4. hjørne. Nå hekles det lm frem til beg av omg slik: hekle 1 lm for hver lm/st det hoppes over. På neste omg hekles det mønster og økes som før over alle m; også om lm til ermhullene.

Fortsett å gjenta 15. og 16.omg til antallet lm-buer mellom hvert hjørne er delbart med 3. Videre hekles det slik:
1.OMG: 1 kjm om lm-buen i hjørnet, 3 lm (tilsvarer 1 st), 2 st + 3 lm + 3 st om samme lm-bue, * (hekle 3 st om hver av de 3 første lm-buene, 1 lm), gjenta fra (-) til det gjenstår 3 lm-buer før hjørnet, hekle 3 st om hver av de neste lm-buene, i hjørnet hekles det 3 st + 3 lm + 3 st om lm-buen *, gjenta fra *-* omg rundt, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 3 st + 3 lm + 3 st i hjørnet).
2.-4.OMG Hekle som 11.-13 omg (det hekles 1 st-gruppe om hver lm fra forrige omg).
5.-18.OMG: Hekle som 15. og 16.omg. Gjenta disse 2 omg totalt 7 ganger.
Gjenta disse 18.omg til ruten måler 78-80-82-84-86-88 cm x 78-80-82-84-86-88 cm (dvs 21 cm i alle str fra ermhullet). Klipp tråden.

FORSTK:
Nå hekles det frem og tilbake mellom første og andre hjørne. NB! Forstk hekles uten økninger.
1.RAD: Det hekles etter A.2 slik: Hekle kjm frem til midt i første hjørne. 5 lm,* hopp over 3 st, 1 st mellom 2 st-grupper, 2 lm *, gjenta fra *-* hopp over 3 st og avslutt med 1 st om lm-buen i andre hjørne.
2.RAD: Snu og hekle tilbake slik: 3 lm, 2 st om første lm-bue, videre hekles det 3 st om hver lm-bue, siste gang avsluttes det med 1 st i 3.lm på beg av forrige rad.
Gjenta 1.og 2.rad oppover i 19-20-21-22-23-24 cm, klipp tråden. Gjenta på andre siden, nå hekles det frem og tilbake fra tredje til fjerde hjørne. Til slutt hekles det en omg rundt hele firkanten, hekle mønster som før men om lm-buen i hvert hjørne hekles det 6 st. Klipp og fest tråden.

ERMER:
Arb hekles rundt fra ermhullet og nedover, hver omg hekles sammen med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. Sett 1 merke i arb, midt under ermet. HERIFRA MÅLES ARB VIDERE! Start med å hekle 81-84-87-93-96-99 st jevnt fordelt rundt åpningen til erme, starten av raden skal være under ermet.

Fortsett med A.2 – når arb måler 4 cm felles det under ermet slik:
Fell som vist i A.3/A.4 – LES FELLETIPS på vekselsvis høyre og venstre side av merketråden. Fell slik på hver 4.omg 10-11-11-6-6-7 ganger, deretter på hver 2.omg 0-0-0-7-7-7 ganger = 51-51-54-54-57-57 st. Hekle A.2 til ermet måler ca 47 cm i alle str. Klipp og fest tråden. Hekle det andre ermet på samme måte.

Diagram

= 1 lm
= 1 kjm
= 1 fm i m
= 1 fm om lm-buen
= 1 fm mellom 2 dbl-st
= 1 halv-st i m
= 1 halvst om lm-buen
= 1 st i m
= 1 st om lm-buen
= 1 st mellom 2 st-grupper
= 1 dbl-st i m
= 1 dbl-st om lm-buen
= 1 dbl-st mellom 2 st-grupper
= 3 st sammen om lm-buen
= 4 lm, 1 kjm i første lm
= beg forstk

Kommentarer (55)

Legg inn en kommentar!

Vanessa 18.01.2018 - 18:21:

Please tell me what all the rows of numbers represent on the measurement schematic. Wouldn't it be easier to just list the bust measurements at the beginning of the pattern. It would cause less trouble.

DROPS Design 19.01.2018 kl. 10:47:

Dear Vanessa, the numbers in measurement chart are the measurements in cm, taken flat from side to side. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size (read more here). Happy crocheting!

Caren 06.01.2018 - 07:16:

I do not see where it tells you how much yarn is needed for the project. Can you give that information or tell me where it is?

DROPS Design 06.01.2018 kl. 12:47:

Dear Caren, the information is just next to (to the right of) the picture. To make this you will need DROPS DELIGHT yarn, from Garnstudio 450-500-550-600-650-750 g colour no 07, beige/blue (the amount depents on the size you are making.) I hope this helps. Happy crafting!

Jobin Isabelle 17.12.2017 - 15:45:

Bonjour, Je suis en train de faire cette veste, je bloque aux emmanchures. J'ai fait les chainettes de chaque côté mais je ne sais pas comment reprendre après, il est indiqué dans les explications de faire des augmentations. Pourriez-vous m'éclairer SVP? Merci d'avance

DROPS Design 18.12.2017 kl. 08:56:

Bonjour Mme Jobin, après les chaînettes des emmanchures, continuez simplement le point fantaisie comme avant, crochetez dans les arceaux des emmanchures comme pour les autres côtés, en continuant le carré comme avant (augmentations dans les coins). Bon crochet!

Tammy 30.11.2017 - 21:44:

I can not seem to get the part where it says rounds 2-4 work as 12th-13th rounds to come out right. Can you tell me how the first round should look.

DROPS Design 09.12.2017 kl. 10:54:

Dear Tammy, for round 2-4 you should work not as round 12-13, but as 11th-13th, probably than it would fit to the previous round. Happy Crocheting!

Michele Formel 10.11.2017 - 23:39:

Hi, I appreciated your quick response to my last question. I'm working on my first sleeve and I've just begun to decrease. The written directions say to decrease every 4th round, but the diagram for A.3 and A.4 appears to show a decrease for two rows before decreasing again in the 4th round. Is this correct? Also, are the decreases occurring when crocheting the chain spaces, or when crocheting the tr groups? I appreciate your help. Thank you!

DROPS Design 11.11.2017 kl. 06:46:

Hi Michele, Both A3 and A4 have decreases in row 2, which will be every 4th round and you decrease by working tr together. I hope this helps and happy crocheting!

Michele Formel 15.10.2017 - 04:12: http://www.pinterest ...

When repeating row 1 of the front pieces, does one always make a 5 ch at the beginning of the row?

DROPS Design 15.10.2017 kl. 13:26:

Hi Michele, Yes you need the 5 chain stitches at the beginning of row 1 each time. Happy Crocheting!

Rocio 14.10.2017 - 19:15:

Hola. He llegado a las mangas pero no entiendo las instrucciones. Donde tengo que insertar el marca puntos. Y que patrón uso, el A3 en un lado y el A 4 en el otro.?

DROPS Design 15.10.2017 kl. 16:16:

Hola Rocio. El marcapuntos lo insertamos en el centro bajo la manga. La manga se trabaja con el diagrama A.2. Los diagramas A.3 y A.4 muestran como trabajar las disminuciones a cada lado de la manga.

Janice Marmon 11.10.2017 - 07:31:

Same as previous people. Round 2-4(repreat of 11 to 13) If I follow pattern for row 11, row ends with one tr group instead of one tr/ch 2. Stopped previous pattern with 30 chain spaces so was divisible by three. I am stumped. ThankYou

Angie 10.09.2017 - 02:11:

Is the pattern written for English-US or English-UK for Autumn Delight 166-22?

DROPS Design 10.09.2017 kl. 10:44:

Dear Angie, you can find both vesion, the UK and the US version as well on the site. The UK version is here and the US version is here. Happy Crocheting!

Rocio 23.08.2017 - 13:53:

Buenos días. He hecho 2 pruebas de 22 pa x 12 hileras, con ganchillo de 3.5 y de 3 mm y me salen mucho mayores que 10x10 cm. Son puntos altos? Siempre he pensado que mi forma de tejer era bastante apretada... no se que pasa... alguna sugerencia?

DROPS Design 23.08.2017 kl. 17:16:

Hola Rocío, sí, son puntos altos. Al ser una pieza de ganchillo, es más difícil controlar la tensión del tejido, por lo que es normal que tengas que probar hasta con 2 números menos. Mi recomendación es que pruebes con el ganchillo de 2.5 mm y, si tampoco da resultado, comenzar a trabajar en una talla menos.

Kommentér oppskrift DROPS 166-22